중학교 3학년 물질 단원에서 과학사적 관점으로 재구성한 수업의 효과 (The) Lecture effect about reconstruction from substance chapter to the view from history of sciencein 3rd grade junior high school원문보기
이 연구는 교과서 전개 과정을 따라 수업한 통제반과 과학사적 관점으로 재구성한 내용으로 수업한 실험반의 수업처치 후 학생들의 인식론적 신념의 변화와 입자, 물질에 대한 개념 이해 정도를 비교해보았으며 과학자에 대한 인식에 어떤 차이를 보이는지 살펴보았다. 총 13차시에 걸친 수업 결과 인식론적 신념은 두 집단 모두 현대적 인식론에 부합된 신념을 보인 학생 수가 증가했고 과학지식의 본성을 변화가능성으로 보는 학생 수가 증가했으며 실험역할에 대해서는 증거 평가형 신념을 가진 학생 수가 증가했다. 두 집단의 비교에서는 실험반의 학생들이 통제반에 비해 긍정적인 방향으로 신념 변화를 나타낸 비율이 더 높았다. 입자와 물질에 대한 개념 이해정도는 수업처치 후 바로 실시한 사후검사와 2개월 뒤 실시한 파지검사 모두 실험반 학생들이 통제반보다 현대적 개념의 분자를 묻는 문항과 원소와 화합물에 관한 대부분의 문항에서 더 높은 정답률을 나타냈다. 또 학생들의 인지수준이 높을수록 칸나자로와 관련된 수업에 대한 이해정도가 높았으나 학생들이 수업을 이해하지 못하는 원인으로 답한 내용은 수업과 직접 관련된 내용을 모르기 때문이라는 비율보다는 과학 전반에 대한 관심과 능력이 부족하거나, 선행학습 내용의 이해 부족 때문이라는 응답이 훨씬 많았다. 마지막으로 두 집단 학생들의 과학자에 대한 인식을 비교해보면 통제반에서는 결과에 초점이 맞추어진 수업을 통해 ...
이 연구는 교과서 전개 과정을 따라 수업한 통제반과 과학사적 관점으로 재구성한 내용으로 수업한 실험반의 수업처치 후 학생들의 인식론적 신념의 변화와 입자, 물질에 대한 개념 이해 정도를 비교해보았으며 과학자에 대한 인식에 어떤 차이를 보이는지 살펴보았다. 총 13차시에 걸친 수업 결과 인식론적 신념은 두 집단 모두 현대적 인식론에 부합된 신념을 보인 학생 수가 증가했고 과학지식의 본성을 변화가능성으로 보는 학생 수가 증가했으며 실험역할에 대해서는 증거 평가형 신념을 가진 학생 수가 증가했다. 두 집단의 비교에서는 실험반의 학생들이 통제반에 비해 긍정적인 방향으로 신념 변화를 나타낸 비율이 더 높았다. 입자와 물질에 대한 개념 이해정도는 수업처치 후 바로 실시한 사후검사와 2개월 뒤 실시한 파지검사 모두 실험반 학생들이 통제반보다 현대적 개념의 분자를 묻는 문항과 원소와 화합물에 관한 대부분의 문항에서 더 높은 정답률을 나타냈다. 또 학생들의 인지수준이 높을수록 칸나자로와 관련된 수업에 대한 이해정도가 높았으나 학생들이 수업을 이해하지 못하는 원인으로 답한 내용은 수업과 직접 관련된 내용을 모르기 때문이라는 비율보다는 과학 전반에 대한 관심과 능력이 부족하거나, 선행학습 내용의 이해 부족 때문이라는 응답이 훨씬 많았다. 마지막으로 두 집단 학생들의 과학자에 대한 인식을 비교해보면 통제반에서는 결과에 초점이 맞추어진 수업을 통해 원자설의 오류를 수정, 보완했다는 아보가드로를, 실험반에서는 과정에 초점이 맞추어진 수업을 통해 다른 이론들이 있게 한 기초를 마련한 돌턴을 각각 높게 평가한 학생들이 많았다. 결과적으로 이 연구에서는 연구자가 의도성을 가지고 지도한 실험반 학생들이 통제반에 비해 인식론적 신념의 긍정적인 변화와 입자나 물질에 대한 개념 이해 정도가 크게 나타났으며 두 집단의 학생들이 보인 과학자의 평가기준과 상대적으로 훌륭하다고 선택한 과학자가 다른 것을 보면 학생들의 사고 전환에 대한 확실한 의도성을 가지고 지도하는 경우 그 노력은 성과 가능성이 있음을 시사한다.
이 연구는 교과서 전개 과정을 따라 수업한 통제반과 과학사적 관점으로 재구성한 내용으로 수업한 실험반의 수업처치 후 학생들의 인식론적 신념의 변화와 입자, 물질에 대한 개념 이해 정도를 비교해보았으며 과학자에 대한 인식에 어떤 차이를 보이는지 살펴보았다. 총 13차시에 걸친 수업 결과 인식론적 신념은 두 집단 모두 현대적 인식론에 부합된 신념을 보인 학생 수가 증가했고 과학지식의 본성을 변화가능성으로 보는 학생 수가 증가했으며 실험역할에 대해서는 증거 평가형 신념을 가진 학생 수가 증가했다. 두 집단의 비교에서는 실험반의 학생들이 통제반에 비해 긍정적인 방향으로 신념 변화를 나타낸 비율이 더 높았다. 입자와 물질에 대한 개념 이해정도는 수업처치 후 바로 실시한 사후검사와 2개월 뒤 실시한 파지검사 모두 실험반 학생들이 통제반보다 현대적 개념의 분자를 묻는 문항과 원소와 화합물에 관한 대부분의 문항에서 더 높은 정답률을 나타냈다. 또 학생들의 인지수준이 높을수록 칸나자로와 관련된 수업에 대한 이해정도가 높았으나 학생들이 수업을 이해하지 못하는 원인으로 답한 내용은 수업과 직접 관련된 내용을 모르기 때문이라는 비율보다는 과학 전반에 대한 관심과 능력이 부족하거나, 선행학습 내용의 이해 부족 때문이라는 응답이 훨씬 많았다. 마지막으로 두 집단 학생들의 과학자에 대한 인식을 비교해보면 통제반에서는 결과에 초점이 맞추어진 수업을 통해 원자설의 오류를 수정, 보완했다는 아보가드로를, 실험반에서는 과정에 초점이 맞추어진 수업을 통해 다른 이론들이 있게 한 기초를 마련한 돌턴을 각각 높게 평가한 학생들이 많았다. 결과적으로 이 연구에서는 연구자가 의도성을 가지고 지도한 실험반 학생들이 통제반에 비해 인식론적 신념의 긍정적인 변화와 입자나 물질에 대한 개념 이해 정도가 크게 나타났으며 두 집단의 학생들이 보인 과학자의 평가기준과 상대적으로 훌륭하다고 선택한 과학자가 다른 것을 보면 학생들의 사고 전환에 대한 확실한 의도성을 가지고 지도하는 경우 그 노력은 성과 가능성이 있음을 시사한다.
This research is followed by comparing two groups, control group studied through the process of textbook, and experiment group studied through the process of science history, after finishing the lecture, each group' students were compared in human belief and the depth of understating in a particle a...
This research is followed by comparing two groups, control group studied through the process of textbook, and experiment group studied through the process of science history, after finishing the lecture, each group' students were compared in human belief and the depth of understating in a particle and concept of material, and they were examined how could they recognize differently about the scientist. Through the result of total 13 lectures, in the belief in human argument, both group increased in the number of students who showed belief in modern human argument, who assumed the original nature of scientific knowledge as change possibility, and who had belief in experiment role as evaluation of evidence. Comparing the result of two groups, students in experiment group students increased more in changing their mind to positive way than those in control group. In the depth of understating in a particle and concept of material, control group students showed better percentage of correct answers in questioning about modern concept molecule, and element and compound compared to control group students in after the face inspection right after the lecture, and waste paper inspection 2 month after the lecture. As students' level of human knowledge are high, they showed better understanding in the depth of lecture in Cannizzaro, but in picking the reason why not understanding the lecture, students showed much more opinion rate in either the lack of interest and capability to the whole of science, or the lack of understanding in preceding study than the rate in opinions about not knowing the directly related contents to the lecture. At last, comparing two group' students'recognition about the scientist, many control group students thought Avogadro who changed and corrected an error in the atomic theory by the lecture focused on the result was great, and many experiment group students thought Dalton who made the basic of many other theory by the lecture focused on the process was great. In the event, in this research, the experiment group which researchers guided intentionally showed more in positive change in human belief and the depth of understating in a particle and concept of material compared to the control group, and by looking into a valuation basis of scientists and different pick about great scientist relatively, and it tells that if we guide students intentionally in students' thinking circulation, then this effort is possibly effective.
This research is followed by comparing two groups, control group studied through the process of textbook, and experiment group studied through the process of science history, after finishing the lecture, each group' students were compared in human belief and the depth of understating in a particle and concept of material, and they were examined how could they recognize differently about the scientist. Through the result of total 13 lectures, in the belief in human argument, both group increased in the number of students who showed belief in modern human argument, who assumed the original nature of scientific knowledge as change possibility, and who had belief in experiment role as evaluation of evidence. Comparing the result of two groups, students in experiment group students increased more in changing their mind to positive way than those in control group. In the depth of understating in a particle and concept of material, control group students showed better percentage of correct answers in questioning about modern concept molecule, and element and compound compared to control group students in after the face inspection right after the lecture, and waste paper inspection 2 month after the lecture. As students' level of human knowledge are high, they showed better understanding in the depth of lecture in Cannizzaro, but in picking the reason why not understanding the lecture, students showed much more opinion rate in either the lack of interest and capability to the whole of science, or the lack of understanding in preceding study than the rate in opinions about not knowing the directly related contents to the lecture. At last, comparing two group' students'recognition about the scientist, many control group students thought Avogadro who changed and corrected an error in the atomic theory by the lecture focused on the result was great, and many experiment group students thought Dalton who made the basic of many other theory by the lecture focused on the process was great. In the event, in this research, the experiment group which researchers guided intentionally showed more in positive change in human belief and the depth of understating in a particle and concept of material compared to the control group, and by looking into a valuation basis of scientists and different pick about great scientist relatively, and it tells that if we guide students intentionally in students' thinking circulation, then this effort is possibly effective.
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