민간영역의 사회복지활동은 공적사회복지가 확대 발전하면서 상대적으로 축소되기도 하였지만, 복지국가 위기 이후 사회복지서비스의 공급체계가 다원화되고, 또한 재원의 한계로 인하여 그 중요성이 새롭게 인식되고 있다. 이는 민간 사회복지조직들이 지니고 있는 장점을 발휘하면서 자율적이고 융통성 있는 사업을 전개하기 위해서는 활동에 필요한 재원을 충분히 확보되어야 한다는 전제 조건이 있다. 하지만 우리나라 대부분의 민간 사회복지조직들은 매우 심각한 재정난을 겪고 있다. 따라서 사회복지조직에서는 정부의 보조금에 대한 보완적인 수단으로 후원자를 개발하고 관리하는 방법을 체계화하여 민간재원을 확보할 수 있는 방안을 강구하여야 한다. 본 연구는 마케팅 이론을 바탕으로 우리나라 사회복지조직에서 활용될 수 있는 사회복지마케팅 전략에 관해 논하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 사회복지조직의 ...
민간영역의 사회복지활동은 공적사회복지가 확대 발전하면서 상대적으로 축소되기도 하였지만, 복지국가 위기 이후 사회복지서비스의 공급체계가 다원화되고, 또한 재원의 한계로 인하여 그 중요성이 새롭게 인식되고 있다. 이는 민간 사회복지조직들이 지니고 있는 장점을 발휘하면서 자율적이고 융통성 있는 사업을 전개하기 위해서는 활동에 필요한 재원을 충분히 확보되어야 한다는 전제 조건이 있다. 하지만 우리나라 대부분의 민간 사회복지조직들은 매우 심각한 재정난을 겪고 있다. 따라서 사회복지조직에서는 정부의 보조금에 대한 보완적인 수단으로 후원자를 개발하고 관리하는 방법을 체계화하여 민간재원을 확보할 수 있는 방안을 강구하여야 한다. 본 연구는 마케팅 이론을 바탕으로 우리나라 사회복지조직에서 활용될 수 있는 사회복지마케팅 전략에 관해 논하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 사회복지조직의 마케팅 전략은 크게 두 가지로 나누어 볼 수 있다. 하나는 시장 세분화 수준에 따른 마케팅 전략과 또 하나는 후원자 개발과 관리 전략이다. 첫째, 시장세분화 수준에 따른 마케팅 전략은 다음과 같다. . 시장세분화 과정에서는 우선 어느 수준에서 하나의 세분시장을 묶을 것인지에 대해 결정해야한다. 모든 기부자를 하나의 세분시장으로 보고 접근할 수도 있고 반대로 각각의 기부자를 별도의 세분시장으로 간주할 수도 있다. 그러나 실제로 많은 기관들은 두 방법의 중간적인 형태로 일정 수의 동질적 기부자들을 묶어 세분시장으로 나누는 방법을 채택하고 있다. 따라서 세분화 수준에 따라 다음과 같은 네 가지 마케팅 전략이 나올 수 있다. 첫째는 대중마케팅(mass marketing)이다. 둘째는 세분시장 마케팅(segment marketing)이다. 셋째는 틈새시장 마케팅(niche marketing)이다. 마지막으로는 개별 마케팅(micro marketing)이다. 그 다음으로 후원자 개발과 관리 전략은 후원자 개발 방안과 후원자 사후 관리 방안으로 대별할 수 있다. 먼저, 후원자 개발을 위한 방안은 다음과 같다. 첫째, 사회복지조직의 신뢰성 및 후원사업의 투명성을 확보하여야 한다. 둘째, 소액후원자를 개발하여야 한다. 셋째, 후원의 유통경로를 은행 온라인으로 유도하여야 한다. 넷째, 후원촉진활동의 방법을 다양화하여야 한다 다섯째, 잠재적 기부자의 기부동기를 강화시켜야 한다 여섯째, 기부동기를 강화하기 위하여 사회복지기관들은 일반시민이 자원봉사 등 복지활동에 참여할 수 있는 기회를 확대하여야 하며, 이를 지역단위 공동모금에 연결시키는 전략이 필요하다. 일곱째, 안정적인 모금방법으로 직장모금이 정착되어야 한다. 여덟째, 개별 사회복지조직의 모금활동과 공동모금회의 모금활동 간의 역할 조정이 필요하다. 특히 연말연시 집중모금기간 중에 개별 기관의 모금활동은 조정되어야 한다. 아홉째, 후원자들에게 세제 지원이 강화하여야 한다. 열 번째, 제품인 프로그램의 적절성을 확보하여야 한다. 일한번째, 기업이나 단체의 사회적 책임을 고양시키고, 지원사업 위주로 참여하게하고, 인센티브 구조를 구축하여야 한다. 그 다음으로 후원자 사후 관리체계 구축 방안은 다음과 같다. 후원자관리의 효율성을 위해서는 후원자의 입장에서 그들의 욕구와 동기 등을 고려하여 서비스가 이루어져야 하며, 또한 후원자 개개인의 특성에 따라 차별화되어야 한다. 첫째, 후원자들의 욕구와 만족도를 파악하기 위한 정기적인 욕구조사가 필요하다. 둘째, 후원자에 대한 전산화된 정보체계를 구축하여야 한다. 셋째, 후원자 관리담당 전문인력의 확보와 교육이 강화되어야 한다. 넷째, 후원자 관리프로그램의 다양화가 이루어져야 한다.
민간영역의 사회복지활동은 공적사회복지가 확대 발전하면서 상대적으로 축소되기도 하였지만, 복지국가 위기 이후 사회복지서비스의 공급체계가 다원화되고, 또한 재원의 한계로 인하여 그 중요성이 새롭게 인식되고 있다. 이는 민간 사회복지조직들이 지니고 있는 장점을 발휘하면서 자율적이고 융통성 있는 사업을 전개하기 위해서는 활동에 필요한 재원을 충분히 확보되어야 한다는 전제 조건이 있다. 하지만 우리나라 대부분의 민간 사회복지조직들은 매우 심각한 재정난을 겪고 있다. 따라서 사회복지조직에서는 정부의 보조금에 대한 보완적인 수단으로 후원자를 개발하고 관리하는 방법을 체계화하여 민간재원을 확보할 수 있는 방안을 강구하여야 한다. 본 연구는 마케팅 이론을 바탕으로 우리나라 사회복지조직에서 활용될 수 있는 사회복지마케팅 전략에 관해 논하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 사회복지조직의 마케팅 전략은 크게 두 가지로 나누어 볼 수 있다. 하나는 시장 세분화 수준에 따른 마케팅 전략과 또 하나는 후원자 개발과 관리 전략이다. 첫째, 시장세분화 수준에 따른 마케팅 전략은 다음과 같다. . 시장세분화 과정에서는 우선 어느 수준에서 하나의 세분시장을 묶을 것인지에 대해 결정해야한다. 모든 기부자를 하나의 세분시장으로 보고 접근할 수도 있고 반대로 각각의 기부자를 별도의 세분시장으로 간주할 수도 있다. 그러나 실제로 많은 기관들은 두 방법의 중간적인 형태로 일정 수의 동질적 기부자들을 묶어 세분시장으로 나누는 방법을 채택하고 있다. 따라서 세분화 수준에 따라 다음과 같은 네 가지 마케팅 전략이 나올 수 있다. 첫째는 대중마케팅(mass marketing)이다. 둘째는 세분시장 마케팅(segment marketing)이다. 셋째는 틈새시장 마케팅(niche marketing)이다. 마지막으로는 개별 마케팅(micro marketing)이다. 그 다음으로 후원자 개발과 관리 전략은 후원자 개발 방안과 후원자 사후 관리 방안으로 대별할 수 있다. 먼저, 후원자 개발을 위한 방안은 다음과 같다. 첫째, 사회복지조직의 신뢰성 및 후원사업의 투명성을 확보하여야 한다. 둘째, 소액후원자를 개발하여야 한다. 셋째, 후원의 유통경로를 은행 온라인으로 유도하여야 한다. 넷째, 후원촉진활동의 방법을 다양화하여야 한다 다섯째, 잠재적 기부자의 기부동기를 강화시켜야 한다 여섯째, 기부동기를 강화하기 위하여 사회복지기관들은 일반시민이 자원봉사 등 복지활동에 참여할 수 있는 기회를 확대하여야 하며, 이를 지역단위 공동모금에 연결시키는 전략이 필요하다. 일곱째, 안정적인 모금방법으로 직장모금이 정착되어야 한다. 여덟째, 개별 사회복지조직의 모금활동과 공동모금회의 모금활동 간의 역할 조정이 필요하다. 특히 연말연시 집중모금기간 중에 개별 기관의 모금활동은 조정되어야 한다. 아홉째, 후원자들에게 세제 지원이 강화하여야 한다. 열 번째, 제품인 프로그램의 적절성을 확보하여야 한다. 일한번째, 기업이나 단체의 사회적 책임을 고양시키고, 지원사업 위주로 참여하게하고, 인센티브 구조를 구축하여야 한다. 그 다음으로 후원자 사후 관리체계 구축 방안은 다음과 같다. 후원자관리의 효율성을 위해서는 후원자의 입장에서 그들의 욕구와 동기 등을 고려하여 서비스가 이루어져야 하며, 또한 후원자 개개인의 특성에 따라 차별화되어야 한다. 첫째, 후원자들의 욕구와 만족도를 파악하기 위한 정기적인 욕구조사가 필요하다. 둘째, 후원자에 대한 전산화된 정보체계를 구축하여야 한다. 셋째, 후원자 관리담당 전문인력의 확보와 교육이 강화되어야 한다. 넷째, 후원자 관리프로그램의 다양화가 이루어져야 한다.
Social welfare led by non-governmental organizations have been relatively reduced while government led social welfare schemes have been increased and expanded. Both through the diversity of it's systems of welfare. Our country is on it's way to building a welfare state and although the country is li...
Social welfare led by non-governmental organizations have been relatively reduced while government led social welfare schemes have been increased and expanded. Both through the diversity of it's systems of welfare. Our country is on it's way to building a welfare state and although the country is limited in it's financial resources. The importance of welfare resources should be recognised. Non-government welfare organizations display their own characteristics which are different from their government counterparts. The limitation in financial resources has triggered the importance of social welfare to be newly recognised again. Non-government welfare organizations suffer from a severe lack of financial resources although they are more flexible and autonomous in doing their business. Therefore non-government organizations should find systematic methods to develop and manage their sponsors as supplementary subsidies given by the government are not always enough. They also try to establish devices to secure non-governmental financial resources. The main purpose of this study is to determine which marketing theories and strategies can be used for social welfare marketing in our countries welfare organizations. Marketing strategies can be largely divided into two main groups. One strategy is in accordance with the degree of the segment marketing. The others are sponsor finding and it's management strategy. The first method is as follows: In the case of market segmentation we should above all decide what kind of standard will be applied to bind several segments into one. In part all the sponsors can be placed into one big market segment and conversely, each sponsor can be regarded as a seperated segment market. But many organizations have a tendency to bind the two methods according to their sponsors donations. Consequently when we induce the following marketing strategies: 1. Mass marketing.2. Segment marketing.3. Niche marketing.4. Micro marketing. Next, the strategy of developing and managing sponsors is broadly classified into two categories. How to get sponsors and how to make them permanent sponsors. The methods to develop sponsors are as follows : 1. Securing the reliance and transparency of their sponsored businesses.2. Developing sponsors who donate small amounts of money.3. Inducing the routes of their donations to use an on-line system.4. Diversifying money sponsors.5. Increasing the motivation of the sponsors6. To increase the motivation to donate. Also to increase the opportunities for persons to donate their time in volunteering for certain engagements and activities. Also, trying to encourage more sponsors to donate their money to regional groups for a community chest fund.7. As a stabilizing fundraising method, workplace fundraising should be established.8. Alloting roles to individual social welfare organizations and in the pursuit of raising funds when necessary, especially when it occurs at the end of the year or in the beginning of the year.9. Various tax breaks and inducements should be encouraged.10. The use of programs as products should be promoted.11. The strategy should also make enterprises and organizations take more social responsibility and encourage them to participate in supporting social works and gaining incentives. The scheme to encourage the sponsors to consistently donate is as follows : To effectively manage the sponsors. Services should be offered according to the needs and motives of the sponsors. Furthermore, the services should be varied according to the personal taste of the sponsors.12. A regular survey concerned with what the sponsors want is needed to understand their changeable preferences. A study of market strategy for the entire year - fundraising for social welfare organizations. Although social welfare activities are led by non-governmental have been reduced. The government led level of social welfare programs have been increased and developed. Both the diversity of supplying social welfare services after the crisis and the road to the welfare state are limited. However, the new renewed importance in social welfare programs has been recognised again. It means more funds should be secured for social activities and let the non-government social welfare oganizations develop their own traits which differ from their government counterparts. Their financial resourses allow their conduct of business to be more flexible and independent although non-government welfare facilities suffer from an acute shortage of funding.
Social welfare led by non-governmental organizations have been relatively reduced while government led social welfare schemes have been increased and expanded. Both through the diversity of it's systems of welfare. Our country is on it's way to building a welfare state and although the country is limited in it's financial resources. The importance of welfare resources should be recognised. Non-government welfare organizations display their own characteristics which are different from their government counterparts. The limitation in financial resources has triggered the importance of social welfare to be newly recognised again. Non-government welfare organizations suffer from a severe lack of financial resources although they are more flexible and autonomous in doing their business. Therefore non-government organizations should find systematic methods to develop and manage their sponsors as supplementary subsidies given by the government are not always enough. They also try to establish devices to secure non-governmental financial resources. The main purpose of this study is to determine which marketing theories and strategies can be used for social welfare marketing in our countries welfare organizations. Marketing strategies can be largely divided into two main groups. One strategy is in accordance with the degree of the segment marketing. The others are sponsor finding and it's management strategy. The first method is as follows: In the case of market segmentation we should above all decide what kind of standard will be applied to bind several segments into one. In part all the sponsors can be placed into one big market segment and conversely, each sponsor can be regarded as a seperated segment market. But many organizations have a tendency to bind the two methods according to their sponsors donations. Consequently when we induce the following marketing strategies: 1. Mass marketing.2. Segment marketing.3. Niche marketing.4. Micro marketing. Next, the strategy of developing and managing sponsors is broadly classified into two categories. How to get sponsors and how to make them permanent sponsors. The methods to develop sponsors are as follows : 1. Securing the reliance and transparency of their sponsored businesses.2. Developing sponsors who donate small amounts of money.3. Inducing the routes of their donations to use an on-line system.4. Diversifying money sponsors.5. Increasing the motivation of the sponsors6. To increase the motivation to donate. Also to increase the opportunities for persons to donate their time in volunteering for certain engagements and activities. Also, trying to encourage more sponsors to donate their money to regional groups for a community chest fund.7. As a stabilizing fundraising method, workplace fundraising should be established.8. Alloting roles to individual social welfare organizations and in the pursuit of raising funds when necessary, especially when it occurs at the end of the year or in the beginning of the year.9. Various tax breaks and inducements should be encouraged.10. The use of programs as products should be promoted.11. The strategy should also make enterprises and organizations take more social responsibility and encourage them to participate in supporting social works and gaining incentives. The scheme to encourage the sponsors to consistently donate is as follows : To effectively manage the sponsors. Services should be offered according to the needs and motives of the sponsors. Furthermore, the services should be varied according to the personal taste of the sponsors.12. A regular survey concerned with what the sponsors want is needed to understand their changeable preferences. A study of market strategy for the entire year - fundraising for social welfare organizations. Although social welfare activities are led by non-governmental have been reduced. The government led level of social welfare programs have been increased and developed. Both the diversity of supplying social welfare services after the crisis and the road to the welfare state are limited. However, the new renewed importance in social welfare programs has been recognised again. It means more funds should be secured for social activities and let the non-government social welfare oganizations develop their own traits which differ from their government counterparts. Their financial resourses allow their conduct of business to be more flexible and independent although non-government welfare facilities suffer from an acute shortage of funding.
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