본 연구는 학교도서관 활성화 방안으로 교수-학습 지원센터로서의 기능 강화 필요성을 제기하며 이를 위해 군산지역 중학교 도서관을 중심으로 제반 실태조사를 실시하였다.
실태조사의 내용으로는 각 학교의 물적, 인적 조건의 파악을 위한 이용현황조사, 이용자인 학생과 일반교사의 교수-학습 지원센터로서의 이용실태 및 인식도 조사를 실시하였다.
조사 방법으로는 문헌연구, 전화 면접, 설문조사를 사용하였다
조사를 통하여 밝혀진 내용은 다음과 같다
① 제반 시설 및 이용현황
교수-학습 지원센터로서의 기능을 위...
본 연구는 학교도서관 활성화 방안으로 교수-학습 지원센터로서의 기능 강화 필요성을 제기하며 이를 위해 군산지역 중학교 도서관을 중심으로 제반 실태조사를 실시하였다.
실태조사의 내용으로는 각 학교의 물적, 인적 조건의 파악을 위한 이용현황조사, 이용자인 학생과 일반교사의 교수-학습 지원센터로서의 이용실태 및 인식도 조사를 실시하였다.
조사 방법으로는 문헌연구, 전화 면접, 설문조사를 사용하였다
조사를 통하여 밝혀진 내용은 다음과 같다
① 제반 시설 및 이용현황
교수-학습 지원센터로서의 기능을 위한 제반 물적 조건의 확보는
시설 면에서는 어느 정도 확보되었다고 볼 수 있으나 예산이나 자료 면에서는 절반 정도의 학교가 전국평균 이하였다.
자유개방시간은 일일 한 시간 정도가 대부분이었으며 학생들의 일일 대출자, 이용자수는 절반의 학교가 전국 평균 이하였고 대출책은 전국 기준에 비해 현저히 낮았다.
교수-학습 지원센터 주요 활동인 도서실 활용수업은 전혀 이루어지지 않는 학교가 3개교, 2시간 정도 이루어지는 학교가 5개 학교였다. 1개교(월명중)만이 하루 6시간 수업 중 5시간이나 도서실 활용수업이 이루어지고 있었다. 유일하게 사서보조가 배치되어 있는 월명중의 사례는 도서실 활용수업을 위해서는 사서교사가 꼭 필요함을 입증하고 있다고 볼 수 있다.
② 학생의 이용 실태 및 학습 지원센터로의 인식
절반정도의 학생은 전혀 도서실을 이용하지 않고 있었으며 이용하지 않는 이유로 시간의 부족을 제기했다. 주로 책 대출을 위해 이용하고 있었으며 교과과제 해결을 위한 이용은 7.9%에 불과하였고, 많이 보는 책의 종류로는 만화, 베스트셀러, 문학 위주로 보고 있었으며 학습관련 서적은 6.5%에 불과하였다.
학생들의 제공되어야 할 교양자료에 대한 인식은 높은 반면 학습자료에 대한 인식은 상대적으로 낮았으며, 학습과제 해결하는데 자료가 부족하다고 인식하고 있었다.
따라서, 학생들의 학교도서관의 학습지원센터로의 인식과 이용은 상당히 낮다고 볼 수 있다.
③ 일반 교사의 교수지원센터로의 이용 및 인식
주로 교수지원센터로서의 이용보다는 개인적 독서를 위해 이용하고 있었다.
교과관련 목록은 조금 아는 수준이었고 제공되고 있는 자료에 대한 만족도는 교양자료, 학습자료, 교수자료 순으로 조사되어 교수자료 제공보다는 학습자료 제공이 더 잘 되고 있다고 인식하고 있었다. 그러나 제공해야할 자료에 대한 인식은 제공되고 있는 자료에 대한 인식보다 훨씬 높게 나타나 교수-학습 지원센터로의 인식은 하고 있음이 밝혀졌다.
교육 활동을 보면, 도서실의 자료로 과제 부여 여부는 절반의 교사가, 도서실 활용수업은 72%의 교사가 한 경험이 없다고 응답하였고 그 이유로 교육과정 운영상 시간의 부족, 필요성을 느끼지 못해서, 어떻게 하는지 몰라서 등을 언급했다.
따라서 교사들의 교수지원센터로의 이용과 인식은 상당히 낮다고 볼 수 있다.
위의 실태분석과 설문 분석을 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 학교도서관이 교수-학습 지원센터로 활성화되기 위해 시급히 개선되어야 할 사항으로 자료전문가인 사서교사의 배치, 자료의 확충이 필요하다.
둘째, 필요성을 느끼지 못하거나 어떻게 하는지 몰라서 어려움을 겪고 있는 29.6%의 일반 교사들에게 실질적인 연수를 실시하여 학교도서관이 교수-학습 지원센터로 발돋움하기 위한 인식전환의 계기를 마련하여야 한다.
이러한 개선방안이 실현될 때 우리나라의 학교도서관은 비로소 Fargo 말처럼 “학교도서관이 학교의 심장”이 될 수 있을 것이다.
본 연구는 학교도서관 활성화 방안으로 교수-학습 지원센터로서의 기능 강화 필요성을 제기하며 이를 위해 군산지역 중학교 도서관을 중심으로 제반 실태조사를 실시하였다.
실태조사의 내용으로는 각 학교의 물적, 인적 조건의 파악을 위한 이용현황조사, 이용자인 학생과 일반교사의 교수-학습 지원센터로서의 이용실태 및 인식도 조사를 실시하였다.
조사 방법으로는 문헌연구, 전화 면접, 설문조사를 사용하였다
조사를 통하여 밝혀진 내용은 다음과 같다
① 제반 시설 및 이용현황
교수-학습 지원센터로서의 기능을 위한 제반 물적 조건의 확보는
시설 면에서는 어느 정도 확보되었다고 볼 수 있으나 예산이나 자료 면에서는 절반 정도의 학교가 전국평균 이하였다.
자유개방시간은 일일 한 시간 정도가 대부분이었으며 학생들의 일일 대출자, 이용자수는 절반의 학교가 전국 평균 이하였고 대출책은 전국 기준에 비해 현저히 낮았다.
교수-학습 지원센터 주요 활동인 도서실 활용수업은 전혀 이루어지지 않는 학교가 3개교, 2시간 정도 이루어지는 학교가 5개 학교였다. 1개교(월명중)만이 하루 6시간 수업 중 5시간이나 도서실 활용수업이 이루어지고 있었다. 유일하게 사서보조가 배치되어 있는 월명중의 사례는 도서실 활용수업을 위해서는 사서교사가 꼭 필요함을 입증하고 있다고 볼 수 있다.
② 학생의 이용 실태 및 학습 지원센터로의 인식
절반정도의 학생은 전혀 도서실을 이용하지 않고 있었으며 이용하지 않는 이유로 시간의 부족을 제기했다. 주로 책 대출을 위해 이용하고 있었으며 교과과제 해결을 위한 이용은 7.9%에 불과하였고, 많이 보는 책의 종류로는 만화, 베스트셀러, 문학 위주로 보고 있었으며 학습관련 서적은 6.5%에 불과하였다.
학생들의 제공되어야 할 교양자료에 대한 인식은 높은 반면 학습자료에 대한 인식은 상대적으로 낮았으며, 학습과제 해결하는데 자료가 부족하다고 인식하고 있었다.
따라서, 학생들의 학교도서관의 학습지원센터로의 인식과 이용은 상당히 낮다고 볼 수 있다.
③ 일반 교사의 교수지원센터로의 이용 및 인식
주로 교수지원센터로서의 이용보다는 개인적 독서를 위해 이용하고 있었다.
교과관련 목록은 조금 아는 수준이었고 제공되고 있는 자료에 대한 만족도는 교양자료, 학습자료, 교수자료 순으로 조사되어 교수자료 제공보다는 학습자료 제공이 더 잘 되고 있다고 인식하고 있었다. 그러나 제공해야할 자료에 대한 인식은 제공되고 있는 자료에 대한 인식보다 훨씬 높게 나타나 교수-학습 지원센터로의 인식은 하고 있음이 밝혀졌다.
교육 활동을 보면, 도서실의 자료로 과제 부여 여부는 절반의 교사가, 도서실 활용수업은 72%의 교사가 한 경험이 없다고 응답하였고 그 이유로 교육과정 운영상 시간의 부족, 필요성을 느끼지 못해서, 어떻게 하는지 몰라서 등을 언급했다.
따라서 교사들의 교수지원센터로의 이용과 인식은 상당히 낮다고 볼 수 있다.
위의 실태분석과 설문 분석을 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 학교도서관이 교수-학습 지원센터로 활성화되기 위해 시급히 개선되어야 할 사항으로 자료전문가인 사서교사의 배치, 자료의 확충이 필요하다.
둘째, 필요성을 느끼지 못하거나 어떻게 하는지 몰라서 어려움을 겪고 있는 29.6%의 일반 교사들에게 실질적인 연수를 실시하여 학교도서관이 교수-학습 지원센터로 발돋움하기 위한 인식전환의 계기를 마련하여야 한다.
이러한 개선방안이 실현될 때 우리나라의 학교도서관은 비로소 Fargo 말처럼 “학교도서관이 학교의 심장”이 될 수 있을 것이다.
This study raise that it is necessary to reinforce the function of school libraries as a Learning Resource Center as a school library activated plan. For this study, the research on the actual condition about the middle school libraries in Gun-san was conducted . It contains a grasp of material and ...
This study raise that it is necessary to reinforce the function of school libraries as a Learning Resource Center as a school library activated plan. For this study, the research on the actual condition about the middle school libraries in Gun-san was conducted . It contains a grasp of material and human resources of each school and the using situation and recognition of students and teachers as users. I made use of three ways such as a document research, a phone interview and a questionnaire.
The survey results released as follows.
1. Various facilities and Using situation
Many school libraries ensure material condition in some degrees while almost a half of them are under the nation-wide average in a budget and resources. Most of them open for one hour a day and the number of students who use them as well as the amount of lending books are under the nation-wide average .
Three schools never use their libraries during the class and five ones use them for two hours a day at most. Only one school( Wol-myong middle school) use it five hours a day. Moreover the case of Wol-myong middle school proves that it is necessary to place a librarian in each school for the class which uses libraries.
2. Student's using situation and recognition as a Learning Resource Center
A half of students had never used the library so far and they said that's why they don't have enough time. Also the purpose of using library was usually lending books and only 7.9% students used it for task -solving.
The kind of books which were often lent are comic books, best sellers, literatures and the study books are 6.5% at most.
The students' awareness in furnishing of cultural books was high while low in furnishing in study books. However, they were aware of the short of the task solving resources.
As a result, student's using situation and recognition as a Learning Resource Center was low considerably.
3. Teacher's using situation and recognition as a Learning Resource Center
School teachers have usually used it more of a personal reading purpose rather than a Learning Resource Center.
They only knew the books related to their subjects a little bit and were aware of learning resources are offered more than teaching ones as their most satisfactory resources was cultural resources followed by learning ones and teaching ones. It proves that they have a little understanding as a Learning Resource Center.
In aspect of a teaching activity , the teachers responded only a half of them have assigned the task using the library and 72% of them have never used the school library during the class. The reasons were as follows - the short of teaching time, unnecessariness and not knowing the method.
As a result, teachers's using situation and recognition as a Learning Resource Center was low considerably.
I'd like to suggest some ideas through this study.
First, the necessity of school librarians and the expanding of materials must be settled without delay to activate the school libraries as a Learning Resource Center.
Second, we need the opportunity of recognition conversion to develope the school libraries as a Learning Resource Center by training the 29.6% teachers who are troubling in using the libraries.
Fargo said "School library is the heart of a school".
If this improvement plan come true , his saying will come true.
This study raise that it is necessary to reinforce the function of school libraries as a Learning Resource Center as a school library activated plan. For this study, the research on the actual condition about the middle school libraries in Gun-san was conducted . It contains a grasp of material and human resources of each school and the using situation and recognition of students and teachers as users. I made use of three ways such as a document research, a phone interview and a questionnaire.
The survey results released as follows.
1. Various facilities and Using situation
Many school libraries ensure material condition in some degrees while almost a half of them are under the nation-wide average in a budget and resources. Most of them open for one hour a day and the number of students who use them as well as the amount of lending books are under the nation-wide average .
Three schools never use their libraries during the class and five ones use them for two hours a day at most. Only one school( Wol-myong middle school) use it five hours a day. Moreover the case of Wol-myong middle school proves that it is necessary to place a librarian in each school for the class which uses libraries.
2. Student's using situation and recognition as a Learning Resource Center
A half of students had never used the library so far and they said that's why they don't have enough time. Also the purpose of using library was usually lending books and only 7.9% students used it for task -solving.
The kind of books which were often lent are comic books, best sellers, literatures and the study books are 6.5% at most.
The students' awareness in furnishing of cultural books was high while low in furnishing in study books. However, they were aware of the short of the task solving resources.
As a result, student's using situation and recognition as a Learning Resource Center was low considerably.
3. Teacher's using situation and recognition as a Learning Resource Center
School teachers have usually used it more of a personal reading purpose rather than a Learning Resource Center.
They only knew the books related to their subjects a little bit and were aware of learning resources are offered more than teaching ones as their most satisfactory resources was cultural resources followed by learning ones and teaching ones. It proves that they have a little understanding as a Learning Resource Center.
In aspect of a teaching activity , the teachers responded only a half of them have assigned the task using the library and 72% of them have never used the school library during the class. The reasons were as follows - the short of teaching time, unnecessariness and not knowing the method.
As a result, teachers's using situation and recognition as a Learning Resource Center was low considerably.
I'd like to suggest some ideas through this study.
First, the necessity of school librarians and the expanding of materials must be settled without delay to activate the school libraries as a Learning Resource Center.
Second, we need the opportunity of recognition conversion to develope the school libraries as a Learning Resource Center by training the 29.6% teachers who are troubling in using the libraries.
Fargo said "School library is the heart of a school".
If this improvement plan come true , his saying will come true.
주제어
#교수-학습 지원센터 학교도서관
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