산업디자인은 현대사회의 소비자의 생활에서 떼려야 뗄 수 없는 부분이 되었다. 주위의 다양한 산업디자인제품을 통하여 사람들은 무엇을 선택하고 어떻게 만들어야 하는가를 고민하게 되었다. 이는 기능위주의 제품이 디자인 위주의 제품으로 변화하는 것을 의미하며, 이러한 변화는 현대에 이르러 다양한 제품을 접하게 되는 계기를 소비자에게 제공하였다. 이에 따라 소비자 선택의 폭도 넓어지고 제품에 대한 이해도와 지식이 높아지면서 아름다움에 대한 안목도 높아진 것이 현실이다. 그리하여 산업디자이너의 필요성은 더욱 높아지게 되었다. 본 연구는 이러한 ...
산업디자인은 현대사회의 소비자의 생활에서 떼려야 뗄 수 없는 부분이 되었다. 주위의 다양한 산업디자인제품을 통하여 사람들은 무엇을 선택하고 어떻게 만들어야 하는가를 고민하게 되었다. 이는 기능위주의 제품이 디자인 위주의 제품으로 변화하는 것을 의미하며, 이러한 변화는 현대에 이르러 다양한 제품을 접하게 되는 계기를 소비자에게 제공하였다. 이에 따라 소비자 선택의 폭도 넓어지고 제품에 대한 이해도와 지식이 높아지면서 아름다움에 대한 안목도 높아진 것이 현실이다. 그리하여 산업디자이너의 필요성은 더욱 높아지게 되었다. 본 연구는 이러한 제품디자인의 중요성이 대두되는 현실에서 산업디자인제품이 생산되기까지 모든 단계가 중요하지만 현대에 들어서 후가공(後加工, Finishing)의 중요성이 더욱 대두되기 시작함에 따라서 새로운 디자인프로세스의 필요성이 발생함에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다. 후가공 중에서도 색채 계획은 제품디자인 개발 프로세스 중 하위 단계에 있으나 초기부터 준비 되지 않으면, 효과적인 결과를 얻을 수 없는 것이 현실이다. 같은 제품이라도 색의 적용에 따라 소비자의 선호도가 차이가 나며, 같은 크기의 제품이라도 색의 적용방법에 따라 더 커 보인다거나 더 작아 보이는 차이에 따라 소비자의 선호도가 달라지는 것이다. 그리하여 제품디자인에 있어서 색의 적용은 보다 체계적이고 구체적이어야 하며, 산업디자인 프로세스(Process)에서 현재에 통용되고 있는 하위 단계에서 적용되는 것이 아닌 제품 Concept단계에서부터 이루어져야 한다는 것이 본 연구에서 주요 내용이다. 본 연구의 심화 과정에 들어가기 전에 첫 번째 단계에서 효율적인 디자인 프로세스의 전개를 제시하기 위하여, 먼저 우리가 감각적으로 느끼는 색에 대하여 이론적인 접근을 통하여 색에 대한 전반적인 내용을 정리 하였으며, 다음으로 이 색을 인지하는 시신경에 대하여 조사하였다. 조사 내용에는 시신경을 통하여 인지하게 되는 사항과 인지하기 위한 경로를 이해하기 위한 생물학적 이동 경로에 대한 내용을 정리하였다. 다음 단계에서는 색에 따른 심리적, 학습정도의 차이에 따른 선호도 및 감성의 차이를 이해하기 위하여, 색의 특징을 분석하였으며, 내용으로는 색 고유의 특징과 더불어 지역에 따른 색 선호도를 조사하여 효과적인 색사용에 대하여 알아보았다. 색의 배치에 따라서 다르게 인지되는 점을 알고자 색채 대비와 동화현상에 대하여 알아보았다. 그 결과 색의 배치 시 나타나는 긍정적인 반응을 극대화 시켜 제품에 적용하고자 하였다. 두 번째 단계로 동시적(同視的) 시각효과(視覺效果)에 대한 자료조사를 통하여 물리적인 자극에 대한 사람의 시각적 착각현상 중 긍정적인 부분을 제품에 효과적으로 적용하기 위한 방법을 찾고자 하였다. 내용으로는 동시적 시각효과에 대한 정의 및 원인에 대한 조사와 종류에 따른 분류를 통한 다양한 동시적 시각효과가 존재함을 알아내고, 이를 효과적으로 적용한 타 분야의 예를 조사하여 제품디자인 분야에 적용할 수 있는 방향을 찾고자 하였다. 세 번째 단계로 현재의 산업디자인 프로세스를 유형별로 분류하여 색적용이 가장 용이한 디자인 프로세스를 찾아내어 제시하는 것을 목적으로, 색적용이 효율적인 제품디자인 프로세스를 이해하는데 필요한 금형(金型ㆍDie & Mould)에 관하여 조사하였다. 또한 색을 효과적으로 적용하지 못한 디자인 프로세스 제품과 효과적으로 적용한 디자인 프로세스 제품의 예를 조사함으로 효과적인 색적용 디자인 프로세스를 제안하였다. 마지막 단계로 설문조사 및 RED(Remote Eye-tracking Device)장비를 이용한 실험을 통하여 소비자가 원하는 휴대폰을 만들기 위한 객관적인 데이터를 확보하였다. 연구결과 색에 대한 소비가 느끼는 이미지가 기존에 연구되어진 결과와 동일하게 어두운 색이 작아 보이고 밝은 색이 가벼워 보인다는 결과를 얻었고, 유채색(Pink, Green)의 경우 여성들의 휴대폰으로 어울린다는 결과를 나타냈다. 색의 선호도는 시대 유행색을 간과할 수 없다는 결론을 얻었다. 사회적으로 유행하는 휴대폰 색인 Black, Pink와 Green은 소비자가 휴대폰으로 어울리는 색으로 나왔다. 얇게 보이기 위하여 옆면에 장식선으로 사용된 선의 굵기는 설문의 선호도와 RED장비를 이용한 선호도의 차이가 있음을 나타냈다. 이와 같은 내용을 소비자가 원하는 휴대폰 디자인에 필요한 데이터로 활용하였으며, 이 자료를 이용한 색적용이 용이한 제품디자인 전개방향을 제시하는 것으로 연구를 마무리 하였다.
산업디자인은 현대사회의 소비자의 생활에서 떼려야 뗄 수 없는 부분이 되었다. 주위의 다양한 산업디자인제품을 통하여 사람들은 무엇을 선택하고 어떻게 만들어야 하는가를 고민하게 되었다. 이는 기능위주의 제품이 디자인 위주의 제품으로 변화하는 것을 의미하며, 이러한 변화는 현대에 이르러 다양한 제품을 접하게 되는 계기를 소비자에게 제공하였다. 이에 따라 소비자 선택의 폭도 넓어지고 제품에 대한 이해도와 지식이 높아지면서 아름다움에 대한 안목도 높아진 것이 현실이다. 그리하여 산업디자이너의 필요성은 더욱 높아지게 되었다. 본 연구는 이러한 제품디자인의 중요성이 대두되는 현실에서 산업디자인제품이 생산되기까지 모든 단계가 중요하지만 현대에 들어서 후가공(後加工, Finishing)의 중요성이 더욱 대두되기 시작함에 따라서 새로운 디자인프로세스의 필요성이 발생함에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다. 후가공 중에서도 색채 계획은 제품디자인 개발 프로세스 중 하위 단계에 있으나 초기부터 준비 되지 않으면, 효과적인 결과를 얻을 수 없는 것이 현실이다. 같은 제품이라도 색의 적용에 따라 소비자의 선호도가 차이가 나며, 같은 크기의 제품이라도 색의 적용방법에 따라 더 커 보인다거나 더 작아 보이는 차이에 따라 소비자의 선호도가 달라지는 것이다. 그리하여 제품디자인에 있어서 색의 적용은 보다 체계적이고 구체적이어야 하며, 산업디자인 프로세스(Process)에서 현재에 통용되고 있는 하위 단계에서 적용되는 것이 아닌 제품 Concept단계에서부터 이루어져야 한다는 것이 본 연구에서 주요 내용이다. 본 연구의 심화 과정에 들어가기 전에 첫 번째 단계에서 효율적인 디자인 프로세스의 전개를 제시하기 위하여, 먼저 우리가 감각적으로 느끼는 색에 대하여 이론적인 접근을 통하여 색에 대한 전반적인 내용을 정리 하였으며, 다음으로 이 색을 인지하는 시신경에 대하여 조사하였다. 조사 내용에는 시신경을 통하여 인지하게 되는 사항과 인지하기 위한 경로를 이해하기 위한 생물학적 이동 경로에 대한 내용을 정리하였다. 다음 단계에서는 색에 따른 심리적, 학습정도의 차이에 따른 선호도 및 감성의 차이를 이해하기 위하여, 색의 특징을 분석하였으며, 내용으로는 색 고유의 특징과 더불어 지역에 따른 색 선호도를 조사하여 효과적인 색사용에 대하여 알아보았다. 색의 배치에 따라서 다르게 인지되는 점을 알고자 색채 대비와 동화현상에 대하여 알아보았다. 그 결과 색의 배치 시 나타나는 긍정적인 반응을 극대화 시켜 제품에 적용하고자 하였다. 두 번째 단계로 동시적(同視的) 시각효과(視覺效果)에 대한 자료조사를 통하여 물리적인 자극에 대한 사람의 시각적 착각현상 중 긍정적인 부분을 제품에 효과적으로 적용하기 위한 방법을 찾고자 하였다. 내용으로는 동시적 시각효과에 대한 정의 및 원인에 대한 조사와 종류에 따른 분류를 통한 다양한 동시적 시각효과가 존재함을 알아내고, 이를 효과적으로 적용한 타 분야의 예를 조사하여 제품디자인 분야에 적용할 수 있는 방향을 찾고자 하였다. 세 번째 단계로 현재의 산업디자인 프로세스를 유형별로 분류하여 색적용이 가장 용이한 디자인 프로세스를 찾아내어 제시하는 것을 목적으로, 색적용이 효율적인 제품디자인 프로세스를 이해하는데 필요한 금형(金型ㆍDie & Mould)에 관하여 조사하였다. 또한 색을 효과적으로 적용하지 못한 디자인 프로세스 제품과 효과적으로 적용한 디자인 프로세스 제품의 예를 조사함으로 효과적인 색적용 디자인 프로세스를 제안하였다. 마지막 단계로 설문조사 및 RED(Remote Eye-tracking Device)장비를 이용한 실험을 통하여 소비자가 원하는 휴대폰을 만들기 위한 객관적인 데이터를 확보하였다. 연구결과 색에 대한 소비가 느끼는 이미지가 기존에 연구되어진 결과와 동일하게 어두운 색이 작아 보이고 밝은 색이 가벼워 보인다는 결과를 얻었고, 유채색(Pink, Green)의 경우 여성들의 휴대폰으로 어울린다는 결과를 나타냈다. 색의 선호도는 시대 유행색을 간과할 수 없다는 결론을 얻었다. 사회적으로 유행하는 휴대폰 색인 Black, Pink와 Green은 소비자가 휴대폰으로 어울리는 색으로 나왔다. 얇게 보이기 위하여 옆면에 장식선으로 사용된 선의 굵기는 설문의 선호도와 RED장비를 이용한 선호도의 차이가 있음을 나타냈다. 이와 같은 내용을 소비자가 원하는 휴대폰 디자인에 필요한 데이터로 활용하였으며, 이 자료를 이용한 색적용이 용이한 제품디자인 전개방향을 제시하는 것으로 연구를 마무리 하였다.
These days the Industrial Design became an essential part of consumer's life. Based on various Industrial Design products around us, people have come to select something to buy and have considered carefully what products they will produce. This situation indicates well-designed products replace func...
These days the Industrial Design became an essential part of consumer's life. Based on various Industrial Design products around us, people have come to select something to buy and have considered carefully what products they will produce. This situation indicates well-designed products replace functional products. This change provides consumers with the chances to come in contact with various products in these days. In this regard now consumers come to have various choices in the selection of products, to enlarge their understanding and knowledge about products and to have an eye for beauty. Accordingly the need of Industrial Designers has been increased. Considering the present situation, this study proposes the effective way for new design process which has been highlighted since the Finishing became more important than any other activities in the production of Industrial Design products. Among the Finishing activities, the design of Color has to be prepared from the beginning to get an effective result even though it is regarded as subordinate. The application of Color fixes consumer's preference. For example, the difference in color may cause the same products to look different each other in size. And consumer's choice is subject to this difference. Therefore the application of Color has to be designed and detailed during the design of products, and be considered from the stage of products concept. It is the main contents of this study. Firstly to propose the effective design process before touching profound contents, this study summarizes the generals about Color through theoretical approach and then explains the optical nerve which recognizes Color. This study summarizes what are understood by optical nerve and the biological route by which the recognition is made. To understand the emotional differences and the preferences according to psychological differences and learning degrees, the characteristic of Color is analyzed. The preferences in Color according to areas are also invested to study the effective application of Color. The Contrast and the assimilation of Colors are studied to find out the recognitions are different according to the arrangement of Colors. As a result, it is studied how the positive reaction to the arrangement of Colors can be maximized and applied to products. Secondly through the research on the data for Optical Illusion, the effective way is studied, which can apply the affirmative aspect of human Optical Illusion for physical stimulus to products. The study for the definition, the cause and the classification of Optical Illusion finds that there are various Optical Illusions. And through the examination of the examples that apply the various Optical Illusions effectively in other fields, how to apply it to the design of products is studied. Thirdly to propose the most effective design process for the application of Colorably the classification of the Industrial Design process types, Die & Mould is studied. The study of Die & Mould is necessary to understand the effective design process for the application of Colors. By comparing the examples between the design processes which succeed in applying Colors effectively and which fail to do it, this study proposes the effective design process for the application of Colors. Lastly to make the cell phones which satisfy consumers, the objective data are presented, which are provided by the questionnaire and the experiment using RED (Remote Eye-tracking Device). Similar to the previous studies, this study concludes that the subject recognizes dark colors to be small and bright colors to be light. Pink and Green are found to match well with women's cell phones. It proves that Pink and Green, which are socially in fashion, are the subject's preference for his cell phone. The results of the questionnaires and the experiment using RED find that the preferences are different for the thickness of the decorative lines used to make cell phones look thin. These data are referred for the design of cell phones which consumers want. By using these data, this study lastly proposes the way to find out the product design which enables the application of Colors to be effective.
These days the Industrial Design became an essential part of consumer's life. Based on various Industrial Design products around us, people have come to select something to buy and have considered carefully what products they will produce. This situation indicates well-designed products replace functional products. This change provides consumers with the chances to come in contact with various products in these days. In this regard now consumers come to have various choices in the selection of products, to enlarge their understanding and knowledge about products and to have an eye for beauty. Accordingly the need of Industrial Designers has been increased. Considering the present situation, this study proposes the effective way for new design process which has been highlighted since the Finishing became more important than any other activities in the production of Industrial Design products. Among the Finishing activities, the design of Color has to be prepared from the beginning to get an effective result even though it is regarded as subordinate. The application of Color fixes consumer's preference. For example, the difference in color may cause the same products to look different each other in size. And consumer's choice is subject to this difference. Therefore the application of Color has to be designed and detailed during the design of products, and be considered from the stage of products concept. It is the main contents of this study. Firstly to propose the effective design process before touching profound contents, this study summarizes the generals about Color through theoretical approach and then explains the optical nerve which recognizes Color. This study summarizes what are understood by optical nerve and the biological route by which the recognition is made. To understand the emotional differences and the preferences according to psychological differences and learning degrees, the characteristic of Color is analyzed. The preferences in Color according to areas are also invested to study the effective application of Color. The Contrast and the assimilation of Colors are studied to find out the recognitions are different according to the arrangement of Colors. As a result, it is studied how the positive reaction to the arrangement of Colors can be maximized and applied to products. Secondly through the research on the data for Optical Illusion, the effective way is studied, which can apply the affirmative aspect of human Optical Illusion for physical stimulus to products. The study for the definition, the cause and the classification of Optical Illusion finds that there are various Optical Illusions. And through the examination of the examples that apply the various Optical Illusions effectively in other fields, how to apply it to the design of products is studied. Thirdly to propose the most effective design process for the application of Colorably the classification of the Industrial Design process types, Die & Mould is studied. The study of Die & Mould is necessary to understand the effective design process for the application of Colors. By comparing the examples between the design processes which succeed in applying Colors effectively and which fail to do it, this study proposes the effective design process for the application of Colors. Lastly to make the cell phones which satisfy consumers, the objective data are presented, which are provided by the questionnaire and the experiment using RED (Remote Eye-tracking Device). Similar to the previous studies, this study concludes that the subject recognizes dark colors to be small and bright colors to be light. Pink and Green are found to match well with women's cell phones. It proves that Pink and Green, which are socially in fashion, are the subject's preference for his cell phone. The results of the questionnaires and the experiment using RED find that the preferences are different for the thickness of the decorative lines used to make cell phones look thin. These data are referred for the design of cell phones which consumers want. By using these data, this study lastly proposes the way to find out the product design which enables the application of Colors to be effective.
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