본 연구는 학교 현장에서 이루어지는 정보통신 윤리교육이 컴퓨터 범죄 예방에 효과가 있는지 알아보기 위해 학년, 성, 거주지별로 학생들의 정보통신 윤리교육 실시 여부 및 만족도와 컴퓨터 범죄에 대한 인식 및 경험을 조사 분석한 후, 정보통신 윤리교육의 정착을 위한 방한을 제안하였다. 본 연구의 방법은 전국 중학교를 선정하여 중학생 1-3학년 1500명을 선별하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 프로그램을 이용하여 분석하였으며 적용된 통계적 기법은 ...
본 연구는 학교 현장에서 이루어지는 정보통신 윤리교육이 컴퓨터 범죄 예방에 효과가 있는지 알아보기 위해 학년, 성, 거주지별로 학생들의 정보통신 윤리교육 실시 여부 및 만족도와 컴퓨터 범죄에 대한 인식 및 경험을 조사 분석한 후, 정보통신 윤리교육의 정착을 위한 방한을 제안하였다. 본 연구의 방법은 전국 중학교를 선정하여 중학생 1-3학년 1500명을 선별하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 프로그램을 이용하여 분석하였으며 적용된 통계적 기법은 빈도분석, 교차분석을 사용하였다. 설문조사의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 정보통신 윤리교육 경험에서는 여자보다는 남자가 높게 조사되었고 학년별에는 3학년보다는 1학년이 높게 조사되었다. 도시와 농촌과의 비교에서는 큰 차이가 없는 것으로 조사되었다. 정보통신 윤리교육이 컴퓨터 범죄에 미치는 효과를 살펴본 결과 윤리교육을 받지 않은 학생이 받은 학생보다 높게 나왔으며 컴퓨터 범죄 경험에서는 받지 않은 학생이 낮게 조사되었다. 범죄 경험에서는 받은 학생과 받지 않은 학생 모두 경험을 했다고 응답하였으나 받은 학생보다 받지 않은 학생이 높게 조사되었다. 학교에서 실시되는 정보통신 윤리교육에 담당은 도덕 교과나 컴퓨터 관련 교과의 한 분야에서만 담당하는 것으로 국환하지 않고 다른 교과목과 연계하여 다양한 교육내용을 담은 정보통신 윤리교육 교재와 교육방법으로 학생들에게 효과적으로 실시해야 한다.
본 연구는 학교 현장에서 이루어지는 정보통신 윤리교육이 컴퓨터 범죄 예방에 효과가 있는지 알아보기 위해 학년, 성, 거주지별로 학생들의 정보통신 윤리교육 실시 여부 및 만족도와 컴퓨터 범죄에 대한 인식 및 경험을 조사 분석한 후, 정보통신 윤리교육의 정착을 위한 방한을 제안하였다. 본 연구의 방법은 전국 중학교를 선정하여 중학생 1-3학년 1500명을 선별하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 프로그램을 이용하여 분석하였으며 적용된 통계적 기법은 빈도분석, 교차분석을 사용하였다. 설문조사의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 정보통신 윤리교육 경험에서는 여자보다는 남자가 높게 조사되었고 학년별에는 3학년보다는 1학년이 높게 조사되었다. 도시와 농촌과의 비교에서는 큰 차이가 없는 것으로 조사되었다. 정보통신 윤리교육이 컴퓨터 범죄에 미치는 효과를 살펴본 결과 윤리교육을 받지 않은 학생이 받은 학생보다 높게 나왔으며 컴퓨터 범죄 경험에서는 받지 않은 학생이 낮게 조사되었다. 범죄 경험에서는 받은 학생과 받지 않은 학생 모두 경험을 했다고 응답하였으나 받은 학생보다 받지 않은 학생이 높게 조사되었다. 학교에서 실시되는 정보통신 윤리교육에 담당은 도덕 교과나 컴퓨터 관련 교과의 한 분야에서만 담당하는 것으로 국환하지 않고 다른 교과목과 연계하여 다양한 교육내용을 담은 정보통신 윤리교육 교재와 교육방법으로 학생들에게 효과적으로 실시해야 한다.
This study is focused on the effect on the prevention of computer crimes by the performance of the information communication ethics education in school. And the investigation and analysis of recognition and experiences about the performance of the information communication ethics education, satisfac...
This study is focused on the effect on the prevention of computer crimes by the performance of the information communication ethics education in school. And the investigation and analysis of recognition and experiences about the performance of the information communication ethics education, satisfaction and computer crimes by grade, sex and place of residence were conducted in this study. And a plan for the settlement of the information communication ethics education was provided. As for the method of this study, 1,500 high school students in the lst to 3rd grade from the middle schools in the whole country were selected and surveyed. The collected materials were analyzed by use of the SPSS/WIN program and intersection analysis was utilized for the applied statistic technique. The summary of the analyzed results from the questionnaire is as following. In the experience of the information communication ethics education, schoolboys were higher than schoolgirls and in grade, the 1st graders was higher than the 3rd graders. It was surveyed that there is no big difference between a city and a farm village. It is the result of the effect of the information communication ethics education on computer crimes. Students who didn't receive the information communication ethics education was higher than those who did and in the recognition of computer crimes student. In the recognition of computer crimes, those who didn't receive it were surveyed lower. As for crime experience, all the students who received or didn't receive the education replied positive answers. But it was shown that students who didn't receive in were higher than those who received it. The persons in charge of the information communication ethics education performed in school should not limit the education to one field of the moral subject or the computer related subject. But they should connect it to other subjects to efficiently perform it to students by the information communication ethics education and educational methods including various educational contents.
This study is focused on the effect on the prevention of computer crimes by the performance of the information communication ethics education in school. And the investigation and analysis of recognition and experiences about the performance of the information communication ethics education, satisfaction and computer crimes by grade, sex and place of residence were conducted in this study. And a plan for the settlement of the information communication ethics education was provided. As for the method of this study, 1,500 high school students in the lst to 3rd grade from the middle schools in the whole country were selected and surveyed. The collected materials were analyzed by use of the SPSS/WIN program and intersection analysis was utilized for the applied statistic technique. The summary of the analyzed results from the questionnaire is as following. In the experience of the information communication ethics education, schoolboys were higher than schoolgirls and in grade, the 1st graders was higher than the 3rd graders. It was surveyed that there is no big difference between a city and a farm village. It is the result of the effect of the information communication ethics education on computer crimes. Students who didn't receive the information communication ethics education was higher than those who did and in the recognition of computer crimes student. In the recognition of computer crimes, those who didn't receive it were surveyed lower. As for crime experience, all the students who received or didn't receive the education replied positive answers. But it was shown that students who didn't receive in were higher than those who received it. The persons in charge of the information communication ethics education performed in school should not limit the education to one field of the moral subject or the computer related subject. But they should connect it to other subjects to efficiently perform it to students by the information communication ethics education and educational methods including various educational contents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.