본 연구는 청소년의 스트레스를 성별, 학년별, 종교별에 따른 스트레스의 정도와 차이를 조사하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시에 소재한 인문계열 남, 녀 고등학교 2개교 400명을 대상으로 실시하여 자료를 분석하였다. 연구방법은 문헌고찰과 더불어 질문지를 통한 조사연구가 적용되었다. 검사도구는 이현주의 [고등학생을 위한 스트레스 대응질문지]를 스트레스 측정도구로서 사용하였다. 스트레스 영역은 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주변환경의 5개 영역으로 하고 각각의 영역에 대하여 스트레스 정도를 측정하였다. 조사자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 ...
본 연구는 청소년의 스트레스를 성별, 학년별, 종교별에 따른 스트레스의 정도와 차이를 조사하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시에 소재한 인문계열 남, 녀 고등학교 2개교 400명을 대상으로 실시하여 자료를 분석하였다. 연구방법은 문헌고찰과 더불어 질문지를 통한 조사연구가 적용되었다. 검사도구는 이현주의 [고등학생을 위한 스트레스 대응질문지]를 스트레스 측정도구로서 사용하였다. 스트레스 영역은 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주변환경의 5개 영역으로 하고 각각의 영역에 대하여 스트레스 정도를 측정하였다. 조사자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시했으며, 성별에 따른 스트레스의 차이는 t검중 (t-test)을 실시하였고, 학년별에 따른 스트레스의 정도와 차이는 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였고, 종교별에 따른 스트레스의 정도와 차이는 t검증(t-test)을 실시하였다. 위에서 언급한 자료의 통계처리 방식은 SPSS WIN에 의해 실시하였다. 이 연구를 통하여 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종교에 따른 스트레스 영역에는 차이가 있었다. 종교 유, 무별 스트레스 차이를 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주위환경으로 알아본 결과, 종교를 가진 청소년들이 비종교 청소년 보다 스트레스를 덜 받는 것으로 나타났다. 둘째, 성별에 따른 스트레스 영역에는 차이가 있었다. 남, 녀별 스트레스 차이를 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주위환경 영역으로 알아본 결과, 여학생이 남학생보다 더 많은 스트레스를 받는 것으로 나타났다. 셋째, 학년별에 따른 스트레스 영역에는 차이가 있었다. 학년별 스트레스 차이를 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생 자신, 주위환경 영역으로 알아본 결과, 학년에 따른 스트레스의 차이는 3학년이 1학년 보다 높게, 2학년이 1학년 보다 높게 나타났다.
본 연구는 청소년의 스트레스를 성별, 학년별, 종교별에 따른 스트레스의 정도와 차이를 조사하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울시에 소재한 인문계열 남, 녀 고등학교 2개교 400명을 대상으로 실시하여 자료를 분석하였다. 연구방법은 문헌고찰과 더불어 질문지를 통한 조사연구가 적용되었다. 검사도구는 이현주의 [고등학생을 위한 스트레스 대응질문지]를 스트레스 측정도구로서 사용하였다. 스트레스 영역은 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주변환경의 5개 영역으로 하고 각각의 영역에 대하여 스트레스 정도를 측정하였다. 조사자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시했으며, 성별에 따른 스트레스의 차이는 t검중 (t-test)을 실시하였고, 학년별에 따른 스트레스의 정도와 차이는 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였고, 종교별에 따른 스트레스의 정도와 차이는 t검증(t-test)을 실시하였다. 위에서 언급한 자료의 통계처리 방식은 SPSS WIN에 의해 실시하였다. 이 연구를 통하여 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종교에 따른 스트레스 영역에는 차이가 있었다. 종교 유, 무별 스트레스 차이를 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주위환경으로 알아본 결과, 종교를 가진 청소년들이 비종교 청소년 보다 스트레스를 덜 받는 것으로 나타났다. 둘째, 성별에 따른 스트레스 영역에는 차이가 있었다. 남, 녀별 스트레스 차이를 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생자신, 주위환경 영역으로 알아본 결과, 여학생이 남학생보다 더 많은 스트레스를 받는 것으로 나타났다. 셋째, 학년별에 따른 스트레스 영역에는 차이가 있었다. 학년별 스트레스 차이를 학교생활, 가정/경제 생활, 친구/대인 관계, 학생 자신, 주위환경 영역으로 알아본 결과, 학년에 따른 스트레스의 차이는 3학년이 1학년 보다 높게, 2학년이 1학년 보다 높게 나타났다.
The purpose of this study was to different sexes, schools, religion on the Adolescent's stress. As adolescent's stress and thereby provide the data useful to counseling activities aimed at helping youth surmount their stressful life and live a sound life. The sample of the study 400 male and female ...
The purpose of this study was to different sexes, schools, religion on the Adolescent's stress. As adolescent's stress and thereby provide the data useful to counseling activities aimed at helping youth surmount their stressful life and live a sound life. The sample of the study 400 male and female students attending their first, second, third high school located in Seoul, schools were sampled. The study method, review of literature and questionnaire survey were adopted. The surveying tool was developing by properly revising Lee Hyun-Ju's (1992) Scales to be suitable to our present high school student. The stress area were divided into school life, home/economics life, peer-relations, self and environment, and each area was measured for degree of stress, distress and coping using Four-point scales. The data collected through 400 questionnaires answered effectively were processed by each stressful and stressor style for Mean and SD values as well as t-test and One-Way ANOVA. First, frequency(%) was calculated to examine the subject's general characteristics. And next, in order to different sexes, t-test carried out, in order to different schools, One-Way ANOVA carried out and then in order to different religion, t-test carried out. All research materials are statistically collected SPSS(Statistical Package for Social Science) WIN program. As results of survey can be summarized as follow : 1. Followed by school-life area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were significant interactions between variables. 2. Followed by home/economic-life area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were not significant interactions between variables. 3. Followed by peer-relations area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were significant interactions between variables. 4. Followed by self area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were not significant interactions between variables. 5. Followed by environment area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were significant interactions between variables. 6. Difference sexes stress, girl students perceived stress more than boy students. In all, there were significant interactions between variables. 7. Between grades stress, was to order third, second, first grade. In conclusion, elder student perceived stress more than younger student. In all, there were significant interactions between variables. The study suggest to Adolescent's stress and thereby provide the data useful to counseling activities aimed at helping youth surmount their stressful life.
The purpose of this study was to different sexes, schools, religion on the Adolescent's stress. As adolescent's stress and thereby provide the data useful to counseling activities aimed at helping youth surmount their stressful life and live a sound life. The sample of the study 400 male and female students attending their first, second, third high school located in Seoul, schools were sampled. The study method, review of literature and questionnaire survey were adopted. The surveying tool was developing by properly revising Lee Hyun-Ju's (1992) Scales to be suitable to our present high school student. The stress area were divided into school life, home/economics life, peer-relations, self and environment, and each area was measured for degree of stress, distress and coping using Four-point scales. The data collected through 400 questionnaires answered effectively were processed by each stressful and stressor style for Mean and SD values as well as t-test and One-Way ANOVA. First, frequency(%) was calculated to examine the subject's general characteristics. And next, in order to different sexes, t-test carried out, in order to different schools, One-Way ANOVA carried out and then in order to different religion, t-test carried out. All research materials are statistically collected SPSS(Statistical Package for Social Science) WIN program. As results of survey can be summarized as follow : 1. Followed by school-life area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were significant interactions between variables. 2. Followed by home/economic-life area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were not significant interactions between variables. 3. Followed by peer-relations area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were significant interactions between variables. 4. Followed by self area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were not significant interactions between variables. 5. Followed by environment area, Adolescent have not religion perceived stress more than adolescent have religion. There were significant interactions between variables. 6. Difference sexes stress, girl students perceived stress more than boy students. In all, there were significant interactions between variables. 7. Between grades stress, was to order third, second, first grade. In conclusion, elder student perceived stress more than younger student. In all, there were significant interactions between variables. The study suggest to Adolescent's stress and thereby provide the data useful to counseling activities aimed at helping youth surmount their stressful life.
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