본 논문은 2005년부터 2006년까지 제작된 본 연구자의 작품을 대상으로 사찰의 꽃살문의 조형성에 관하여 분석하고 표현한 것이다. 사찰건축에서 창살은 문양을 통한 장식성을 형성하는 기능을 갖는다. 장식성은 순수한 조형일 수도 있고 추가적 의미를 표현하는 상징성 일 수도 있다. 불교건축의 창살은 꽃살로 대표된다. 꽃살문의 아름다움은 여러 사찰에서 세련되고, 화려한 모습으로 표현 되어 있다. 꽃살문이 지니는 아름다움의 차원은 세련된 면의 분할과 단아한 멋, 그리고 자연스러움이라 여긴다. 꽃살문은 겉으로는 화려해 보이지만 그 속뜻은 불교적 의미를 갖는다. 사찰의 ...
본 논문은 2005년부터 2006년까지 제작된 본 연구자의 작품을 대상으로 사찰의 꽃살문의 조형성에 관하여 분석하고 표현한 것이다. 사찰건축에서 창살은 문양을 통한 장식성을 형성하는 기능을 갖는다. 장식성은 순수한 조형일 수도 있고 추가적 의미를 표현하는 상징성 일 수도 있다. 불교건축의 창살은 꽃살로 대표된다. 꽃살문의 아름다움은 여러 사찰에서 세련되고, 화려한 모습으로 표현 되어 있다. 꽃살문이 지니는 아름다움의 차원은 세련된 면의 분할과 단아한 멋, 그리고 자연스러움이라 여긴다. 꽃살문은 겉으로는 화려해 보이지만 그 속뜻은 불교적 의미를 갖는다. 사찰의 기단(基壇), 단청(丹靑), 공포(貢包), 서까래등은 화려한 꽃으로 꾸며져 있다. 부처의 깨달음과 직접적인 연관이 있는 꽃은 타종교에 비해 꽃을 무척이나 선호해 왔고 부처님을 모신 대웅전을 비롯한 주요 건물의 문에는 모두 화려한 꽃살이 새겨져 있다. 사찰 법당의 문살은 아름다운 단청과 다양한 꽃 문양으로 화려함과 신비로움을 한껏 느끼게 해준다. 꽃살문 문양은 소박하고 순수한 아름다움이 함축 되어 있으며, 또한 규칙과 질서를 갖추고 있어 세련된 멋과 독특한 정취를 느낄 수 있다. 전통 꽃살문의 짜임새는 문살의 모양에 따라 날살과 띠살, 빗살 등으로 짜여져 있으며 짜여진 각 문살은 서로 맞대어져 만나는 시점에 꽃문양 등을 새겨 넣거나 또는 꽃살문 무늬를 통째로 새겨 문을 만들기도 한다. 정교하게 조각한 꽃살문의 섬세한 아름다움은 한국적인 미의 특성을 잘 나타 내주는 조형예술이다. 꽃살문의 정교함과 화려함은 그 시대의 장인들의 탁월한 미적 의식과 그들의 정신세계 까지 가늠 하게 한다. 꽃과 살을 조각하고 문틀에 끼워 맞춘 뒤 단청을 입혀 완성한 꽃살문은 긴장감을 주기 보다는 편안한 가운데 미적 쾌감을 주는 독특한 한국성을 지닌 사찰 건축이다. 꽃살문이 사찰에만 있는 것은 부처님께 헌화 하는 의미가 담겨 있다. 부처는 항상 깨달음의 존재라고 여겼으며, 깨달음의 상태에 이르렀을 때에 나타나는 연화장 장엄세계(蓮花臧 莊嚴世界)를 상징적으로 표현해야 할 필요성이 생겼을 것이다. 그래서 가지가지 꽃으로 장엄하게 처리하여 상징성을 갖도록 표현 하였다. 화려한 꽃살문과 침묵하는 검은 지붕과 형형색색의 꽃이 겹쳐지면 법문 그대로 장엄한 화엄의 세계다. 침묵하는 무채색의 장엄과 화려한 유채색 꽃의 화엄이 어울려 만들어낸 꽃살문 문양은 단순한 문이 아니라 종교적 성격을 띤 고유한 형태의 예술 작품이다. 우리의 민족성과 정서를 담고 있는 대표적인 사찰 건축을 본 논문에서는 꽃살문의 다양한 문양과 색채를 현대의 조형성에 맞추어 표현 하고자 노력하였다. 또한 꽃살문을 바탕으로 제작된 본인 작품의 분석을 통해 한국적인 아름다움과 예술성을 정립하여 더욱 발전된 작업 방향을 모색하고자 하였다.
본 논문은 2005년부터 2006년까지 제작된 본 연구자의 작품을 대상으로 사찰의 꽃살문의 조형성에 관하여 분석하고 표현한 것이다. 사찰건축에서 창살은 문양을 통한 장식성을 형성하는 기능을 갖는다. 장식성은 순수한 조형일 수도 있고 추가적 의미를 표현하는 상징성 일 수도 있다. 불교건축의 창살은 꽃살로 대표된다. 꽃살문의 아름다움은 여러 사찰에서 세련되고, 화려한 모습으로 표현 되어 있다. 꽃살문이 지니는 아름다움의 차원은 세련된 면의 분할과 단아한 멋, 그리고 자연스러움이라 여긴다. 꽃살문은 겉으로는 화려해 보이지만 그 속뜻은 불교적 의미를 갖는다. 사찰의 기단(基壇), 단청(丹靑), 공포(貢包), 서까래등은 화려한 꽃으로 꾸며져 있다. 부처의 깨달음과 직접적인 연관이 있는 꽃은 타종교에 비해 꽃을 무척이나 선호해 왔고 부처님을 모신 대웅전을 비롯한 주요 건물의 문에는 모두 화려한 꽃살이 새겨져 있다. 사찰 법당의 문살은 아름다운 단청과 다양한 꽃 문양으로 화려함과 신비로움을 한껏 느끼게 해준다. 꽃살문 문양은 소박하고 순수한 아름다움이 함축 되어 있으며, 또한 규칙과 질서를 갖추고 있어 세련된 멋과 독특한 정취를 느낄 수 있다. 전통 꽃살문의 짜임새는 문살의 모양에 따라 날살과 띠살, 빗살 등으로 짜여져 있으며 짜여진 각 문살은 서로 맞대어져 만나는 시점에 꽃문양 등을 새겨 넣거나 또는 꽃살문 무늬를 통째로 새겨 문을 만들기도 한다. 정교하게 조각한 꽃살문의 섬세한 아름다움은 한국적인 미의 특성을 잘 나타 내주는 조형예술이다. 꽃살문의 정교함과 화려함은 그 시대의 장인들의 탁월한 미적 의식과 그들의 정신세계 까지 가늠 하게 한다. 꽃과 살을 조각하고 문틀에 끼워 맞춘 뒤 단청을 입혀 완성한 꽃살문은 긴장감을 주기 보다는 편안한 가운데 미적 쾌감을 주는 독특한 한국성을 지닌 사찰 건축이다. 꽃살문이 사찰에만 있는 것은 부처님께 헌화 하는 의미가 담겨 있다. 부처는 항상 깨달음의 존재라고 여겼으며, 깨달음의 상태에 이르렀을 때에 나타나는 연화장 장엄세계(蓮花臧 莊嚴世界)를 상징적으로 표현해야 할 필요성이 생겼을 것이다. 그래서 가지가지 꽃으로 장엄하게 처리하여 상징성을 갖도록 표현 하였다. 화려한 꽃살문과 침묵하는 검은 지붕과 형형색색의 꽃이 겹쳐지면 법문 그대로 장엄한 화엄의 세계다. 침묵하는 무채색의 장엄과 화려한 유채색 꽃의 화엄이 어울려 만들어낸 꽃살문 문양은 단순한 문이 아니라 종교적 성격을 띤 고유한 형태의 예술 작품이다. 우리의 민족성과 정서를 담고 있는 대표적인 사찰 건축을 본 논문에서는 꽃살문의 다양한 문양과 색채를 현대의 조형성에 맞추어 표현 하고자 노력하였다. 또한 꽃살문을 바탕으로 제작된 본인 작품의 분석을 통해 한국적인 아름다움과 예술성을 정립하여 더욱 발전된 작업 방향을 모색하고자 하였다.
This thesis analyzes and expresses about the formation of lattice doors of temples, giving the first consideration to my works painted between 2005 and 2006. A lattice frame has a function of forming adornment through its pattern in temple architecture and the decoration sometimes can be pure shape ...
This thesis analyzes and expresses about the formation of lattice doors of temples, giving the first consideration to my works painted between 2005 and 2006. A lattice frame has a function of forming adornment through its pattern in temple architecture and the decoration sometimes can be pure shape and sometimes a symbol that represents an additional meaning. In the Buddhist temple architecture, the lattice is represented as a floral design pattern. The beauty of lattice doors is expressed as refined and gorgeous shapes in several temples. The beauty world which lattice doors have is considered as partition of a sophisticated shape, elegance and naturalness. The floral design lattice is very brilliant seemingly, what is more, it has an inner spiritual Buddhist meaning. A podium, Dan Chung(a pattern of many colors), Gong Po(lumber used to hold up the weight of the edge of the eaves) and a rafter of the temple is decorated with gorgeous and fascinating flowers. The flower symbolizing Buddha's enlightenment was more preferred to any other religion. Thus, the doors of the main building in a temple where the image of Buddha is enshrined and other important buildings of the temple are all carved with gorgeous floral design lattice. The lattice doors of the Buddhist sanctum represent beauty as well as spirituality with its stunning Dan Chung painting and various floral pattern door. Floral design lattice pattern is comprehended with the beauty of naive and pure emotion and also had a rule and order, therefore we can realize exquisite taste and unique mood. The structure of traditional floral design lattice doors is designed with the crosswise, vertical and diagonal lattices according to the shape of a lattice door, and carved with various flowers or with the whole flower lattice pattern at the point where the above three lattice design intersect. Delicate beauty of elaborately carved floral design lattice doors is formative arts which well features the characteristics of korean beauty. The subtlety and fineness of floral design lattice door enables people to estimate the superior aesthetic sense of the expert and their spirit world. To make a floral design lattice door, we should carve flowers and bars first and fix those into a door frame and, for the last, it is completed with Dan Chung painting. This is an extraordinary temple architecture having unique Korean mood and giving a comfortable, aesthetic, and pleasant sensation not tension. The floral design lattice door which exist only in a temple have meaning of contributing flowers to Buddha. People thought Buddha was always an existence of enlightenment, thus it may be happen to necessity to symbolically express YeonWhaJang magnificent world which appears when man reaches the buddhahood. Therefore, people impressively used every kind of flower to manifest symbolism. If splendid floral design lattice door and the silent black roof combines with the varieties of flowers, just as the Buddhist priesthood goes, it is a magnificent world of HWA UM. Floral lattice doors pattern made by a magnificent of the silent achromatic color and a beautiful chromatics color flowers are not a simple door but a unique shape art work which has religious character. In this thesis, I endeavored to match various patterns and colors of the traditional floral lattice doors to the contemporary formation. Furthermore, I also made efforts to show typical temple architecture which has racial traits and sentiment. Finally, I strived to seek more progressed working direction which has korean traditional beauty and artistry by analyzing my own works based on floral design lattice doors.
This thesis analyzes and expresses about the formation of lattice doors of temples, giving the first consideration to my works painted between 2005 and 2006. A lattice frame has a function of forming adornment through its pattern in temple architecture and the decoration sometimes can be pure shape and sometimes a symbol that represents an additional meaning. In the Buddhist temple architecture, the lattice is represented as a floral design pattern. The beauty of lattice doors is expressed as refined and gorgeous shapes in several temples. The beauty world which lattice doors have is considered as partition of a sophisticated shape, elegance and naturalness. The floral design lattice is very brilliant seemingly, what is more, it has an inner spiritual Buddhist meaning. A podium, Dan Chung(a pattern of many colors), Gong Po(lumber used to hold up the weight of the edge of the eaves) and a rafter of the temple is decorated with gorgeous and fascinating flowers. The flower symbolizing Buddha's enlightenment was more preferred to any other religion. Thus, the doors of the main building in a temple where the image of Buddha is enshrined and other important buildings of the temple are all carved with gorgeous floral design lattice. The lattice doors of the Buddhist sanctum represent beauty as well as spirituality with its stunning Dan Chung painting and various floral pattern door. Floral design lattice pattern is comprehended with the beauty of naive and pure emotion and also had a rule and order, therefore we can realize exquisite taste and unique mood. The structure of traditional floral design lattice doors is designed with the crosswise, vertical and diagonal lattices according to the shape of a lattice door, and carved with various flowers or with the whole flower lattice pattern at the point where the above three lattice design intersect. Delicate beauty of elaborately carved floral design lattice doors is formative arts which well features the characteristics of korean beauty. The subtlety and fineness of floral design lattice door enables people to estimate the superior aesthetic sense of the expert and their spirit world. To make a floral design lattice door, we should carve flowers and bars first and fix those into a door frame and, for the last, it is completed with Dan Chung painting. This is an extraordinary temple architecture having unique Korean mood and giving a comfortable, aesthetic, and pleasant sensation not tension. The floral design lattice door which exist only in a temple have meaning of contributing flowers to Buddha. People thought Buddha was always an existence of enlightenment, thus it may be happen to necessity to symbolically express YeonWhaJang magnificent world which appears when man reaches the buddhahood. Therefore, people impressively used every kind of flower to manifest symbolism. If splendid floral design lattice door and the silent black roof combines with the varieties of flowers, just as the Buddhist priesthood goes, it is a magnificent world of HWA UM. Floral lattice doors pattern made by a magnificent of the silent achromatic color and a beautiful chromatics color flowers are not a simple door but a unique shape art work which has religious character. In this thesis, I endeavored to match various patterns and colors of the traditional floral lattice doors to the contemporary formation. Furthermore, I also made efforts to show typical temple architecture which has racial traits and sentiment. Finally, I strived to seek more progressed working direction which has korean traditional beauty and artistry by analyzing my own works based on floral design lattice doors.
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