본 연구의 목적은 학령기 아동이 사회적 갈등상황에서 바람직한 방향으로 또래 간 갈등을 해결할 수 있도록 ‘바른생활’교과에 통합하여 교육할 수 있는 갈등해결 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 학령기 아동의 특성에 맞는 12차시의 갈등 해결 프로그램을 개발하고, 실제 학교 현장에 적용하여 그 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 ‘갈등해결 프로그램은 사회적 갈등상황에서 아동의 또래 간 갈등문제 해결 능력을 증진시킬 것이다’는 가설을 설정하였고, 이 가설의 하위가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 갈등해결 프로그램은 아동의 ...
본 연구의 목적은 학령기 아동이 사회적 갈등상황에서 바람직한 방향으로 또래 간 갈등을 해결할 수 있도록 ‘바른생활’교과에 통합하여 교육할 수 있는 갈등해결 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 학령기 아동의 특성에 맞는 12차시의 갈등 해결 프로그램을 개발하고, 실제 학교 현장에 적용하여 그 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 ‘갈등해결 프로그램은 사회적 갈등상황에서 아동의 또래 간 갈등문제 해결 능력을 증진시킬 것이다’는 가설을 설정하였고, 이 가설의 하위가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 갈등해결 프로그램은 아동의 사회인지 능력을 증진시킬 것이다. 둘째, 갈등해결 프로그램은 아동의 갈등해결 전략을 증진시킬 것이다. 이 가설을 검증하기 위해 경기도에 위치한 초등학교 2학년 두 개 학급을 임의로 선정하여 한 학급은 실험집단 나머지 한 학급은 통제집단으로 배정하였다. 실험집단에는 ‘바른생활’교과 시간과 재량활동 시간에 갈등해결 프로그램이 포함된 수업을 진행하였고, 통제집단은 갈등해결 프로그램이 포함되지 않은 수업을 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 이병례의 ‘유아용 정서지능 체크리스트’, ‘Iowa 사회적 능력 척도’, ‘갈등해결 전략 척도’ 그리고 ‘Johnson의 갈등시나리오 검사 척도’였다. 수집된 자료는 다변량 검증을 실시하여, 각 영역의 하위 요소별 집단 간의 차이를 봄으로써 연구가설을 검증하였다. 자유반응식 갈등시나리오는 아동들의 반응 빈도를 측정하여 χ²검증을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 사회인지 영역에서는 집단 간에 p<.001 수준에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 갈등해결 전략에서는 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다만, 갈등해결 전략의 자유반응식 검사의 χ²검증에서 p<.01% 수준에서 유의미한 차이가 나타났다. 결론적으로 본 연구의 갈등해결 프로그램은 아동들의 사회인지 능력 증진에는 효과가 있었지만 갈등해결 전략의 증진에 있어서는 전략의 하위 영역에서 부분적인 효과만 있었다. 즉 본 프로그램이 아동들의 정서조절, 사회적 기술, 공감능력, 사회적 성향, 그리고 대인관계 능력 등 사회인지 능력을 향상시켰으나, 갈등해결 전략을 증진시키지는 못했음을 의미한다. 갈등해결 전략을 증진시키지 못한 까닭은 피험 아동들이 현재 대인간 협상전략의 발달단계 중 상호적 단계에 있어서 아직 협력적 단계에 도달하지 못하였고, 본 프로그램이 아동들로 하여금 협력적 단계를 학습하게 하기에는 부족하였기 때문이라고 추론해 볼 수 있다. 또한 아동들에게는 자신이 선택하는 갈등해결 전략을 쉽게 바꾸지 않으려는 경향이 있기 때문이라고 추론할 수 있다. 갈등해결 전략이란 여러 가지를 동시에 고려하는 매우 복잡한 의사결정 과정이며, 따라서 갈등해결 전략을 증진시키기 위해서는 성숙과 학습의 상호작용을 고려해야 한다고 말할 수 있다. 본 연구의 갈등해결 프로그램은 학교의 ‘바른생활’ 교과 시간에 활용할 수 있도록 구성하였고, 이를 실제 교육현장에서 검증함으로써 공교육에서 활용할 수 있는 갈등해결 교육의 기초자료를 제공하였다는 점에서 의의를 가질 수 있다.
본 연구의 목적은 학령기 아동이 사회적 갈등상황에서 바람직한 방향으로 또래 간 갈등을 해결할 수 있도록 ‘바른생활’교과에 통합하여 교육할 수 있는 갈등해결 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 학령기 아동의 특성에 맞는 12차시의 갈등 해결 프로그램을 개발하고, 실제 학교 현장에 적용하여 그 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 ‘갈등해결 프로그램은 사회적 갈등상황에서 아동의 또래 간 갈등문제 해결 능력을 증진시킬 것이다’는 가설을 설정하였고, 이 가설의 하위가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 갈등해결 프로그램은 아동의 사회인지 능력을 증진시킬 것이다. 둘째, 갈등해결 프로그램은 아동의 갈등해결 전략을 증진시킬 것이다. 이 가설을 검증하기 위해 경기도에 위치한 초등학교 2학년 두 개 학급을 임의로 선정하여 한 학급은 실험집단 나머지 한 학급은 통제집단으로 배정하였다. 실험집단에는 ‘바른생활’교과 시간과 재량활동 시간에 갈등해결 프로그램이 포함된 수업을 진행하였고, 통제집단은 갈등해결 프로그램이 포함되지 않은 수업을 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 이병례의 ‘유아용 정서지능 체크리스트’, ‘Iowa 사회적 능력 척도’, ‘갈등해결 전략 척도’ 그리고 ‘Johnson의 갈등시나리오 검사 척도’였다. 수집된 자료는 다변량 검증을 실시하여, 각 영역의 하위 요소별 집단 간의 차이를 봄으로써 연구가설을 검증하였다. 자유반응식 갈등시나리오는 아동들의 반응 빈도를 측정하여 χ²검증을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 사회인지 영역에서는 집단 간에 p<.001 수준에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 갈등해결 전략에서는 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다만, 갈등해결 전략의 자유반응식 검사의 χ²검증에서 p<.01% 수준에서 유의미한 차이가 나타났다. 결론적으로 본 연구의 갈등해결 프로그램은 아동들의 사회인지 능력 증진에는 효과가 있었지만 갈등해결 전략의 증진에 있어서는 전략의 하위 영역에서 부분적인 효과만 있었다. 즉 본 프로그램이 아동들의 정서조절, 사회적 기술, 공감능력, 사회적 성향, 그리고 대인관계 능력 등 사회인지 능력을 향상시켰으나, 갈등해결 전략을 증진시키지는 못했음을 의미한다. 갈등해결 전략을 증진시키지 못한 까닭은 피험 아동들이 현재 대인간 협상전략의 발달단계 중 상호적 단계에 있어서 아직 협력적 단계에 도달하지 못하였고, 본 프로그램이 아동들로 하여금 협력적 단계를 학습하게 하기에는 부족하였기 때문이라고 추론해 볼 수 있다. 또한 아동들에게는 자신이 선택하는 갈등해결 전략을 쉽게 바꾸지 않으려는 경향이 있기 때문이라고 추론할 수 있다. 갈등해결 전략이란 여러 가지를 동시에 고려하는 매우 복잡한 의사결정 과정이며, 따라서 갈등해결 전략을 증진시키기 위해서는 성숙과 학습의 상호작용을 고려해야 한다고 말할 수 있다. 본 연구의 갈등해결 프로그램은 학교의 ‘바른생활’ 교과 시간에 활용할 수 있도록 구성하였고, 이를 실제 교육현장에서 검증함으로써 공교육에서 활용할 수 있는 갈등해결 교육의 기초자료를 제공하였다는 점에서 의의를 가질 수 있다.
The purpose of this study is to develop a peer conflict-resolving program and verify the effects of integrating it into the ‘Disciplined Life' subject in elementary school curriculum so that students can resolve social conflicts desirable. The researcher developed 12 sets of peer conflict-resolving ...
The purpose of this study is to develop a peer conflict-resolving program and verify the effects of integrating it into the ‘Disciplined Life' subject in elementary school curriculum so that students can resolve social conflicts desirable. The researcher developed 12 sets of peer conflict-resolving programs fit in the elementary school curriculum; implemented them in an authentic environment; and verified their effects. In this study, researcher predicted that the Peer conflict-resolving program would encourage elementary-school students to resolve their conflicts among peers in social conflict situations. More specific hypotheses are as follows: First, the peer conflict-resolving program would develop students' social cognitive ability. Second, the peer conflict-resolving program would develop students' conflict resolving strategies. To verify the hypotheses, the researcher randomly selected two classes of second-year students in an elementary school located in Kyonggi Province; and randomly assigned them into either control or experiment group. Experiment group studied the peer conflict-resolving program integrated in the ‘Disciplined Life' subject and ‘Optional Activity' subject, and control group studied the same subjects without the peer conflict-resolving program. To verify the effects of the program, the researcher used the ‘Emotion Intelligence Check List for Infant', ‘Iowa Social Competence Scale', ‘Conflict Resolution Strategy Scale' and ‘Johnson's Conflict's Scenario Measure'. To analyze the collected data, researcher executed the multivariate analysis and verified the differences between groups by the subordinate elements of each area. The researcher measured the frequencies of free reactions to the conflict scenario problem and conducted χ² to analyze the results. The findings of this study were as follows: First, the experiment group showed higher social cognition than control group at p<.001. Second, the experiment group did not show higher conflict resolving strategy than control group. The experiment group, however, showed higher scores than control group at the χ² test of conflict-resolving scenario problems at p<.01. As a conclusion the peer conflict-resolving program was effective in improving the social cognition but partially effective in the elements of conflict resolving strategy. The peer conflict-resolving program, therefore, improved the students' abilities of emotional control, social skill, sympathy, social attitude, and personal relation but did not improve the conflict resolving strategy. The reasons of failing the development of conflict-resolving strategies are inferred as follows: children did not arrive at the cooperative stage but at the interactive stage in the social cognitive development. The current conflict-resolving program was not enough to teach subjects he cooperative stage of social cognition. It is also inferred that children has the tendency of insisting their conflict-resolving strategy. The conflict-resolving strategy is a complex decision-making process requiring various considerations. We, therefore, should consider the interactions between cognitive development and learning simultaneously in other to improve the conflict-resolving strategy. The peer conflict-resolving program of this study has significant meanings since it was designed applicable to the current 'Disciplined Life' elementary curriculum; provided the basis of conflict-resolving educational program, and verified the effects of application for the current public educational environment.
The purpose of this study is to develop a peer conflict-resolving program and verify the effects of integrating it into the ‘Disciplined Life' subject in elementary school curriculum so that students can resolve social conflicts desirable. The researcher developed 12 sets of peer conflict-resolving programs fit in the elementary school curriculum; implemented them in an authentic environment; and verified their effects. In this study, researcher predicted that the Peer conflict-resolving program would encourage elementary-school students to resolve their conflicts among peers in social conflict situations. More specific hypotheses are as follows: First, the peer conflict-resolving program would develop students' social cognitive ability. Second, the peer conflict-resolving program would develop students' conflict resolving strategies. To verify the hypotheses, the researcher randomly selected two classes of second-year students in an elementary school located in Kyonggi Province; and randomly assigned them into either control or experiment group. Experiment group studied the peer conflict-resolving program integrated in the ‘Disciplined Life' subject and ‘Optional Activity' subject, and control group studied the same subjects without the peer conflict-resolving program. To verify the effects of the program, the researcher used the ‘Emotion Intelligence Check List for Infant', ‘Iowa Social Competence Scale', ‘Conflict Resolution Strategy Scale' and ‘Johnson's Conflict's Scenario Measure'. To analyze the collected data, researcher executed the multivariate analysis and verified the differences between groups by the subordinate elements of each area. The researcher measured the frequencies of free reactions to the conflict scenario problem and conducted χ² to analyze the results. The findings of this study were as follows: First, the experiment group showed higher social cognition than control group at p<.001. Second, the experiment group did not show higher conflict resolving strategy than control group. The experiment group, however, showed higher scores than control group at the χ² test of conflict-resolving scenario problems at p<.01. As a conclusion the peer conflict-resolving program was effective in improving the social cognition but partially effective in the elements of conflict resolving strategy. The peer conflict-resolving program, therefore, improved the students' abilities of emotional control, social skill, sympathy, social attitude, and personal relation but did not improve the conflict resolving strategy. The reasons of failing the development of conflict-resolving strategies are inferred as follows: children did not arrive at the cooperative stage but at the interactive stage in the social cognitive development. The current conflict-resolving program was not enough to teach subjects he cooperative stage of social cognition. It is also inferred that children has the tendency of insisting their conflict-resolving strategy. The conflict-resolving strategy is a complex decision-making process requiring various considerations. We, therefore, should consider the interactions between cognitive development and learning simultaneously in other to improve the conflict-resolving strategy. The peer conflict-resolving program of this study has significant meanings since it was designed applicable to the current 'Disciplined Life' elementary curriculum; provided the basis of conflict-resolving educational program, and verified the effects of application for the current public educational environment.
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