보육시설 안전사고 실태 및 개선방안에 관한 연구 : 서울, 경기 어린이집을 중심으로 Study on the current status of safety accidents in child care facilities and improvement plans : Focusing on Day Care Centers in Seoul and Gyeonggi Province원문보기
본 연구의 목적은 보육시설에서의 안전사고 발생 실태를 조사 분석하여 문제점과 개선방안을 마련하여 보육시설의 영유아들의 안전을 확보하는데 목적을 두었다. 영유아들의 안전사고 예방과 현장의 보육교사들에게 필요한 응급처치기술과 지식을 위한 교육 및 예방 프로그램의 개발과 보급이 필요하며 이를 위해서 현재의 보수교육이나 직무 교육에 보완과 정책적인 지원을 위한 토대를 마련하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 어린이집에서 발생하는 안전사고의 유형 및 원인을 분석한다. 2. 교사들의 영유아에 대한 응급처치에 대한 실태는 어떠한가? 3. 안전사고 발생을 최소화하기 위한 예방 대책과 개선방안은 무엇인가? 본 연구대상은 서울과 경기지역의 국공립과 민간어린이집 시설장과 교사를 중심으로 설문지 265부를 최종 자료처리 하였다. 본 조사에 사용한 설문지는 총54 문항으로 어린이집의 안전사고예방 프로그램에 대한 2문항, 주로 발생하는 안전사고의 유형및 원인14문항, 원내 비상약품구비확인 1문항, 영유아들에 대한 응급처치 지식과 기술수준10문항, 안전사고예방대책과 개선방안18문항으로 구성되었으며 연구문제에 대한 ...
본 연구의 목적은 보육시설에서의 안전사고 발생 실태를 조사 분석하여 문제점과 개선방안을 마련하여 보육시설의 영유아들의 안전을 확보하는데 목적을 두었다. 영유아들의 안전사고 예방과 현장의 보육교사들에게 필요한 응급처치기술과 지식을 위한 교육 및 예방 프로그램의 개발과 보급이 필요하며 이를 위해서 현재의 보수교육이나 직무 교육에 보완과 정책적인 지원을 위한 토대를 마련하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 어린이집에서 발생하는 안전사고의 유형 및 원인을 분석한다. 2. 교사들의 영유아에 대한 응급처치에 대한 실태는 어떠한가? 3. 안전사고 발생을 최소화하기 위한 예방 대책과 개선방안은 무엇인가? 본 연구대상은 서울과 경기지역의 국공립과 민간어린이집 시설장과 교사를 중심으로 설문지 265부를 최종 자료처리 하였다. 본 조사에 사용한 설문지는 총54 문항으로 어린이집의 안전사고예방 프로그램에 대한 2문항, 주로 발생하는 안전사고의 유형및 원인14문항, 원내 비상약품구비확인 1문항, 영유아들에 대한 응급처치 지식과 기술수준10문항, 안전사고예방대책과 개선방안18문항으로 구성되었으며 연구문제에 대한 자료 분석은 각 항목별 빈도와 백분율의 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과들을 요약하면 다음과 같다. 1. 어린이집에서 발생하는 안전사고의 유형및 원인분석 어린이집에서 주로 발생하는 사고의 유형은 부딪치거나 넘어지는 것이며 주로 3,4월에 발생하며 영아들 간에 깨물림의 경우 신학기에는 하루에도 여러 차례 반복적이며 수시로 발생 하는 것을 알 수 있다. 2. 교사들의 영유아에 대한 응급처치에 대한 실태는 어떠한가? 간단한 밴드부착과 연고도포, 소독이외에 대다수의 응답자가 응급처치를 할 수 없다고 하였으며 특히 치아손상, 지혈이나 경련 등에서는 응급처치 할 수 없다가 높게 나타났다. 3. 안전사고 발생을 최소화하기 위한 예방대책과 개선방안은 무엇인가? 영유아에 대한 안전교육을 지속적, 체계적으로 실시 할 수 있는 프로그램을 도입하여 실시해야 한다. 다양한 활동을 할 수 있도록 다양한 교수교재 개발과 현장보급이 시급한 것으로 나타났다. 4. 보육교사에 대한 안전교육 기회의 확대와 교육내용의 다양화를 위해 보수교육과 연수를 담당하는 기관들이 더욱 현장의 보육실정에 맞게 전문화 되고 다양화되어야 한다. 5. 효과적인 안전교육 실시를 위한 교사의 연수기회확대와 연구를 위한 재정적인 지원이 이루어져야 함을 보여주고 있다. 본 연구의 결과를 중심으로 국공립과 민간어린이집의 안전사고 실태 및 개선방안에 관한 연구에 대한 결론을 제시하자면 다음과 같다. 첫째, 많은 보육시설에서 부모와 영유아를 대상으로 안전교육이 실시되고 있으나 좀 더 체계적인 프로그램실시와 평가가 필요하다. 둘째, 보육시설에서의 안전사고 발생은 자유선택활동과 실외활동 등 다양한 원인에 의하여 발생하고 있으며 사고유형에 따라 차이는 있으나 일반적으로 월 1회 정도 발생하는 것으로 나타났다. 셋째, 보육시설의 비상약품 비치와 보육교사의 응급처치 지식과 기술수준이 부족한 것으로 나타 났다. 넷째, 지역실정과 보육시설에 맞는 안전사고 예방프로그램 및 교수자료 개발및 배부가 필요하다.
본 연구의 목적은 보육시설에서의 안전사고 발생 실태를 조사 분석하여 문제점과 개선방안을 마련하여 보육시설의 영유아들의 안전을 확보하는데 목적을 두었다. 영유아들의 안전사고 예방과 현장의 보육교사들에게 필요한 응급처치기술과 지식을 위한 교육 및 예방 프로그램의 개발과 보급이 필요하며 이를 위해서 현재의 보수교육이나 직무 교육에 보완과 정책적인 지원을 위한 토대를 마련하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 어린이집에서 발생하는 안전사고의 유형 및 원인을 분석한다. 2. 교사들의 영유아에 대한 응급처치에 대한 실태는 어떠한가? 3. 안전사고 발생을 최소화하기 위한 예방 대책과 개선방안은 무엇인가? 본 연구대상은 서울과 경기지역의 국공립과 민간어린이집 시설장과 교사를 중심으로 설문지 265부를 최종 자료처리 하였다. 본 조사에 사용한 설문지는 총54 문항으로 어린이집의 안전사고예방 프로그램에 대한 2문항, 주로 발생하는 안전사고의 유형및 원인14문항, 원내 비상약품구비확인 1문항, 영유아들에 대한 응급처치 지식과 기술수준10문항, 안전사고예방대책과 개선방안18문항으로 구성되었으며 연구문제에 대한 자료 분석은 각 항목별 빈도와 백분율의 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과들을 요약하면 다음과 같다. 1. 어린이집에서 발생하는 안전사고의 유형및 원인분석 어린이집에서 주로 발생하는 사고의 유형은 부딪치거나 넘어지는 것이며 주로 3,4월에 발생하며 영아들 간에 깨물림의 경우 신학기에는 하루에도 여러 차례 반복적이며 수시로 발생 하는 것을 알 수 있다. 2. 교사들의 영유아에 대한 응급처치에 대한 실태는 어떠한가? 간단한 밴드부착과 연고도포, 소독이외에 대다수의 응답자가 응급처치를 할 수 없다고 하였으며 특히 치아손상, 지혈이나 경련 등에서는 응급처치 할 수 없다가 높게 나타났다. 3. 안전사고 발생을 최소화하기 위한 예방대책과 개선방안은 무엇인가? 영유아에 대한 안전교육을 지속적, 체계적으로 실시 할 수 있는 프로그램을 도입하여 실시해야 한다. 다양한 활동을 할 수 있도록 다양한 교수교재 개발과 현장보급이 시급한 것으로 나타났다. 4. 보육교사에 대한 안전교육 기회의 확대와 교육내용의 다양화를 위해 보수교육과 연수를 담당하는 기관들이 더욱 현장의 보육실정에 맞게 전문화 되고 다양화되어야 한다. 5. 효과적인 안전교육 실시를 위한 교사의 연수기회확대와 연구를 위한 재정적인 지원이 이루어져야 함을 보여주고 있다. 본 연구의 결과를 중심으로 국공립과 민간어린이집의 안전사고 실태 및 개선방안에 관한 연구에 대한 결론을 제시하자면 다음과 같다. 첫째, 많은 보육시설에서 부모와 영유아를 대상으로 안전교육이 실시되고 있으나 좀 더 체계적인 프로그램실시와 평가가 필요하다. 둘째, 보육시설에서의 안전사고 발생은 자유선택활동과 실외활동 등 다양한 원인에 의하여 발생하고 있으며 사고유형에 따라 차이는 있으나 일반적으로 월 1회 정도 발생하는 것으로 나타났다. 셋째, 보육시설의 비상약품 비치와 보육교사의 응급처치 지식과 기술수준이 부족한 것으로 나타 났다. 넷째, 지역실정과 보육시설에 맞는 안전사고 예방프로그램 및 교수자료 개발및 배부가 필요하다.
The purpose of this study is to research and analyze the current status of safety accidents in child care facilities and to present a plan to make such facilities safer and more reliable places ensuring the safety of children. Some education and preventive programs are needed to instruct how to prev...
The purpose of this study is to research and analyze the current status of safety accidents in child care facilities and to present a plan to make such facilities safer and more reliable places ensuring the safety of children. Some education and preventive programs are needed to instruct how to prevent a safety accident and how to take an emergency action along with giving teachers in such facilities a chance to drill emergency skills. Therefore, this study is intended to build a foundation for making up for current mending or task education and establishing a policy to support those efforts. To achieve the purpose of this study, the following questions are asked to guide this study; 1. What types of typical safety accidents happen in day care centers and what are general causes of them? 2. What kinds of emergency actions do teachers take when an accident happens? 3. What preventive and improvement actions are taken to minimize the occurrence of safety accidents? To conduct this research, questionnaires were distributed to teachers of national, public and private day care centers in Seoul and Gyeonggi Province and total 265 copies were returned. The questionnaire used in this study had54 questions and among them, 2 questions were about the program to prevent safety accidents, 14 questions were about the types and causes of the most frequently occurring safety accidents, 1 question was dedicated to checking if the day care center was equipped with first aid kit, 10 questions were about their first aid knowledge and skills and anther 10 questions were asking how to prevent safety accidents and improve the current situation. Respondent’s answers were analyzed with frequency of each item and percentage method. The findings of this study are summed up as follows; 1. What types of typical safety accidents happen in day care centers and what are general causes of them? This study finds that the types of safety accidents that happen frequently are bumping and falling down and they happen mainly in March and April. In case of biting each other, it repeatedly takes place even several times in a day during a couple of months after a new semester begins. 2. What kinds of emergency actions do teachers take when an accident happens? Except simple attachment of bandage, applying ointment and disinfection, most respondents said they could not give first aid well and especially, in case of tooth damage, bleeding or convulsions, most of them answered they had no idea how to react, 3. What preventive and improvement actions are taken to minimize the occurrence of safety accidents? It is necessary to introduce and implement continuous and systemic safety education programs. The results of this study show that it is urgent to develop and distribute various instruction materials to ensure various preventive and corrective acts. 4. For more opportunities to receive safety education and more diverse education programs, the organizations in charge of training and instruction need to be specialized and diversified. 5. According these results, more opportunities to receive training should be presented to teachers and for this, financial support is also required for more effective safety education. Based on such results of this study, this study presents the current status of safety accidents at national, public and private day care centers and suggests some plans to correct current problems as follows; First, many facilities conduct safety education to parents and children but more systemic programs and their assessment are needed. Second, it is shown that safety accidents are led by various causes during free play time and outdoor activity time and accidents happen generally once a month. Third, it is found that most facilities are poorly equipped with first aid kit and teacher’s level of knowledge and skills to handle emergency is relatively low. Fourth, it is necessary to develop and distribute preventive programs and instruction data suitable to local situation and applicable facilities.
The purpose of this study is to research and analyze the current status of safety accidents in child care facilities and to present a plan to make such facilities safer and more reliable places ensuring the safety of children. Some education and preventive programs are needed to instruct how to prevent a safety accident and how to take an emergency action along with giving teachers in such facilities a chance to drill emergency skills. Therefore, this study is intended to build a foundation for making up for current mending or task education and establishing a policy to support those efforts. To achieve the purpose of this study, the following questions are asked to guide this study; 1. What types of typical safety accidents happen in day care centers and what are general causes of them? 2. What kinds of emergency actions do teachers take when an accident happens? 3. What preventive and improvement actions are taken to minimize the occurrence of safety accidents? To conduct this research, questionnaires were distributed to teachers of national, public and private day care centers in Seoul and Gyeonggi Province and total 265 copies were returned. The questionnaire used in this study had54 questions and among them, 2 questions were about the program to prevent safety accidents, 14 questions were about the types and causes of the most frequently occurring safety accidents, 1 question was dedicated to checking if the day care center was equipped with first aid kit, 10 questions were about their first aid knowledge and skills and anther 10 questions were asking how to prevent safety accidents and improve the current situation. Respondent’s answers were analyzed with frequency of each item and percentage method. The findings of this study are summed up as follows; 1. What types of typical safety accidents happen in day care centers and what are general causes of them? This study finds that the types of safety accidents that happen frequently are bumping and falling down and they happen mainly in March and April. In case of biting each other, it repeatedly takes place even several times in a day during a couple of months after a new semester begins. 2. What kinds of emergency actions do teachers take when an accident happens? Except simple attachment of bandage, applying ointment and disinfection, most respondents said they could not give first aid well and especially, in case of tooth damage, bleeding or convulsions, most of them answered they had no idea how to react, 3. What preventive and improvement actions are taken to minimize the occurrence of safety accidents? It is necessary to introduce and implement continuous and systemic safety education programs. The results of this study show that it is urgent to develop and distribute various instruction materials to ensure various preventive and corrective acts. 4. For more opportunities to receive safety education and more diverse education programs, the organizations in charge of training and instruction need to be specialized and diversified. 5. According these results, more opportunities to receive training should be presented to teachers and for this, financial support is also required for more effective safety education. Based on such results of this study, this study presents the current status of safety accidents at national, public and private day care centers and suggests some plans to correct current problems as follows; First, many facilities conduct safety education to parents and children but more systemic programs and their assessment are needed. Second, it is shown that safety accidents are led by various causes during free play time and outdoor activity time and accidents happen generally once a month. Third, it is found that most facilities are poorly equipped with first aid kit and teacher’s level of knowledge and skills to handle emergency is relatively low. Fourth, it is necessary to develop and distribute preventive programs and instruction data suitable to local situation and applicable facilities.
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