배수성 포장은 수막현상의 방지, 마찰저항의 증진, 물 튀김 및 분무현상의 최소화가 가능하며 소음 저감 효과 뿐만 아니라 전조등에 의한 시인성 불량 조건을 개선시킬 수 있는 특수 포장이지만 공극에 의한 소음 감소, 물 튀김 및 분무현상 등을 최소화하기 때문에 시공 시에 적정량의 공극을 가지는 것이 가장 중요하며 공용 중에 이물질 등에 의해 공극이 막히는 것을 최소하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 배수성 포장의 ...
배수성 포장은 수막현상의 방지, 마찰저항의 증진, 물 튀김 및 분무현상의 최소화가 가능하며 소음 저감 효과 뿐만 아니라 전조등에 의한 시인성 불량 조건을 개선시킬 수 있는 특수 포장이지만 공극에 의한 소음 감소, 물 튀김 및 분무현상 등을 최소화하기 때문에 시공 시에 적정량의 공극을 가지는 것이 가장 중요하며 공용 중에 이물질 등에 의해 공극이 막히는 것을 최소하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 배수성 포장의 공극률에 따른 현장 투수 성능을 평가하기 위하여 공용 기간이 2년을 초과하지 않는 세 개의 구간(국도 1호선, 국도 5호선, 국도 39호선)을 선정하여 현장 투수 계수(Field PermeabilityCoefficient ; FPC)와 실내 투수 계수(Laboratory Permeability Coefficient ; LPC)와의 상관관계를 평가하였으며 계산식에 의한 밀도와 실측으로 측정한 밀도와의 차이를 고려한 공극률의 상관성을 분석하고 두 밀도에 따른 상관계수를 결정하였다. 또한 두 방법에 의해 결정된 공극률과 실내/현장 투수 계수와의 상관관계를 분석하여 공극률에 따른 투수 계수 변화를 비교/분석하였다. 실험 결과 현장 투수 시험에서는 물의 침투 방향이 수직 방향(Z축방향)이 아닌 X, Y, Z축 방향으로 물이 침투되어 실내 투수 계수보다 현장 투수 계수가 평균적으로 높은 값을 가지는 것으로 나타났으며 실내 투수 시험의 확률 분포는 일정한 경향을 나타내는 반면, 현장 투수 시험은 그 계수의 편차가 크므로 두 시험의 상관성을 평가하기에는 적절하지 못한 것으로 판단된다. 또한 공극률에 따른 투수 계수의 변화는 현장 투수 시험을 수행하는 것이 보다 더 신뢰도가 높은 것으로 판단되었다. 그러나 현장 투수 시험의 경우에는 그 편차가 높아 향후 현장 투수 시험 방법의 표준화 정립이 요구되었다. 실측으로 측정된 공극보다 계산된 공극이 더 높은 공극을 가지므로 일정량의 물이 침투되어 투과 될 때에는 실측으로 측정된 공극의 부피가 된다. 따라서 계산된 공극률은 물이 투과된 부피보다 더 큰 부피로 계산되어지기 때문에 투수 계수와의 상관관계가 다소 낮은 것으로 판단된다. 향후 배수성 포장의 현장 투수 시험법에 대한 표준화된 시험법 정립이 필요하며, 실제 배수성 포장의 공용 성능과 투수 계수와의 상관관계를 평가하기 위한 추가적인 현장 시험과 실내 시험을 수행해야 할 것이다.
배수성 포장은 수막현상의 방지, 마찰저항의 증진, 물 튀김 및 분무현상의 최소화가 가능하며 소음 저감 효과 뿐만 아니라 전조등에 의한 시인성 불량 조건을 개선시킬 수 있는 특수 포장이지만 공극에 의한 소음 감소, 물 튀김 및 분무현상 등을 최소화하기 때문에 시공 시에 적정량의 공극을 가지는 것이 가장 중요하며 공용 중에 이물질 등에 의해 공극이 막히는 것을 최소하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 배수성 포장의 공극률에 따른 현장 투수 성능을 평가하기 위하여 공용 기간이 2년을 초과하지 않는 세 개의 구간(국도 1호선, 국도 5호선, 국도 39호선)을 선정하여 현장 투수 계수(Field Permeability Coefficient ; FPC)와 실내 투수 계수(Laboratory Permeability Coefficient ; LPC)와의 상관관계를 평가하였으며 계산식에 의한 밀도와 실측으로 측정한 밀도와의 차이를 고려한 공극률의 상관성을 분석하고 두 밀도에 따른 상관계수를 결정하였다. 또한 두 방법에 의해 결정된 공극률과 실내/현장 투수 계수와의 상관관계를 분석하여 공극률에 따른 투수 계수 변화를 비교/분석하였다. 실험 결과 현장 투수 시험에서는 물의 침투 방향이 수직 방향(Z축방향)이 아닌 X, Y, Z축 방향으로 물이 침투되어 실내 투수 계수보다 현장 투수 계수가 평균적으로 높은 값을 가지는 것으로 나타났으며 실내 투수 시험의 확률 분포는 일정한 경향을 나타내는 반면, 현장 투수 시험은 그 계수의 편차가 크므로 두 시험의 상관성을 평가하기에는 적절하지 못한 것으로 판단된다. 또한 공극률에 따른 투수 계수의 변화는 현장 투수 시험을 수행하는 것이 보다 더 신뢰도가 높은 것으로 판단되었다. 그러나 현장 투수 시험의 경우에는 그 편차가 높아 향후 현장 투수 시험 방법의 표준화 정립이 요구되었다. 실측으로 측정된 공극보다 계산된 공극이 더 높은 공극을 가지므로 일정량의 물이 침투되어 투과 될 때에는 실측으로 측정된 공극의 부피가 된다. 따라서 계산된 공극률은 물이 투과된 부피보다 더 큰 부피로 계산되어지기 때문에 투수 계수와의 상관관계가 다소 낮은 것으로 판단된다. 향후 배수성 포장의 현장 투수 시험법에 대한 표준화된 시험법 정립이 필요하며, 실제 배수성 포장의 공용 성능과 투수 계수와의 상관관계를 평가하기 위한 추가적인 현장 시험과 실내 시험을 수행해야 할 것이다.
The Porous pavement gains a popularity because of several benefits. It is to minimize hydro-planning condition, spraying condition, and splash to increase friction resistance, and decrease noise. However, other studies showed that it is important to have an appropriate porosity to reduce noise and w...
The Porous pavement gains a popularity because of several benefits. It is to minimize hydro-planning condition, spraying condition, and splash to increase friction resistance, and decrease noise. However, other studies showed that it is important to have an appropriate porosity to reduce noise and water flushing. Thus, this study examines three local routes (Local route 1, Local route 5, and Local route 39) that are less than two years old to evaluate the performance of field permeability, testing the relationship between field permeability coefficient (FPC) and laboratory permeability coefficient (LPC). The results of field permeability test showed that the water is permeated through an X, Y, & Z axis respectively rather than through a Z-axis. Field permeability coefficient is also significantly higher than laboratory field coefficient. A follow-up test indicated that the results of laboratory permeability test values were consistent but field permeability test values were not reliable. Also, changes in laboratory permeability coefficient, depending on porosity ratio, was more reliable than those in field permeability coefficient. Since measured porosity values were higher than expected ones, measured porosity value was more appropriate when a considerable amount of water was permeated. Consequently, expected porosity ratio was not likely to be related to permeability coefficient. Since the deviation of field permeability value is too large to generalize, future research should establish the standardization for the specific measurement of water permeability, examining additional field and laboratory experiments of performance and permeability coefficient of porous pavement.
The Porous pavement gains a popularity because of several benefits. It is to minimize hydro-planning condition, spraying condition, and splash to increase friction resistance, and decrease noise. However, other studies showed that it is important to have an appropriate porosity to reduce noise and water flushing. Thus, this study examines three local routes (Local route 1, Local route 5, and Local route 39) that are less than two years old to evaluate the performance of field permeability, testing the relationship between field permeability coefficient (FPC) and laboratory permeability coefficient (LPC). The results of field permeability test showed that the water is permeated through an X, Y, & Z axis respectively rather than through a Z-axis. Field permeability coefficient is also significantly higher than laboratory field coefficient. A follow-up test indicated that the results of laboratory permeability test values were consistent but field permeability test values were not reliable. Also, changes in laboratory permeability coefficient, depending on porosity ratio, was more reliable than those in field permeability coefficient. Since measured porosity values were higher than expected ones, measured porosity value was more appropriate when a considerable amount of water was permeated. Consequently, expected porosity ratio was not likely to be related to permeability coefficient. Since the deviation of field permeability value is too large to generalize, future research should establish the standardization for the specific measurement of water permeability, examining additional field and laboratory experiments of performance and permeability coefficient of porous pavement.
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