현행 건설신기술 지정제도는 정부의 건설신기술의 현장 적용 활성화를 위한 지속적인 노력 및 제도적인 인센티브에도 불구하고 신기술의 현장 활용 실적은 여전히 저조한 실정이며 건설신기술 지정제도 및 정부계약 제도의 문제점 등으로 인하여 발주기관 및 시공업체들로부터 외면을 받아왔다.
이에 본 연구는 신기술 공사의 계약업무 단계별 사례분석을 통하여 신기술 제도의 문제점을 도출하여 개선방안을 제시하고자 하였으며 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 조달청 및 건설교통부 질의ㆍ회신 사례, 감사원 감사사례 등을 조사하여 발주단계, 사용협약단...
현행 건설신기술 지정제도는 정부의 건설신기술의 현장 적용 활성화를 위한 지속적인 노력 및 제도적인 인센티브에도 불구하고 신기술의 현장 활용 실적은 여전히 저조한 실정이며 건설신기술 지정제도 및 정부계약 제도의 문제점 등으로 인하여 발주기관 및 시공업체들로부터 외면을 받아왔다.
이에 본 연구는 신기술 공사의 계약업무 단계별 사례분석을 통하여 신기술 제도의 문제점을 도출하여 개선방안을 제시하고자 하였으며 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 조달청 및 건설교통부 질의ㆍ회신 사례, 감사원 감사사례 등을 조사하여 발주단계, 사용협약단계 및 시공단계로 나누어 문제점을 분석하였다.
사례분석을 통하여 본 발주단계에서의 문제점으로는 첫째, 현행 국가계약법시 행령이 신기술 공사에 대한 수의계약 활용 부진에 대한 하나의 원인으로 작용하고 있고 둘째, 대다수의 공공기관이 신기술 공사에 대한 발주기준이 없어 업무수행에 어려움을 격고 있으며, 셋째, 건설신기술 기술사용료 적용기준의 문제로 인하여 신기술 사용료의 원가반영이 어려우며 넷째, 조달청 적격심사 기준상 100억 원 미만의 건설공사에 대한 가점제도의 부재로 인하여 신기술 개발자에 대한 실질적인 혜택이 없다는 것이다.
사용협약체결 단계의 문제점으로는 첫째, 신기술 공사 발주시 신기술 사용협약서를 입찰 전․후에 제출케 함으로서 신기술 개발자가 우월한 지위를 행사할 가능성이 있고 둘째, 사용협약 거절의 적정성 여부에 대한 실태조사 권한을 신기술협회에 부여하고 있어 객관적인 조사가 어려울 수 있다는 것이다.
시공단계에서의 문제점으로는 설계에 반영된 신기술이 시공단계에서 배제되는 등 신기술관련 가점제도를 악용할 가능성이 있다는 것이다.
이상과 같은 문제점을 개선하기 위한 발주단계에서 개선방안으로 첫째, 건설신기술 지정 제도의 활성화를 위해서는 현행 국가계약법시행령의 개정이 필요하며 둘째, 재정경제부 및 건설교통부 차원에서의 신기술 공사 발주기준을 마련할 필요성이 있으며, 셋째, 계약담당공무원이 신기술 사용료를 원가에 반영할 수 있도록 신기술 개발자가 낙찰된 경우 신기술 사용료를 계약금액에서 삭감할 수 있는 조항을 건설신기술 기술사용료 적용기준에 추가하고 넷째, 대형공사 위주의 입찰참가자격사전심사기준상 가점제도 보다는 100억 원 미만 공사의 적격심사 기준상 관련 가점제도를 부여하는 방안을 도입하여야 한다.
사용협약체결단계에서의 개선방안으로 첫째, 설계단계에서 신기술 개발자와 발주기관이 사전협의 후 신기술을 설계에 반영토록 하고 둘째, 공정한 사용협약체결 문화 정착을 위하여 사용협약 거절에 대한 적정성 여부에 대한 실태조사 권한을 신기술협회가 아닌 제3의 기관이 수행토록 하여야 한다.
시공단계에서의 개선방안으로는 건설신기술 지정제도가 악용되는 것을 예방하기 위하여 공사감독관은 신기술 공법이 현장에 제대로 적용되도록 철저히 확인하고, 설계에 반영된 신기술이 시공단계에서 변경되는 것을 최소화하기 위하여 건설신기술활용심의위원회의 심의를 통하여 적정성을 검증할 수 있는 제도적 장치 등을 마련하여야 할 것이다.
현행 건설신기술 지정제도는 정부의 건설신기술의 현장 적용 활성화를 위한 지속적인 노력 및 제도적인 인센티브에도 불구하고 신기술의 현장 활용 실적은 여전히 저조한 실정이며 건설신기술 지정제도 및 정부계약 제도의 문제점 등으로 인하여 발주기관 및 시공업체들로부터 외면을 받아왔다.
이에 본 연구는 신기술 공사의 계약업무 단계별 사례분석을 통하여 신기술 제도의 문제점을 도출하여 개선방안을 제시하고자 하였으며 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 조달청 및 건설교통부 질의ㆍ회신 사례, 감사원 감사사례 등을 조사하여 발주단계, 사용협약단계 및 시공단계로 나누어 문제점을 분석하였다.
사례분석을 통하여 본 발주단계에서의 문제점으로는 첫째, 현행 국가계약법시 행령이 신기술 공사에 대한 수의계약 활용 부진에 대한 하나의 원인으로 작용하고 있고 둘째, 대다수의 공공기관이 신기술 공사에 대한 발주기준이 없어 업무수행에 어려움을 격고 있으며, 셋째, 건설신기술 기술사용료 적용기준의 문제로 인하여 신기술 사용료의 원가반영이 어려우며 넷째, 조달청 적격심사 기준상 100억 원 미만의 건설공사에 대한 가점제도의 부재로 인하여 신기술 개발자에 대한 실질적인 혜택이 없다는 것이다.
사용협약체결 단계의 문제점으로는 첫째, 신기술 공사 발주시 신기술 사용협약서를 입찰 전․후에 제출케 함으로서 신기술 개발자가 우월한 지위를 행사할 가능성이 있고 둘째, 사용협약 거절의 적정성 여부에 대한 실태조사 권한을 신기술협회에 부여하고 있어 객관적인 조사가 어려울 수 있다는 것이다.
시공단계에서의 문제점으로는 설계에 반영된 신기술이 시공단계에서 배제되는 등 신기술관련 가점제도를 악용할 가능성이 있다는 것이다.
이상과 같은 문제점을 개선하기 위한 발주단계에서 개선방안으로 첫째, 건설신기술 지정 제도의 활성화를 위해서는 현행 국가계약법시행령의 개정이 필요하며 둘째, 재정경제부 및 건설교통부 차원에서의 신기술 공사 발주기준을 마련할 필요성이 있으며, 셋째, 계약담당공무원이 신기술 사용료를 원가에 반영할 수 있도록 신기술 개발자가 낙찰된 경우 신기술 사용료를 계약금액에서 삭감할 수 있는 조항을 건설신기술 기술사용료 적용기준에 추가하고 넷째, 대형공사 위주의 입찰참가자격사전심사기준상 가점제도 보다는 100억 원 미만 공사의 적격심사 기준상 관련 가점제도를 부여하는 방안을 도입하여야 한다.
사용협약체결단계에서의 개선방안으로 첫째, 설계단계에서 신기술 개발자와 발주기관이 사전협의 후 신기술을 설계에 반영토록 하고 둘째, 공정한 사용협약체결 문화 정착을 위하여 사용협약 거절에 대한 적정성 여부에 대한 실태조사 권한을 신기술협회가 아닌 제3의 기관이 수행토록 하여야 한다.
시공단계에서의 개선방안으로는 건설신기술 지정제도가 악용되는 것을 예방하기 위하여 공사감독관은 신기술 공법이 현장에 제대로 적용되도록 철저히 확인하고, 설계에 반영된 신기술이 시공단계에서 변경되는 것을 최소화하기 위하여 건설신기술활용심의위원회의 심의를 통하여 적정성을 검증할 수 있는 제도적 장치 등을 마련하여야 할 것이다.
Government has been making an effort on practical use of new construction technology in its work place by making systematic incentives and introducing the specifying system of new construction technology.
However, practical use of new construction technology is not well used by ordering organiza...
Government has been making an effort on practical use of new construction technology in its work place by making systematic incentives and introducing the specifying system of new construction technology.
However, practical use of new construction technology is not well used by ordering organizations and construction firms due to the problems of government’s contract system.
This thesis will discuss these problems following 3 steps.
First of all, the problems of new technology will be dealt with the government contract system by showing the analysis of cases of each step.
Secondly, improvement proposals about the problems will be presented with Public Procurement Service and Ministry of construction and transportation Q&A and The board of audit and inspection cases.
Thirdly, problems of each step (ordering, agreement in use, building) will be discussed in this paper.
Following problems in ordering step will be showed through cases above, first of all, the enforcement regulations for the government cause impossibilities in contract between the government and private contractors.
Secondly, difficulties on process appear since most public institutions have no standard for ordering system.
Thirdly, the patent fee for new technology is hard to be calculated with flat price.
Fourthly, there is no merit for the developers of new technology since there is no incentive forthe building construction which costs below $10 billion following the screening standard for construction of Public Procurement Service.
The problems in the contract step in use of the technology; first of all, there is possibility which the developers could abuse their privileges since the contract documents of new technology are supposed to be submitted by the developers both before and after bidding in the process of ordering. Secondly, it is hard to investigate the actual condition on the refuse of the use pact since new technology board only has a right to refuse the contract.
The problems in the process of construction are that there are too many chances to abuse extra score related to new technology as the new technology used in the design is not applied to actual construction.
Here are some improvement proposals for problems above. First of all, in the ordering step, current enforcement regulations for the government should be changed in order to promote the system of new technology.
Secondly, Ministry of finance and economy and Ministry of construction and transportation should make a standard for ordering construction. The government employee for the contract will be able to have more information about the application of new technology that allows more construction order used new technology. Thirdly,the clause which allows deducting fee of new technology from contract price in case the new technology developer’s bid is successful should be added to the standard of new construction technology. Fourthly, the contract which costs below $10billion need adding point system for its screening process more than big size contract.
In the pre-agreement step, first of all, new technology should be applied from the pre-discussion by both new technology developers and ordering organizations. Secondly, rights to examine about the refuse of new technology agreement should be given to the third organizations which will lead fair use of new technology.
In the construction step, first of all, supervisor of the construction sites should check closely and confirm weather the new technology get applied properly for the construction or not. Secondly, the new technology applied from first step should not be altered by any reason through all processes. In order to keep this, the new technology application board should check the technology and its application from the construction step. The specifying system of new construction technology would not be abused for ordering through these steps.
Government has been making an effort on practical use of new construction technology in its work place by making systematic incentives and introducing the specifying system of new construction technology.
However, practical use of new construction technology is not well used by ordering organizations and construction firms due to the problems of government’s contract system.
This thesis will discuss these problems following 3 steps.
First of all, the problems of new technology will be dealt with the government contract system by showing the analysis of cases of each step.
Secondly, improvement proposals about the problems will be presented with Public Procurement Service and Ministry of construction and transportation Q&A and The board of audit and inspection cases.
Thirdly, problems of each step (ordering, agreement in use, building) will be discussed in this paper.
Following problems in ordering step will be showed through cases above, first of all, the enforcement regulations for the government cause impossibilities in contract between the government and private contractors.
Secondly, difficulties on process appear since most public institutions have no standard for ordering system.
Thirdly, the patent fee for new technology is hard to be calculated with flat price.
Fourthly, there is no merit for the developers of new technology since there is no incentive forthe building construction which costs below $10 billion following the screening standard for construction of Public Procurement Service.
The problems in the contract step in use of the technology; first of all, there is possibility which the developers could abuse their privileges since the contract documents of new technology are supposed to be submitted by the developers both before and after bidding in the process of ordering. Secondly, it is hard to investigate the actual condition on the refuse of the use pact since new technology board only has a right to refuse the contract.
The problems in the process of construction are that there are too many chances to abuse extra score related to new technology as the new technology used in the design is not applied to actual construction.
Here are some improvement proposals for problems above. First of all, in the ordering step, current enforcement regulations for the government should be changed in order to promote the system of new technology.
Secondly, Ministry of finance and economy and Ministry of construction and transportation should make a standard for ordering construction. The government employee for the contract will be able to have more information about the application of new technology that allows more construction order used new technology. Thirdly,the clause which allows deducting fee of new technology from contract price in case the new technology developer’s bid is successful should be added to the standard of new construction technology. Fourthly, the contract which costs below $10billion need adding point system for its screening process more than big size contract.
In the pre-agreement step, first of all, new technology should be applied from the pre-discussion by both new technology developers and ordering organizations. Secondly, rights to examine about the refuse of new technology agreement should be given to the third organizations which will lead fair use of new technology.
In the construction step, first of all, supervisor of the construction sites should check closely and confirm weather the new technology get applied properly for the construction or not. Secondly, the new technology applied from first step should not be altered by any reason through all processes. In order to keep this, the new technology application board should check the technology and its application from the construction step. The specifying system of new construction technology would not be abused for ordering through these steps.
주제어
#건설신기술 지정제도 정부 계약제도 신기술 공사
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