근대 산업화 이후 도시로의 인구집중현상이 급속도로 진행되어 왔으며, 이로 인한 도시의 과밀화는 주택, 전력, 교통, 공공시설 및 상하수도 등과 같은 도시기반시설 부족과 교통문제, 공해문제 등 도시환경의 열악화를 초래하였다. 이러한 도시문제를 해결하기 위한 방안 중 하나로 대도시의 인구와 기능을 분산시키기 위한 정책인 신도시 건설이 이루어졌다. 이러한 맥락에서 우리나라의 주거지도 근린주구 이론이나 근린생활권 개념은 주로 신도시계획과 신시가지계획 등에 적용되어 왔다. 본 연구는 이러한 측면에서 우리나라 신도시계획에 적용되고 있는 근린주구개념과 분당신도시와 파주운정지구를 비교․분석함으로써 페리의 근린주구 개념의 범위와 도로, 공원, 공공시설 등 도시골격 형성의 연계성을 분석하여, 향후 도시계획의 기본방향을 위한 대안을 제시하는데 목적이 있다. 또한 이를 위해 근린생활권 이론의 발생과 관련된 시대적 상황을 이해하고 이를 결정해 가는 과정에서의 적용된 계획이론과 설계수법 등의 변천 특성을 정리했다. 연구를 위한 이론 고찰로 우선 기존 연구결과를 통해 시기구분과 시기별로 일반화되었던 계획기법을 파악하고, 국내 근린생활권계획에 영향을 끼친 근린주구이론 및 해외사례를 문헌조사를 통해 각각의 계획요소별로 정리하였다. 또한 국내 신도시계획에 적용된 계획요소 및 수법의 관점변화에 근거하여 변천과정을 정리·기술하였다. 이론 고찰을 통해 정리된 페리의 근린주구이론의 개념을 6가지 분석의 틀로 설정하고 국내 신도시 사례를 분석한 결과를 토대로 페리의 근린주구 이론이 도시공간구조에 미치고 있는 영향에 대하여 보다 바람직한 계획의 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회․경제적 측면에서 고려되어야 한다. 향후 초등학생수가 줄어듦으로 인하여 빈 교실이 발생되고 있음 감안하여야 하며, 이를 고령화 사회를 대비하여 시설 종류, 규모 등을 고려한 노인들의 여가공간과 커뮤니티공간으로 활용하는 방안이다. 둘째, ...
근대 산업화 이후 도시로의 인구집중현상이 급속도로 진행되어 왔으며, 이로 인한 도시의 과밀화는 주택, 전력, 교통, 공공시설 및 상하수도 등과 같은 도시기반시설 부족과 교통문제, 공해문제 등 도시환경의 열악화를 초래하였다. 이러한 도시문제를 해결하기 위한 방안 중 하나로 대도시의 인구와 기능을 분산시키기 위한 정책인 신도시 건설이 이루어졌다. 이러한 맥락에서 우리나라의 주거지도 근린주구 이론이나 근린생활권 개념은 주로 신도시계획과 신시가지계획 등에 적용되어 왔다. 본 연구는 이러한 측면에서 우리나라 신도시계획에 적용되고 있는 근린주구개념과 분당신도시와 파주운정지구를 비교․분석함으로써 페리의 근린주구 개념의 범위와 도로, 공원, 공공시설 등 도시골격 형성의 연계성을 분석하여, 향후 도시계획의 기본방향을 위한 대안을 제시하는데 목적이 있다. 또한 이를 위해 근린생활권 이론의 발생과 관련된 시대적 상황을 이해하고 이를 결정해 가는 과정에서의 적용된 계획이론과 설계수법 등의 변천 특성을 정리했다. 연구를 위한 이론 고찰로 우선 기존 연구결과를 통해 시기구분과 시기별로 일반화되었던 계획기법을 파악하고, 국내 근린생활권계획에 영향을 끼친 근린주구이론 및 해외사례를 문헌조사를 통해 각각의 계획요소별로 정리하였다. 또한 국내 신도시계획에 적용된 계획요소 및 수법의 관점변화에 근거하여 변천과정을 정리·기술하였다. 이론 고찰을 통해 정리된 페리의 근린주구이론의 개념을 6가지 분석의 틀로 설정하고 국내 신도시 사례를 분석한 결과를 토대로 페리의 근린주구 이론이 도시공간구조에 미치고 있는 영향에 대하여 보다 바람직한 계획의 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회․경제적 측면에서 고려되어야 한다. 향후 초등학생수가 줄어듦으로 인하여 빈 교실이 발생되고 있음 감안하여야 하며, 이를 고령화 사회를 대비하여 시설 종류, 규모 등을 고려한 노인들의 여가공간과 커뮤니티공간으로 활용하는 방안이다. 둘째, 오픈스페이스를 중심으로 공공건축물과 초등학교의 집중배치가 고려되어야 한다. 오픈스페이스로 형성되어 있는 녹지공간 주변으로 공공건축물과 초등학교를 배치함으로써 아이들의 정서적 안정과 더불어 뛰어 놀 수 있는 공간으로 활용하는 방안이다. 셋째, 상업지구의 근린생활시설계획의 방향 전환이 필요하다. 경직된 용도지역제의 검토와 더불어 근린생활권과 연계하여 근린생활시설을 계획하되, 복합용도개발을 통해 주거지에 다양한 근린생활시설을 입지시켜 주민의 이용편의성을 제고하는 것이 바람직하다. 넷째, 주거기반을 생활수준에 맞도록 상향 정비하여야 한다. 최근의 살고 싶은 도시만들기운동 등을 참조할 필요성이 있다. 인간 정주의 최소 단위인 근린생활권의 질적 개선을 위해서는 현실적 계획이론의 정비가 중요하며, 다양한 논의를 전제로 실천적이고 실효성 높은 제도를 개발하고 운영해야 한다. 이를 위해서는 도시 주거지 유형별로 차별화된 접근이 필요하며, 나아가 근린생활권 유형의 정립, 생활권계획 수립시 주민참여 기회의 제고, 근린생활시설 설치의 경직성 탈피 및 다양한 지원방안의 모색 등이 동반되어야 할 것이다. 이러한 측면에서 볼 때 본 연구는 비록 사례연구 범위의 한계를 가지고는 있으나 근린주구계획을 위한 현실적 대안제시에 다소 기여할 것으로 기대한다.
근대 산업화 이후 도시로의 인구집중현상이 급속도로 진행되어 왔으며, 이로 인한 도시의 과밀화는 주택, 전력, 교통, 공공시설 및 상하수도 등과 같은 도시기반시설 부족과 교통문제, 공해문제 등 도시환경의 열악화를 초래하였다. 이러한 도시문제를 해결하기 위한 방안 중 하나로 대도시의 인구와 기능을 분산시키기 위한 정책인 신도시 건설이 이루어졌다. 이러한 맥락에서 우리나라의 주거지도 근린주구 이론이나 근린생활권 개념은 주로 신도시계획과 신시가지계획 등에 적용되어 왔다. 본 연구는 이러한 측면에서 우리나라 신도시계획에 적용되고 있는 근린주구개념과 분당신도시와 파주운정지구를 비교․분석함으로써 페리의 근린주구 개념의 범위와 도로, 공원, 공공시설 등 도시골격 형성의 연계성을 분석하여, 향후 도시계획의 기본방향을 위한 대안을 제시하는데 목적이 있다. 또한 이를 위해 근린생활권 이론의 발생과 관련된 시대적 상황을 이해하고 이를 결정해 가는 과정에서의 적용된 계획이론과 설계수법 등의 변천 특성을 정리했다. 연구를 위한 이론 고찰로 우선 기존 연구결과를 통해 시기구분과 시기별로 일반화되었던 계획기법을 파악하고, 국내 근린생활권계획에 영향을 끼친 근린주구이론 및 해외사례를 문헌조사를 통해 각각의 계획요소별로 정리하였다. 또한 국내 신도시계획에 적용된 계획요소 및 수법의 관점변화에 근거하여 변천과정을 정리·기술하였다. 이론 고찰을 통해 정리된 페리의 근린주구이론의 개념을 6가지 분석의 틀로 설정하고 국내 신도시 사례를 분석한 결과를 토대로 페리의 근린주구 이론이 도시공간구조에 미치고 있는 영향에 대하여 보다 바람직한 계획의 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회․경제적 측면에서 고려되어야 한다. 향후 초등학생수가 줄어듦으로 인하여 빈 교실이 발생되고 있음 감안하여야 하며, 이를 고령화 사회를 대비하여 시설 종류, 규모 등을 고려한 노인들의 여가공간과 커뮤니티공간으로 활용하는 방안이다. 둘째, 오픈스페이스를 중심으로 공공건축물과 초등학교의 집중배치가 고려되어야 한다. 오픈스페이스로 형성되어 있는 녹지공간 주변으로 공공건축물과 초등학교를 배치함으로써 아이들의 정서적 안정과 더불어 뛰어 놀 수 있는 공간으로 활용하는 방안이다. 셋째, 상업지구의 근린생활시설계획의 방향 전환이 필요하다. 경직된 용도지역제의 검토와 더불어 근린생활권과 연계하여 근린생활시설을 계획하되, 복합용도개발을 통해 주거지에 다양한 근린생활시설을 입지시켜 주민의 이용편의성을 제고하는 것이 바람직하다. 넷째, 주거기반을 생활수준에 맞도록 상향 정비하여야 한다. 최근의 살고 싶은 도시만들기운동 등을 참조할 필요성이 있다. 인간 정주의 최소 단위인 근린생활권의 질적 개선을 위해서는 현실적 계획이론의 정비가 중요하며, 다양한 논의를 전제로 실천적이고 실효성 높은 제도를 개발하고 운영해야 한다. 이를 위해서는 도시 주거지 유형별로 차별화된 접근이 필요하며, 나아가 근린생활권 유형의 정립, 생활권계획 수립시 주민참여 기회의 제고, 근린생활시설 설치의 경직성 탈피 및 다양한 지원방안의 모색 등이 동반되어야 할 것이다. 이러한 측면에서 볼 때 본 연구는 비록 사례연구 범위의 한계를 가지고는 있으나 근린주구계획을 위한 현실적 대안제시에 다소 기여할 것으로 기대한다.
With the onset of modem industrialization, polarization of population to metropolitan areas has been nothing but hasty. With such a congestive population density, problems to city's basic infrastructure, i.e., housing, power, transportation, public facilities, and lack of water supply and drainage, ...
With the onset of modem industrialization, polarization of population to metropolitan areas has been nothing but hasty. With such a congestive population density, problems to city's basic infrastructure, i.e., housing, power, transportation, public facilities, and lack of water supply and drainage, transportation issues, environmental pollution have all contributed to deterioration of city's environment. In efforts to resolve such issues related to city maintenance, policy has been to construct new cities, so as to distribute the population and functions of metropolitan cities. Apparently, it is evident in Korea that plans for new cities and urban districts involving mainly. neighbourhood unit theory and/or the notion of neighbourhood life are surfacing. On such account, this research, following ' the . outline for new city plan in ' Korea that adopts Neighbourhood Unit Theory, conductsa comparative analysis of Bundang New City and Paju Woonjung District in order to evaluate the applicability of Neighbourhood Unit Theory. Furthermore, it analyzes the correlations amongst roads, parks and public facilities that are being promoted due to city planning. This is done in order to provide alternatives for Korea's future city planning. To this end, the current state of modern society and its inner workings concerning the makeup of metropolis and its concerned areas related to neighbourhood life and the vicinity ought to be looked into, so that it may reveal how it responded to the current state of. affairs in our society. In addition, the current research has puts together the logics for city's spatial configuration, which serves as the backbone for neighbourhood and vicinity life plan that, in turn, are decided by unique characteristics of change surrounding planning theory and method for blueprint for city planning. The development for this research includes a presentation and elaboration of planning techniques, which had come into use based on the result from. already-existing research results that expounded the right timings for the application of city planning methods, idea and techniques. Also, based on the documentary evaluation and analysis of Perry's Neighbourhood Unit Theory and the case studies from overseas, how much impact the former and latter have on neighbourhood and vicinity life planning in Korea are carefully reviewed. The state of change in relation to the terms of planning and the change in the perception of technique is concisely observed and recorded. Based on the analysis of Perry's Neighbourhood Unit's six concepts, and by using the analysis results thereof, what follow hereafter are suggestions for the proper course of planning concerning Perry's Neighbourhood Unit Theory's impact on city's spatial configuration. First, there must be. a socioeconomic point of view. However, there is a possibility of empty classes due to shortage of eligible elementary school students. Therefore, an alternative plan is utilizing the elementary schools, which are devised according to Neighbourhood Unit Theory, as community centers for seniors. Second, allocation of public buildings and elementary schools ought to center around Open Space. Thus, it is necessary to utilize the space surrounding green zone, formed as an Open Space, as the site for public buildings and encourage people to enjoy leisurely activities there. As well, by placing elementary schools near green zone,. on top of benefiting from emotional development, the students can enjoy the freedom to freely run around in nature's green. Third, there needs to be a change in the plan for commercial districts' nearby amenities. Planning methods and the neighbourhood lifestyle facilities should be devised in connection to the. neighbourhood vicinity. But, also, through a comprehensive zoning development and its improvement, the neighbourhood lifestyle facilities ought to be placed in residential zones. This should be done for the convenience of the residents.. Fourth, systematic foundation ought to thoroughly be maintained. However, it is now time for an earnest reform in the quality of residential zone, and the campaigns for creating favourite cities to live in ought to be referred to. The smallest unit for human settlement is the neighbourhood zone. For the improvement of its quality, a thorough, systematic scrutiny ought to be in place. There also needs to. be discussions on all fronts in order to bring about practical and effective system and policy. Upon system and policy maintenance, a discrete approach is needed according to urban residential zones. As well, agreement on the neighbourhood zone types, increased citizen participation, emancipation from the rigid reproach of placing of the neighbourhood life 'pattern facilities and other pro-neighbourhood-lifestyle ideas ought to be pursued in order to promote a heightened sense for a better life pattern amongst all concerned.
With the onset of modem industrialization, polarization of population to metropolitan areas has been nothing but hasty. With such a congestive population density, problems to city's basic infrastructure, i.e., housing, power, transportation, public facilities, and lack of water supply and drainage, transportation issues, environmental pollution have all contributed to deterioration of city's environment. In efforts to resolve such issues related to city maintenance, policy has been to construct new cities, so as to distribute the population and functions of metropolitan cities. Apparently, it is evident in Korea that plans for new cities and urban districts involving mainly. neighbourhood unit theory and/or the notion of neighbourhood life are surfacing. On such account, this research, following ' the . outline for new city plan in ' Korea that adopts Neighbourhood Unit Theory, conductsa comparative analysis of Bundang New City and Paju Woonjung District in order to evaluate the applicability of Neighbourhood Unit Theory. Furthermore, it analyzes the correlations amongst roads, parks and public facilities that are being promoted due to city planning. This is done in order to provide alternatives for Korea's future city planning. To this end, the current state of modern society and its inner workings concerning the makeup of metropolis and its concerned areas related to neighbourhood life and the vicinity ought to be looked into, so that it may reveal how it responded to the current state of. affairs in our society. In addition, the current research has puts together the logics for city's spatial configuration, which serves as the backbone for neighbourhood and vicinity life plan that, in turn, are decided by unique characteristics of change surrounding planning theory and method for blueprint for city planning. The development for this research includes a presentation and elaboration of planning techniques, which had come into use based on the result from. already-existing research results that expounded the right timings for the application of city planning methods, idea and techniques. Also, based on the documentary evaluation and analysis of Perry's Neighbourhood Unit Theory and the case studies from overseas, how much impact the former and latter have on neighbourhood and vicinity life planning in Korea are carefully reviewed. The state of change in relation to the terms of planning and the change in the perception of technique is concisely observed and recorded. Based on the analysis of Perry's Neighbourhood Unit's six concepts, and by using the analysis results thereof, what follow hereafter are suggestions for the proper course of planning concerning Perry's Neighbourhood Unit Theory's impact on city's spatial configuration. First, there must be. a socioeconomic point of view. However, there is a possibility of empty classes due to shortage of eligible elementary school students. Therefore, an alternative plan is utilizing the elementary schools, which are devised according to Neighbourhood Unit Theory, as community centers for seniors. Second, allocation of public buildings and elementary schools ought to center around Open Space. Thus, it is necessary to utilize the space surrounding green zone, formed as an Open Space, as the site for public buildings and encourage people to enjoy leisurely activities there. As well, by placing elementary schools near green zone,. on top of benefiting from emotional development, the students can enjoy the freedom to freely run around in nature's green. Third, there needs to be a change in the plan for commercial districts' nearby amenities. Planning methods and the neighbourhood lifestyle facilities should be devised in connection to the. neighbourhood vicinity. But, also, through a comprehensive zoning development and its improvement, the neighbourhood lifestyle facilities ought to be placed in residential zones. This should be done for the convenience of the residents.. Fourth, systematic foundation ought to thoroughly be maintained. However, it is now time for an earnest reform in the quality of residential zone, and the campaigns for creating favourite cities to live in ought to be referred to. The smallest unit for human settlement is the neighbourhood zone. For the improvement of its quality, a thorough, systematic scrutiny ought to be in place. There also needs to. be discussions on all fronts in order to bring about practical and effective system and policy. Upon system and policy maintenance, a discrete approach is needed according to urban residential zones. As well, agreement on the neighbourhood zone types, increased citizen participation, emancipation from the rigid reproach of placing of the neighbourhood life 'pattern facilities and other pro-neighbourhood-lifestyle ideas ought to be pursued in order to promote a heightened sense for a better life pattern amongst all concerned.
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