21세기 초는 고령화 사회이자 정보 사회라는 특징을 갖고 있다. 정보소외 등 사회적 취약구조 속에 있는 노인들이 급변하는 정보 사회에 적응하기 위해서는 노인들의 정보격차를 최소화할 수 있도록 정보화 교육의 활성화가 필요하다. 이에 본 연구에서는 노인의 인터넷 활용 실태를 파악하고, 노인들의 기대와 만족 요인을 기대가치 이론에서 추구하는 충족(Gratifications Sought: GS)과 획득된 충족(Gratifications Obtained: ...
21세기 초는 고령화 사회이자 정보 사회라는 특징을 갖고 있다. 정보소외 등 사회적 취약구조 속에 있는 노인들이 급변하는 정보 사회에 적응하기 위해서는 노인들의 정보격차를 최소화할 수 있도록 정보화 교육의 활성화가 필요하다. 이에 본 연구에서는 노인의 인터넷 활용 실태를 파악하고, 노인들의 기대와 만족 요인을 기대가치 이론에서 추구하는 충족(Gratifications Sought: GS)과 획득된 충족(Gratifications Obtained: GO)을 중심으로 살펴보는 것이다. 즉 노인이 인터넷에 대해 어떤 기대를 가지고 접근하며, 그러한 행위가 어느 정도 만족되었는지를 파악하고자 하였다. 또한 노인들이 인터넷 활용을 통해 기대하는 욕구는 무엇이며, 그러한 기대가 얼마나 만족되었는가 하는 기대가치 충족 정도를 살펴보는데 주목적이 있다. 연구의 대상은 경기도 내 종합복지관, 노인종합복지관 및 평생교육원 인터넷반을 이용하는 노인이다. 본 연구를 위하여, 2006년 10월 13일부터 10월 29일까지 경기도 내 7개 기관의 인터넷반 노인을 대상으로 296부를 배포, 회수된 264부 중 불성실한 답변으로 인한 73부를 제외하고, 191부의 유효응답 설문지를 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS(v. 10.0) 프로그램으로 통계처리 하였다. 분석 방법으로는 변수간의 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 및 요인분석을 사용하였으며, 그 결과를 토대로 t-검정, 일원배치 분산분석(ANOVA) 등을 사용하였다. 분석결과를 요약하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 노인 인터넷 활용에 있어 ‘준 사회적 상호관계 차원’, ‘인간관계 차원’, ‘사이버거래 차원’, ‘시간활용 차원’ 및 전체 기대가치에서 기대가치의 획득된 충족이 추구하는 충족보다 더 높게 나타났다. 둘째, 노인 인터넷활용에 있어 인터넷 활용 기간이 2년까지는 길어질수록 기대가치에 있어서의 만족감이 증가하지만 2년 이상일 경우에는 만족감이 오히려 줄어드는 것으로 나타났다. 셋째, 노인 인터넷활용에 있어 평균 인터넷 활용 시간이 주당 20시간까지는 길어질수록 기대가치에 있어서의 만족감이 증가하지만 20시간이상일 경우에는 만족감이 오히려 줄어드는 것으로 나타났다. 넷째, 노인 인터넷활용을 통해 자녀 등 다른 사람과의 의사소통이 전반적으로 도움이 된 것으로 나타났으며, 의사소통이 더 원활해졌다고 생각하는 노인들이 추구하는 충족보다 획득된 충족의 평균값이 더 높아 만족감이 크다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 노인 인터넷활용을 통한 소외감의 감소에 전반적으로 도움이 된 것으로 나타났으며, 소외감이 감소되었다고 생각하는 노인들이 추구하는 충족보다 획득된 충족의 평균값이 더 높아 만족감이 크다는 것을 알 수 있다. 여섯째, 타인의 도움 없이 인터넷을 배운 경우가 만족도가 가장 높았으며, 배우자에게 도움을 받는 경우에는 획득된 충족보다 추구하는 충족의 평균값이 더 높아 기대한 것보다 만족감이 떨어지는 것으로 나타났다. 일곱째, 노인 인터넷교육 시 불편한 점에 따른 기대가치는 교통이 불편할 경우와 교육의 내용이 어려운 경우에 불만족한 것으로 나타났고, 나머지 경우는 만족하는 것으로 나타났다. 여덟째, 노인 인터넷교육의 생활에의 도움여부에 대해 ‘그저 그렇다’로 응답한 사람들의 기대가치는 낮은 것으로 나타났으며, 도움이 된다고 응답한 나머지의 경우는 만족하는 것으로 나타나 도움이 많이 된다고 생각하는 노인일수록 더 만족하는 것으로 나타났다. 상기의 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 노인 인터넷 교육은 전문 강사를 통한 교육의 활성화로 피교육자의 만족도를 증진시키기 위하여, 현재의 자원봉사자로 이루어진 강사진을 유급으로 전환할 것을 제안한다. 둘째, 노인복지관, 종합복지관 등의 노인복지시설에서는 홍보 매체를 이용한 홍보 전략과 기존에 교육을 이수한 교육생을 활용하여 적극적인 홍보를 실시하는 것이 바람직하다고 사료된다. 셋째, 노인 인터넷교육을 위한 교재 개발, 교육방법의 표준화, 교육시간의 확보가 우선적으로 이루어져야 한다고 여겨진다. 또한 교육기관의 접근성이 용이하고, 교육시설들이 편리하도록 노인복지시설 등은 노인들의 입장에서 위치되고 설비되어야 한다고 생각한다.
21세기 초는 고령화 사회이자 정보 사회라는 특징을 갖고 있다. 정보소외 등 사회적 취약구조 속에 있는 노인들이 급변하는 정보 사회에 적응하기 위해서는 노인들의 정보격차를 최소화할 수 있도록 정보화 교육의 활성화가 필요하다. 이에 본 연구에서는 노인의 인터넷 활용 실태를 파악하고, 노인들의 기대와 만족 요인을 기대가치 이론에서 추구하는 충족(Gratifications Sought: GS)과 획득된 충족(Gratifications Obtained: GO)을 중심으로 살펴보는 것이다. 즉 노인이 인터넷에 대해 어떤 기대를 가지고 접근하며, 그러한 행위가 어느 정도 만족되었는지를 파악하고자 하였다. 또한 노인들이 인터넷 활용을 통해 기대하는 욕구는 무엇이며, 그러한 기대가 얼마나 만족되었는가 하는 기대가치 충족 정도를 살펴보는데 주목적이 있다. 연구의 대상은 경기도 내 종합복지관, 노인종합복지관 및 평생교육원 인터넷반을 이용하는 노인이다. 본 연구를 위하여, 2006년 10월 13일부터 10월 29일까지 경기도 내 7개 기관의 인터넷반 노인을 대상으로 296부를 배포, 회수된 264부 중 불성실한 답변으로 인한 73부를 제외하고, 191부의 유효응답 설문지를 이용하였다. 수집된 자료는 SPSS(v. 10.0) 프로그램으로 통계처리 하였다. 분석 방법으로는 변수간의 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 및 요인분석을 사용하였으며, 그 결과를 토대로 t-검정, 일원배치 분산분석(ANOVA) 등을 사용하였다. 분석결과를 요약하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 노인 인터넷 활용에 있어 ‘준 사회적 상호관계 차원’, ‘인간관계 차원’, ‘사이버거래 차원’, ‘시간활용 차원’ 및 전체 기대가치에서 기대가치의 획득된 충족이 추구하는 충족보다 더 높게 나타났다. 둘째, 노인 인터넷활용에 있어 인터넷 활용 기간이 2년까지는 길어질수록 기대가치에 있어서의 만족감이 증가하지만 2년 이상일 경우에는 만족감이 오히려 줄어드는 것으로 나타났다. 셋째, 노인 인터넷활용에 있어 평균 인터넷 활용 시간이 주당 20시간까지는 길어질수록 기대가치에 있어서의 만족감이 증가하지만 20시간이상일 경우에는 만족감이 오히려 줄어드는 것으로 나타났다. 넷째, 노인 인터넷활용을 통해 자녀 등 다른 사람과의 의사소통이 전반적으로 도움이 된 것으로 나타났으며, 의사소통이 더 원활해졌다고 생각하는 노인들이 추구하는 충족보다 획득된 충족의 평균값이 더 높아 만족감이 크다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 노인 인터넷활용을 통한 소외감의 감소에 전반적으로 도움이 된 것으로 나타났으며, 소외감이 감소되었다고 생각하는 노인들이 추구하는 충족보다 획득된 충족의 평균값이 더 높아 만족감이 크다는 것을 알 수 있다. 여섯째, 타인의 도움 없이 인터넷을 배운 경우가 만족도가 가장 높았으며, 배우자에게 도움을 받는 경우에는 획득된 충족보다 추구하는 충족의 평균값이 더 높아 기대한 것보다 만족감이 떨어지는 것으로 나타났다. 일곱째, 노인 인터넷교육 시 불편한 점에 따른 기대가치는 교통이 불편할 경우와 교육의 내용이 어려운 경우에 불만족한 것으로 나타났고, 나머지 경우는 만족하는 것으로 나타났다. 여덟째, 노인 인터넷교육의 생활에의 도움여부에 대해 ‘그저 그렇다’로 응답한 사람들의 기대가치는 낮은 것으로 나타났으며, 도움이 된다고 응답한 나머지의 경우는 만족하는 것으로 나타나 도움이 많이 된다고 생각하는 노인일수록 더 만족하는 것으로 나타났다. 상기의 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 노인 인터넷 교육은 전문 강사를 통한 교육의 활성화로 피교육자의 만족도를 증진시키기 위하여, 현재의 자원봉사자로 이루어진 강사진을 유급으로 전환할 것을 제안한다. 둘째, 노인복지관, 종합복지관 등의 노인복지시설에서는 홍보 매체를 이용한 홍보 전략과 기존에 교육을 이수한 교육생을 활용하여 적극적인 홍보를 실시하는 것이 바람직하다고 사료된다. 셋째, 노인 인터넷교육을 위한 교재 개발, 교육방법의 표준화, 교육시간의 확보가 우선적으로 이루어져야 한다고 여겨진다. 또한 교육기관의 접근성이 용이하고, 교육시설들이 편리하도록 노인복지시설 등은 노인들의 입장에서 위치되고 설비되어야 한다고 생각한다.
Early part of the 21st century has the special features, namly, aging society and information society. The activation of information education that can minimize information gap among generations is needed for the elderly to overcome social weakness such as information alienation, in rapidly changing...
Early part of the 21st century has the special features, namly, aging society and information society. The activation of information education that can minimize information gap among generations is needed for the elderly to overcome social weakness such as information alienation, in rapidly changing information society. The purpose of this study is to overview the real condition of the internet use and to observe expectation and satisfaction of the elderly, in view of Gratification Sought(GS) and Gratification Obtained(GO) in the expectancy-value theory by Palmgreen and Rayburn. That is, we intend to grasp with which expectation the elderly approach to internet and how much they are satisfied with their internet use. Also, this study aims to look at expectancy-value gratification degree, namely, what the desire of the elderly for internet use is, and how much their satisfaction with it is. The subject of this study is the elderly attending internet-classes of community social welfare centers, community senior welfare centers and lifelong education institutes in Gyeonggi-Do. For the purpose of this study, 296 pieces of questionnaires were distributed to the elderly attending internet-classes of seven sample facilities in Gyeonggi-Do, from October 13, 2006 to October 29, 2006. 264 pieces from respondents are returned, and 73 are discarded due to dishonest responses. 191 effective responses for statistical processing are treated for statistical analysis. The collected data are applied to such statistical analyses as the frequency, percentage, mean, standard deviation, factor analysis, t-test, ANOVA by using SPSS(v. 10.0) program. The summary of results is following: First, in 'Quasi-social interrelationship factor', 'Human relationship factor', 'Cyber business factor', 'Time use factor' and total expectancy- value for internet use of the elderly, Gratification Obtained of expectancy- value appeared higher than Gratification Sought. Second, it appeared that until 2 years since the elderly begin to learn internet, the longer average internet use period of the elderly is, the higher satisfaction in expectancy-value increases, but after 2 years since then, satisfaction decreases. Third, it appeared that until 20 hours a week in the elderly internet use, the longer their average internet use time is, the higher satisfaction in expectancy-value increases, but in more than 20 hours a week, satisfaction decreases. Fourth, it appeared that internet use of the elderly generally helps communications with other persons, for example their children, and that the elderly who feels more smooth than before in their communication with others have higher satisfaction than one who doesn't, because mean value of Gratification Obtained is higher than that of Gratification Sought. Fifth, it appeared that internet use of the elderly generally helps decrease of feelings of alienation, and that the elderly who feels more decreased than before in feelings of alienation have higher satisfaction than one who doesn't, because mean value of Gratification Obtained is higher than that of Gratification Sought. Sixth, satisfaction of the elderly that learn internet for themselves without another person's help is highest of all. It showed that satisfaction of the elderly decreases in those who learn internet with a help from their spouse, because mean value of Gratification Sought than that of Gratification Obtained is higher. Seventh, it appeared that expectancy-value of the elderly is low in two of inconvenient cases in internet education, which are traffic inconvenience and unintelligible contents of education. Eighth, it appeared that the expectancy-value of respondents who check question item 'not so bad' for internet education to the elderly to help availability in living is low, while the expectancy-value of respondents who check question items related 'helpful' for internet education to the elderly to help availability in living is all high. The some proposals from results of this study are followings: First, in order to increase educand's satisfaction, we propose that internet education to the elderly be activated through professional instructor(s) who is recruited by current volunteer workers, and they be changed to salaried instructors. Second, we expect that the active public information strategies as public notice are applied, through using public information medium in such welfare facilities as community welfare centers or community seniors' welfare centers, or through utilizing personal communications of the elderly that complete offered education-courses. Third, we suggest that teaching material development, standardization of educational methods, and sufficient education time for efficient internet education to the elderly should be prepared preferentially. Also, we hope that welfare facilities for the elderly education should be located and installed to the elderly side, so that it is convenient in accessibility to the elderly education centers and in the utilization of the educational equipments.
Early part of the 21st century has the special features, namly, aging society and information society. The activation of information education that can minimize information gap among generations is needed for the elderly to overcome social weakness such as information alienation, in rapidly changing information society. The purpose of this study is to overview the real condition of the internet use and to observe expectation and satisfaction of the elderly, in view of Gratification Sought(GS) and Gratification Obtained(GO) in the expectancy-value theory by Palmgreen and Rayburn. That is, we intend to grasp with which expectation the elderly approach to internet and how much they are satisfied with their internet use. Also, this study aims to look at expectancy-value gratification degree, namely, what the desire of the elderly for internet use is, and how much their satisfaction with it is. The subject of this study is the elderly attending internet-classes of community social welfare centers, community senior welfare centers and lifelong education institutes in Gyeonggi-Do. For the purpose of this study, 296 pieces of questionnaires were distributed to the elderly attending internet-classes of seven sample facilities in Gyeonggi-Do, from October 13, 2006 to October 29, 2006. 264 pieces from respondents are returned, and 73 are discarded due to dishonest responses. 191 effective responses for statistical processing are treated for statistical analysis. The collected data are applied to such statistical analyses as the frequency, percentage, mean, standard deviation, factor analysis, t-test, ANOVA by using SPSS(v. 10.0) program. The summary of results is following: First, in 'Quasi-social interrelationship factor', 'Human relationship factor', 'Cyber business factor', 'Time use factor' and total expectancy- value for internet use of the elderly, Gratification Obtained of expectancy- value appeared higher than Gratification Sought. Second, it appeared that until 2 years since the elderly begin to learn internet, the longer average internet use period of the elderly is, the higher satisfaction in expectancy-value increases, but after 2 years since then, satisfaction decreases. Third, it appeared that until 20 hours a week in the elderly internet use, the longer their average internet use time is, the higher satisfaction in expectancy-value increases, but in more than 20 hours a week, satisfaction decreases. Fourth, it appeared that internet use of the elderly generally helps communications with other persons, for example their children, and that the elderly who feels more smooth than before in their communication with others have higher satisfaction than one who doesn't, because mean value of Gratification Obtained is higher than that of Gratification Sought. Fifth, it appeared that internet use of the elderly generally helps decrease of feelings of alienation, and that the elderly who feels more decreased than before in feelings of alienation have higher satisfaction than one who doesn't, because mean value of Gratification Obtained is higher than that of Gratification Sought. Sixth, satisfaction of the elderly that learn internet for themselves without another person's help is highest of all. It showed that satisfaction of the elderly decreases in those who learn internet with a help from their spouse, because mean value of Gratification Sought than that of Gratification Obtained is higher. Seventh, it appeared that expectancy-value of the elderly is low in two of inconvenient cases in internet education, which are traffic inconvenience and unintelligible contents of education. Eighth, it appeared that the expectancy-value of respondents who check question item 'not so bad' for internet education to the elderly to help availability in living is low, while the expectancy-value of respondents who check question items related 'helpful' for internet education to the elderly to help availability in living is all high. The some proposals from results of this study are followings: First, in order to increase educand's satisfaction, we propose that internet education to the elderly be activated through professional instructor(s) who is recruited by current volunteer workers, and they be changed to salaried instructors. Second, we expect that the active public information strategies as public notice are applied, through using public information medium in such welfare facilities as community welfare centers or community seniors' welfare centers, or through utilizing personal communications of the elderly that complete offered education-courses. Third, we suggest that teaching material development, standardization of educational methods, and sufficient education time for efficient internet education to the elderly should be prepared preferentially. Also, we hope that welfare facilities for the elderly education should be located and installed to the elderly side, so that it is convenient in accessibility to the elderly education centers and in the utilization of the educational equipments.
주제어
#노인 인터넷 활용 기대가치 충족 Elderly Internet Use Expectancy-value Gratification
학위논문 정보
저자
안태옥
학위수여기관
광운대학교 정보복지대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과 사회복지
지도교수
권기성
발행연도
2007
총페이지
xi, 89 p.
키워드
노인 인터넷 활용 기대가치 충족 Elderly Internet Use Expectancy-value Gratification
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