지역관광상품의 개발 중에서 관광기념품은 지역을 대표하는 상품으로써 지역의 인문적 특성과 자연적 특성 등의 다양한 속성을 내제하고 있기 때문에 지역의 생산적 기능 뿐 아니라 홍보적 기능에 있어서도 큰 역할을 하고 있으며 관광기념품 판매로부터 발생되는 수익과 고용창출은 지역경제 활성화에 많은 기여를 하고 있다. 그러나 관광기념품이 관광지 소비의 중요한 요소임에도 불구하고 관광기념품에 대한 관심과 연구는 부족하며 그에 따라 관광객을 만족시키는 관광기념품의 질적 수준은 구매자의 욕구에 기인하지 못하고 있다. 따라서 관광목적지에 기인한 관...
지역관광상품의 개발 중에서 관광기념품은 지역을 대표하는 상품으로써 지역의 인문적 특성과 자연적 특성 등의 다양한 속성을 내제하고 있기 때문에 지역의 생산적 기능 뿐 아니라 홍보적 기능에 있어서도 큰 역할을 하고 있으며 관광기념품 판매로부터 발생되는 수익과 고용창출은 지역경제 활성화에 많은 기여를 하고 있다. 그러나 관광기념품이 관광지 소비의 중요한 요소임에도 불구하고 관광기념품에 대한 관심과 연구는 부족하며 그에 따라 관광객을 만족시키는 관광기념품의 질적 수준은 구매자의 욕구에 기인하지 못하고 있다. 따라서 관광목적지에 기인한 관광브랜드개발 및 브랜드이미지제고는 관광기념품의 선택에 있어서 구매가치를 높일 수 있는 하나의 방안이 되고 있다. 본 연구는 지역브랜드이미지와 관광기념품 구매에 관한 연구로서 지역브랜드이미지가 관광기념품의 구매만족에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 4개의 가설을 세우고 홍성지역을 대상으로 실증분석을 수행하였다. 그 결과 홍성군 지역브랜드이미지는 관광기념품 구매만족에 ‘활달한’ 의 요인에서 영향관계가 성립되는 것으로 나타났으며, 지역브랜드이미지는 관광기념품 재구매의사에 ‘활달한’ 과 ‘온화한’ 의 요인에서 영향관계가 성립되는 것으로 나타났다. 또한 관광기념품의 구매만족이 재구매의사에 영향관계가 성립되는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 관광기념품 구매전후의 지역브랜드이미지 차이를 통해 관광기념품 구매만족도와 재구매에 미치는 세부적인 영향으로 요인1의 ‘활달한’ 의 세부항목인 ‘활동적인’ 과 ‘활기찬’, ‘친숙한’ 으로 나타났다.
지역관광상품의 개발 중에서 관광기념품은 지역을 대표하는 상품으로써 지역의 인문적 특성과 자연적 특성 등의 다양한 속성을 내제하고 있기 때문에 지역의 생산적 기능 뿐 아니라 홍보적 기능에 있어서도 큰 역할을 하고 있으며 관광기념품 판매로부터 발생되는 수익과 고용창출은 지역경제 활성화에 많은 기여를 하고 있다. 그러나 관광기념품이 관광지 소비의 중요한 요소임에도 불구하고 관광기념품에 대한 관심과 연구는 부족하며 그에 따라 관광객을 만족시키는 관광기념품의 질적 수준은 구매자의 욕구에 기인하지 못하고 있다. 따라서 관광목적지에 기인한 관광브랜드개발 및 브랜드이미지제고는 관광기념품의 선택에 있어서 구매가치를 높일 수 있는 하나의 방안이 되고 있다. 본 연구는 지역브랜드이미지와 관광기념품 구매에 관한 연구로서 지역브랜드이미지가 관광기념품의 구매만족에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 4개의 가설을 세우고 홍성지역을 대상으로 실증분석을 수행하였다. 그 결과 홍성군 지역브랜드이미지는 관광기념품 구매만족에 ‘활달한’ 의 요인에서 영향관계가 성립되는 것으로 나타났으며, 지역브랜드이미지는 관광기념품 재구매의사에 ‘활달한’ 과 ‘온화한’ 의 요인에서 영향관계가 성립되는 것으로 나타났다. 또한 관광기념품의 구매만족이 재구매의사에 영향관계가 성립되는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 관광기념품 구매전후의 지역브랜드이미지 차이를 통해 관광기념품 구매만족도와 재구매에 미치는 세부적인 영향으로 요인1의 ‘활달한’ 의 세부항목인 ‘활동적인’ 과 ‘활기찬’, ‘친숙한’ 으로 나타났다.
Souvenirs have a major role in regional development because they not only show the cultural and natural characteristics of the region, but also boost the regional economy to create profit and job opportunities from their sales. However, insufficient concerns and research for souvenirs prevent their ...
Souvenirs have a major role in regional development because they not only show the cultural and natural characteristics of the region, but also boost the regional economy to create profit and job opportunities from their sales. However, insufficient concerns and research for souvenirs prevent their current quality from reaching the desire of consumers. The solution of raising the purchase value of a souvenir can be achieved by creating an appropriate brand for the region, and improving on this brand image. This study will explore and research creating a regional brand image and the purchase of souvenirs. In this study, four hypotheses are set up, analysed and proven. These will show which factors regional brand image can influence with respect to souvenir purchase satisfaction through a case study in the Hongseong region. This case study includes a survey where respondents can rate their souvenir purchase satisfaction. As a result, it is proven that brand image has an effect on answering "Festive" in the survey. The "Festive" and "Gentle" response categories are used for the desire of repurchasing. Moreover, it shows that satisfaction of the purchase influences the desire to repurchase in the future. According to those results, it is proven that existing regional brand image helps people to feel "Active", "Lively" and "Familiar" These are detailed sub-items of the "Festive" response, used when people buy a souvenir in the region, and it has an effect on their purchase satisfaction and repurchase desire for souvenirs in the region. The topics of this study that draw marketing strategy for souvenirs through their approach to regional brand image premised on tourism brand marketing are: First, regional brand image development is needed because tourists decide to purchase a souvenir after experiencing the regional brand image at the destination. Second, the brand image should be well-suited to regional characteristics, and be a unique and authentic product that can't be found anywhere else. Third, the brand image should be perceived by tourists through effective promotions. Even though products reflected in the regional brand image are developed in the region, it could be useless to market if the tourists can't recognize them. As a result, the first step should be a re-evaluation of the existing brand CI or Naming from the regional brand image influenced on purchasing in Hongseong. The second step should be effective promotion based on product targeting and positioning for consumers. On the other hand, effort should be made to find the consumer's preferred regional brand image by benchmarking good cases in other regions and innovating a suitable brand image in Hongseong.
Souvenirs have a major role in regional development because they not only show the cultural and natural characteristics of the region, but also boost the regional economy to create profit and job opportunities from their sales. However, insufficient concerns and research for souvenirs prevent their current quality from reaching the desire of consumers. The solution of raising the purchase value of a souvenir can be achieved by creating an appropriate brand for the region, and improving on this brand image. This study will explore and research creating a regional brand image and the purchase of souvenirs. In this study, four hypotheses are set up, analysed and proven. These will show which factors regional brand image can influence with respect to souvenir purchase satisfaction through a case study in the Hongseong region. This case study includes a survey where respondents can rate their souvenir purchase satisfaction. As a result, it is proven that brand image has an effect on answering "Festive" in the survey. The "Festive" and "Gentle" response categories are used for the desire of repurchasing. Moreover, it shows that satisfaction of the purchase influences the desire to repurchase in the future. According to those results, it is proven that existing regional brand image helps people to feel "Active", "Lively" and "Familiar" These are detailed sub-items of the "Festive" response, used when people buy a souvenir in the region, and it has an effect on their purchase satisfaction and repurchase desire for souvenirs in the region. The topics of this study that draw marketing strategy for souvenirs through their approach to regional brand image premised on tourism brand marketing are: First, regional brand image development is needed because tourists decide to purchase a souvenir after experiencing the regional brand image at the destination. Second, the brand image should be well-suited to regional characteristics, and be a unique and authentic product that can't be found anywhere else. Third, the brand image should be perceived by tourists through effective promotions. Even though products reflected in the regional brand image are developed in the region, it could be useless to market if the tourists can't recognize them. As a result, the first step should be a re-evaluation of the existing brand CI or Naming from the regional brand image influenced on purchasing in Hongseong. The second step should be effective promotion based on product targeting and positioning for consumers. On the other hand, effort should be made to find the consumer's preferred regional brand image by benchmarking good cases in other regions and innovating a suitable brand image in Hongseong.
주제어
#관광기념품 지역브랜드이미지 재구매의사 선호도 만족도
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