아웃소싱 효과가 호텔경영의 업무효율성에 미치는 영향 : 서울시내 특등급 호텔을 중심으로 (A) study on the outsourcing effect with the job efficiencies in hotel business : emphasized on deluxe hotels in Seoul원문보기
지속적으로 변하고있는 경영환경에서 기업들이 생존하고 성장하려면 반드시 환경변화에 신속하게 적응 또는 대처할 수 있어야 한다. 현재의 경영환경은 기업에게 끊임없는 변화와 새로운 기회창출 능력을 요구하고 있으며, 기업 내부에서의 자기혁신과 변화하는 환경에 적응하여 생존할 수 있는 창의적인 전략이 필요하며 특히 핵심역량의 집중 및 강화를 통한 경챙우위(competitive advantage)를 창출해야만 하는 경쟁상황에 처해있다. 무한 경쟁시대에서 호텔들은 자기혁신을 통해 경쟁우위를 확보해야 하는 과제를 안고 있으며, 기업내 자원을 어떻게 효율적으로 활용할 것인가의 문제와 더불어 얼마만큼의 외부인력 및 자원을 사용할 것인가가 또한 중요한 문제로 대두되고있다. 이에 대한 대안으로 호텔 ...
지속적으로 변하고있는 경영환경에서 기업들이 생존하고 성장하려면 반드시 환경변화에 신속하게 적응 또는 대처할 수 있어야 한다. 현재의 경영환경은 기업에게 끊임없는 변화와 새로운 기회창출 능력을 요구하고 있으며, 기업 내부에서의 자기혁신과 변화하는 환경에 적응하여 생존할 수 있는 창의적인 전략이 필요하며 특히 핵심역량의 집중 및 강화를 통한 경챙우위(competitive advantage)를 창출해야만 하는 경쟁상황에 처해있다. 무한 경쟁시대에서 호텔들은 자기혁신을 통해 경쟁우위를 확보해야 하는 과제를 안고 있으며, 기업내 자원을 어떻게 효율적으로 활용할 것인가의 문제와 더불어 얼마만큼의 외부인력 및 자원을 사용할 것인가가 또한 중요한 문제로 대두되고있다. 이에 대한 대안으로 호텔 아웃소싱이 활발히 진행되고 있으나 아직까지 호텔 아웃소싱에 대한 연구의 영역이 한계가 있었던 것도 사실이다. 따라서 본 연구에서는 성장 단계에 있는 호텔산업의 아웃소싱에 대해 호텔내 아웃소싱 관련 직원들의 인식과 아웃소싱의 성과에 영향을 주는 요인을 설정하고 이들 요인들이 아웃소싱 성과와 어떠한 상관관계를 나타내는지 실증분석을 통하여 제시하여 보다 성공적인 아웃소싱이 되기 위해 호텔 기업들이 주안점을 두어야 할 아웃소싱 성과요인을 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 먼저 이론적 고찰을 통해 관련 이론들을 연구 분석하고, 이를 토대로 파악된 변수들의 관계를 확인하기 위해서 서울에 있는 12개 특급호텔의 현장 부서 직원과 아웃소싱에 대한 정보를 보다 쉽게 얻을 수 있는 관리부서 직원들을 대상으로 호텔 아웃소싱의 일반적 사항과 아웃소싱 업체의 서비스 수준, 상호협력관계, 외주업체 관리부서의 업무능력, 아웃소싱 계약조건의 명확성 정도, 아웃소싱 이후의 호텔 인적자원관리 성과와 이에 따른 업무의 효율성에 대한 인식을 중심으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료에 대한 통계 분석은 SPSSWIN I0.0 통계패키지를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 실증분석을 통한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울지역 특급 호텔의 아웃소싱업무 관련 직원들이 인식하는 아웃소싱의 문제점이 서비스의 품질을 갖춘 올바른 업체의 선정으로 조사되었다. 호텔기업의 아웃소싱은 비용절감 측면에서 도입 된 것으로 조사되었는데 외주업체들의 경쟁적 단가인하가 고객에 대한 서비스의 품질을 악화시켜 기업환경과 문화의 손상을 초래할 수도 있다. 그러므로 호텔기업은 최초 아웃소싱의 도입 시 혹은 개별부문에 대한 아웃소싱의 계약 갱신 시 호텔기업이 추구하는 서비스 품질에 대한 평가체계의 확립과 외주업체의 아웃소싱 제안서에 대한 평가기준의 설정과 서비스 제공 능력에 대한 검증 방법을 수립하여 이를 공정하고 객관적으로 시행하여 올바른 업체를 선정하는 것이 무엇보다 중요하다 하겠다. 또한 계약서 작성시 계약기간과 계약내용에 있어 손실에 대한 보상을 명확히 하여야 하며, 서비스에 대한 평가는 고객이 내리게 되는데 서비스 품질을 높이기 위한 아웃소싱이 서비스 수준을 실추시키는 것을 방지해야 할 것이다. 둘째, 아웃소싱의 효율적 위탁으로 인한 조직의 경량화와 위험의 분산은 시너지효과를 창출함으로써 전략적으로 조직의 핵심역랑을 강화시킬 수 있음을 나타내 주고 있다. 따라서 내부 인적자원 관리에 집중하므로써 교육훈련의 강화 및 기술축적·조직협력·동기부여·사기앙양·태도변화·능력배양·대인관계 능력향상 등 여러 가지 효과를 가져와 환경변화에 대한 신속하고 유연한 대응력 향상이 높아질 수 있음을 보여주고 있다. 호텔기업에서 아웃소싱 도입 시 기대되는 업무의 효율적 성과가 인건비 및 비용절감, 인력감축을 통한 고용부담의 경감, 조직의 효율적 관리와 핵심역량강화의 순으로 나타났으며, 아웃소싱을 할 때 주요하게 고려한 외주업체와의 요소에서는 전문성을 가진 업체의 선정, 용역비용의 합리적 계약으로 서비스 품질의 저하 방지, 외주업체 감독관의 업무에 대한 열의와 성실성 등이 상위순위에 있는 것으로 조사되었다. 결론적으로 호텔 아웃소싱의 성과에 대한 영향은 내부 외주업체 관리부서의 업무능력, 계약조건의 명확성 정도 등의 아웃소싱의 통제적 요인보다는 외주업체와의 협력관계를 통한 외주업체의 서비스 품질을 높이는 것이 아웃소싱의 성과가 높아지는 것으로 나타났으므로 호텔기업은 외주업체와의 협력관계를 높이는 것에 힘을 쏟아야 할 것이다. 차후 호텔 기업들은 높은 인건비 비중과 이에 따른 노동생산성의 하락 등으로 개별 부문에 대한 아웃소싱의 도입 및 운영은 더욱 높아질 수 밖에 없는 실정이므로 이에 대한 연구가 다양한 각도에서 더욱 많이 이루어져 호텔경영에 도움이 되었으면 한다.
지속적으로 변하고있는 경영환경에서 기업들이 생존하고 성장하려면 반드시 환경변화에 신속하게 적응 또는 대처할 수 있어야 한다. 현재의 경영환경은 기업에게 끊임없는 변화와 새로운 기회창출 능력을 요구하고 있으며, 기업 내부에서의 자기혁신과 변화하는 환경에 적응하여 생존할 수 있는 창의적인 전략이 필요하며 특히 핵심역량의 집중 및 강화를 통한 경챙우위(competitive advantage)를 창출해야만 하는 경쟁상황에 처해있다. 무한 경쟁시대에서 호텔들은 자기혁신을 통해 경쟁우위를 확보해야 하는 과제를 안고 있으며, 기업내 자원을 어떻게 효율적으로 활용할 것인가의 문제와 더불어 얼마만큼의 외부인력 및 자원을 사용할 것인가가 또한 중요한 문제로 대두되고있다. 이에 대한 대안으로 호텔 아웃소싱이 활발히 진행되고 있으나 아직까지 호텔 아웃소싱에 대한 연구의 영역이 한계가 있었던 것도 사실이다. 따라서 본 연구에서는 성장 단계에 있는 호텔산업의 아웃소싱에 대해 호텔내 아웃소싱 관련 직원들의 인식과 아웃소싱의 성과에 영향을 주는 요인을 설정하고 이들 요인들이 아웃소싱 성과와 어떠한 상관관계를 나타내는지 실증분석을 통하여 제시하여 보다 성공적인 아웃소싱이 되기 위해 호텔 기업들이 주안점을 두어야 할 아웃소싱 성과요인을 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 먼저 이론적 고찰을 통해 관련 이론들을 연구 분석하고, 이를 토대로 파악된 변수들의 관계를 확인하기 위해서 서울에 있는 12개 특급호텔의 현장 부서 직원과 아웃소싱에 대한 정보를 보다 쉽게 얻을 수 있는 관리부서 직원들을 대상으로 호텔 아웃소싱의 일반적 사항과 아웃소싱 업체의 서비스 수준, 상호협력관계, 외주업체 관리부서의 업무능력, 아웃소싱 계약조건의 명확성 정도, 아웃소싱 이후의 호텔 인적자원관리 성과와 이에 따른 업무의 효율성에 대한 인식을 중심으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료에 대한 통계 분석은 SPSSWIN I0.0 통계패키지를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 실증분석을 통한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울지역 특급 호텔의 아웃소싱업무 관련 직원들이 인식하는 아웃소싱의 문제점이 서비스의 품질을 갖춘 올바른 업체의 선정으로 조사되었다. 호텔기업의 아웃소싱은 비용절감 측면에서 도입 된 것으로 조사되었는데 외주업체들의 경쟁적 단가인하가 고객에 대한 서비스의 품질을 악화시켜 기업환경과 문화의 손상을 초래할 수도 있다. 그러므로 호텔기업은 최초 아웃소싱의 도입 시 혹은 개별부문에 대한 아웃소싱의 계약 갱신 시 호텔기업이 추구하는 서비스 품질에 대한 평가체계의 확립과 외주업체의 아웃소싱 제안서에 대한 평가기준의 설정과 서비스 제공 능력에 대한 검증 방법을 수립하여 이를 공정하고 객관적으로 시행하여 올바른 업체를 선정하는 것이 무엇보다 중요하다 하겠다. 또한 계약서 작성시 계약기간과 계약내용에 있어 손실에 대한 보상을 명확히 하여야 하며, 서비스에 대한 평가는 고객이 내리게 되는데 서비스 품질을 높이기 위한 아웃소싱이 서비스 수준을 실추시키는 것을 방지해야 할 것이다. 둘째, 아웃소싱의 효율적 위탁으로 인한 조직의 경량화와 위험의 분산은 시너지효과를 창출함으로써 전략적으로 조직의 핵심역랑을 강화시킬 수 있음을 나타내 주고 있다. 따라서 내부 인적자원 관리에 집중하므로써 교육훈련의 강화 및 기술축적·조직협력·동기부여·사기앙양·태도변화·능력배양·대인관계 능력향상 등 여러 가지 효과를 가져와 환경변화에 대한 신속하고 유연한 대응력 향상이 높아질 수 있음을 보여주고 있다. 호텔기업에서 아웃소싱 도입 시 기대되는 업무의 효율적 성과가 인건비 및 비용절감, 인력감축을 통한 고용부담의 경감, 조직의 효율적 관리와 핵심역량강화의 순으로 나타났으며, 아웃소싱을 할 때 주요하게 고려한 외주업체와의 요소에서는 전문성을 가진 업체의 선정, 용역비용의 합리적 계약으로 서비스 품질의 저하 방지, 외주업체 감독관의 업무에 대한 열의와 성실성 등이 상위순위에 있는 것으로 조사되었다. 결론적으로 호텔 아웃소싱의 성과에 대한 영향은 내부 외주업체 관리부서의 업무능력, 계약조건의 명확성 정도 등의 아웃소싱의 통제적 요인보다는 외주업체와의 협력관계를 통한 외주업체의 서비스 품질을 높이는 것이 아웃소싱의 성과가 높아지는 것으로 나타났으므로 호텔기업은 외주업체와의 협력관계를 높이는 것에 힘을 쏟아야 할 것이다. 차후 호텔 기업들은 높은 인건비 비중과 이에 따른 노동생산성의 하락 등으로 개별 부문에 대한 아웃소싱의 도입 및 운영은 더욱 높아질 수 밖에 없는 실정이므로 이에 대한 연구가 다양한 각도에서 더욱 많이 이루어져 호텔경영에 도움이 되었으면 한다.
In the business environment that is constantly changing, if industries want to survive and grow, they have to quickly adapt and cope with the changes. In our current business environment, industries need consistent changes and new opportunity making skills, and within the industries, creative strate...
In the business environment that is constantly changing, if industries want to survive and grow, they have to quickly adapt and cope with the changes. In our current business environment, industries need consistent changes and new opportunity making skills, and within the industries, creative strategies for self?improvement and adaptation ability are needed. We are in a economic situation where we must create competitive advantage through core capacity focus and strengthening In the era of unlimited competition, hotels have to assure their competitive advantage through self-improvement. Along with the issue of how to efficiently use the industry’s resources, the issue of how much to use outside workers and resources has been becoming important. In this respect, hotel outsourcing has been actively put in to action, however it is true that there is a limit in hotel outsourcing research. Therefore, in this research, I have established the factors that affect hotels’ outsourcing related employees’ feelings about growing hotel business outsourcing and the achievements of outsourcing. By actual proof analysis of the relations between these factors and outsourcing results, I have tries to present the principal points hotel businesses have to see for success in outsourcing. To carry out the research’s purpose, I analyzed the theories through theoretical inquiry. With this background, to find out the relations among the understood numbers, surveys focusing on hotel outsourcing’s regular details, outsourcing businesses’ service level, interrelationships, outside businesses’ management skills, outsourcing contract condition clarity, hotel human resources management results after outsourcing, and general understanding of the working efficiency were conducted on field department workers of twelve first class hotels in Seoul and managers who can get outsourcing information easily. Statistical analysis of the collected materials were done by SPSSWIN 10.0 statistics package. The summarized results of this research are like this. First, the problem of outsourcing that most outsourcing related workers in the first class hotels recognize is how to select the right company with good quality service. It has been researched that hotel business outsourcing has been implemented for cost reduction. As the competitive cost reduction brought low quality service for the customers, it can bring damage to company atmosphere and culture. Thus, at the first outsourcing implementation or contract renewal of section outsourcing, the establishment of service quality evaluation system, evaluation standard for outside business outsourcing proposals, and inspection method of service provision ability must be built for the selection of the right company. Also, you must be clear about the compensation for loss in relation with the contract period and content when making the contract. As the evaluation for service is done by the customers, the service degradation due to outsourcing must be prevented. Secondly, with the efficiency of outsourcing, the organization being light and distributing dangers bring synergy effect, so the organization’s core capacity can strategically strengthened. Therefore, by focusing on the inner human resources, reinforcement of education training, technology accumulation, organization cooperations, giving motivation, spirit uplift, attitude change, skill cultivation, interpersonal relation skills improvement, and many other effects can be made, allowing fast, flexible adaptation skills improvement. When outsourcing is implemented, the expected efficient work results came out in the order of labor cost and general cost reduction, reduction of burden of hiring with worker reduction, efficient management of organization, and core capacity strengthening. For the factors that are mainly considered with outside business for outsourcing was selection of a company with expertise, prevention of service degradation with rational contract of service cost, and passion and diligence for the work given by the superintendent of the outside business. As a conclusion, the influence on the hotel outsourcing results was more related to outside business’s service quality improvement through cooperation than inner company management skills, contract condition clarity, and other controllable outsourcing factors. Therefore, hotel businesses have to work on building stronger cooperative relations with the outside companies. As hotel businesses have to rely on more outsourcing due to high labor costs and low production that follows, many researches related to this matter should be conducted in different angles to be of help to hotel business.
In the business environment that is constantly changing, if industries want to survive and grow, they have to quickly adapt and cope with the changes. In our current business environment, industries need consistent changes and new opportunity making skills, and within the industries, creative strategies for self?improvement and adaptation ability are needed. We are in a economic situation where we must create competitive advantage through core capacity focus and strengthening In the era of unlimited competition, hotels have to assure their competitive advantage through self-improvement. Along with the issue of how to efficiently use the industry’s resources, the issue of how much to use outside workers and resources has been becoming important. In this respect, hotel outsourcing has been actively put in to action, however it is true that there is a limit in hotel outsourcing research. Therefore, in this research, I have established the factors that affect hotels’ outsourcing related employees’ feelings about growing hotel business outsourcing and the achievements of outsourcing. By actual proof analysis of the relations between these factors and outsourcing results, I have tries to present the principal points hotel businesses have to see for success in outsourcing. To carry out the research’s purpose, I analyzed the theories through theoretical inquiry. With this background, to find out the relations among the understood numbers, surveys focusing on hotel outsourcing’s regular details, outsourcing businesses’ service level, interrelationships, outside businesses’ management skills, outsourcing contract condition clarity, hotel human resources management results after outsourcing, and general understanding of the working efficiency were conducted on field department workers of twelve first class hotels in Seoul and managers who can get outsourcing information easily. Statistical analysis of the collected materials were done by SPSSWIN 10.0 statistics package. The summarized results of this research are like this. First, the problem of outsourcing that most outsourcing related workers in the first class hotels recognize is how to select the right company with good quality service. It has been researched that hotel business outsourcing has been implemented for cost reduction. As the competitive cost reduction brought low quality service for the customers, it can bring damage to company atmosphere and culture. Thus, at the first outsourcing implementation or contract renewal of section outsourcing, the establishment of service quality evaluation system, evaluation standard for outside business outsourcing proposals, and inspection method of service provision ability must be built for the selection of the right company. Also, you must be clear about the compensation for loss in relation with the contract period and content when making the contract. As the evaluation for service is done by the customers, the service degradation due to outsourcing must be prevented. Secondly, with the efficiency of outsourcing, the organization being light and distributing dangers bring synergy effect, so the organization’s core capacity can strategically strengthened. Therefore, by focusing on the inner human resources, reinforcement of education training, technology accumulation, organization cooperations, giving motivation, spirit uplift, attitude change, skill cultivation, interpersonal relation skills improvement, and many other effects can be made, allowing fast, flexible adaptation skills improvement. When outsourcing is implemented, the expected efficient work results came out in the order of labor cost and general cost reduction, reduction of burden of hiring with worker reduction, efficient management of organization, and core capacity strengthening. For the factors that are mainly considered with outside business for outsourcing was selection of a company with expertise, prevention of service degradation with rational contract of service cost, and passion and diligence for the work given by the superintendent of the outside business. As a conclusion, the influence on the hotel outsourcing results was more related to outside business’s service quality improvement through cooperation than inner company management skills, contract condition clarity, and other controllable outsourcing factors. Therefore, hotel businesses have to work on building stronger cooperative relations with the outside companies. As hotel businesses have to rely on more outsourcing due to high labor costs and low production that follows, many researches related to this matter should be conducted in different angles to be of help to hotel business.
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