이현화 희곡에는 부조리한 인물들이 다수 등장한다. 이 논문은 한 가지 이론에 한정하지 않고, 다양한 방법론으로 이현화 희곡 인물들의 특성과 유형에 대해 논하려 한다. Ⅱ장에서는 다섯 편의 작품을 대상으로 등장인물의 특성을 집중적으로 분석하였다. <요한을 찾습니다>는 정신이상자 청년을 통해 한국 종교의 문제점들을 역설적으로 드러내고 있다. <누구세요?>는 전격 부조리극으로 현대 사회에서 기계화된 인간들의 모습을 희화적으로 그려낸다. <카덴자>는 불특정인인 여자 관객을 강제로 고문하는 연극인데, 이는 당대의 체제 상황을 잔혹 기법으로 고발한 것이다. <0.917>은 ...
이현화 희곡에는 부조리한 인물들이 다수 등장한다. 이 논문은 한 가지 이론에 한정하지 않고, 다양한 방법론으로 이현화 희곡 인물들의 특성과 유형에 대해 논하려 한다. Ⅱ장에서는 다섯 편의 작품을 대상으로 등장인물의 특성을 집중적으로 분석하였다. <요한을 찾습니다>는 정신이상자 청년을 통해 한국 종교의 문제점들을 역설적으로 드러내고 있다. <누구세요?>는 전격 부조리극으로 현대 사회에서 기계화된 인간들의 모습을 희화적으로 그려낸다. <카덴자>는 불특정인인 여자 관객을 강제로 고문하는 연극인데, 이는 당대의 체제 상황을 잔혹 기법으로 고발한 것이다. <0.917>은 프로이트의 인격 구조 이론을 근거로 아이의 대담한 대사와 성적 표현을 무의식의 표출로 보았다. <불가불가>는 작가의 역사의식을 잘 드러내는 작품이다. 배우와 객석을 통제하며 각성을 유도하는 연출을 작가의 분신으로 전제했다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 분석한 인물 특성을 중심으로 이현화 희곡 인물들의 유형을 전반적으로 분석하였다. 전기, 중기, 후기의 인물 유형이 다르게 나타나고 있지만, 공통적으로 인물들이 폭력성을 띠고 있음을 알 수 있다. 극중 인물들의 폭력은 사회와 시대를 향한 소통과 고발의 표현방법이다. 이 논문에서는 특히 논란이 되었던 이현화 인물들의 가학적 행위들을 성적 충동으로 보기보다는 내재적 표현 기제로 보고 심도 있게 논하였다. 이현화는 시대를 고민하는 작가이며 역사의식이 강한 작가이다. 그의 희곡 인물들은 부조리한 시대를 직시하고, 역사를 인식하며, 사회를 고민하는 인물들이 대부분이다.
이현화 희곡에는 부조리한 인물들이 다수 등장한다. 이 논문은 한 가지 이론에 한정하지 않고, 다양한 방법론으로 이현화 희곡 인물들의 특성과 유형에 대해 논하려 한다. Ⅱ장에서는 다섯 편의 작품을 대상으로 등장인물의 특성을 집중적으로 분석하였다. <요한을 찾습니다>는 정신이상자 청년을 통해 한국 종교의 문제점들을 역설적으로 드러내고 있다. <누구세요?>는 전격 부조리극으로 현대 사회에서 기계화된 인간들의 모습을 희화적으로 그려낸다. <카덴자>는 불특정인인 여자 관객을 강제로 고문하는 연극인데, 이는 당대의 체제 상황을 잔혹 기법으로 고발한 것이다. <0.917>은 프로이트의 인격 구조 이론을 근거로 아이의 대담한 대사와 성적 표현을 무의식의 표출로 보았다. <불가불가>는 작가의 역사의식을 잘 드러내는 작품이다. 배우와 객석을 통제하며 각성을 유도하는 연출을 작가의 분신으로 전제했다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 분석한 인물 특성을 중심으로 이현화 희곡 인물들의 유형을 전반적으로 분석하였다. 전기, 중기, 후기의 인물 유형이 다르게 나타나고 있지만, 공통적으로 인물들이 폭력성을 띠고 있음을 알 수 있다. 극중 인물들의 폭력은 사회와 시대를 향한 소통과 고발의 표현방법이다. 이 논문에서는 특히 논란이 되었던 이현화 인물들의 가학적 행위들을 성적 충동으로 보기보다는 내재적 표현 기제로 보고 심도 있게 논하였다. 이현화는 시대를 고민하는 작가이며 역사의식이 강한 작가이다. 그의 희곡 인물들은 부조리한 시대를 직시하고, 역사를 인식하며, 사회를 고민하는 인물들이 대부분이다.
There appears many absurd characters in Lee, Hyun-hwa's plays. So, this thesis intended to discuss the characteristics and types of his characters by referring to various methodologies without limiting to just one theory. Chapter Ⅱ analyzed intensively the personalities of characters in his five pla...
There appears many absurd characters in Lee, Hyun-hwa's plays. So, this thesis intended to discuss the characteristics and types of his characters by referring to various methodologies without limiting to just one theory. Chapter Ⅱ analyzed intensively the personalities of characters in his five plays. reveals paradoxically the problems of Korean religion through an appearance of an insane young man. , a serious theater of the absurd, draws comically the features of human beings who have been mechanized in the modern society. , a play which forcibly tortures an unspecified female audience, indicts the systematic situations of the day by way of cruel technique. considers a child's bold narrative and sexual expressions as a representation of unconsciousness, based on Freud's theory of personality structure. reveals the playwright's historical consciousness. He has assumed that director's presentation which controls the players and audience and induces their enlightenment is an other self of the writer. Chapter Ⅲ analyzed the types of Lee, Hyun-hwa's characters by and large focusing on the personal characteristics analyzed in Chapter Ⅱ. Though the types of characters appear different in the first term, middle term, and final term, it has been found that the common characters take on violence. The characters' violence is a way of expression for communication and indictment toward the society and the age. Thus, this thesis made an in-depth discussion of the particularly controversial sadistic behaviors by Lee, Hyun-hwa's characters, considering it as a mechanism of internal expression rather than a sexual impulse Lee, Hyun-hwa is a playwright who has worried the contemporary with a strong historical consciousness. Most of the characters in his plays look straight on this absurd age, recognize history, and worry about the society.
There appears many absurd characters in Lee, Hyun-hwa's plays. So, this thesis intended to discuss the characteristics and types of his characters by referring to various methodologies without limiting to just one theory. Chapter Ⅱ analyzed intensively the personalities of characters in his five plays. reveals paradoxically the problems of Korean religion through an appearance of an insane young man. , a serious theater of the absurd, draws comically the features of human beings who have been mechanized in the modern society. , a play which forcibly tortures an unspecified female audience, indicts the systematic situations of the day by way of cruel technique. considers a child's bold narrative and sexual expressions as a representation of unconsciousness, based on Freud's theory of personality structure. reveals the playwright's historical consciousness. He has assumed that director's presentation which controls the players and audience and induces their enlightenment is an other self of the writer. Chapter Ⅲ analyzed the types of Lee, Hyun-hwa's characters by and large focusing on the personal characteristics analyzed in Chapter Ⅱ. Though the types of characters appear different in the first term, middle term, and final term, it has been found that the common characters take on violence. The characters' violence is a way of expression for communication and indictment toward the society and the age. Thus, this thesis made an in-depth discussion of the particularly controversial sadistic behaviors by Lee, Hyun-hwa's characters, considering it as a mechanism of internal expression rather than a sexual impulse Lee, Hyun-hwa is a playwright who has worried the contemporary with a strong historical consciousness. Most of the characters in his plays look straight on this absurd age, recognize history, and worry about the society.
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