본 연구의 목적은 노인에 대한 전인적인(holistic) 관점으로서 노인의 영성(Spirituality)과 우울(depression)과의 관계를 살펴봄으로서 사회복지실천(social work practice)의 영성적 접근가능성을 모색하는데 있다.조사대상자는 서울지역 내 거주하고 있는 60세 이상의 재가노인으로 질문지를 이용한 면접방식으로 설 문조사하였다.자료수집 기간은 2007년 11월 11일부터 12월 21일까지였으며 수집 된 자료는 SPSSWIN 12.0을 이용해 기술통계와 ...
본 연구의 목적은 노인에 대한 전인적인(holistic) 관점으로서 노인의 영성(Spirituality)과 우울(depression)과의 관계를 살펴봄으로서 사회복지실천(social work practice)의 영성적 접근가능성을 모색하는데 있다.조사대상자는 서울지역 내 거주하고 있는 60세 이상의 재가노인으로 질문지를 이용한 면접방식으로 설 문조사하였다.자료수집 기간은 2007년 11월 11일부터 12월 21일까지였으며 수집 된 자료는 SPSSWIN 12.0을 이용해 기술통계와 회귀분석(regression analysis)을 실시하였다.분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째,조사대상자의 우울 수준은 평균 6.67점(SD= 4.34)으로 경증도의 우울을 보 였으며 영성 정도는 평균 63.45점(SD=15.36)으로 조사되었다. 둘째,영성(종교적 안녕,실존적 안녕)이 노인 우울의 비활력 요인(anti-vitality factor)에 미치는 영향에서는 실존적 안녕,자아존중감,지각된 건강상태,종교적 안녕,그리고 인구사회학적 변수 중 성별과 학력(초졸 이하)이 비활력 요인에 유 의미한 변수로 나타났으며,비활력 요인에 대한 모형의 설명력은 71.1%로 매우 높게 나타났다.즉,노인의 실존적 안녕이 높을수록,자아존중감이 높을수록,노 인이 주관적으로 평가하는 건강상태가 좋다고 생각할수록 비활력 요인의 정도는 낮아졌다.그러나 영향력은 약하지만 종교적 안녕이 높을수록 노인의 비활력 요인의 정도는 높아지는 것으로 나타났다. 셋째,영성(종교적 안녕,실존적 안녕)이 노인의 우울 요인(depressionfactor)에 미치는 영향에서는 실존적 안녕과 자아존중감,그리고 인구사회학적 변수 중 학력(무학,초졸이하,중졸이하)과 성별이 노인의 우울 요인에 유의미한 영향을 미치는 변수로 확인되었으며,우울 요인에 대한 모형의 설명력은 51.1%로 높게 나타났다.즉,노인의 실존적 안녕이 높을수록,자아존중감이 높을수록 노인의 우울 요인의 정도가 낮아짐을 알 수 있었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 실존적 안녕(existentialwell-being)은 노인 우울을 설명하는 가장 중요한 예측요인이며 노인의 실존적 안녕의 정도가 높을수록 노인의 우울 정도는 낮아짐을 알 수 있다. 본 연구결과가 갖는 함의로는 먼저,사회복지분야에서 노인의 영성과 우울 관계에 대한 기초자료를 제공하였다는 점에서 이론적 함의를 찾을 수 있다. 다음으로,본 연구결과를 통해 영성의 중요성이 확인됨에 따라 사회사업실천에 있어 영적 영역을 포함하는 전인적 접근의 필요성을 시사해 주었다는 점에서 실천적 함의를 찾을 수 있다.따라서 후속연구에서는 노인 우울을 감소시키기 위해 영성의 실존적 측면을 강화할 수 있는 영성증진훈련프로그램이 적극적으로 개발되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 노인에 대한 전인적인(holistic) 관점으로서 노인의 영성(Spirituality)과 우울(depression)과의 관계를 살펴봄으로서 사회복지실천(social work practice)의 영성적 접근가능성을 모색하는데 있다.조사대상자는 서울지역 내 거주하고 있는 60세 이상의 재가노인으로 질문지를 이용한 면접방식으로 설 문조사하였다.자료수집 기간은 2007년 11월 11일부터 12월 21일까지였으며 수집 된 자료는 SPSSWIN 12.0을 이용해 기술통계와 회귀분석(regression analysis)을 실시하였다.분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째,조사대상자의 우울 수준은 평균 6.67점(SD= 4.34)으로 경증도의 우울을 보 였으며 영성 정도는 평균 63.45점(SD=15.36)으로 조사되었다. 둘째,영성(종교적 안녕,실존적 안녕)이 노인 우울의 비활력 요인(anti-vitality factor)에 미치는 영향에서는 실존적 안녕,자아존중감,지각된 건강상태,종교적 안녕,그리고 인구사회학적 변수 중 성별과 학력(초졸 이하)이 비활력 요인에 유 의미한 변수로 나타났으며,비활력 요인에 대한 모형의 설명력은 71.1%로 매우 높게 나타났다.즉,노인의 실존적 안녕이 높을수록,자아존중감이 높을수록,노 인이 주관적으로 평가하는 건강상태가 좋다고 생각할수록 비활력 요인의 정도는 낮아졌다.그러나 영향력은 약하지만 종교적 안녕이 높을수록 노인의 비활력 요인의 정도는 높아지는 것으로 나타났다. 셋째,영성(종교적 안녕,실존적 안녕)이 노인의 우울 요인(depressionfactor)에 미치는 영향에서는 실존적 안녕과 자아존중감,그리고 인구사회학적 변수 중 학력(무학,초졸이하,중졸이하)과 성별이 노인의 우울 요인에 유의미한 영향을 미치는 변수로 확인되었으며,우울 요인에 대한 모형의 설명력은 51.1%로 높게 나타났다.즉,노인의 실존적 안녕이 높을수록,자아존중감이 높을수록 노인의 우울 요인의 정도가 낮아짐을 알 수 있었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 실존적 안녕(existentialwell-being)은 노인 우울을 설명하는 가장 중요한 예측요인이며 노인의 실존적 안녕의 정도가 높을수록 노인의 우울 정도는 낮아짐을 알 수 있다. 본 연구결과가 갖는 함의로는 먼저,사회복지분야에서 노인의 영성과 우울 관계에 대한 기초자료를 제공하였다는 점에서 이론적 함의를 찾을 수 있다. 다음으로,본 연구결과를 통해 영성의 중요성이 확인됨에 따라 사회사업실천에 있어 영적 영역을 포함하는 전인적 접근의 필요성을 시사해 주었다는 점에서 실천적 함의를 찾을 수 있다.따라서 후속연구에서는 노인 우울을 감소시키기 위해 영성의 실존적 측면을 강화할 수 있는 영성증진훈련프로그램이 적극적으로 개발되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to find the possibility of spiritual approach in social work practice through investigating the relationship between depression of the elderly and their spirituality from a holistic point of view. This was conducted a questionnaire survey of the elderly(age 60 or older) ...
The purpose of this study is to find the possibility of spiritual approach in social work practice through investigating the relationship between depression of the elderly and their spirituality from a holistic point of view. This was conducted a questionnaire survey of the elderly(age 60 or older) staying at home. The survey period took place from November 11th through December 21th, and the collected data was processed as descriptive statistics and regression analysis using SPSS WIN 12.0. In short, the analysis results were as follows. First, the average depression level of the surveyed elderly indicated 6.67(SD= 4.34), which means a slight case of depression, and their average spirituality level did 63.45(SD=15.36). Second, in an investigation about the influence of the spirituality(religious well-being, existential well-being) upon anti-vitality factor of depression in the elderly, existential well-being, self-esteem, self-perceived health status, religious well-being, and gender and educational background(graduated from elementary school) among socio-demographic variables showed meaningful differences. And then, the model on anti-vitality factor revealed a very high explanation ability of 71.1%. In other words, the higher the elderly's existential well-being, self-esteem, self-perceived health status got, the lower the anti-vitality factor of depression became. But, although the influence is less powerful than existential well-being, the higher religious well-being also went, the higher anti-vitality factor level became. Third, in an investigation about the influence of the spirituality(religious well-being, existential well-being) upon depression factor in the elderly, existential well-being, self-esteem, self-perceived health status, and gender and educational background(uneducated, under elementary school, under middle school) among socio-demographic variables showed meaningful differences. And then, the explanation ability of model on depression factor was 51.1%. In conclusion, the higher the elderly's existential well-being, self-esteem, self-perceived health status got, the lower depression factor became. After all this analysis, existential well-being was found to be the most significant predictor, and the higher existential well-being of the elderly went, the lower depression in them got. First of all, the consequence of this study is of great theoretical implication in giving the basic data on relationship between the spirituality and depression in the elderly to the area of social work. Secondly, according to importance of spirituality confirmed through this study, it has a practical implication in suggesting the necessity of holistic approach including spiritual area in social work practice. Therefore, in a follow-up study, training programs for spiritual advancement, which can strengthen the existential side of spirituality in order to reduce depression in the elderly, should be aggressively developed.
The purpose of this study is to find the possibility of spiritual approach in social work practice through investigating the relationship between depression of the elderly and their spirituality from a holistic point of view. This was conducted a questionnaire survey of the elderly(age 60 or older) staying at home. The survey period took place from November 11th through December 21th, and the collected data was processed as descriptive statistics and regression analysis using SPSS WIN 12.0. In short, the analysis results were as follows. First, the average depression level of the surveyed elderly indicated 6.67(SD= 4.34), which means a slight case of depression, and their average spirituality level did 63.45(SD=15.36). Second, in an investigation about the influence of the spirituality(religious well-being, existential well-being) upon anti-vitality factor of depression in the elderly, existential well-being, self-esteem, self-perceived health status, religious well-being, and gender and educational background(graduated from elementary school) among socio-demographic variables showed meaningful differences. And then, the model on anti-vitality factor revealed a very high explanation ability of 71.1%. In other words, the higher the elderly's existential well-being, self-esteem, self-perceived health status got, the lower the anti-vitality factor of depression became. But, although the influence is less powerful than existential well-being, the higher religious well-being also went, the higher anti-vitality factor level became. Third, in an investigation about the influence of the spirituality(religious well-being, existential well-being) upon depression factor in the elderly, existential well-being, self-esteem, self-perceived health status, and gender and educational background(uneducated, under elementary school, under middle school) among socio-demographic variables showed meaningful differences. And then, the explanation ability of model on depression factor was 51.1%. In conclusion, the higher the elderly's existential well-being, self-esteem, self-perceived health status got, the lower depression factor became. After all this analysis, existential well-being was found to be the most significant predictor, and the higher existential well-being of the elderly went, the lower depression in them got. First of all, the consequence of this study is of great theoretical implication in giving the basic data on relationship between the spirituality and depression in the elderly to the area of social work. Secondly, according to importance of spirituality confirmed through this study, it has a practical implication in suggesting the necessity of holistic approach including spiritual area in social work practice. Therefore, in a follow-up study, training programs for spiritual advancement, which can strengthen the existential side of spirituality in order to reduce depression in the elderly, should be aggressively developed.
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