<국문초록> 인간에게 내적인 즐거움을 가져다주는 음악은 많은 음악적 요소들이 결합되어 조화를 이룰 때 완성되어 진다. 음악의 구조적 형태, 음악 어법의 이해, 리듬감각, 청음감각, 연주 기법은 훌륭한 연주를 위해 연주자가 갖추어야 할 기본적인 요소이다. 특히 악기를 통해 음악을 표현하고자 할 때에는 다양한 테크닉을 구사할 수 있어야 한다. 그리고 이것은 우리의 신체를 이용하여 표현되어지므로 신체구조의 이해와 함께 이것을 올바른 방법으로 사용하여야 할 것이다. 그러나 오늘날 피아노를 가르치는 많은 지도자들은 위와 같은 기본 요소들을...
<국문초록> 인간에게 내적인 즐거움을 가져다주는 음악은 많은 음악적 요소들이 결합되어 조화를 이룰 때 완성되어 진다. 음악의 구조적 형태, 음악 어법의 이해, 리듬감각, 청음감각, 연주 기법은 훌륭한 연주를 위해 연주자가 갖추어야 할 기본적인 요소이다. 특히 악기를 통해 음악을 표현하고자 할 때에는 다양한 테크닉을 구사할 수 있어야 한다. 그리고 이것은 우리의 신체를 이용하여 표현되어지므로 신체구조의 이해와 함께 이것을 올바른 방법으로 사용하여야 할 것이다. 그러나 오늘날 피아노를 가르치는 많은 지도자들은 위와 같은 기본 요소들을 뒤로 한 채 학생들에게 반복적이고 기계적인 연습만을 강요하고 있다. 결국 이러한 가르침을 받은 학생들은 예술성이 결여 된 연주를 하거나 무리한 연습으로 근육의 통증을 호소하고 있다. 따라서 예술적인 연주를 위해 피아노 지도자들은 학생들이 자연스러운 신체의 움직임을 익힐 수 있도록 도와야 한다. 즉, 신체 구조와 움직임은 피아노 연주 시 어떻게 연결 되어 어떠한 방법으로 움직여지는지, 또 이것은 어떻게 사용되어 지는지가 선행되어야 한다는 것이다. 본 논문에서는 피아노 연주기법의 개념과 변천, 의학적 근거를 통한 신체 구조 이해와 죠르지 산도르, 시모어 번스타인, 요셉 가트의 테크닉을 참고하여 그에 따른 기초적 테크닉의 체험을 제시하였고, 죠르지 산도르의 다섯 가지 기본 테크닉 패턴에 근거하여 그에 따른 구체적 지도 방안을 제시하였다. 그리고 중급 수준의 L.v.Beethoven Sonata, Op.13을 통해 테크닉 향상의 실제 지도방안에 대해 연구하였다. 이 연구를 통해 예술적인 음악 표현은 신체를 올바로 사용했을 때 이룰 수 있다는 것을 확인할 수 있었다. 그러므로 피아노 지도자들은 피아노 연주 시 신체의 자연스러운 움직임을 이해하여 학생들이 올바른 연주 기법을 사용할 수 있는 가르침을 하여야 하고 리듬감각능력, 음악 어법, 청음감각능력 등의 통합적인 교육을 통해 보다 예술적인 음악을 표현하는데 도움이 되는 지도방안을 지속적으로 연구해 나가야 할 것이다.
<국문초록> 인간에게 내적인 즐거움을 가져다주는 음악은 많은 음악적 요소들이 결합되어 조화를 이룰 때 완성되어 진다. 음악의 구조적 형태, 음악 어법의 이해, 리듬감각, 청음감각, 연주 기법은 훌륭한 연주를 위해 연주자가 갖추어야 할 기본적인 요소이다. 특히 악기를 통해 음악을 표현하고자 할 때에는 다양한 테크닉을 구사할 수 있어야 한다. 그리고 이것은 우리의 신체를 이용하여 표현되어지므로 신체구조의 이해와 함께 이것을 올바른 방법으로 사용하여야 할 것이다. 그러나 오늘날 피아노를 가르치는 많은 지도자들은 위와 같은 기본 요소들을 뒤로 한 채 학생들에게 반복적이고 기계적인 연습만을 강요하고 있다. 결국 이러한 가르침을 받은 학생들은 예술성이 결여 된 연주를 하거나 무리한 연습으로 근육의 통증을 호소하고 있다. 따라서 예술적인 연주를 위해 피아노 지도자들은 학생들이 자연스러운 신체의 움직임을 익힐 수 있도록 도와야 한다. 즉, 신체 구조와 움직임은 피아노 연주 시 어떻게 연결 되어 어떠한 방법으로 움직여지는지, 또 이것은 어떻게 사용되어 지는지가 선행되어야 한다는 것이다. 본 논문에서는 피아노 연주기법의 개념과 변천, 의학적 근거를 통한 신체 구조 이해와 죠르지 산도르, 시모어 번스타인, 요셉 가트의 테크닉을 참고하여 그에 따른 기초적 테크닉의 체험을 제시하였고, 죠르지 산도르의 다섯 가지 기본 테크닉 패턴에 근거하여 그에 따른 구체적 지도 방안을 제시하였다. 그리고 중급 수준의 L.v.Beethoven Sonata, Op.13을 통해 테크닉 향상의 실제 지도방안에 대해 연구하였다. 이 연구를 통해 예술적인 음악 표현은 신체를 올바로 사용했을 때 이룰 수 있다는 것을 확인할 수 있었다. 그러므로 피아노 지도자들은 피아노 연주 시 신체의 자연스러운 움직임을 이해하여 학생들이 올바른 연주 기법을 사용할 수 있는 가르침을 하여야 하고 리듬감각능력, 음악 어법, 청음감각능력 등의 통합적인 교육을 통해 보다 예술적인 음악을 표현하는데 도움이 되는 지도방안을 지속적으로 연구해 나가야 할 것이다.
Music that can provide humans with internal joy requires the harmony of many musical elements. Understanding structural forms, usage of music, rhythmic sense, listening sense and playing techniques are all vital elements for players to give a good performance. A player must have a good command of v...
Music that can provide humans with internal joy requires the harmony of many musical elements. Understanding structural forms, usage of music, rhythmic sense, listening sense and playing techniques are all vital elements for players to give a good performance. A player must have a good command of various techniques, in particular, the ability to express music through their performing instruments. These techniques are expressed through our body, and so players need to understand body structure and use playing techniques in the correct way. Many piano teachers, however, force students into doing routine and repetitive exercises without considering these basic elements. As a result, students train through such strict lessons lack artistic quality in their playing and complain of muscle pains, the result of excessive practice. Therefore, piano teachers should help students to learn natural body movements for artistic playing. That is to say, they should lead students to learn how body structures and movements are applied to playing piano. This thesis dealt with the concept and transition of piano playing techniques, playing techniques correlated to the understand of human body structure based upon medical proof. It referred to the techniques of Gyorgy Sandor, Seymour Bernstein, Jozsef Gat and presents experiences from basic playing techniques. It also exhibited concrete teaching methods based on the five basic technique patterns of Gyorgy Sandor. Finally, this thesis studied practical teaching methods to improve playing techniques with L. v. Beethoven Sonata, Op.13. In this study, it was assured that artistic musical expression is completed by using our bodies in the correct way. Therefore, piano teachers should teach their students to understand natural body movements and perform using the right techniques. In addition, teachers should constantly study teaching methods to help students perform music in a more artistic way through comprehensive instructions, such as lessons in rhythmic sense, musical usage and listening sense.
Music that can provide humans with internal joy requires the harmony of many musical elements. Understanding structural forms, usage of music, rhythmic sense, listening sense and playing techniques are all vital elements for players to give a good performance. A player must have a good command of various techniques, in particular, the ability to express music through their performing instruments. These techniques are expressed through our body, and so players need to understand body structure and use playing techniques in the correct way. Many piano teachers, however, force students into doing routine and repetitive exercises without considering these basic elements. As a result, students train through such strict lessons lack artistic quality in their playing and complain of muscle pains, the result of excessive practice. Therefore, piano teachers should help students to learn natural body movements for artistic playing. That is to say, they should lead students to learn how body structures and movements are applied to playing piano. This thesis dealt with the concept and transition of piano playing techniques, playing techniques correlated to the understand of human body structure based upon medical proof. It referred to the techniques of Gyorgy Sandor, Seymour Bernstein, Jozsef Gat and presents experiences from basic playing techniques. It also exhibited concrete teaching methods based on the five basic technique patterns of Gyorgy Sandor. Finally, this thesis studied practical teaching methods to improve playing techniques with L. v. Beethoven Sonata, Op.13. In this study, it was assured that artistic musical expression is completed by using our bodies in the correct way. Therefore, piano teachers should teach their students to understand natural body movements and perform using the right techniques. In addition, teachers should constantly study teaching methods to help students perform music in a more artistic way through comprehensive instructions, such as lessons in rhythmic sense, musical usage and listening sense.
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