오늘날, 말하기의 중요성이 대두되면서 말하기나 듣기에 관련된 교육이 강조되고 있다. 전통적인 말하기 교육이 이론 중심의 교육이었다면, 제 7차 교육과정에서는 실제에 중점을 둔 새로운 교육방식이 요구되고 있다. 말을 잘 한다는 것은 음성언어를 구사하는 능력만을 의미하는 것이 아니다. 말을 할 때 음성 언어만을 사용하는 것이 아니라 손짓이나 몸짓을 사용하기도 하고, 듣는 사람의 표정이나 반응을 보고 그 상태나 심리 등을 고려하여 말을 하기 때문에 말을 잘 하는 것으로 느껴지는 것이다. 이와 같이 음성언어 외적인 측면에서 표정, 몸짓,...
오늘날, 말하기의 중요성이 대두되면서 말하기나 듣기에 관련된 교육이 강조되고 있다. 전통적인 말하기 교육이 이론 중심의 교육이었다면, 제 7차 교육과정에서는 실제에 중점을 둔 새로운 교육방식이 요구되고 있다. 말을 잘 한다는 것은 음성언어를 구사하는 능력만을 의미하는 것이 아니다. 말을 할 때 음성 언어만을 사용하는 것이 아니라 손짓이나 몸짓을 사용하기도 하고, 듣는 사람의 표정이나 반응을 보고 그 상태나 심리 등을 고려하여 말을 하기 때문에 말을 잘 하는 것으로 느껴지는 것이다. 이와 같이 음성언어 외적인 측면에서 표정, 몸짓, 손짓과 같은 것을 사용해 의사소통 하는 것을 비언어라고 한다. 즉 비언어적 표현도 잘 사용하면 말하기 능력향상에 도움을 줄 수 있는 것을 알 수 있다. 그렇기 때문에 이 글은 ‘비언어적 의사소통’에 대한 실제적인 교수-학습 방안을 설계하는데 연구 목적을 두었으며 그 연구 대상은 9학년 2학기 《생활국어》교과서의 4. ‘적극적으로 말하고 듣기’ 단원의 소단원인 (1)‘언어, 반언어, 그리고 비언어적 의사소통’에서 ‘비언어적 의사소통’ 단원으로 하였다. 머리말에서는 이 글의 연구 필요성과 목적, 연구방법과 내용에 대해 구체적으로 제시하였다. Ⅱ장에서는 비언어적 표현에 대한 앞선 연구들을 살펴봄으로써 이글의 밑바탕으로 삼고자 하였다. Ⅲ장에서는 이 글의 연구대상인 비언어적 표현이 제7차 교육과정과 교과서 속에서 어떻게 실현되고 교육되고 있는지 알아보기 위하여 교육과정과 교과서를 검토해 보았다. Ⅳ장에서는 ‘비언어적 의사소통’의 실제적인 교수-학습 지도안을 설계하기에 앞서 ‘비언어적 의사소통’의 교수-학습 원리를 살펴보았고, 이에 따른 ‘비언어적 의사소통’의 지도 방안을 모색해 보았다. Ⅴ장에서는 ‘비언어적 의사소통’의 지도 방안을 기초로 하여, 본시 수업의 실제 교수-학습 지도안을 각 차시별로 제시하였다. 그것은 ‘비언어적 표현’의 교수-학습 지도안과 ‘비언어적 의사소통의 실제’ 교수-학습 지도안으로 구체화 되어 제시된다. 하지만, 이 글은 ‘비언어적 의사소통’에 대한 교수-학습 지도안을 제시하는데 그치고 있다는 한계를 가지고 있다. 이는 후속과제로 남겨 놓아야 할 것이다. ‘비언어적 의사소통’에 대한 교육이 학습자들의 말하기 능력이나 의사소통 능력 향상에 도움이 되기를 바라며 앞으로도 ‘비언어적 의사소통’에 대한 연구가 계속적으로 이어지기를 바란다.
오늘날, 말하기의 중요성이 대두되면서 말하기나 듣기에 관련된 교육이 강조되고 있다. 전통적인 말하기 교육이 이론 중심의 교육이었다면, 제 7차 교육과정에서는 실제에 중점을 둔 새로운 교육방식이 요구되고 있다. 말을 잘 한다는 것은 음성언어를 구사하는 능력만을 의미하는 것이 아니다. 말을 할 때 음성 언어만을 사용하는 것이 아니라 손짓이나 몸짓을 사용하기도 하고, 듣는 사람의 표정이나 반응을 보고 그 상태나 심리 등을 고려하여 말을 하기 때문에 말을 잘 하는 것으로 느껴지는 것이다. 이와 같이 음성언어 외적인 측면에서 표정, 몸짓, 손짓과 같은 것을 사용해 의사소통 하는 것을 비언어라고 한다. 즉 비언어적 표현도 잘 사용하면 말하기 능력향상에 도움을 줄 수 있는 것을 알 수 있다. 그렇기 때문에 이 글은 ‘비언어적 의사소통’에 대한 실제적인 교수-학습 방안을 설계하는데 연구 목적을 두었으며 그 연구 대상은 9학년 2학기 《생활국어》교과서의 4. ‘적극적으로 말하고 듣기’ 단원의 소단원인 (1)‘언어, 반언어, 그리고 비언어적 의사소통’에서 ‘비언어적 의사소통’ 단원으로 하였다. 머리말에서는 이 글의 연구 필요성과 목적, 연구방법과 내용에 대해 구체적으로 제시하였다. Ⅱ장에서는 비언어적 표현에 대한 앞선 연구들을 살펴봄으로써 이글의 밑바탕으로 삼고자 하였다. Ⅲ장에서는 이 글의 연구대상인 비언어적 표현이 제7차 교육과정과 교과서 속에서 어떻게 실현되고 교육되고 있는지 알아보기 위하여 교육과정과 교과서를 검토해 보았다. Ⅳ장에서는 ‘비언어적 의사소통’의 실제적인 교수-학습 지도안을 설계하기에 앞서 ‘비언어적 의사소통’의 교수-학습 원리를 살펴보았고, 이에 따른 ‘비언어적 의사소통’의 지도 방안을 모색해 보았다. Ⅴ장에서는 ‘비언어적 의사소통’의 지도 방안을 기초로 하여, 본시 수업의 실제 교수-학습 지도안을 각 차시별로 제시하였다. 그것은 ‘비언어적 표현’의 교수-학습 지도안과 ‘비언어적 의사소통의 실제’ 교수-학습 지도안으로 구체화 되어 제시된다. 하지만, 이 글은 ‘비언어적 의사소통’에 대한 교수-학습 지도안을 제시하는데 그치고 있다는 한계를 가지고 있다. 이는 후속과제로 남겨 놓아야 할 것이다. ‘비언어적 의사소통’에 대한 교육이 학습자들의 말하기 능력이나 의사소통 능력 향상에 도움이 되기를 바라며 앞으로도 ‘비언어적 의사소통’에 대한 연구가 계속적으로 이어지기를 바란다.
In these days, speaking and listening education is very important by the needs of the speaking skills. Traditional pattern of speaking education is focused on theory, however, 7th curriculum demand new education method based on reality. To be a good speaker is not mean voice language skills. When sp...
In these days, speaking and listening education is very important by the needs of the speaking skills. Traditional pattern of speaking education is focused on theory, however, 7th curriculum demand new education method based on reality. To be a good speaker is not mean voice language skills. When speaking, it knows that it uses not only a vocal language, but also a motion of the hand or gesturing. And it considers the state or the psychological back of expressions or reactions of the person who listens. So it is to come to feel with the description well. With this the external aspect of the vocal language, What it does communication by using expressions, gesturing and motions of the hand is as non-verbal. Exactly, It informed that it could be help for the ability upgrade which it talks of decreasing, If a non-verbal expression is used well. Based on such a background, the aim of this study is to seek the way of teaching and learning focused on non-verbal communication in the ninth grader's 《Saenghwal Gugea》 text book was selected and analyzed : unit 4. ‘active part in speaking and listening', (1) ‘language, semi-verbal, and non-verbal communication.’ Based on contents ‘non-verbal communication', an appropriate lesson plan was provided for the study. In the introduction, the necessity, purpose, object, and methods of this study were presented. In chapterⅡ, previous studies on the reading of non-verbal communication were investigated and the direction of studies was mentioned. In chapter Ⅲ, the 7th Korean language curriculum and textbook were examined in order to consider how the non-verbal expression education was organized in 7th curriculum. In chapter Ⅳ, teaching and learning principles and teaching methods of the ??non-verbal communication?? were presented before the practical proposal. In chapter Ⅴ, based on the principles and methods, practical lesson plan is presented. In totally, it is organized two time and it included actives of??non-verbal expression??,??non-verbal communication practice??. ??Non-verbal communication?? study has been unpractical. However, this study will be great help to improve learner's speaking skill or communication ability. To develop more practical ‘non-verbal communication’ study should be carried out.
In these days, speaking and listening education is very important by the needs of the speaking skills. Traditional pattern of speaking education is focused on theory, however, 7th curriculum demand new education method based on reality. To be a good speaker is not mean voice language skills. When speaking, it knows that it uses not only a vocal language, but also a motion of the hand or gesturing. And it considers the state or the psychological back of expressions or reactions of the person who listens. So it is to come to feel with the description well. With this the external aspect of the vocal language, What it does communication by using expressions, gesturing and motions of the hand is as non-verbal. Exactly, It informed that it could be help for the ability upgrade which it talks of decreasing, If a non-verbal expression is used well. Based on such a background, the aim of this study is to seek the way of teaching and learning focused on non-verbal communication in the ninth grader's 《Saenghwal Gugea》 text book was selected and analyzed : unit 4. ‘active part in speaking and listening', (1) ‘language, semi-verbal, and non-verbal communication.’ Based on contents ‘non-verbal communication', an appropriate lesson plan was provided for the study. In the introduction, the necessity, purpose, object, and methods of this study were presented. In chapterⅡ, previous studies on the reading of non-verbal communication were investigated and the direction of studies was mentioned. In chapter Ⅲ, the 7th Korean language curriculum and textbook were examined in order to consider how the non-verbal expression education was organized in 7th curriculum. In chapter Ⅳ, teaching and learning principles and teaching methods of the ??non-verbal communication?? were presented before the practical proposal. In chapter Ⅴ, based on the principles and methods, practical lesson plan is presented. In totally, it is organized two time and it included actives of??non-verbal expression??,??non-verbal communication practice??. ??Non-verbal communication?? study has been unpractical. However, this study will be great help to improve learner's speaking skill or communication ability. To develop more practical ‘non-verbal communication’ study should be carried out.
주제어
#비언어적 의사소통 언어 반언어 비언어적 표현 지도방안 language semi-verbal non-verbal expression non-verbal communication method of teaching and learning
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