모리스 라벨(Maurice Ravel; 1875-1937)은 19세기 말과 20세기 초에 활약했던 프랑스의 대표적인 음악가로서 그의 음악은 인상주의 기법과 신고전주의적인 견고한 형식, 깨끗한 선율과 뚜렷한 리듬 등을 그 특징으로 하며 프랑스 근대 가곡에 큰 영향을 끼쳤다. 그는 르네상스에서 재즈에 이르기까지 다양한 음악양식을 수용하는 개방적인 성향을 보여준다. 완벽주의를 지향한 그는 다작의 곡을 남기지 않았으며 그러한 가운데 발표된 곡들은 많은...
모리스 라벨(Maurice Ravel; 1875-1937)은 19세기 말과 20세기 초에 활약했던 프랑스의 대표적인 음악가로서 그의 음악은 인상주의 기법과 신고전주의적인 견고한 형식, 깨끗한 선율과 뚜렷한 리듬 등을 그 특징으로 하며 프랑스 근대 가곡에 큰 영향을 끼쳤다. 그는 르네상스에서 재즈에 이르기까지 다양한 음악양식을 수용하는 개방적인 성향을 보여준다. 완벽주의를 지향한 그는 다작의 곡을 남기지 않았으며 그러한 가운데 발표된 곡들은 많은 관심을 불러일으키며 비평가들에게 수많은 논쟁거리를 안겨다주었던 거장이었다. 특히 본 논문에서 다루게 될 연가곡 Don Quichotte à Dulcinée(뒬씨네를 향한 돈키호테, 1932)는 라벨의 성악곡 중 마지막 작품이다. 이 연가곡은 세르반테스(Miguel de Cervantes; 1547-1616)의 소설 돈키호테 ‘Don Quichotte de la Mancha’를 주제로 한 모랑(Paul Morand; 1888-1976)의 단순하면서도 명료한 시와 분위기, 스페인 무용 리듬과 선법을 절묘하게 접합시킨 라벨의 선율을 특징으로 하는 걸작으로서 대중적인 사랑을 받는 곡이다. 본 논문에서는 Don Quichotte à Dulcinée를 고찰하기 위하여 19세기 말에서 20세기 초에 이르는 시대적 상황과 맞물린 프랑스의 다양했던 문화예술 사조를 살펴보았다. 또한 라벨의 생애와 그의 성악곡에 나타나는 작곡 스타일을 알아보았다. 그리고 세르반테스의 ‘Don Quichotte de la Mancha’의 간략한 줄거리와 인물분석을 통하여 라벨의 성악곡에 나오는 인물들에 관한 이해를 도왔다. 그의 화성어법의 특징 중 하나인 선법에 관하여 알아보았으며, 3개의 시를 번역함으로 시인이 표현하고자 하는 시의 의미와 분위기를 살펴보고 언어와 선율과 리듬의 관계를 연구하였다. 3개의 곡의 악곡형식, 조성, 선율, 화성, 리듬 및 반주부와의 관계 등을 분석하고 연주자의 관점에서 본 해석을 첨가하였다. 특히, Don Quichotte à Dulcinée의 오케스트라 곡을 통하여 라벨이 요구하였던 연주 효과를 비교분석하여 실제 연주에 도움을 주고자 하였다.
모리스 라벨(Maurice Ravel; 1875-1937)은 19세기 말과 20세기 초에 활약했던 프랑스의 대표적인 음악가로서 그의 음악은 인상주의 기법과 신고전주의적인 견고한 형식, 깨끗한 선율과 뚜렷한 리듬 등을 그 특징으로 하며 프랑스 근대 가곡에 큰 영향을 끼쳤다. 그는 르네상스에서 재즈에 이르기까지 다양한 음악양식을 수용하는 개방적인 성향을 보여준다. 완벽주의를 지향한 그는 다작의 곡을 남기지 않았으며 그러한 가운데 발표된 곡들은 많은 관심을 불러일으키며 비평가들에게 수많은 논쟁거리를 안겨다주었던 거장이었다. 특히 본 논문에서 다루게 될 연가곡 Don Quichotte à Dulcinée(뒬씨네를 향한 돈키호테, 1932)는 라벨의 성악곡 중 마지막 작품이다. 이 연가곡은 세르반테스(Miguel de Cervantes; 1547-1616)의 소설 돈키호테 ‘Don Quichotte de la Mancha’를 주제로 한 모랑(Paul Morand; 1888-1976)의 단순하면서도 명료한 시와 분위기, 스페인 무용 리듬과 선법을 절묘하게 접합시킨 라벨의 선율을 특징으로 하는 걸작으로서 대중적인 사랑을 받는 곡이다. 본 논문에서는 Don Quichotte à Dulcinée를 고찰하기 위하여 19세기 말에서 20세기 초에 이르는 시대적 상황과 맞물린 프랑스의 다양했던 문화예술 사조를 살펴보았다. 또한 라벨의 생애와 그의 성악곡에 나타나는 작곡 스타일을 알아보았다. 그리고 세르반테스의 ‘Don Quichotte de la Mancha’의 간략한 줄거리와 인물분석을 통하여 라벨의 성악곡에 나오는 인물들에 관한 이해를 도왔다. 그의 화성어법의 특징 중 하나인 선법에 관하여 알아보았으며, 3개의 시를 번역함으로 시인이 표현하고자 하는 시의 의미와 분위기를 살펴보고 언어와 선율과 리듬의 관계를 연구하였다. 3개의 곡의 악곡형식, 조성, 선율, 화성, 리듬 및 반주부와의 관계 등을 분석하고 연주자의 관점에서 본 해석을 첨가하였다. 특히, Don Quichotte à Dulcinée의 오케스트라 곡을 통하여 라벨이 요구하였던 연주 효과를 비교분석하여 실제 연주에 도움을 주고자 하였다.
Maurice Ravel (1875-1937) was an one of the most remarkable French composers from the end of 19th century to the early 20th century. His music is characterized by Impressionistic techniques, firm structure of Classicism, and clear melodic and rhythmical lines. Also, his music had big influence on Fr...
Maurice Ravel (1875-1937) was an one of the most remarkable French composers from the end of 19th century to the early 20th century. His music is characterized by Impressionistic techniques, firm structure of Classicism, and clear melodic and rhythmical lines. Also, his music had big influence on French Mélodies. Ravel, in his compositions, absorbed various musical styles from the various musical period and places including and techniques of the music from Renaissance era jazz-element. However, due to his extreme perfectionism, he didn't leave a considerable number of compositions. But the published pieces were good enough to bring attentions from critics causing lots of disputes. The piece which will be discussed about here is Don Quichotte à Dulcinée, the last vocal piece by Maurice Ravel. This piece consists of three songs-Chanson romanesque, Chanson épique, Chanson à boire. These three songs were set on the poem by Paul Morand(1888-1976), Which was based on the novel Don Quichotte de la Mancha by Miguel de Cervantes(1547-1616). In this piece, Ravel made a great musical success using distinctive melody, Spanish dance rhythms -guajira, zorzica, jota-and mode. In this thesis, the various literary movements in France from the end of 19th century to the early 20th century were observed in order to find out the background circumstance which produced Don Quichotte à Dulcinée. Ravel's life and compositional style were also discussed. The summary and analysis of characters from Don Quichotte de la Mancha were added to help to understand the characters who were in Ravel's Don Quichotte à Dulcinée. Mode, which is one of the most remarkable characteristics in Ravel's musical language, were examined, and the relations between the lyrical expressions and musical lines were analyzed. With the analysis of the form, melodic lines, harmonies, rhythmical characteristics, and the relations between melody and accompaniment in these three lyrical pieces, my interpretation of these pieces were added. Especially, I'd like to maximize the effect of the piano part by the comparative analysis to the orchestral score and the piano vocal score.
Maurice Ravel (1875-1937) was an one of the most remarkable French composers from the end of 19th century to the early 20th century. His music is characterized by Impressionistic techniques, firm structure of Classicism, and clear melodic and rhythmical lines. Also, his music had big influence on French Mélodies. Ravel, in his compositions, absorbed various musical styles from the various musical period and places including and techniques of the music from Renaissance era jazz-element. However, due to his extreme perfectionism, he didn't leave a considerable number of compositions. But the published pieces were good enough to bring attentions from critics causing lots of disputes. The piece which will be discussed about here is Don Quichotte à Dulcinée, the last vocal piece by Maurice Ravel. This piece consists of three songs-Chanson romanesque, Chanson épique, Chanson à boire. These three songs were set on the poem by Paul Morand(1888-1976), Which was based on the novel Don Quichotte de la Mancha by Miguel de Cervantes(1547-1616). In this piece, Ravel made a great musical success using distinctive melody, Spanish dance rhythms -guajira, zorzica, jota-and mode. In this thesis, the various literary movements in France from the end of 19th century to the early 20th century were observed in order to find out the background circumstance which produced Don Quichotte à Dulcinée. Ravel's life and compositional style were also discussed. The summary and analysis of characters from Don Quichotte de la Mancha were added to help to understand the characters who were in Ravel's Don Quichotte à Dulcinée. Mode, which is one of the most remarkable characteristics in Ravel's musical language, were examined, and the relations between the lyrical expressions and musical lines were analyzed. With the analysis of the form, melodic lines, harmonies, rhythmical characteristics, and the relations between melody and accompaniment in these three lyrical pieces, my interpretation of these pieces were added. Especially, I'd like to maximize the effect of the piano part by the comparative analysis to the orchestral score and the piano vocal score.
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