발터 벤야민(Walter Benjamin)은 20세기 초반 세계경제공황과 나치스 부상이 어두운 그림자를 드리우던 독일 바이마르 공화국 말기에 활동한 문화철학자이자 미학자이다. 그는 루카치, 아도르노와 함레 당시 독일 문화비평계를 대변한다. 그는 제국주의가 전쟁으로 치닫던 광기의 시대에 유럽대륙 한복판에서 대중문화의 본질에 대해 고민했다. 그리고 그는 마르크스의 유물론과 유대교 신비주의를 미학적으로 결합하여 대증문화의 현실을 파악하고 미래를 진단했다. 벤야민은 "기술복제의 등장으로 예술작품의 아우라(Aura)가 몰락한다"는 그만의 독특한 언어로 현대 대중문화의 징후를 분석했다. 그러나 1980년대를 전후해서 국내에 본격적으로 수용되기 시작한 벤야민의 미학은 이해하는데 있어 많은 어려움을 갖고 있었다. 특히 그의 미학이론, 그 가운데 '아우라' 개념은 명확히 이해하기 어려웠다. 왜냐하면 벤야민의 글쓰기가 특유의 시적 언어와 은유적 형식으로 이루어져 있기 때문이다. 따라서 이 글에서는 벤야민의 미학에서 나타나는 대표적인 개념인 '아우라'에 대한 명확한 이해를 위해 「사진의 작은 역사」 (1931)와 「기술복제시대의 예술작품」 (1936)을 중심으로 논의를 전개한다. 특히 '아우라'가 갖는 이중적이고 양면적인 특성, 즉 전통예술의 불안한 위기로써의 부정적 측면과 현대예술의 등장이라는 긍정적 측면을 함께 고찰한다. 벤야민의 두 저작을 통해서 나타나는 '아우라'란 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 것의 일회적 나타남", 즉 유일한 예술작품이 시간과 공간을 점하면서 갖게 되는 일회적 현존재성이라고 요약할 수 있다. 그래서 '아우라'에는 시공간적 의미로써 진품성, 역사성, 전통성과 같은 개념이 공존한다. 대표적인 예술형식으로는 회화와 연극이 있다. 그러나 기술복제의 등장으로 이와 같은 전통예술의 '아우라'는 몰락한다. 이것이 바로 벤야민이 밝힌 '아우라의 몰락'이다. 다시 말해서 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 것의 일회적 나타남"으로 표현되는 전통예술의 '아우라'는 기술복제를 통해서 "일회적 나타남"이 파괴된다. 기술복제는 일회적 산물을 대량생산된 산물로 대치시키고 현재화한다, 그럼으로써 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 곳 일회적 나타남"을, "아무리 멀리 있어도 어떤 가까운 것의 반복적 나타남"으로 바꾸어 놓는다. 대표적인 예술형식으로 사진과 영화가 있다. 그리고 기술복제에 따른 '아우라의 몰락'이 갖는 의미는 이중적이다. 회화와 연극으로 대표되는 전통예술에 있어 '아우라의 몰락'이란 예술작품의 권위상실로 압축될 수 있다. 가령 예술적 장인의 혼이 담긴 유일한 회화작품은 기술복제로 인해 대량으로 복제되어 언제 어디서나 쉽게 감상할 수 있게 된다. 그로 인해 예술작품은 권위와 가치를 상실하게 된다. 이것이 '아우라의 몰락'이 갖는 부정적 측면이라고 할 수 있다. 하지만 벤야민이 무조건적으로 기술복제시대를 비판하는 것은 아니다. 오히려 그는 기술의 발달로 인한 '아우라의 몰락'에서 무한한 가능성과 희망을 찾는 긍정적 측면에 주목한다. 가령 기술복제로 인해 상실된 예술작품의 진품성에 대한 논의는 의미가 없어지더라도 새로운 예술의 사회적 기능, 즉 대량생산으로 인한 예술일반의 몰락이 아니라 대중예술에 대한 다양한 논의가 시작될 것이다. 이러한 큰 뜻에서 '아우라의 몰락'은 예술의 가치변화를 가져왔다. 그리고 예술이 전통적 기능으로서 종교의식에 종사했다면 '아우라'가 몰락된 예술작품은 숭배의 대상이 아니라 즐김의 대상으로 변화된다. 이와 같은 예술의 가치변화에 대해서 벤야민은 환영하며 긍정한다. 무엇보다도 벤야민의 미학에 있어 철학적인 중요성은 지각변화에 관한 인식이다. 즉, 기술복제의 등장으로 예술작품은 대량생산되어지고, 그에 따라 유일성에 의한 예술작품의 의식가치는 사라지고 전시되어질 기회가 늘어났다. 결국 예술작품에 대한 대중의 수용과 인식은 큰 변화를 맞이한다. 그것이 바로 지각의 변화이다. 마치 ...
발터 벤야민(Walter Benjamin)은 20세기 초반 세계경제공황과 나치스 부상이 어두운 그림자를 드리우던 독일 바이마르 공화국 말기에 활동한 문화철학자이자 미학자이다. 그는 루카치, 아도르노와 함레 당시 독일 문화비평계를 대변한다. 그는 제국주의가 전쟁으로 치닫던 광기의 시대에 유럽대륙 한복판에서 대중문화의 본질에 대해 고민했다. 그리고 그는 마르크스의 유물론과 유대교 신비주의를 미학적으로 결합하여 대증문화의 현실을 파악하고 미래를 진단했다. 벤야민은 "기술복제의 등장으로 예술작품의 아우라(Aura)가 몰락한다"는 그만의 독특한 언어로 현대 대중문화의 징후를 분석했다. 그러나 1980년대를 전후해서 국내에 본격적으로 수용되기 시작한 벤야민의 미학은 이해하는데 있어 많은 어려움을 갖고 있었다. 특히 그의 미학이론, 그 가운데 '아우라' 개념은 명확히 이해하기 어려웠다. 왜냐하면 벤야민의 글쓰기가 특유의 시적 언어와 은유적 형식으로 이루어져 있기 때문이다. 따라서 이 글에서는 벤야민의 미학에서 나타나는 대표적인 개념인 '아우라'에 대한 명확한 이해를 위해 「사진의 작은 역사」 (1931)와 「기술복제시대의 예술작품」 (1936)을 중심으로 논의를 전개한다. 특히 '아우라'가 갖는 이중적이고 양면적인 특성, 즉 전통예술의 불안한 위기로써의 부정적 측면과 현대예술의 등장이라는 긍정적 측면을 함께 고찰한다. 벤야민의 두 저작을 통해서 나타나는 '아우라'란 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 것의 일회적 나타남", 즉 유일한 예술작품이 시간과 공간을 점하면서 갖게 되는 일회적 현존재성이라고 요약할 수 있다. 그래서 '아우라'에는 시공간적 의미로써 진품성, 역사성, 전통성과 같은 개념이 공존한다. 대표적인 예술형식으로는 회화와 연극이 있다. 그러나 기술복제의 등장으로 이와 같은 전통예술의 '아우라'는 몰락한다. 이것이 바로 벤야민이 밝힌 '아우라의 몰락'이다. 다시 말해서 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 것의 일회적 나타남"으로 표현되는 전통예술의 '아우라'는 기술복제를 통해서 "일회적 나타남"이 파괴된다. 기술복제는 일회적 산물을 대량생산된 산물로 대치시키고 현재화한다, 그럼으로써 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 곳 일회적 나타남"을, "아무리 멀리 있어도 어떤 가까운 것의 반복적 나타남"으로 바꾸어 놓는다. 대표적인 예술형식으로 사진과 영화가 있다. 그리고 기술복제에 따른 '아우라의 몰락'이 갖는 의미는 이중적이다. 회화와 연극으로 대표되는 전통예술에 있어 '아우라의 몰락'이란 예술작품의 권위상실로 압축될 수 있다. 가령 예술적 장인의 혼이 담긴 유일한 회화작품은 기술복제로 인해 대량으로 복제되어 언제 어디서나 쉽게 감상할 수 있게 된다. 그로 인해 예술작품은 권위와 가치를 상실하게 된다. 이것이 '아우라의 몰락'이 갖는 부정적 측면이라고 할 수 있다. 하지만 벤야민이 무조건적으로 기술복제시대를 비판하는 것은 아니다. 오히려 그는 기술의 발달로 인한 '아우라의 몰락'에서 무한한 가능성과 희망을 찾는 긍정적 측면에 주목한다. 가령 기술복제로 인해 상실된 예술작품의 진품성에 대한 논의는 의미가 없어지더라도 새로운 예술의 사회적 기능, 즉 대량생산으로 인한 예술일반의 몰락이 아니라 대중예술에 대한 다양한 논의가 시작될 것이다. 이러한 큰 뜻에서 '아우라의 몰락'은 예술의 가치변화를 가져왔다. 그리고 예술이 전통적 기능으로서 종교의식에 종사했다면 '아우라'가 몰락된 예술작품은 숭배의 대상이 아니라 즐김의 대상으로 변화된다. 이와 같은 예술의 가치변화에 대해서 벤야민은 환영하며 긍정한다. 무엇보다도 벤야민의 미학에 있어 철학적인 중요성은 지각변화에 관한 인식이다. 즉, 기술복제의 등장으로 예술작품은 대량생산되어지고, 그에 따라 유일성에 의한 예술작품의 의식가치는 사라지고 전시되어질 기회가 늘어났다. 결국 예술작품에 대한 대중의 수용과 인식은 큰 변화를 맞이한다. 그것이 바로 지각의 변화이다. 마치 프로이드의 정신분석학을 통해서 충동의 무의식적 세계를 알게 된 것처럼 기술복제술을 통해서 시각의 무의식적 세계와 촉각수용이라는 지각의 변화와 심화를 이루게 된 것이다. 예를 들어, 카메라의 보조수단이 지닌 하강과 상승, 중단과 분리, 확대와 축소를 통해서 우리가 지금까지 볼 수 없고 의식할 수 없었던 공간을 볼 수 있게 된 것이다. 끝으로, 벤야딘에 따르면 대중이 하나의 문화 현상으로 등장한 기술 복제 시대의 예술은 대중을 위한 대중문화이다. 가장 대표적인 예술 형식이 영화이고, 영화란 하나의 새로운 정치 대안으로서 "예술의 정치화"를 실현할 수 있는 강력한 도구이다. 그의 1930년대 저작들, 특히 「사진의 작은 역사」와 「기술복제시대의 예술작품」은 예술의 정치화를 위한 저작들이라고 할 수 있다. 벤야민에 의하면 기술복제에 의한 예술작품의 대중적 참여는 대중의 지각을 확장시키는 동시에 정치적 진보의 가능성을 열어준다. 특히 영화는 집단적 수용방식에서 대중의 각성과 계급적 조직화, 즉 대증을 정치적 계급으로 조직할 수 있는 수단으로 작동할 수 있다. 그래서 전통예술과 다르게 대상에 대한 집중을 막아주고, 대상과의 거리감을 두게 하고, 이를 통해 대상에 대한 새로운 인식, 비평 태도를 갖게 하는 기술복제술에 주목한다. 이것이 바로 사진과 영화가 갖는 "예술의 정치화"이다.
발터 벤야민(Walter Benjamin)은 20세기 초반 세계경제공황과 나치스 부상이 어두운 그림자를 드리우던 독일 바이마르 공화국 말기에 활동한 문화철학자이자 미학자이다. 그는 루카치, 아도르노와 함레 당시 독일 문화비평계를 대변한다. 그는 제국주의가 전쟁으로 치닫던 광기의 시대에 유럽대륙 한복판에서 대중문화의 본질에 대해 고민했다. 그리고 그는 마르크스의 유물론과 유대교 신비주의를 미학적으로 결합하여 대증문화의 현실을 파악하고 미래를 진단했다. 벤야민은 "기술복제의 등장으로 예술작품의 아우라(Aura)가 몰락한다"는 그만의 독특한 언어로 현대 대중문화의 징후를 분석했다. 그러나 1980년대를 전후해서 국내에 본격적으로 수용되기 시작한 벤야민의 미학은 이해하는데 있어 많은 어려움을 갖고 있었다. 특히 그의 미학이론, 그 가운데 '아우라' 개념은 명확히 이해하기 어려웠다. 왜냐하면 벤야민의 글쓰기가 특유의 시적 언어와 은유적 형식으로 이루어져 있기 때문이다. 따라서 이 글에서는 벤야민의 미학에서 나타나는 대표적인 개념인 '아우라'에 대한 명확한 이해를 위해 「사진의 작은 역사」 (1931)와 「기술복제시대의 예술작품」 (1936)을 중심으로 논의를 전개한다. 특히 '아우라'가 갖는 이중적이고 양면적인 특성, 즉 전통예술의 불안한 위기로써의 부정적 측면과 현대예술의 등장이라는 긍정적 측면을 함께 고찰한다. 벤야민의 두 저작을 통해서 나타나는 '아우라'란 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 것의 일회적 나타남", 즉 유일한 예술작품이 시간과 공간을 점하면서 갖게 되는 일회적 현존재성이라고 요약할 수 있다. 그래서 '아우라'에는 시공간적 의미로써 진품성, 역사성, 전통성과 같은 개념이 공존한다. 대표적인 예술형식으로는 회화와 연극이 있다. 그러나 기술복제의 등장으로 이와 같은 전통예술의 '아우라'는 몰락한다. 이것이 바로 벤야민이 밝힌 '아우라의 몰락'이다. 다시 말해서 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 것의 일회적 나타남"으로 표현되는 전통예술의 '아우라'는 기술복제를 통해서 "일회적 나타남"이 파괴된다. 기술복제는 일회적 산물을 대량생산된 산물로 대치시키고 현재화한다, 그럼으로써 "아무리 가까이 있더라도 어떤 먼 곳 일회적 나타남"을, "아무리 멀리 있어도 어떤 가까운 것의 반복적 나타남"으로 바꾸어 놓는다. 대표적인 예술형식으로 사진과 영화가 있다. 그리고 기술복제에 따른 '아우라의 몰락'이 갖는 의미는 이중적이다. 회화와 연극으로 대표되는 전통예술에 있어 '아우라의 몰락'이란 예술작품의 권위상실로 압축될 수 있다. 가령 예술적 장인의 혼이 담긴 유일한 회화작품은 기술복제로 인해 대량으로 복제되어 언제 어디서나 쉽게 감상할 수 있게 된다. 그로 인해 예술작품은 권위와 가치를 상실하게 된다. 이것이 '아우라의 몰락'이 갖는 부정적 측면이라고 할 수 있다. 하지만 벤야민이 무조건적으로 기술복제시대를 비판하는 것은 아니다. 오히려 그는 기술의 발달로 인한 '아우라의 몰락'에서 무한한 가능성과 희망을 찾는 긍정적 측면에 주목한다. 가령 기술복제로 인해 상실된 예술작품의 진품성에 대한 논의는 의미가 없어지더라도 새로운 예술의 사회적 기능, 즉 대량생산으로 인한 예술일반의 몰락이 아니라 대중예술에 대한 다양한 논의가 시작될 것이다. 이러한 큰 뜻에서 '아우라의 몰락'은 예술의 가치변화를 가져왔다. 그리고 예술이 전통적 기능으로서 종교의식에 종사했다면 '아우라'가 몰락된 예술작품은 숭배의 대상이 아니라 즐김의 대상으로 변화된다. 이와 같은 예술의 가치변화에 대해서 벤야민은 환영하며 긍정한다. 무엇보다도 벤야민의 미학에 있어 철학적인 중요성은 지각변화에 관한 인식이다. 즉, 기술복제의 등장으로 예술작품은 대량생산되어지고, 그에 따라 유일성에 의한 예술작품의 의식가치는 사라지고 전시되어질 기회가 늘어났다. 결국 예술작품에 대한 대중의 수용과 인식은 큰 변화를 맞이한다. 그것이 바로 지각의 변화이다. 마치 프로이드의 정신분석학을 통해서 충동의 무의식적 세계를 알게 된 것처럼 기술복제술을 통해서 시각의 무의식적 세계와 촉각수용이라는 지각의 변화와 심화를 이루게 된 것이다. 예를 들어, 카메라의 보조수단이 지닌 하강과 상승, 중단과 분리, 확대와 축소를 통해서 우리가 지금까지 볼 수 없고 의식할 수 없었던 공간을 볼 수 있게 된 것이다. 끝으로, 벤야딘에 따르면 대중이 하나의 문화 현상으로 등장한 기술 복제 시대의 예술은 대중을 위한 대중문화이다. 가장 대표적인 예술 형식이 영화이고, 영화란 하나의 새로운 정치 대안으로서 "예술의 정치화"를 실현할 수 있는 강력한 도구이다. 그의 1930년대 저작들, 특히 「사진의 작은 역사」와 「기술복제시대의 예술작품」은 예술의 정치화를 위한 저작들이라고 할 수 있다. 벤야민에 의하면 기술복제에 의한 예술작품의 대중적 참여는 대중의 지각을 확장시키는 동시에 정치적 진보의 가능성을 열어준다. 특히 영화는 집단적 수용방식에서 대중의 각성과 계급적 조직화, 즉 대증을 정치적 계급으로 조직할 수 있는 수단으로 작동할 수 있다. 그래서 전통예술과 다르게 대상에 대한 집중을 막아주고, 대상과의 거리감을 두게 하고, 이를 통해 대상에 대한 새로운 인식, 비평 태도를 갖게 하는 기술복제술에 주목한다. 이것이 바로 사진과 영화가 갖는 "예술의 정치화"이다.
Walter Benjamin Walter Benjamin, born on July 15, 1892, studied philosophy in Freiburg, Munich, Berlin and Bern. Earning a degree with his "Concept of Criticism in German Romanticism", he was not successful in his attempt to become a university professor. His Habilitationsschrift, "On the Origin of ...
Walter Benjamin Walter Benjamin, born on July 15, 1892, studied philosophy in Freiburg, Munich, Berlin and Bern. Earning a degree with his "Concept of Criticism in German Romanticism", he was not successful in his attempt to become a university professor. His Habilitationsschrift, "On the Origin of the German Tragic Drarna"(1925),was rejected by Frankfurt University only to become a canonized classic ow 20th Century literary criticism. Benjamin made his living as a free-lance author and translator' in Berlin, where he also took part in progressive German psychopharmacological research. A prolific critic, he was forced into exile by the Nazis in 1933. Emigrating to France, he became a member ow the Institute ow Social Research(which included May Horkheimer, Theodore W. Adorns, Herbert Marches, Otto Kirchheimer, Frederick Police, Leo Lwenthal, Franz Neumann, Karl Wittvogel and others). Benjamin made an attempt to join the Institute when it emigrated from Paris to New York. In Right from the Gestapo he took his own life in the Spanish border-town of Port Boo on September 27, 1940. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction First of all, his most important publications is "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction A 19361 It attempts to describe that profound changes are impending in the ancient craft of the Beautiful. That is to say, in all the arts there is a physical component which can no longer be considered or treated as it used to be, which cannot remain unaffected by our modern knowledge and power. So, Benjamin described a great innovations to transform the entire technique of the arts, thereby affecting artistic invention itself and perhaps even bringing about an amazing change in our very notion of art. The fundamental principles of his publication is as follows. Mechanical Reproduction In principle a work of art has always been reproducible. And man-made artifacts could always be imitated by men. However mechanical reproduction of a work of art at the beginning of the nineteenth represents something new. In other words, the technique of reproduction reached an essentially new stage. For instance, for the first time in the process of pictorial reproduction, photography freed the hand of the most important artistic functions which henceforth devolved only upon the eye looking into a lens. Since the eye perceives more swiftly than the hand can draw, the process of pictorial reproduction was accelerated so enormously that it could keep pace with speech. A film operator shooting a scene in the studio captures the images at the speed of an actor's speech. Therefore, around 1900 technical reproduction had reached a standard that not only permitted it to reproduce all transmitted works of art and thus to cause the most profound change in their impact upon the public; it also had captured a place of its own among the artistic processes. The Aura and Decay of the Aura But, even the most perfect reproduction of a work of art is lacking in one element. According to the Benjamin, its presence in time and space, its unique eyistence at the place where it happens to be. In other words, one might subsume the eliminated element in the term "aura" and go on to say: that which withers in the age of mechanical reproduction is the "aura" of the work of art. Therefore, mechanical reproduction lead to decay of the aura. In addition, the technique of reproduction detaches the reproduced object from the domain of tradition. By making many reproductions it substitutes a plurality of copies for a unique eyistence. And in permitting the reproduction to meet the beholder or listener in his own particular situation, it reactivates the object reproduced. These -two processes lead to a tremendous shattering of tradition which is the obverse of the contemporary crisis and renewal of mankind. The work of art in the age of rrerhanicaall reproduction is not the painting and the theater but photography and the film. For example, Eugene Catgut and August Sander is the most representative photographer. And Charles S. Chaplain, Serge M. Einstein and Vsevolod. I. Pudovkin is the most representative director of the films in the age of mechanical reproduction. Especially, the film is the most representative technique of reproduction. Variety of Perception According to the Benjamin, mechanical reproduction of art have the positive characteristic for decay of the aura. Its including that the exhibition value, the progressive reaction, distraction, and tactile appropriation. That is, means that variety of perception, First, In the case of photography, mechanical reproduction is inherent in the very technique of photography production. This technique permits in the most direct way but virtually causes mass distribution. So, mass distributed photography has not the cult value but the exhibition value. In fact, the photography gave rise to the simultaneous contemplation by a large public. Second, Mechanical reproduction of art changes the reaction of the masses toward art. In other words, the reactionary attitude toward a Picas painting changes into the progressive reaction toward a Chaplain movie. The reactionary attitude is distinguish the critical attitude and the receptive attitude. The other hand, the progressive reaction is involving both the critical attitude and the receptive attitude. Because, the films showing at the cinema which gathered the crowd. The decisive reason for this is that individual reactions are predetermined by the mass audience response they are about to produce, and this is nowhere more pronounced than in the film. The moment these responses become manifest they control each other. Therefore, With regard to the screen, the critical and the receptive attitudes of the public coincide. That is the progressive reaction. Third, from an alluring appearance or persuasive structure of sound the mechanical reproduction of art became ann instrument of ballistics. It hit the spectator like a bullet, it happened to him, thus acquiring a tactile quality. For instance, it promoted a demand for the film, the distracting element of which is also primarily tactile, being based on changes of place and focus which periodically assail the spectator. Tactile appropriation is accomplished not so much by attention as by habit. As regards architecture, habit determines to a large extent even optical reception. This mode of appropriation, developed with reference to architecture, in certain circumstances acquires canonical value. For the tasks which face the human apparatus of perception at the turning points of history cannot be solved by optical means, that is, by contemplation, alone. They are mastered gradually by habit, under the guidance of tactile appropriation by the mechanical reproduction. As we have said above, the mechanical reproduction changes the reaction of the masses toward art. And the point of change is variety of perception. The variety of perception including a change that the exhibition value from the cult value, the progressive reaction from the reactionary attitude, tactile appropriation from optical reception. Its leads to deeping of apperception. So, the variety of perception in the age of mechanical reproduction is similar to the psychoanalysis of Sigmund Freud. In other words, the mechanical reproduction introduce us to unconscious optics as does psychoanalysis to unconscious impulses. For instance, for the entire spectrum of optical, and now also acoustical, perception the film has brought about a similar deepening of apperception. Politicizing Art Finally, "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction" attempts to describe the changed experience of art in the modern world and sees the rise of Fascism and mass society as the culmination of a process of debasement, whereby art ceases to be a means of instruction and becomes instead a mere gratification, a matter of taste alone. "Communism responds by politicizing art" - that is, by making art into the instrument by which the false consciousness of the mass man is to be overthrown.
Walter Benjamin Walter Benjamin, born on July 15, 1892, studied philosophy in Freiburg, Munich, Berlin and Bern. Earning a degree with his "Concept of Criticism in German Romanticism", he was not successful in his attempt to become a university professor. His Habilitationsschrift, "On the Origin of the German Tragic Drarna"(1925),was rejected by Frankfurt University only to become a canonized classic ow 20th Century literary criticism. Benjamin made his living as a free-lance author and translator' in Berlin, where he also took part in progressive German psychopharmacological research. A prolific critic, he was forced into exile by the Nazis in 1933. Emigrating to France, he became a member ow the Institute ow Social Research(which included May Horkheimer, Theodore W. Adorns, Herbert Marches, Otto Kirchheimer, Frederick Police, Leo Lwenthal, Franz Neumann, Karl Wittvogel and others). Benjamin made an attempt to join the Institute when it emigrated from Paris to New York. In Right from the Gestapo he took his own life in the Spanish border-town of Port Boo on September 27, 1940. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction First of all, his most important publications is "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction A 19361 It attempts to describe that profound changes are impending in the ancient craft of the Beautiful. That is to say, in all the arts there is a physical component which can no longer be considered or treated as it used to be, which cannot remain unaffected by our modern knowledge and power. So, Benjamin described a great innovations to transform the entire technique of the arts, thereby affecting artistic invention itself and perhaps even bringing about an amazing change in our very notion of art. The fundamental principles of his publication is as follows. Mechanical Reproduction In principle a work of art has always been reproducible. And man-made artifacts could always be imitated by men. However mechanical reproduction of a work of art at the beginning of the nineteenth represents something new. In other words, the technique of reproduction reached an essentially new stage. For instance, for the first time in the process of pictorial reproduction, photography freed the hand of the most important artistic functions which henceforth devolved only upon the eye looking into a lens. Since the eye perceives more swiftly than the hand can draw, the process of pictorial reproduction was accelerated so enormously that it could keep pace with speech. A film operator shooting a scene in the studio captures the images at the speed of an actor's speech. Therefore, around 1900 technical reproduction had reached a standard that not only permitted it to reproduce all transmitted works of art and thus to cause the most profound change in their impact upon the public; it also had captured a place of its own among the artistic processes. The Aura and Decay of the Aura But, even the most perfect reproduction of a work of art is lacking in one element. According to the Benjamin, its presence in time and space, its unique eyistence at the place where it happens to be. In other words, one might subsume the eliminated element in the term "aura" and go on to say: that which withers in the age of mechanical reproduction is the "aura" of the work of art. Therefore, mechanical reproduction lead to decay of the aura. In addition, the technique of reproduction detaches the reproduced object from the domain of tradition. By making many reproductions it substitutes a plurality of copies for a unique eyistence. And in permitting the reproduction to meet the beholder or listener in his own particular situation, it reactivates the object reproduced. These -two processes lead to a tremendous shattering of tradition which is the obverse of the contemporary crisis and renewal of mankind. The work of art in the age of rrerhanicaall reproduction is not the painting and the theater but photography and the film. For example, Eugene Catgut and August Sander is the most representative photographer. And Charles S. Chaplain, Serge M. Einstein and Vsevolod. I. Pudovkin is the most representative director of the films in the age of mechanical reproduction. Especially, the film is the most representative technique of reproduction. Variety of Perception According to the Benjamin, mechanical reproduction of art have the positive characteristic for decay of the aura. Its including that the exhibition value, the progressive reaction, distraction, and tactile appropriation. That is, means that variety of perception, First, In the case of photography, mechanical reproduction is inherent in the very technique of photography production. This technique permits in the most direct way but virtually causes mass distribution. So, mass distributed photography has not the cult value but the exhibition value. In fact, the photography gave rise to the simultaneous contemplation by a large public. Second, Mechanical reproduction of art changes the reaction of the masses toward art. In other words, the reactionary attitude toward a Picas painting changes into the progressive reaction toward a Chaplain movie. The reactionary attitude is distinguish the critical attitude and the receptive attitude. The other hand, the progressive reaction is involving both the critical attitude and the receptive attitude. Because, the films showing at the cinema which gathered the crowd. The decisive reason for this is that individual reactions are predetermined by the mass audience response they are about to produce, and this is nowhere more pronounced than in the film. The moment these responses become manifest they control each other. Therefore, With regard to the screen, the critical and the receptive attitudes of the public coincide. That is the progressive reaction. Third, from an alluring appearance or persuasive structure of sound the mechanical reproduction of art became ann instrument of ballistics. It hit the spectator like a bullet, it happened to him, thus acquiring a tactile quality. For instance, it promoted a demand for the film, the distracting element of which is also primarily tactile, being based on changes of place and focus which periodically assail the spectator. Tactile appropriation is accomplished not so much by attention as by habit. As regards architecture, habit determines to a large extent even optical reception. This mode of appropriation, developed with reference to architecture, in certain circumstances acquires canonical value. For the tasks which face the human apparatus of perception at the turning points of history cannot be solved by optical means, that is, by contemplation, alone. They are mastered gradually by habit, under the guidance of tactile appropriation by the mechanical reproduction. As we have said above, the mechanical reproduction changes the reaction of the masses toward art. And the point of change is variety of perception. The variety of perception including a change that the exhibition value from the cult value, the progressive reaction from the reactionary attitude, tactile appropriation from optical reception. Its leads to deeping of apperception. So, the variety of perception in the age of mechanical reproduction is similar to the psychoanalysis of Sigmund Freud. In other words, the mechanical reproduction introduce us to unconscious optics as does psychoanalysis to unconscious impulses. For instance, for the entire spectrum of optical, and now also acoustical, perception the film has brought about a similar deepening of apperception. Politicizing Art Finally, "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction" attempts to describe the changed experience of art in the modern world and sees the rise of Fascism and mass society as the culmination of a process of debasement, whereby art ceases to be a means of instruction and becomes instead a mere gratification, a matter of taste alone. "Communism responds by politicizing art" - that is, by making art into the instrument by which the false consciousness of the mass man is to be overthrown.
주제어
#발터 벤야민 아우라 몰락 일회적 현존재 기술복제 사진 영화 전시가치 비평태도 진보태도 정신분산 촉각수용 지각변화 예술의 정치화 Walter Benjamin Aesthetics Aura Decay of the aura Unique existence Mechanical reproduction Photography Film Exhibition value Critical attitude Progressive reaction Distraction Tactile appropriation Variety of perception Politicizing art
학위논문 정보
저자
김광남
학위수여기관
대진대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
철학과 (문화철학전공)
발행연도
2005
총페이지
69p.
키워드
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