현대미술에 영향을 끼친 여러 선구자 중에서 마르셀 뒤샹(M. Duchamp)*처럼 특이한 존재도 없을 것이다. 전후미술의 가장 큰 특징은 예술을 일상세계와 분리시킨 추상적 자율성의 공간으로부터 탈출, 그에 대한 반항 또는 기존의 예술가치에 대한 코페르니쿠스적인 관념의 전환이라 할 것이다. 이같은 전환은 우선 예술가들이 전통적으로 사용하였던 재료를 버리고 새로운 실험적 재료와 기술을 채택하면서부터 시작되었으며, 나아가 우리 일상의 모든 표현으로 확장된 데에서 비롯되었다. 여기에 마르셀 뒤샹의 데카르트적 회의와 부정의 방법론은 기존의 예술 관념을 결정적으로 전환시키는 계기가 되었다. 폴 세잔느가 자연의 사과와 화면의 사과를 구분하고 동시에 캔버스 위에서의 사과와 누드의 형상을 같은 가치로 봄으로써 조형적 사고의 혁신을 가져왔다면, 마르셀 뒤샹은 순수하고 절대적으로 인식되었던 캔버스의 예술 공간을 일상생활과 동일시함으로써 다시 한번 혁신적 변화를 야기시켰다고 할 수 있다. 그는 이같은 예술적 사고를 끊임없는 실험 작업을 통하여 보여줌으로써 기성 예술계에 충격과 파문을 던졌다. 예술가의 가문에서 태어난 그는 독학으로 시작하여 인상파에서 입체파를 거쳐 약10여년 동안 당시의 여러 유파를 섭렵하면서 정신적으로 인식할 수 있도록 탐색을 계속하였고, 형태의 해체와 비유클리드 기하학. ...
현대미술에 영향을 끼친 여러 선구자 중에서 마르셀 뒤샹(M. Duchamp)*처럼 특이한 존재도 없을 것이다. 전후미술의 가장 큰 특징은 예술을 일상세계와 분리시킨 추상적 자율성의 공간으로부터 탈출, 그에 대한 반항 또는 기존의 예술가치에 대한 코페르니쿠스적인 관념의 전환이라 할 것이다. 이같은 전환은 우선 예술가들이 전통적으로 사용하였던 재료를 버리고 새로운 실험적 재료와 기술을 채택하면서부터 시작되었으며, 나아가 우리 일상의 모든 표현으로 확장된 데에서 비롯되었다. 여기에 마르셀 뒤샹의 데카르트적 회의와 부정의 방법론은 기존의 예술 관념을 결정적으로 전환시키는 계기가 되었다. 폴 세잔느가 자연의 사과와 화면의 사과를 구분하고 동시에 캔버스 위에서의 사과와 누드의 형상을 같은 가치로 봄으로써 조형적 사고의 혁신을 가져왔다면, 마르셀 뒤샹은 순수하고 절대적으로 인식되었던 캔버스의 예술 공간을 일상생활과 동일시함으로써 다시 한번 혁신적 변화를 야기시켰다고 할 수 있다. 그는 이같은 예술적 사고를 끊임없는 실험 작업을 통하여 보여줌으로써 기성 예술계에 충격과 파문을 던졌다. 예술가의 가문에서 태어난 그는 독학으로 시작하여 인상파에서 입체파를 거쳐 약10여년 동안 당시의 여러 유파를 섭렵하면서 정신적으로 인식할 수 있도록 탐색을 계속하였고, 형태의 해체와 비유클리드 기하학. 4차원 세계에 대한 관심 때문에 입체파 운동에 참여하였다. 그의 그림인〈계단을 내려오는 누드,(1911~1913)〉는 그만의 표현방식을 담았는데, 입체파적 공간분석에 운동을 첨가하였다는 이유로 입체파들이 그를 배척하였다. 결국 마르셀 뒤샹은 독자적인 길을 걷기 시작하였고 그가 파리보다 뉴욕에서 알려진 계기는 1913년 뉴욕의 아모리 쇼(Armory Show)현대 미술전에 진출하여 진가를 발휘하는 계기가 되었다. 그렇지만 이 곳에서도 그는 출품을 거절당했는데, 바로 위생기구상회에서 제작한 변기를〈샘〉이라 제목하여 출품자를 리챠드 뮤트(Richard Mutt)라고 표기하고 제출하였기 때문이다. 이 사건은 단순한 스캔들이 아니라 예술가의 창조적인 작품 활동과 기성제품을 만들어 내는 과정은 동일한 가치를 갖는다는 마르셀뒤샹(M. Duchamp)적 주장의 표출이라 할 수 있다. 즉, 기성제품의 실제 용도를 박탈하고 새로운 의미를 부여하면 훌륭한 예술 관념이 형성되며, 작품과의 만남이 단순히 작품과의 만남이 아니고 예술가의 정신과의 만남이라면 기성제품도 활용여부에 따라 새로운 정신의 창출이 가능하다는 것이다. 이러한 활동은 후에 레드메이드라는 새로운 개념예술로 명명되었다. 예술가의 정신과 감상자의 정신적 만남을 강조하기 위해 일부러 원리를 파괴하고 복제품에 무수하게 서명하거나 가명을 서명함으로서 작품은 유일해야 한다는 관념을 부정하였으며, 그 자신도 제작자이면서 동시에 감상자의 입장에서 작품을 대하고자 〈감추어진 소리〉라는 예측불허의 작품을 내놓기도 하였다. 마르셀 뒤샹의 삶은 이미 정의되었거나 정의될 예술을 무너뜨리면서 예술가로서 자유정신을 스스로 열어 놓았는데, 이는 현대사회의 경직성과 인생에 대한 냉소적 자유주의 그리고 무정부주의자로서 비판적 태도에 기인하고 있으며, 이러한 부정정신은 성실한 내면의 삶이 반영된 결과이다.
현대미술에 영향을 끼친 여러 선구자 중에서 마르셀 뒤샹(M. Duchamp)*처럼 특이한 존재도 없을 것이다. 전후미술의 가장 큰 특징은 예술을 일상세계와 분리시킨 추상적 자율성의 공간으로부터 탈출, 그에 대한 반항 또는 기존의 예술가치에 대한 코페르니쿠스적인 관념의 전환이라 할 것이다. 이같은 전환은 우선 예술가들이 전통적으로 사용하였던 재료를 버리고 새로운 실험적 재료와 기술을 채택하면서부터 시작되었으며, 나아가 우리 일상의 모든 표현으로 확장된 데에서 비롯되었다. 여기에 마르셀 뒤샹의 데카르트적 회의와 부정의 방법론은 기존의 예술 관념을 결정적으로 전환시키는 계기가 되었다. 폴 세잔느가 자연의 사과와 화면의 사과를 구분하고 동시에 캔버스 위에서의 사과와 누드의 형상을 같은 가치로 봄으로써 조형적 사고의 혁신을 가져왔다면, 마르셀 뒤샹은 순수하고 절대적으로 인식되었던 캔버스의 예술 공간을 일상생활과 동일시함으로써 다시 한번 혁신적 변화를 야기시켰다고 할 수 있다. 그는 이같은 예술적 사고를 끊임없는 실험 작업을 통하여 보여줌으로써 기성 예술계에 충격과 파문을 던졌다. 예술가의 가문에서 태어난 그는 독학으로 시작하여 인상파에서 입체파를 거쳐 약10여년 동안 당시의 여러 유파를 섭렵하면서 정신적으로 인식할 수 있도록 탐색을 계속하였고, 형태의 해체와 비유클리드 기하학. 4차원 세계에 대한 관심 때문에 입체파 운동에 참여하였다. 그의 그림인〈계단을 내려오는 누드,(1911~1913)〉는 그만의 표현방식을 담았는데, 입체파적 공간분석에 운동을 첨가하였다는 이유로 입체파들이 그를 배척하였다. 결국 마르셀 뒤샹은 독자적인 길을 걷기 시작하였고 그가 파리보다 뉴욕에서 알려진 계기는 1913년 뉴욕의 아모리 쇼(Armory Show)현대 미술전에 진출하여 진가를 발휘하는 계기가 되었다. 그렇지만 이 곳에서도 그는 출품을 거절당했는데, 바로 위생기구상회에서 제작한 변기를〈샘〉이라 제목하여 출품자를 리챠드 뮤트(Richard Mutt)라고 표기하고 제출하였기 때문이다. 이 사건은 단순한 스캔들이 아니라 예술가의 창조적인 작품 활동과 기성제품을 만들어 내는 과정은 동일한 가치를 갖는다는 마르셀뒤샹(M. Duchamp)적 주장의 표출이라 할 수 있다. 즉, 기성제품의 실제 용도를 박탈하고 새로운 의미를 부여하면 훌륭한 예술 관념이 형성되며, 작품과의 만남이 단순히 작품과의 만남이 아니고 예술가의 정신과의 만남이라면 기성제품도 활용여부에 따라 새로운 정신의 창출이 가능하다는 것이다. 이러한 활동은 후에 레드메이드라는 새로운 개념예술로 명명되었다. 예술가의 정신과 감상자의 정신적 만남을 강조하기 위해 일부러 원리를 파괴하고 복제품에 무수하게 서명하거나 가명을 서명함으로서 작품은 유일해야 한다는 관념을 부정하였으며, 그 자신도 제작자이면서 동시에 감상자의 입장에서 작품을 대하고자 〈감추어진 소리〉라는 예측불허의 작품을 내놓기도 하였다. 마르셀 뒤샹의 삶은 이미 정의되었거나 정의될 예술을 무너뜨리면서 예술가로서 자유정신을 스스로 열어 놓았는데, 이는 현대사회의 경직성과 인생에 대한 냉소적 자유주의 그리고 무정부주의자로서 비판적 태도에 기인하고 있으며, 이러한 부정정신은 성실한 내면의 삶이 반영된 결과이다.
Marcel Duchamp was unique among the forerunners of post world war Ⅱ art. One of the major characteristics of modern (post world war Ⅱ) art was in the liberation of that abstract autonomy which stands between arts and daily lives to a wider world. This had brought about a Copernican change to the est...
Marcel Duchamp was unique among the forerunners of post world war Ⅱ art. One of the major characteristics of modern (post world war Ⅱ) art was in the liberation of that abstract autonomy which stands between arts and daily lives to a wider world. This had brought about a Copernican change to the established values of the arts. This change let to the renunciation of the traditional materials in favor of experimentation with new materials and techniques as well as to the expansion of the subjects of art to encompass the whole range of daily lives on the part of the artist. In other words, the Cartesian skepticism and negation of Duchamp had brought about a drastic change to the conventional concept of art. If Paul C´ezanne effected a revolutionary change in the through process of the formative artist by drawing a line between an apple as its really exists and an apple drawn or painted on a canvas and nude on a canvas, Duchamp had brought about a similar change by eliminating the difference between the absolute artistic space of the canvas and the real world. His tireless experimentation with new materials and techniques, which reflected the kind of thought process acquainted with us, had given shock after shock to the established world of artists. Born to as one of artist's family, Duchamp wandered from one school of artists to another of his day. His participation in the cubist movement led him to the negation of the forms as norms, non-Euclid geometry and the world of four dimensions. His ties with the cubists were broken when the latter refused to accept one of his painting "A Nude Descending A Stairway"(1911~1912) which was because he introduced the concept of movement on the canvas. In 1913 the Armory Show also refused to accept his other drawing "Fountain" made with porcelain urinal and submitted to the show under the pseudonym of Richard Mutt. This thing was not accepted as more than a mere scandal, but was Duchamp's challenge to the conventional concept of works of art. Such a doing was well matched with his thought that the process of manufacturing is of equal value between works produced by artists and ready-mades. When a readymade is deprived of its utility values and given a new meaning, he asserted, it reveals different artistic value. For in the ultimate sense what an artist encounters in his creative process is not only his work but his certain coordinate of his spirit. Therefore, by that he put a ready-made, he can accomplish union with his spirit at a certain plan. This is what one may call the concept art. Duchamp was also well aware of the possibility of spiritual union between the artists and the viewers and demonstrated this awareness by destroying his originals and putting his real or assumed signatures on their numerous reproductions. This was done in denial of the uniqueness of his or any other artist's, for the matter, original works.
Marcel Duchamp was unique among the forerunners of post world war Ⅱ art. One of the major characteristics of modern (post world war Ⅱ) art was in the liberation of that abstract autonomy which stands between arts and daily lives to a wider world. This had brought about a Copernican change to the established values of the arts. This change let to the renunciation of the traditional materials in favor of experimentation with new materials and techniques as well as to the expansion of the subjects of art to encompass the whole range of daily lives on the part of the artist. In other words, the Cartesian skepticism and negation of Duchamp had brought about a drastic change to the conventional concept of art. If Paul C´ezanne effected a revolutionary change in the through process of the formative artist by drawing a line between an apple as its really exists and an apple drawn or painted on a canvas and nude on a canvas, Duchamp had brought about a similar change by eliminating the difference between the absolute artistic space of the canvas and the real world. His tireless experimentation with new materials and techniques, which reflected the kind of thought process acquainted with us, had given shock after shock to the established world of artists. Born to as one of artist's family, Duchamp wandered from one school of artists to another of his day. His participation in the cubist movement led him to the negation of the forms as norms, non-Euclid geometry and the world of four dimensions. His ties with the cubists were broken when the latter refused to accept one of his painting "A Nude Descending A Stairway"(1911~1912) which was because he introduced the concept of movement on the canvas. In 1913 the Armory Show also refused to accept his other drawing "Fountain" made with porcelain urinal and submitted to the show under the pseudonym of Richard Mutt. This thing was not accepted as more than a mere scandal, but was Duchamp's challenge to the conventional concept of works of art. Such a doing was well matched with his thought that the process of manufacturing is of equal value between works produced by artists and ready-mades. When a readymade is deprived of its utility values and given a new meaning, he asserted, it reveals different artistic value. For in the ultimate sense what an artist encounters in his creative process is not only his work but his certain coordinate of his spirit. Therefore, by that he put a ready-made, he can accomplish union with his spirit at a certain plan. This is what one may call the concept art. Duchamp was also well aware of the possibility of spiritual union between the artists and the viewers and demonstrated this awareness by destroying his originals and putting his real or assumed signatures on their numerous reproductions. This was done in denial of the uniqueness of his or any other artist's, for the matter, original works.
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