본 연구는 경기도 소재 남, 여 중학생 385명을 대상으로 영양지식의 수준과 식습관의 실태를 분석하고, 영양지식과 식습관이 신체적 건강상태와 학업성취도에 미치는 영향을 조사하여, 영양교육에 필요한 기초 자료를 제공 하는데 그 목적이 있다. 조사 결과 영양지식과 식습관의 관계에서는 영양지식 점수가 높을수록 하루 3번의 식사를 많이 하고 규칙적인 식사를 하며, 편식을 하지 않고, 아침 식사를 매일 하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 또한 우유 및 유제품을 간식으로 선호하는 응답자들의 영양지식 점수가 높았으며 햄버거를 거의 먹지 않는 ...
본 연구는 경기도 소재 남, 여 중학생 385명을 대상으로 영양지식의 수준과 식습관의 실태를 분석하고, 영양지식과 식습관이 신체적 건강상태와 학업성취도에 미치는 영향을 조사하여, 영양교육에 필요한 기초 자료를 제공 하는데 그 목적이 있다. 조사 결과 영양지식과 식습관의 관계에서는 영양지식 점수가 높을수록 하루 3번의 식사를 많이 하고 규칙적인 식사를 하며, 편식을 하지 않고, 아침 식사를 매일 하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 또한 우유 및 유제품을 간식으로 선호하는 응답자들의 영양지식 점수가 높았으며 햄버거를 거의 먹지 않는 학생의 영양지식 점수가 높게 나타났다. 영양지식과 학업성취도와의 관계에서는 영양지식 점수가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 식습관과 신체적 건강 상태의 관계는 하루 식사횟수가 3회이고, 하루 3끼 충분한 시간을 식사를 하며, 편식을 하지 않고, 아침식사를 매일 먹는 그룹의 건강상태가 좋게 나타났으며, 라면과 햄버거, 단 음식의 섭취 빈도가 높을수록 눈의 건강상태가 좋지 않음을 알 수 있었다. 식습관과 학업 성취도의 관계에서는 하루 식사횟수가 3회이고, 3끼 모두 충분한 시간을 가지고 식사를 하며, 편식을 하지 않는 그룹의 학업성취도가 높게 나타났다. 학업성취도가 높을수록 귀와 호흡기의 건강상태 및 전체적인 건강상태가 좋게 나타났다.
본 연구는 경기도 소재 남, 여 중학생 385명을 대상으로 영양지식의 수준과 식습관의 실태를 분석하고, 영양지식과 식습관이 신체적 건강상태와 학업성취도에 미치는 영향을 조사하여, 영양교육에 필요한 기초 자료를 제공 하는데 그 목적이 있다. 조사 결과 영양지식과 식습관의 관계에서는 영양지식 점수가 높을수록 하루 3번의 식사를 많이 하고 규칙적인 식사를 하며, 편식을 하지 않고, 아침 식사를 매일 하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 또한 우유 및 유제품을 간식으로 선호하는 응답자들의 영양지식 점수가 높았으며 햄버거를 거의 먹지 않는 학생의 영양지식 점수가 높게 나타났다. 영양지식과 학업성취도와의 관계에서는 영양지식 점수가 높을수록 학업성취도가 높게 나타났다. 식습관과 신체적 건강 상태의 관계는 하루 식사횟수가 3회이고, 하루 3끼 충분한 시간을 식사를 하며, 편식을 하지 않고, 아침식사를 매일 먹는 그룹의 건강상태가 좋게 나타났으며, 라면과 햄버거, 단 음식의 섭취 빈도가 높을수록 눈의 건강상태가 좋지 않음을 알 수 있었다. 식습관과 학업 성취도의 관계에서는 하루 식사횟수가 3회이고, 3끼 모두 충분한 시간을 가지고 식사를 하며, 편식을 하지 않는 그룹의 학업성취도가 높게 나타났다. 학업성취도가 높을수록 귀와 호흡기의 건강상태 및 전체적인 건강상태가 좋게 나타났다.
The purpose of the study was to 1) examine the nutrition knowledge and dietary behavior 2) investigate the effect of dietary behavior and nutrition knowledge on health condition and academic achievement in 385 middle school students in Gyeonggi province 3) provide basic data that is necessary for nu...
The purpose of the study was to 1) examine the nutrition knowledge and dietary behavior 2) investigate the effect of dietary behavior and nutrition knowledge on health condition and academic achievement in 385 middle school students in Gyeonggi province 3) provide basic data that is necessary for nutrition education. The analyzed results of the questionnaire are as follows: In the relation of nutrition knowledge and dietary behavior, the higher score participants had on nutrition knowledge, the more they had meal three times a day and ate regularly and had breakfast everyday. Also, both subjects who preferred milk and dairy food for snacks and students who rarely had hamburger showed high score on nutrition knowledge. As for the relation of nutrition knowledge and academic achievement, the higher score participants had on nutrition knowledge, the better they performed at school. In the relation of dietary behavior and health condition, the student group that had meal three times a day, had enough time for three meals, and had breakfast everyday showed good health condition. On the other hand, the more students had Korean noodle ‘Ramen’, hamburger and sweets, the worse condition they had in their eyes. As for the relation of dietary behavior and academic achievement, the student group that had meal three times a day, had enough time for three meals, and had balanced diet showed high academic achievement. The higher score students had on academic achievement, the better condition they had in their ears, respiratory organs, and overall health status.
The purpose of the study was to 1) examine the nutrition knowledge and dietary behavior 2) investigate the effect of dietary behavior and nutrition knowledge on health condition and academic achievement in 385 middle school students in Gyeonggi province 3) provide basic data that is necessary for nutrition education. The analyzed results of the questionnaire are as follows: In the relation of nutrition knowledge and dietary behavior, the higher score participants had on nutrition knowledge, the more they had meal three times a day and ate regularly and had breakfast everyday. Also, both subjects who preferred milk and dairy food for snacks and students who rarely had hamburger showed high score on nutrition knowledge. As for the relation of nutrition knowledge and academic achievement, the higher score participants had on nutrition knowledge, the better they performed at school. In the relation of dietary behavior and health condition, the student group that had meal three times a day, had enough time for three meals, and had breakfast everyday showed good health condition. On the other hand, the more students had Korean noodle ‘Ramen’, hamburger and sweets, the worse condition they had in their eyes. As for the relation of dietary behavior and academic achievement, the student group that had meal three times a day, had enough time for three meals, and had balanced diet showed high academic achievement. The higher score students had on academic achievement, the better condition they had in their ears, respiratory organs, and overall health status.
주제어
#식습관 건강상태 학업성취도 중학생
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.