인간은 더불어 살아가는 사회적 존재이다. 인간이 만물의 영장으로 사회를 이루어 생활하는 곳에는 서로 지켜야 할 윤리와 도덕과 질서가 있어야 한다. 효행백행지원(孝行百行之源)이라는 말을 빌리지 않더라도 자식이 부모를 공경하고 부모가 자식을 사랑하는 부자자효(父慈子孝)의 윤리는 인간사회의 기본윤리이다. 효(孝)는 보통 자식이 부모를 잘 섬기는 것으로, 처음엔 부모자식간의 윤리로 이루어지다가 그 영역이 확대되어감에 따라 가족윤리를 이루고 더 나아가 공동체 속에서 많은 다른 사람들과의 관계 즉, 사회·국가윤리로 발전되어 간다. 이 논문은...
인간은 더불어 살아가는 사회적 존재이다. 인간이 만물의 영장으로 사회를 이루어 생활하는 곳에는 서로 지켜야 할 윤리와 도덕과 질서가 있어야 한다. 효행백행지원(孝行百行之源)이라는 말을 빌리지 않더라도 자식이 부모를 공경하고 부모가 자식을 사랑하는 부자자효(父慈子孝)의 윤리는 인간사회의 기본윤리이다. 효(孝)는 보통 자식이 부모를 잘 섬기는 것으로, 처음엔 부모자식간의 윤리로 이루어지다가 그 영역이 확대되어감에 따라 가족윤리를 이루고 더 나아가 공동체 속에서 많은 다른 사람들과의 관계 즉, 사회·국가윤리로 발전되어 간다. 이 논문은 다산 정약용(茶山 丁若鏞)이 18년이란 긴 유배생활로 사회와 격리되고, 폐족의 신분으로 성장기에 있는 자녀와 떨어져 지내야하는 악조건 속에서도 두 아들 즉, 장남 학연(學淵)과 차남 학유(學游)에게 유배지에서 보낸 편지글을 중심으로 그의 효(孝) 사상을 고찰하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 연구방법은 문헌연구를 기본바탕으로 하였으며, 먼저 다산을 이해하기 위해 그의 생애와 사상을 살펴보았다. 효는 일반적으로 자식이 부모를 공경하고 봉양하는 것으로만 인식하고 있는 경향이 있다. 그러나 본고에서는 자식이 부모를 섬기는 것뿐만 아니라, 부모가 자식을 사랑하는 것, 형제간에 우애하는 것, 신하가 임금에게 충성하는 것, 친척?친구?이웃 등 인간관계에서 이루어지는 남을 배려하는 마음과 사랑의 행동 등을 넓은 의미에서 효의 범주에 넣어 다산의 편지글에 나타난 효 사상을 영역별로 일별(一瞥)하였다. 다산의 편지글에 나타난 효(孝) 사상은 ‘자녀 사랑, 어버이 공경, 형제우애, 임금 섬김, 친척?친구?이웃 사랑’이라는 다섯 가지 영역으로 나누어 살펴보았다. 시대의 불운을 결코 원망하거나 불평하지 아니하고, 긍정적인 사고와 거시적인 안목으로 삶 속에서 희망의 두레박을 길어 올린 다산 정약용. 자녀를 사랑하고, 어버이를 공경하며, 형제와 우애하고, 임금을 섬기며, 친척?친구?이웃을 사랑하며 그들과 더불어 삶의 관계를 조화롭게 해나가기를 바라는 다산. 이러한 그의 효(孝) 사상은 오늘날 가정이 무너져 내리고 이웃과 정담을 나누면서 생활하기가 결코 쉽지 않은, 그리고 정치, 경제, 사회, 문화 등 앞을 내다볼 수 없는 총체적인 혼란의 시기를 걸어가고 있는 현실 속에서 우리가 본받아 실천해야 할 구체적인 덕목이라 할 수 있다.
인간은 더불어 살아가는 사회적 존재이다. 인간이 만물의 영장으로 사회를 이루어 생활하는 곳에는 서로 지켜야 할 윤리와 도덕과 질서가 있어야 한다. 효행백행지원(孝行百行之源)이라는 말을 빌리지 않더라도 자식이 부모를 공경하고 부모가 자식을 사랑하는 부자자효(父慈子孝)의 윤리는 인간사회의 기본윤리이다. 효(孝)는 보통 자식이 부모를 잘 섬기는 것으로, 처음엔 부모자식간의 윤리로 이루어지다가 그 영역이 확대되어감에 따라 가족윤리를 이루고 더 나아가 공동체 속에서 많은 다른 사람들과의 관계 즉, 사회·국가윤리로 발전되어 간다. 이 논문은 다산 정약용(茶山 丁若鏞)이 18년이란 긴 유배생활로 사회와 격리되고, 폐족의 신분으로 성장기에 있는 자녀와 떨어져 지내야하는 악조건 속에서도 두 아들 즉, 장남 학연(學淵)과 차남 학유(學游)에게 유배지에서 보낸 편지글을 중심으로 그의 효(孝) 사상을 고찰하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 연구방법은 문헌연구를 기본바탕으로 하였으며, 먼저 다산을 이해하기 위해 그의 생애와 사상을 살펴보았다. 효는 일반적으로 자식이 부모를 공경하고 봉양하는 것으로만 인식하고 있는 경향이 있다. 그러나 본고에서는 자식이 부모를 섬기는 것뿐만 아니라, 부모가 자식을 사랑하는 것, 형제간에 우애하는 것, 신하가 임금에게 충성하는 것, 친척?친구?이웃 등 인간관계에서 이루어지는 남을 배려하는 마음과 사랑의 행동 등을 넓은 의미에서 효의 범주에 넣어 다산의 편지글에 나타난 효 사상을 영역별로 일별(一瞥)하였다. 다산의 편지글에 나타난 효(孝) 사상은 ‘자녀 사랑, 어버이 공경, 형제우애, 임금 섬김, 친척?친구?이웃 사랑’이라는 다섯 가지 영역으로 나누어 살펴보았다. 시대의 불운을 결코 원망하거나 불평하지 아니하고, 긍정적인 사고와 거시적인 안목으로 삶 속에서 희망의 두레박을 길어 올린 다산 정약용. 자녀를 사랑하고, 어버이를 공경하며, 형제와 우애하고, 임금을 섬기며, 친척?친구?이웃을 사랑하며 그들과 더불어 삶의 관계를 조화롭게 해나가기를 바라는 다산. 이러한 그의 효(孝) 사상은 오늘날 가정이 무너져 내리고 이웃과 정담을 나누면서 생활하기가 결코 쉽지 않은, 그리고 정치, 경제, 사회, 문화 등 앞을 내다볼 수 없는 총체적인 혼란의 시기를 걸어가고 있는 현실 속에서 우리가 본받아 실천해야 할 구체적인 덕목이라 할 수 있다.
Human beings are social creatures who get along with each other. Society where human beings live together as a lord of all creation must have morals and order to be observed. The idea of respecting one's parents and loving one's children is the basic moral in the society of human being. Filial piety...
Human beings are social creatures who get along with each other. Society where human beings live together as a lord of all creation must have morals and order to be observed. The idea of respecting one's parents and loving one's children is the basic moral in the society of human being. Filial piety is considered first as the relationship between parents and their children which shows the well serving of their parents. Then it gradually expands its range to the moral of harmony of a family and finally to the moral of unity of a society or a nation that shows the relationship among others in that society. The purpose of this study is to consider the idea of filial piety of Jeong Yak Yong based on his letters which were written to his oldest son, Hak Yeon and his second son, Hak Yu during his exile. He was condemned to exile for 18 years. This made him to be isolated from the rest of the society and to be deserted from their beloved children. The method of this study is based on literature reviews. The life and idea of Da-San, Jeong Yak Yong was researched thoroughly first. Filial piety has a general tendency to be considered as mainly respecting and serving one's parents. However, this study includes several other perspectives as well, such as loving one's children, fraternity, showing loyalty to one's king, and considering others (for example, relatives, friends and neighborhoods) with love. Idea of filial piety appeared on Da-San's letters includes all of the above perspectives: respecting and serving one's parents, loving one's children, fraternity, being faithful to one's king and considering others with love. Therefore, the five areas were considered more deeply in this study. Da-San grabbed the hope in a real life with positive thinking and a broad view without complaining the misfortune he faced. He longed for people to love their children, to serve their parents, to have friendly relationship with their brothers and sisters, to be faithful to their king and to live harmonious life with their relatives, friends and neighborhoods. Da-San's idea is the actual virtues that we have to perform in a real life situation. His idea is more essential in today's life where the harmony of a family is getting broken, the friendly relationship among neighborhoods is getting harder and harder and the total unpredictable chaos is appearing in politics, economics, societies, and cultures.
Human beings are social creatures who get along with each other. Society where human beings live together as a lord of all creation must have morals and order to be observed. The idea of respecting one's parents and loving one's children is the basic moral in the society of human being. Filial piety is considered first as the relationship between parents and their children which shows the well serving of their parents. Then it gradually expands its range to the moral of harmony of a family and finally to the moral of unity of a society or a nation that shows the relationship among others in that society. The purpose of this study is to consider the idea of filial piety of Jeong Yak Yong based on his letters which were written to his oldest son, Hak Yeon and his second son, Hak Yu during his exile. He was condemned to exile for 18 years. This made him to be isolated from the rest of the society and to be deserted from their beloved children. The method of this study is based on literature reviews. The life and idea of Da-San, Jeong Yak Yong was researched thoroughly first. Filial piety has a general tendency to be considered as mainly respecting and serving one's parents. However, this study includes several other perspectives as well, such as loving one's children, fraternity, showing loyalty to one's king, and considering others (for example, relatives, friends and neighborhoods) with love. Idea of filial piety appeared on Da-San's letters includes all of the above perspectives: respecting and serving one's parents, loving one's children, fraternity, being faithful to one's king and considering others with love. Therefore, the five areas were considered more deeply in this study. Da-San grabbed the hope in a real life with positive thinking and a broad view without complaining the misfortune he faced. He longed for people to love their children, to serve their parents, to have friendly relationship with their brothers and sisters, to be faithful to their king and to live harmonious life with their relatives, friends and neighborhoods. Da-San's idea is the actual virtues that we have to perform in a real life situation. His idea is more essential in today's life where the harmony of a family is getting broken, the friendly relationship among neighborhoods is getting harder and harder and the total unpredictable chaos is appearing in politics, economics, societies, and cultures.
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#다산 정약용 편지글 효 사상
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