최근 선진국에서 건조되는 해군 함정은 최신기술을 적용한 전기추진방식으로 건조되고 있으나, 국내의 경우는 관련기술의 미비함과 개발의지의 부족으로 제자리걸음을 하고 있다. 이에 본문에서는 최초 전기추진기술의 선박, 함정 적용과 발전적인 흐름, 앞으로의 개발 동향과 국내 개발 현황을 짚어보고 있다. 기계적 추진시스템의 단점을 보완하기 위해 최초 전기추진시스템이 적용되었으나 그 자체적 단점이 발생되고 1940년 이후 몇 십년동안 도태시기를 거쳐 1980년대 다시 한번 필요성이 대두되어 단점이 보완된 신기술이 적용되었으며 지금까지 발전하고 있다. 이러한 시스템이 개발되고 도태되고 재도입하고 발전시키는 데는 그 특징이 있다. 과거 대형화만 추진하던 함정들에서는 추진전력의분산과 크기, 중량 등에만 한정되었지만, 최근 함정들은 대형화대면서 첨단화되고 복합적인 무기체계를 갖추게 되었으므로 함의 생존성 측면과 신뢰성, 효율성, 경제성까지 모두 보완, 발전시켜야 하는 실정에 이르렀다. 함정 및 선박의 전원계통에 있어 경제성과 효율성 제고를 위하여 시스템의 ...
최근 선진국에서 건조되는 해군 함정은 최신기술을 적용한 전기추진방식으로 건조되고 있으나, 국내의 경우는 관련기술의 미비함과 개발의지의 부족으로 제자리걸음을 하고 있다. 이에 본문에서는 최초 전기추진기술의 선박, 함정 적용과 발전적인 흐름, 앞으로의 개발 동향과 국내 개발 현황을 짚어보고 있다. 기계적 추진시스템의 단점을 보완하기 위해 최초 전기추진시스템이 적용되었으나 그 자체적 단점이 발생되고 1940년 이후 몇 십년동안 도태시기를 거쳐 1980년대 다시 한번 필요성이 대두되어 단점이 보완된 신기술이 적용되었으며 지금까지 발전하고 있다. 이러한 시스템이 개발되고 도태되고 재도입하고 발전시키는 데는 그 특징이 있다. 과거 대형화만 추진하던 함정들에서는 추진전력의분산과 크기, 중량 등에만 한정되었지만, 최근 함정들은 대형화대면서 첨단화되고 복합적인 무기체계를 갖추게 되었으므로 함의 생존성 측면과 신뢰성, 효율성, 경제성까지 모두 보완, 발전시켜야 하는 실정에 이르렀다. 함정 및 선박의 전원계통에 있어 경제성과 효율성 제고를 위하여 시스템의 최적화를 추구한 결과, 통합전력체계 즉 IPS(Intergrated Power System)와 IFEP(Intergrated Full Electric Propulsion) 개념을 도입하게 되었다. 국내에서 민간선박에 전기추진시스템이 도입되고 있으나 해군 함정에는 IPS나 하이브리드 추진체계 등이 적용되지 않아 이러한 기술 도입은 대양해군을 목표로 하는 한국 해군이 앞으로 추진하고 발전해야 하는 과제이다.
최근 선진국에서 건조되는 해군 함정은 최신기술을 적용한 전기추진방식으로 건조되고 있으나, 국내의 경우는 관련기술의 미비함과 개발의지의 부족으로 제자리걸음을 하고 있다. 이에 본문에서는 최초 전기추진기술의 선박, 함정 적용과 발전적인 흐름, 앞으로의 개발 동향과 국내 개발 현황을 짚어보고 있다. 기계적 추진시스템의 단점을 보완하기 위해 최초 전기추진시스템이 적용되었으나 그 자체적 단점이 발생되고 1940년 이후 몇 십년동안 도태시기를 거쳐 1980년대 다시 한번 필요성이 대두되어 단점이 보완된 신기술이 적용되었으며 지금까지 발전하고 있다. 이러한 시스템이 개발되고 도태되고 재도입하고 발전시키는 데는 그 특징이 있다. 과거 대형화만 추진하던 함정들에서는 추진전력의분산과 크기, 중량 등에만 한정되었지만, 최근 함정들은 대형화대면서 첨단화되고 복합적인 무기체계를 갖추게 되었으므로 함의 생존성 측면과 신뢰성, 효율성, 경제성까지 모두 보완, 발전시켜야 하는 실정에 이르렀다. 함정 및 선박의 전원계통에 있어 경제성과 효율성 제고를 위하여 시스템의 최적화를 추구한 결과, 통합전력체계 즉 IPS(Intergrated Power System)와 IFEP(Intergrated Full Electric Propulsion) 개념을 도입하게 되었다. 국내에서 민간선박에 전기추진시스템이 도입되고 있으나 해군 함정에는 IPS나 하이브리드 추진체계 등이 적용되지 않아 이러한 기술 도입은 대양해군을 목표로 하는 한국 해군이 앞으로 추진하고 발전해야 하는 과제이다.
Recently, the Naval warship sin the Advanced countries are being built with the way of electric propulsion which applied the newest technology but in our country case, it marks time to build the warship with electric propulsion system(E.P.S) due to lack of the related technical and the will of devel...
Recently, the Naval warship sin the Advanced countries are being built with the way of electric propulsion which applied the newest technology but in our country case, it marks time to build the warship with electric propulsion system(E.P.S) due to lack of the related technical and the will of development. This main mentions the ships with the initial electrical acceleration system, the status of invention of the our naval warships and in the future development tendency . In order to complement the defect of mechanical propulsion system, E.P.S was invented and applied to the ships. But there was its own defects and then it went down since 1940's. In 1980's, we were faced with necessity of this system with the new upgraded technology and applied it to ships. It has been improving since then. There is a special feature in process such as development, stagnation, re-adoption. It is that In the past, the warships were focused on to maximize ship's hardware such as capability, weight however the most recent, they have to focus on reliability, efficiency, economical efficiency of the warships as well as improve the hardware with a powerful weapon system in order to survive. We have tried to optimize the system in order to pursuit economical efficiency and efficiency in the power system of the warships and commercial ships, as a result of that, we have finally adopted IPS(Intergrated Power System) and IFEP(Intergrated Full Electric Propulsion). In our country, E.P.S is being applying to the only commercial ships but its not applied to the Naval warships. Now the Korea Navy with the goal to be the Blue Ocean Navy is faced with what to improve such as works with adoption and development of the E.P.S.
Recently, the Naval warship sin the Advanced countries are being built with the way of electric propulsion which applied the newest technology but in our country case, it marks time to build the warship with electric propulsion system(E.P.S) due to lack of the related technical and the will of development. This main mentions the ships with the initial electrical acceleration system, the status of invention of the our naval warships and in the future development tendency . In order to complement the defect of mechanical propulsion system, E.P.S was invented and applied to the ships. But there was its own defects and then it went down since 1940's. In 1980's, we were faced with necessity of this system with the new upgraded technology and applied it to ships. It has been improving since then. There is a special feature in process such as development, stagnation, re-adoption. It is that In the past, the warships were focused on to maximize ship's hardware such as capability, weight however the most recent, they have to focus on reliability, efficiency, economical efficiency of the warships as well as improve the hardware with a powerful weapon system in order to survive. We have tried to optimize the system in order to pursuit economical efficiency and efficiency in the power system of the warships and commercial ships, as a result of that, we have finally adopted IPS(Intergrated Power System) and IFEP(Intergrated Full Electric Propulsion). In our country, E.P.S is being applying to the only commercial ships but its not applied to the Naval warships. Now the Korea Navy with the goal to be the Blue Ocean Navy is faced with what to improve such as works with adoption and development of the E.P.S.
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