인간의 완전한 건강과 행복은 인류의 공통된 목표이다. 이에 인간에 대한 구체적이고 실체적인 탐구는 고대에서부터 이어져 내려왔으며, 동·서양을 아울러 인간을 통합적인 관점에서 바라보고 있음을 알 수 있다. 특히 민족의 핵심경전 중 하나인 삼일신고와 인도의 요가 경전들 속에는 인간이 육체와 기운, 마음, 그리고 마음의 보다 깊은 차원을 포괄하는 총체적인 접근법을 취하고 있다. 본 논문에서는 완전한 건강과 행복이 수행을 통해서 완성될 수 있으며, 그 단초를 삼일신고와 요가 경전들 속에서 찾을 수 있다고 보았다. 그리하여 삼일신고와 요가...
인간의 완전한 건강과 행복은 인류의 공통된 목표이다. 이에 인간에 대한 구체적이고 실체적인 탐구는 고대에서부터 이어져 내려왔으며, 동·서양을 아울러 인간을 통합적인 관점에서 바라보고 있음을 알 수 있다. 특히 민족의 핵심경전 중 하나인 삼일신고와 인도의 요가 경전들 속에는 인간이 육체와 기운, 마음, 그리고 마음의 보다 깊은 차원을 포괄하는 총체적인 접근법을 취하고 있다. 본 논문에서는 완전한 건강과 행복이 수행을 통해서 완성될 수 있으며, 그 단초를 삼일신고와 요가 경전들 속에서 찾을 수 있다고 보았다. 그리하여 삼일신고와 요가 경전들의 수행 원리와 체계, 방법을 각각 고찰하고 상호 비교하여 통합적 수행체계의 모델을 제시해 보고자 하였다. 연구 결과, 삼일신고와 요가의 경전들은 우주적 본체를 하나로 상정하고 여기에서 인간과 만물이 이루어졌으며, 본래의 하나로 되돌아가기 위한 수행체계와 방법을 제시하고 있다. 삼일신고는 일신(一神)의 작용인 삼신(三神)에서 인간적 측면인 성(性)·명(命)·정(精) 삼진(三眞)을 이루고, 여기에서 마음[心], 기운[氣], 몸[身]이 분화되어 나온다. 이 각각을 개발시키는 구체적인 수행법이 지감(止感; 감각의 정지), 조식(調息; 호흡 조절), 금촉(禁觸; 부딪힘을 금함)이다. 요가 수행은 시대적으로 다양한 양상으로 발전하였지만, 우주관은 상캬·요가의 원리와 베단타의 원리가 조화를 이루며 발달하였으며, 인간 구조는 판차코샤(Panca-kosa)로 생리론은 프라나(Prana)와 차크라(Cakra)를 통해 설명하고 있다. 그리고 아트만(Atman)에 다다르기 위한 구체적인 요가 수행체계로 아쉬탕가 요가(Ashtanga-yoga)와 하타요가(Hatha-yoga) 경전들의 수행체계를 들 수 있겠다. 요가의 이러한 모든 원리들은 하나로 통합이 가능하여 각각의 원리들을 수준별로 비교하고, 통합적인 요가 수행체계로 정리해 보고자 하였다. 삼일신고와 요가 경전들에서 제시하는 수행체계는 원래의 하나[一]의 상태에 다다르기 위한 공통된 수행 목적을 가진다. 특히 삼일신고의 원리는 요가의 주요 개념들인 판챠코샤, 차크라, 아쉬탕가 요가, 유형별 요가수행법에 종합적으로 비교되어 그 통합 가능성을 내포한다. 그 결과 종합적인 정신수련이라 할 수 있는 지감(止感)수행은 아쉬탕가 요가의 제감(制感)·집중(集中)·명상(冥想)·삼매(三昧)에 이르는 수행단계와 라자요가와 갸나요가에 대응될 수 있으며, 기운을 다스리는 조식(調息)수행은 요가의 호흡법과 쿤달리니요가, 박티요가로 성취할 수 있게 된다. 금촉(禁觸)수행은 개인적·사회적 계율을 지키는 것과 음식조절, 육체 정화법, 다양한 아사나 수행들을 통해 이를 보완할 수 있을 것이다. 중요한 것은 크게 삼분된 수행체계와 방법들이 서로 상호보완이 가능하며 총체적으로 고려되어야 한다는 점이다. 특히 인간을 전일적(全一的) 관점에서 고려하는 통합 의학의 시대에 완전한 건강에 이르는 길은 통합적인 수행체계에 따라 수행이 실천되어짐으로써 가능하다고 보는 것이다. 그 중심에 자리하고 있는 삼일신고와 요가경전들의 수행 체계가 면밀히 연구되어질 가치가 있는 이유이다.
인간의 완전한 건강과 행복은 인류의 공통된 목표이다. 이에 인간에 대한 구체적이고 실체적인 탐구는 고대에서부터 이어져 내려왔으며, 동·서양을 아울러 인간을 통합적인 관점에서 바라보고 있음을 알 수 있다. 특히 민족의 핵심경전 중 하나인 삼일신고와 인도의 요가 경전들 속에는 인간이 육체와 기운, 마음, 그리고 마음의 보다 깊은 차원을 포괄하는 총체적인 접근법을 취하고 있다. 본 논문에서는 완전한 건강과 행복이 수행을 통해서 완성될 수 있으며, 그 단초를 삼일신고와 요가 경전들 속에서 찾을 수 있다고 보았다. 그리하여 삼일신고와 요가 경전들의 수행 원리와 체계, 방법을 각각 고찰하고 상호 비교하여 통합적 수행체계의 모델을 제시해 보고자 하였다. 연구 결과, 삼일신고와 요가의 경전들은 우주적 본체를 하나로 상정하고 여기에서 인간과 만물이 이루어졌으며, 본래의 하나로 되돌아가기 위한 수행체계와 방법을 제시하고 있다. 삼일신고는 일신(一神)의 작용인 삼신(三神)에서 인간적 측면인 성(性)·명(命)·정(精) 삼진(三眞)을 이루고, 여기에서 마음[心], 기운[氣], 몸[身]이 분화되어 나온다. 이 각각을 개발시키는 구체적인 수행법이 지감(止感; 감각의 정지), 조식(調息; 호흡 조절), 금촉(禁觸; 부딪힘을 금함)이다. 요가 수행은 시대적으로 다양한 양상으로 발전하였지만, 우주관은 상캬·요가의 원리와 베단타의 원리가 조화를 이루며 발달하였으며, 인간 구조는 판차코샤(Panca-kosa)로 생리론은 프라나(Prana)와 차크라(Cakra)를 통해 설명하고 있다. 그리고 아트만(Atman)에 다다르기 위한 구체적인 요가 수행체계로 아쉬탕가 요가(Ashtanga-yoga)와 하타요가(Hatha-yoga) 경전들의 수행체계를 들 수 있겠다. 요가의 이러한 모든 원리들은 하나로 통합이 가능하여 각각의 원리들을 수준별로 비교하고, 통합적인 요가 수행체계로 정리해 보고자 하였다. 삼일신고와 요가 경전들에서 제시하는 수행체계는 원래의 하나[一]의 상태에 다다르기 위한 공통된 수행 목적을 가진다. 특히 삼일신고의 원리는 요가의 주요 개념들인 판챠코샤, 차크라, 아쉬탕가 요가, 유형별 요가수행법에 종합적으로 비교되어 그 통합 가능성을 내포한다. 그 결과 종합적인 정신수련이라 할 수 있는 지감(止感)수행은 아쉬탕가 요가의 제감(制感)·집중(集中)·명상(冥想)·삼매(三昧)에 이르는 수행단계와 라자요가와 갸나요가에 대응될 수 있으며, 기운을 다스리는 조식(調息)수행은 요가의 호흡법과 쿤달리니요가, 박티요가로 성취할 수 있게 된다. 금촉(禁觸)수행은 개인적·사회적 계율을 지키는 것과 음식조절, 육체 정화법, 다양한 아사나 수행들을 통해 이를 보완할 수 있을 것이다. 중요한 것은 크게 삼분된 수행체계와 방법들이 서로 상호보완이 가능하며 총체적으로 고려되어야 한다는 점이다. 특히 인간을 전일적(全一的) 관점에서 고려하는 통합 의학의 시대에 완전한 건강에 이르는 길은 통합적인 수행체계에 따라 수행이 실천되어짐으로써 가능하다고 보는 것이다. 그 중심에 자리하고 있는 삼일신고와 요가경전들의 수행 체계가 면밀히 연구되어질 가치가 있는 이유이다.
Perfect health and happiness are a universal aim for human beings. Specific and practical studies on human beings have been handed down from ancient times. As a result, people see human beings with a holistic viewpoint throughout the East and the West. Particularly, humans viewed as holistic existen...
Perfect health and happiness are a universal aim for human beings. Specific and practical studies on human beings have been handed down from ancient times. As a result, people see human beings with a holistic viewpoint throughout the East and the West. Particularly, humans viewed as holistic existence with body, energy, mind and deeper order. The thesis presents that discipline can bring people to perfect health and happiness and its clues can be found in Samilsingo and Yoga scriptures. It also respectively draws a comparison between both of them in terms of discipline principle, system and method and represents a model of comprehensive discipline system. As a result of the study, Samilsingo and Yoga scriptures are telling the universal substance is made up with one where human beings and all things are created. They offer a discipline system and method to return to become one. In Samilsingo, three gods, a function of one god create personal factors like nature, life, essence, three truths where mind, energy and body are differentiated. Practical discipline is as follows: stationariness of senses, breathing, and forbidding touches. Yoga discipline has developed with diverse aspects from generation to generation while their vision of the universe accord with principles of Samkhya?Yoga and Vedanta. The structure of human beings is explained with Panca-kosa and the physiological cause with Prana and Cakra. There are two Yoga discipline systems to reach the Atman; Ashtanga yoga and Hatha yoga. This study compares each principle of yoga on its level by combining it and presents a comprehensive discipline system. Discipline systems indicated from Samilsingo and Yoga scriptures have a same goal to reach the one. The principles of Samilsingo predicate a possibility of synthesis as compared to Panca-kosa, Cakra, Ashtanga yoga, and different discipline ways of yoga on a comprehensive level. As a result, stationariness of senses called total mind discipline is equivalent to prathyahara, dharana, dhyana and samadhi of Ashtanga yoga, Raja yoga and Jnana yoga while breathing to keep the energy in order can be completed through breathing, Kundalini yoga and Bhakti yoga. Forbidding touches can be complemented by observing personal and social rules, controlling food, purifying body, and doing a variety of Asana. The important thing is that three parts of discipline systems and practices are possibly functioning reciprocally and they should be deliberated totally. It shows that comprehensive discipline system can lead to perfect healthy condition in the age of total medical science which tries to think over human beings with a holistic viewpoint. It is because discipline systems from Samilsingo and Yoga scriptures are worth elaborately studying.
Perfect health and happiness are a universal aim for human beings. Specific and practical studies on human beings have been handed down from ancient times. As a result, people see human beings with a holistic viewpoint throughout the East and the West. Particularly, humans viewed as holistic existence with body, energy, mind and deeper order. The thesis presents that discipline can bring people to perfect health and happiness and its clues can be found in Samilsingo and Yoga scriptures. It also respectively draws a comparison between both of them in terms of discipline principle, system and method and represents a model of comprehensive discipline system. As a result of the study, Samilsingo and Yoga scriptures are telling the universal substance is made up with one where human beings and all things are created. They offer a discipline system and method to return to become one. In Samilsingo, three gods, a function of one god create personal factors like nature, life, essence, three truths where mind, energy and body are differentiated. Practical discipline is as follows: stationariness of senses, breathing, and forbidding touches. Yoga discipline has developed with diverse aspects from generation to generation while their vision of the universe accord with principles of Samkhya?Yoga and Vedanta. The structure of human beings is explained with Panca-kosa and the physiological cause with Prana and Cakra. There are two Yoga discipline systems to reach the Atman; Ashtanga yoga and Hatha yoga. This study compares each principle of yoga on its level by combining it and presents a comprehensive discipline system. Discipline systems indicated from Samilsingo and Yoga scriptures have a same goal to reach the one. The principles of Samilsingo predicate a possibility of synthesis as compared to Panca-kosa, Cakra, Ashtanga yoga, and different discipline ways of yoga on a comprehensive level. As a result, stationariness of senses called total mind discipline is equivalent to prathyahara, dharana, dhyana and samadhi of Ashtanga yoga, Raja yoga and Jnana yoga while breathing to keep the energy in order can be completed through breathing, Kundalini yoga and Bhakti yoga. Forbidding touches can be complemented by observing personal and social rules, controlling food, purifying body, and doing a variety of Asana. The important thing is that three parts of discipline systems and practices are possibly functioning reciprocally and they should be deliberated totally. It shows that comprehensive discipline system can lead to perfect healthy condition in the age of total medical science which tries to think over human beings with a holistic viewpoint. It is because discipline systems from Samilsingo and Yoga scriptures are worth elaborately studying.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.