본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 안전지식 및 실천 정도와 부모 안전교육에 대한 요구를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 통해 유아안전의 가장 중요한 인적 환경인 부모의 역할을 도울 수 있는 효과적인 부모교육 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀를 둔 부모의 안전 지식은 어떠한가? 1-1. 부모의 안전 지식 정도는 어떠한가? 1-2. 배경변인(연령, 학력, 교육기관형태, 안전교육경험 유무)에 따라 부모의 안전지식에는 차이가 있는가? 2. 유아기 자녀를 둔 부모의 안전 실천은 어떠한가? 2-1. 부모의 안전 실천 정도는 어떠한가? 2-2. 배경변인(연령, 학력, 교육기관형태, 안전교육경험 유무)에 따라 부모의 안전실천에는 차이가 있는가? 3. 유아안전을 위한 부모교육에 대한 요구는 무엇인가? 본 연구의 대상은 유치원과 어린이집에 재원하고 있는 만 3~5세 유아기 자녀를 둔 부모 267명이다. 연구도구는 강성희(2004)의 부모안전지식에 대한 문항, 보건복지부(1998)에서 제시한 “가정의 안전 환경 평가표”, 유미숙(2003)의 유아안전교육에 대한 부모의 인식조사 중 부모교육에 대한 문항을 참고로 하여 구성하였다. 질문지는 부모의 일반적 배경, 안전지식, 안전실천, 부모교육의 4개영역, 총 81문항으로 구성되어있다. 배포한 질문지 380부 중 총 280부(약 74%)가 회수되었으며, 이 중 질문지를 성실하게 기재하지 않은 13부를 제외한 267부에 대하여 통계처리를 하였다. ...
본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 안전지식 및 실천 정도와 부모 안전교육에 대한 요구를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 통해 유아안전의 가장 중요한 인적 환경인 부모의 역할을 도울 수 있는 효과적인 부모교육 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀를 둔 부모의 안전 지식은 어떠한가? 1-1. 부모의 안전 지식 정도는 어떠한가? 1-2. 배경변인(연령, 학력, 교육기관형태, 안전교육경험 유무)에 따라 부모의 안전지식에는 차이가 있는가? 2. 유아기 자녀를 둔 부모의 안전 실천은 어떠한가? 2-1. 부모의 안전 실천 정도는 어떠한가? 2-2. 배경변인(연령, 학력, 교육기관형태, 안전교육경험 유무)에 따라 부모의 안전실천에는 차이가 있는가? 3. 유아안전을 위한 부모교육에 대한 요구는 무엇인가? 본 연구의 대상은 유치원과 어린이집에 재원하고 있는 만 3~5세 유아기 자녀를 둔 부모 267명이다. 연구도구는 강성희(2004)의 부모안전지식에 대한 문항, 보건복지부(1998)에서 제시한 “가정의 안전 환경 평가표”, 유미숙(2003)의 유아안전교육에 대한 부모의 인식조사 중 부모교육에 대한 문항을 참고로 하여 구성하였다. 질문지는 부모의 일반적 배경, 안전지식, 안전실천, 부모교육의 4개영역, 총 81문항으로 구성되어있다. 배포한 질문지 380부 중 총 280부(약 74%)가 회수되었으며, 이 중 질문지를 성실하게 기재하지 않은 13부를 제외한 267부에 대하여 통계처리를 하였다. 자료 분석은 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 각 문항별로 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 구하고, 부모의 배경변인별로 집단 간의 안전지식과 실천 정도의 차이를 분석하기 위해 t검증과 F검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 안전지식은 38점 만점에 평균 26.06점으로 비교적 높게 나타났다. 안전지식의 영역을 하위범주별로 구분하여 살펴본 결과, 교통안전이 90.2%로 가장 높은 정답률을 보였다. 또한 위험한 상황, 가정에서의 응급처치 방법에 있어서도 높은 정답률을 나타냈으나, 화재안전과 유아의 발달 특성 및 우리나라의 안전상황에 대해서는 비교적 낮게 나타났다. 안전지식에 대한 부모의 자기 평가 결과에 따르면 전체 부모의 73.4%가 자신의 안전지식을 보통 수준 이상으로, 부모의 26.6%는 자신의 안전지식을 보통 미만으로 평가하는 것으로 나타났다. 또한 부모의 자기 평가 결과에 따른 각 집단별 안전지식의 평균점수를 비교한 결과, 안전지식의 평균에는 큰 차이가 없으며 오히려 ‘매우 잘 안다’라고 평가한 부모들의 경우 안전 지식의 평균점수가 가장 낮았다. 부모의 배경변인에 따른 안전지식은 부모의 연령, 어머니의 교육 수준, 자녀가 재원하고 있는 교육기관과 안전교육 경험에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아부모들 중 가장 많은 비율을 차지하고 있는 30대의 부모들일수록, 어머니의 교육수준이 높을수록, 자녀가 유치원에 재원하는 경우, 안전교육을 받은 경험이 있는 경우에 안전에 대한 높은 지식을 가지고 있었다. 둘째, 부모의 안전실천은 총 25점 만점에 평균 16.7점이었으며 최고점 25점, 최저점 8점으로 편차가 크게 나타났다. 안전 실천항목 중 비교적 높게 나타난 문항은 세면대에 부착된 거울의 안전 상태, 유리창 관리, 추락사고 지도 등의 항목이었다. 반면에, 응급전화번호의 비치, 잠금장치 부착 등의 항목은 비교적 낮게 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 안전실천은 어머니 연령, 자녀가 재원중인 교육기관, 안전교육의 경험에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 30대 어머니, 자녀가 유치원에 재원중인 부모, 안전교육의 경험이 있는 부모가 안전 실천을 더 잘하고 있는 것으로 나타났으며, 아버지의 연령과 부모의 교육 정도에 따른 안전실천에는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 유아 안전을 위한 부모교육에 대한 요구는 다음과 같다. 가정에서 자녀의 안전교육에 대한 부모들의 경험을 살펴보면, 자녀의 안전교육에 있어 부모들은 주로 말로 지도를 하고 있으며 체험학습이나 시청각 자료를 사용하는 경우는 거의 드물었다. 그리고 안전교육을 실시할 때 구체적인 지식과 방법이 부족하여 어렵다고 응답하였다. 유아안전관련 부모교육에 대한 인식을 살펴보면, 대부분의 부모들이 안전 관련 부모교육이 필요하다고 하였으며, 91.8%의 부모들이 안전 관련 부모교육에 적극적으로 참여하겠다고 응답하였다. 또한 유아안전관련 부모교육의 목적으로는 유아안전사고의 예방을 가장 많이 들었다. 유아안전관련 부모교육에 대한 요구를 살펴보면, 부모교육은 안전 관련기관에서 실시하는 것이 가장 바람직하며, 강사는 안전교육을 이수한 교사가 가장 적당하다고 응답하였다. 선호하는 부모교육의 방법은 세미나 및 강좌, 가정통신문, 유치원 홈페이지 순으로 나타났으며, 교육내용으로는 위험한 상황에 대한 안전, 가정에서의 응급처치, 교통안전에 관한 교육을 받기를 원한다고 하였다.
본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 안전지식 및 실천 정도와 부모 안전교육에 대한 요구를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 통해 유아안전의 가장 중요한 인적 환경인 부모의 역할을 도울 수 있는 효과적인 부모교육 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀를 둔 부모의 안전 지식은 어떠한가? 1-1. 부모의 안전 지식 정도는 어떠한가? 1-2. 배경변인(연령, 학력, 교육기관형태, 안전교육경험 유무)에 따라 부모의 안전지식에는 차이가 있는가? 2. 유아기 자녀를 둔 부모의 안전 실천은 어떠한가? 2-1. 부모의 안전 실천 정도는 어떠한가? 2-2. 배경변인(연령, 학력, 교육기관형태, 안전교육경험 유무)에 따라 부모의 안전실천에는 차이가 있는가? 3. 유아안전을 위한 부모교육에 대한 요구는 무엇인가? 본 연구의 대상은 유치원과 어린이집에 재원하고 있는 만 3~5세 유아기 자녀를 둔 부모 267명이다. 연구도구는 강성희(2004)의 부모안전지식에 대한 문항, 보건복지부(1998)에서 제시한 “가정의 안전 환경 평가표”, 유미숙(2003)의 유아안전교육에 대한 부모의 인식조사 중 부모교육에 대한 문항을 참고로 하여 구성하였다. 질문지는 부모의 일반적 배경, 안전지식, 안전실천, 부모교육의 4개영역, 총 81문항으로 구성되어있다. 배포한 질문지 380부 중 총 280부(약 74%)가 회수되었으며, 이 중 질문지를 성실하게 기재하지 않은 13부를 제외한 267부에 대하여 통계처리를 하였다. 자료 분석은 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 각 문항별로 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 구하고, 부모의 배경변인별로 집단 간의 안전지식과 실천 정도의 차이를 분석하기 위해 t검증과 F검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 안전지식은 38점 만점에 평균 26.06점으로 비교적 높게 나타났다. 안전지식의 영역을 하위범주별로 구분하여 살펴본 결과, 교통안전이 90.2%로 가장 높은 정답률을 보였다. 또한 위험한 상황, 가정에서의 응급처치 방법에 있어서도 높은 정답률을 나타냈으나, 화재안전과 유아의 발달 특성 및 우리나라의 안전상황에 대해서는 비교적 낮게 나타났다. 안전지식에 대한 부모의 자기 평가 결과에 따르면 전체 부모의 73.4%가 자신의 안전지식을 보통 수준 이상으로, 부모의 26.6%는 자신의 안전지식을 보통 미만으로 평가하는 것으로 나타났다. 또한 부모의 자기 평가 결과에 따른 각 집단별 안전지식의 평균점수를 비교한 결과, 안전지식의 평균에는 큰 차이가 없으며 오히려 ‘매우 잘 안다’라고 평가한 부모들의 경우 안전 지식의 평균점수가 가장 낮았다. 부모의 배경변인에 따른 안전지식은 부모의 연령, 어머니의 교육 수준, 자녀가 재원하고 있는 교육기관과 안전교육 경험에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아부모들 중 가장 많은 비율을 차지하고 있는 30대의 부모들일수록, 어머니의 교육수준이 높을수록, 자녀가 유치원에 재원하는 경우, 안전교육을 받은 경험이 있는 경우에 안전에 대한 높은 지식을 가지고 있었다. 둘째, 부모의 안전실천은 총 25점 만점에 평균 16.7점이었으며 최고점 25점, 최저점 8점으로 편차가 크게 나타났다. 안전 실천항목 중 비교적 높게 나타난 문항은 세면대에 부착된 거울의 안전 상태, 유리창 관리, 추락사고 지도 등의 항목이었다. 반면에, 응급전화번호의 비치, 잠금장치 부착 등의 항목은 비교적 낮게 나타났다. 부모의 배경변인에 따른 안전실천은 어머니 연령, 자녀가 재원중인 교육기관, 안전교육의 경험에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 30대 어머니, 자녀가 유치원에 재원중인 부모, 안전교육의 경험이 있는 부모가 안전 실천을 더 잘하고 있는 것으로 나타났으며, 아버지의 연령과 부모의 교육 정도에 따른 안전실천에는 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 유아 안전을 위한 부모교육에 대한 요구는 다음과 같다. 가정에서 자녀의 안전교육에 대한 부모들의 경험을 살펴보면, 자녀의 안전교육에 있어 부모들은 주로 말로 지도를 하고 있으며 체험학습이나 시청각 자료를 사용하는 경우는 거의 드물었다. 그리고 안전교육을 실시할 때 구체적인 지식과 방법이 부족하여 어렵다고 응답하였다. 유아안전관련 부모교육에 대한 인식을 살펴보면, 대부분의 부모들이 안전 관련 부모교육이 필요하다고 하였으며, 91.8%의 부모들이 안전 관련 부모교육에 적극적으로 참여하겠다고 응답하였다. 또한 유아안전관련 부모교육의 목적으로는 유아안전사고의 예방을 가장 많이 들었다. 유아안전관련 부모교육에 대한 요구를 살펴보면, 부모교육은 안전 관련기관에서 실시하는 것이 가장 바람직하며, 강사는 안전교육을 이수한 교사가 가장 적당하다고 응답하였다. 선호하는 부모교육의 방법은 세미나 및 강좌, 가정통신문, 유치원 홈페이지 순으로 나타났으며, 교육내용으로는 위험한 상황에 대한 안전, 가정에서의 응급처치, 교통안전에 관한 교육을 받기를 원한다고 하였다.
The purpose of the current study is to analyze parents' knowledge and practice about children's safety and parents' needs for safety education. The study aims to provide basic data for developing an effective parents education program that can help parents' role, the most important human environment...
The purpose of the current study is to analyze parents' knowledge and practice about children's safety and parents' needs for safety education. The study aims to provide basic data for developing an effective parents education program that can help parents' role, the most important human environment for children's safety. The following are research questions established in the study according to the above purpose. 1. How is safety knowledge of parents with young children? 1-1. How is safety knowledge of parents? 1-2. Are there any differences in safety knowledge according to background variables such as age, education, type of educational institute and experience of safety education? 2. How is safety practice of parents with young children? 2-1. How is safety practice of parents? 2-2. Are there any differences in safety practice according to background variables such as age, education, type of educational institute, and experience of safety education? 3. What are parents' needs for parents education for children's safety? The subjects of the study were 267 parents with 3~5-year-old children attending kindergartens and child-care centers. A research tool was organized referring questions about parents' safety knowledge of Gang Seong-hee(2004), "Home Safety Environment Assessment Chart" suggested by Ministry of Health and Welfare(1998), and questions about parents education from a survey for parents regarding children's safety education made by Yu Mi-suk(2003). For data analysis, SPSS 12.0 was used to get frequency, percentage by question, mean and standard deviation. Also t-test and F-test were used in order to analyze differences in safety knowledge and safety practice among groups by parents' background variables. First of all, parents' safety knowledge presented relatively high score as 26.06 points out of 38 points. In safety knowledge by subordinate category, the parents showed the highest score in traffic safety as 90.2%. In parents' self-evaluation about safety knowledge, 73.4% of all the respondents thought that their safety knowledge is over average level while 26.6% thought that their safety knowledge is below average level. Also in comparing mean of safety knowledge by group according to parents' self-evaluation result, there was no significant difference in mean of safety knowledge. On the contrary, those who answered 'know very well' illustrated the lowest mean point in safety knowledge. It was found that safety knowledge by parents' background variables varied according to age of parents, education of mothers, educational institute children are attending and experience of safety education. Secondly, parents' safety practice was 16.7 points out of 25 points while a big difference was noticed between the highest point and the lowest point. Safety practice related questions with relatively high score are safety condition of the mirror attached on a washstand, window management, etc. On the other hand, the respondents got relatively low score in emergency phone numbers kept, installation of locking device, etc. There was a meaningful difference in safety practice by parents' background variables such as age of mothers, type of educational institute and experience of safety education. However, age of fathers and parents' educational background made no meaningful difference. Thirdly, needs for parents education for children's safety are as follows. Parents answered that it is most desirable that safety related organizations conduct parents education and the instructor who took safety education is most appropriate. Parents education methods preferred were in the order of seminar and lecture, information letter to parents and homepage of kindergartens. They also answered that they want to be educated concerning safety in dangerous situations, first-aid at home and traffic safety as education contents.
The purpose of the current study is to analyze parents' knowledge and practice about children's safety and parents' needs for safety education. The study aims to provide basic data for developing an effective parents education program that can help parents' role, the most important human environment for children's safety. The following are research questions established in the study according to the above purpose. 1. How is safety knowledge of parents with young children? 1-1. How is safety knowledge of parents? 1-2. Are there any differences in safety knowledge according to background variables such as age, education, type of educational institute and experience of safety education? 2. How is safety practice of parents with young children? 2-1. How is safety practice of parents? 2-2. Are there any differences in safety practice according to background variables such as age, education, type of educational institute, and experience of safety education? 3. What are parents' needs for parents education for children's safety? The subjects of the study were 267 parents with 3~5-year-old children attending kindergartens and child-care centers. A research tool was organized referring questions about parents' safety knowledge of Gang Seong-hee(2004), "Home Safety Environment Assessment Chart" suggested by Ministry of Health and Welfare(1998), and questions about parents education from a survey for parents regarding children's safety education made by Yu Mi-suk(2003). For data analysis, SPSS 12.0 was used to get frequency, percentage by question, mean and standard deviation. Also t-test and F-test were used in order to analyze differences in safety knowledge and safety practice among groups by parents' background variables. First of all, parents' safety knowledge presented relatively high score as 26.06 points out of 38 points. In safety knowledge by subordinate category, the parents showed the highest score in traffic safety as 90.2%. In parents' self-evaluation about safety knowledge, 73.4% of all the respondents thought that their safety knowledge is over average level while 26.6% thought that their safety knowledge is below average level. Also in comparing mean of safety knowledge by group according to parents' self-evaluation result, there was no significant difference in mean of safety knowledge. On the contrary, those who answered 'know very well' illustrated the lowest mean point in safety knowledge. It was found that safety knowledge by parents' background variables varied according to age of parents, education of mothers, educational institute children are attending and experience of safety education. Secondly, parents' safety practice was 16.7 points out of 25 points while a big difference was noticed between the highest point and the lowest point. Safety practice related questions with relatively high score are safety condition of the mirror attached on a washstand, window management, etc. On the other hand, the respondents got relatively low score in emergency phone numbers kept, installation of locking device, etc. There was a meaningful difference in safety practice by parents' background variables such as age of mothers, type of educational institute and experience of safety education. However, age of fathers and parents' educational background made no meaningful difference. Thirdly, needs for parents education for children's safety are as follows. Parents answered that it is most desirable that safety related organizations conduct parents education and the instructor who took safety education is most appropriate. Parents education methods preferred were in the order of seminar and lecture, information letter to parents and homepage of kindergartens. They also answered that they want to be educated concerning safety in dangerous situations, first-aid at home and traffic safety as education contents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.