정부에서는 사교육비 절감과 사회양극화를 해소하기 위해 2005년부터 ‘특기ㆍ적성교육 활동’, ‘방과후 교실’, ‘수준별 보충학습‘ 등의 교육활동을 포괄한 ’방과후 학교‘의 시범 운영을 도입하였으며, 적극적으로 방과후 학교를 지원하여, 방과후 학교 시범연구학교 수를 늘리고 있다. 이렇게 양적으로 방과후 학교가 늘어나고 있지만 그에 대한 문제점도 대두되고 있다. 방과후 학교가 긍정적인 효과를 산출하기 위해서는 방과후 학교의 전반적인 사항을 평가하는 것이 필요하다. 이는 평가 없이는 계획이나 정책수행의 성공여부를 파악할 수 없을 뿐만 아니라 추후의 계획을 수립하는데도 어려움이 따르기 때문이다. 또한 방과후 학교의 평가와 관련된 연구가 아직은 부족하여 방과후 학교의 효과성을 극대화시키기 위해서는 세분화된 평가도구를 통해 전 과정을 살펴보아야 할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 현재 전국에서 활발하게 시행되고 있는 방과후 학교 프로그램을 평가하기 위해 세분화된 도구를 개발하는데 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 첫째, 방과후 학교 프로그램의 평가준거를 추출하고, 둘째, 평가준거의 적합성을 검증한 후, 셋째, 방과후 학교 프로그램 평가도구를 개발하는데 있다. 본 연구에서는 평가의 목적이 방과후 학교 프로그램의 개선을 목적으로 실시하는 것이며, 방과후 학교 담당자와 실무자들에게 ...
정부에서는 사교육비 절감과 사회양극화를 해소하기 위해 2005년부터 ‘특기ㆍ적성교육 활동’, ‘방과후 교실’, ‘수준별 보충학습‘ 등의 교육활동을 포괄한 ’방과후 학교‘의 시범 운영을 도입하였으며, 적극적으로 방과후 학교를 지원하여, 방과후 학교 시범연구학교 수를 늘리고 있다. 이렇게 양적으로 방과후 학교가 늘어나고 있지만 그에 대한 문제점도 대두되고 있다. 방과후 학교가 긍정적인 효과를 산출하기 위해서는 방과후 학교의 전반적인 사항을 평가하는 것이 필요하다. 이는 평가 없이는 계획이나 정책수행의 성공여부를 파악할 수 없을 뿐만 아니라 추후의 계획을 수립하는데도 어려움이 따르기 때문이다. 또한 방과후 학교의 평가와 관련된 연구가 아직은 부족하여 방과후 학교의 효과성을 극대화시키기 위해서는 세분화된 평가도구를 통해 전 과정을 살펴보아야 할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 현재 전국에서 활발하게 시행되고 있는 방과후 학교 프로그램을 평가하기 위해 세분화된 도구를 개발하는데 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 첫째, 방과후 학교 프로그램의 평가준거를 추출하고, 둘째, 평가준거의 적합성을 검증한 후, 셋째, 방과후 학교 프로그램 평가도구를 개발하는데 있다. 본 연구에서는 평가의 목적이 방과후 학교 프로그램의 개선을 목적으로 실시하는 것이며, 방과후 학교 담당자와 실무자들에게 의사결정과 정보를 제공해 주기 위해 의사결정 평가모형 중 CIPP 평가모형을 근간으로 하였다. 탐색조사는 CIPP 평가모형을 활용하여 상황, 투입, 과정, 산출의 변인에 맞는 하위 평가영역을 설정하였으며, 하위 평가영역에 맞는 26개의 평가준거를 추출하여 평가항목을 구성하였다. 이를 가지고 방과후 학교 전문가를 대상으로 탐색조사를 실시하였다. 탐색조사의 결과를 바탕으로 48개의 평가문항으로 구성된 본조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 분석방법은 탐색조사와 본조사 모두 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 상관분석 등을 실시하였다. 본조사 결과 ‘담당자의 전문 자격’ 평가항목이 평균값과 요인부하량, 상관계수값이 모두 낮게 나타나 이 문항을 제외하고 47개 평가항목으로 방과후 학교 프로그램 평가도구를 개발하였다. 평가도구는 프로그램 요구 및 상황, 프로그램 목표, 예산, 인적관리, 시설 및 지원환경, 프로그램 학습 자료, 프로그램 운영 및 내용, 프로그램 활동, 프로그램 만족도, 프로그램 평가, 프로그램 적용, 프로그램 성과라는 12개의 영역으로 구성되어 있다. 개발된 평가도구는 부산지역에서 방과후 학교를 시행중인 초등학교 3개교를 대상으로 평가도구를 적용시켜 보았다. 본 방과후 학교 프로그램 평가도구는 다음과 같은 기대효과를 가진다. 첫째, 자체적인 평가를 통하여 각 학교별 방과후 학교가 어느 정도의 운영 수준을 가지고 있는지 점검할 수 있다. 둘째, 방과후 학교를 시행하고 있는 학교가 스스로 개선하기 위해 어느 정도 노력하고 있으며, 문제점은 무엇인지를 파악할 수 있다. 셋째, 평가를 통해 방과후 학교의 우수한 모델을 찾고, 개선된 방과후 학교 운영 방향을 국가가 구체적으로 제시할 수 있다는 점에서 기여할 수 있을 것이다. 하지만 본 연구는 몇 가지 제한점을 가지고 수행되었기 때문에 이러한 제한점을 보완하고 본 연구에서 밝혀진 사실과 도출된 결과를 토대로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 후속연구에서는 중·고등학교를 대상으로 하는 평가도구가 개발되어야 할 것이다. 둘째, 중소도시형이나 농어촌형의 평가도구가 확대 개발되어야 할 것이다. 셋째, 평가항목에 배점을 적용시킨 평가지표의 개발이 필요하다.
정부에서는 사교육비 절감과 사회양극화를 해소하기 위해 2005년부터 ‘특기ㆍ적성교육 활동’, ‘방과후 교실’, ‘수준별 보충학습‘ 등의 교육활동을 포괄한 ’방과후 학교‘의 시범 운영을 도입하였으며, 적극적으로 방과후 학교를 지원하여, 방과후 학교 시범연구학교 수를 늘리고 있다. 이렇게 양적으로 방과후 학교가 늘어나고 있지만 그에 대한 문제점도 대두되고 있다. 방과후 학교가 긍정적인 효과를 산출하기 위해서는 방과후 학교의 전반적인 사항을 평가하는 것이 필요하다. 이는 평가 없이는 계획이나 정책수행의 성공여부를 파악할 수 없을 뿐만 아니라 추후의 계획을 수립하는데도 어려움이 따르기 때문이다. 또한 방과후 학교의 평가와 관련된 연구가 아직은 부족하여 방과후 학교의 효과성을 극대화시키기 위해서는 세분화된 평가도구를 통해 전 과정을 살펴보아야 할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 현재 전국에서 활발하게 시행되고 있는 방과후 학교 프로그램을 평가하기 위해 세분화된 도구를 개발하는데 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 첫째, 방과후 학교 프로그램의 평가준거를 추출하고, 둘째, 평가준거의 적합성을 검증한 후, 셋째, 방과후 학교 프로그램 평가도구를 개발하는데 있다. 본 연구에서는 평가의 목적이 방과후 학교 프로그램의 개선을 목적으로 실시하는 것이며, 방과후 학교 담당자와 실무자들에게 의사결정과 정보를 제공해 주기 위해 의사결정 평가모형 중 CIPP 평가모형을 근간으로 하였다. 탐색조사는 CIPP 평가모형을 활용하여 상황, 투입, 과정, 산출의 변인에 맞는 하위 평가영역을 설정하였으며, 하위 평가영역에 맞는 26개의 평가준거를 추출하여 평가항목을 구성하였다. 이를 가지고 방과후 학교 전문가를 대상으로 탐색조사를 실시하였다. 탐색조사의 결과를 바탕으로 48개의 평가문항으로 구성된 본조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 분석방법은 탐색조사와 본조사 모두 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 상관분석 등을 실시하였다. 본조사 결과 ‘담당자의 전문 자격’ 평가항목이 평균값과 요인부하량, 상관계수값이 모두 낮게 나타나 이 문항을 제외하고 47개 평가항목으로 방과후 학교 프로그램 평가도구를 개발하였다. 평가도구는 프로그램 요구 및 상황, 프로그램 목표, 예산, 인적관리, 시설 및 지원환경, 프로그램 학습 자료, 프로그램 운영 및 내용, 프로그램 활동, 프로그램 만족도, 프로그램 평가, 프로그램 적용, 프로그램 성과라는 12개의 영역으로 구성되어 있다. 개발된 평가도구는 부산지역에서 방과후 학교를 시행중인 초등학교 3개교를 대상으로 평가도구를 적용시켜 보았다. 본 방과후 학교 프로그램 평가도구는 다음과 같은 기대효과를 가진다. 첫째, 자체적인 평가를 통하여 각 학교별 방과후 학교가 어느 정도의 운영 수준을 가지고 있는지 점검할 수 있다. 둘째, 방과후 학교를 시행하고 있는 학교가 스스로 개선하기 위해 어느 정도 노력하고 있으며, 문제점은 무엇인지를 파악할 수 있다. 셋째, 평가를 통해 방과후 학교의 우수한 모델을 찾고, 개선된 방과후 학교 운영 방향을 국가가 구체적으로 제시할 수 있다는 점에서 기여할 수 있을 것이다. 하지만 본 연구는 몇 가지 제한점을 가지고 수행되었기 때문에 이러한 제한점을 보완하고 본 연구에서 밝혀진 사실과 도출된 결과를 토대로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 후속연구에서는 중·고등학교를 대상으로 하는 평가도구가 개발되어야 할 것이다. 둘째, 중소도시형이나 농어촌형의 평가도구가 확대 개발되어야 할 것이다. 셋째, 평가항목에 배점을 적용시킨 평가지표의 개발이 필요하다.
In order to reduce the cost of private education and social polarization, Korean government began trial operation of 'the After-School' including 'education for talent and aptitude development', 'the after class', 'complementary learning' and other education activities in 2005. It has also vigorousl...
In order to reduce the cost of private education and social polarization, Korean government began trial operation of 'the After-School' including 'education for talent and aptitude development', 'the after class', 'complementary learning' and other education activities in 2005. It has also vigorously supported the After- school, raising the number of schools that conduct the trial operation of it. As the increasing After-School problems related to it are raising. The overall conditions of the After-School need to be evaluated before the After-School generates positive consequences. That is because without assessing the After-School, it is not possible to grasp the possibility of the success of plans or policies about it. Also, it becomes difficult to devise follow-up plans about it. Under the circumstances where studies on the evaluation of the After-School are scarce, examining the whole process of the After-School through a detailed evaluation tool is needed to maximize the effect of the After-School. This study aims at developing the detailed tool to evaluate the After-School program being vigorously carried out around the nation. It presents three specific goals: first, devising an evaluation criterion for the school program; second, verifying the suitability of the evaluation criterion; third, developing the evaluation tool for the After-School program. In this study, the goal of the evaluation lies in improving the After-School program. In order to offer school administrators and staff a decision making and information, it was based on CIPP evaluation model out of decision facilitation models. During the pilot study, utilizing CIPP evaluation model, a subordinate evaluation domain that corresponded to the cause of context, input, process, and product was set up and evaluation items were produced after devising 26 evaluation standards fitting the subordinate evaluation domain. Then, the pilot study involving the experts of the After-School was conducted. On the basis of the results of the pilot study, the main study with 48 evaluation questions was carried out and its results were analyzed. Both the pilot study and the main study were analyzed through frequency analysis, reliability analysis, factor analysis and correlational analysis. The main study revealed that the mean, the factor loading, and the correlation coefficient of the evaluation item "staff's professional qualification" were all low. Using 47 evaluation items except for the item "staff's professional qualification", the evaluation tool for the After-School program was developed. The evaluation tool was composed of 12 domains such as program demand and context, program goal, budget, personnel management, facilities and support environment, program learning materials, program operation and contents, program activity, program satisfaction, program evaluation, program application and program performance. The developed evaluation tool was applied to three elementary schools in Busan city that operate the After-School. The evaluation tool for the After-School has the following expectations. First, through its evaluation, each school can check how well it is operating its After-School program. Second, schools that operate the After-School program can find what is the problem with their program and how hard they are working to improve the problems. Third, through the evaluation, the nation can find an exemplary model and specifically present improved guide on the operation of the After-School. However, the study has some limitations, and thus further works are needed to complement the limitations. On the basis of results obtained from the research, the following suggestions were made. First, further studies involving middle and high school students should be developed. Second, an evaluation tool suitable for smaller cities or country needs to be developed. Third, an evaluation index that distributes marks among evaluation items should be developed.
In order to reduce the cost of private education and social polarization, Korean government began trial operation of 'the After-School' including 'education for talent and aptitude development', 'the after class', 'complementary learning' and other education activities in 2005. It has also vigorously supported the After- school, raising the number of schools that conduct the trial operation of it. As the increasing After-School problems related to it are raising. The overall conditions of the After-School need to be evaluated before the After-School generates positive consequences. That is because without assessing the After-School, it is not possible to grasp the possibility of the success of plans or policies about it. Also, it becomes difficult to devise follow-up plans about it. Under the circumstances where studies on the evaluation of the After-School are scarce, examining the whole process of the After-School through a detailed evaluation tool is needed to maximize the effect of the After-School. This study aims at developing the detailed tool to evaluate the After-School program being vigorously carried out around the nation. It presents three specific goals: first, devising an evaluation criterion for the school program; second, verifying the suitability of the evaluation criterion; third, developing the evaluation tool for the After-School program. In this study, the goal of the evaluation lies in improving the After-School program. In order to offer school administrators and staff a decision making and information, it was based on CIPP evaluation model out of decision facilitation models. During the pilot study, utilizing CIPP evaluation model, a subordinate evaluation domain that corresponded to the cause of context, input, process, and product was set up and evaluation items were produced after devising 26 evaluation standards fitting the subordinate evaluation domain. Then, the pilot study involving the experts of the After-School was conducted. On the basis of the results of the pilot study, the main study with 48 evaluation questions was carried out and its results were analyzed. Both the pilot study and the main study were analyzed through frequency analysis, reliability analysis, factor analysis and correlational analysis. The main study revealed that the mean, the factor loading, and the correlation coefficient of the evaluation item "staff's professional qualification" were all low. Using 47 evaluation items except for the item "staff's professional qualification", the evaluation tool for the After-School program was developed. The evaluation tool was composed of 12 domains such as program demand and context, program goal, budget, personnel management, facilities and support environment, program learning materials, program operation and contents, program activity, program satisfaction, program evaluation, program application and program performance. The developed evaluation tool was applied to three elementary schools in Busan city that operate the After-School. The evaluation tool for the After-School has the following expectations. First, through its evaluation, each school can check how well it is operating its After-School program. Second, schools that operate the After-School program can find what is the problem with their program and how hard they are working to improve the problems. Third, through the evaluation, the nation can find an exemplary model and specifically present improved guide on the operation of the After-School. However, the study has some limitations, and thus further works are needed to complement the limitations. On the basis of results obtained from the research, the following suggestions were made. First, further studies involving middle and high school students should be developed. Second, an evaluation tool suitable for smaller cities or country needs to be developed. Third, an evaluation index that distributes marks among evaluation items should be developed.
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