글로벌 시대의 도래로 외국인 모델이 증가하고 기업간 광고경쟁이 치열해짐에도 불구하고 정보원으로서의 외국인 모델의 특성은 아직까지 체계적으로 논의되지 못하고 있는 실정이다. 단지 광고 실무에서 외국인 모델의 매력성을 광고에 적용시키려는 단편적인 모델과 함께 관련 연구도 부족한 실정이다. 따라서 외국인 모델의 다양한 특성에 따른 광고 효과를 분석하는 것은 광고 실무에 일정 정도 기여를 할 수 있을 것이라 생각한다. 특히 중국 시장 내에 한국이나 중국기업들은 치열한 경쟁 속에서 자사의 이미지를 끊임없이 향상시켜 주도권을 선점하기 위해 다양한 형식의 광고를 집행하고 있다. 따라서 이 연구는 중국 소비자들을 대상으로 제품관여도 유형에 따라 광고 효과에 영향을 미치는 한국인 광고 모델의 특성을 파악한 후, 중국 ...
글로벌 시대의 도래로 외국인 모델이 증가하고 기업간 광고경쟁이 치열해짐에도 불구하고 정보원으로서의 외국인 모델의 특성은 아직까지 체계적으로 논의되지 못하고 있는 실정이다. 단지 광고 실무에서 외국인 모델의 매력성을 광고에 적용시키려는 단편적인 모델과 함께 관련 연구도 부족한 실정이다. 따라서 외국인 모델의 다양한 특성에 따른 광고 효과를 분석하는 것은 광고 실무에 일정 정도 기여를 할 수 있을 것이라 생각한다. 특히 중국 시장 내에 한국이나 중국기업들은 치열한 경쟁 속에서 자사의 이미지를 끊임없이 향상시켜 주도권을 선점하기 위해 다양한 형식의 광고를 집행하고 있다. 따라서 이 연구는 중국 소비자들을 대상으로 제품관여도 유형에 따라 광고 효과에 영향을 미치는 한국인 광고 모델의 특성을 파악한 후, 중국 유명인 모델과의 비교를 하고자 한다. 이를 통해 시장 개방 이후 광고의 영향력이 증가하고 있는 중국 시장에서 조금 더 효과적인 광고 모델 선정에 기여를 하고자 한다. 이 연구는 광고 모델 유형에 따라 광고효과에 대해 다음과 같은 결과를 제시하고 있다. 첫째, 휴대폰광고와 초코파이 광고에서는 중국인 모델보다 한국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 광고에 대한 태도에게 유의한 영향을 더 미친다. 둘째, 휴대폰광고에서는 중국인 모델보다 한국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 브랜드에 대한 태도에게 유의한 영향을 더 미치고 초코파이 광고에서는 한국인 모델보다 중국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 브랜드에 대한 태도에게 유의한 영향을 더 미친다. 셋째, 휴대폰광고에서는 한국인 모델보다 중국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 구매의도에게 유의한 영향을 더 미치고 초코파이 광고에서는 한국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 구매의도에게 유의한 영향을 더 미친다. 또한 이 연구를 수행하면서 나타난 연구의 한계점과 향후 연구과제는 다음과 같다. 첫째, 피험자들을 대학생으로 한정하였기 때문에 연구결과에 대한 일반화에 한계가 있다. 따라서 보다 다양한 소비자 계층을 상대로 인구 통계적 특성을 고려한 연구가 요구되고 있다. 둘째, 실험 자극물의 제한 점이다. 광고물이 인쇄매체로 제작이 되어 피험자들이 방송매체광고와 다른 인식 정도를 보일 수도 있다는 점에서 방송매체를 통한 향후 연구가 진행된다면 연구결과에 대한 신뢰도와 외적 타당성을 향상시킬 수 있다. 셋째, 제품과 광고모델은 사전조사로 선정하여 그 속성을 미리 설정하였는데, 그 선정 모델과, 소비자들이 실생활에서 보고 느끼는 것이 완전히 일치하지 않은 이유로 인하여, 연구결과의 불확실성을 내포하고 있다. 따라서 이를 해결할 수 있는 방법을 찾아내야 한다. 넷째, 연구 변인들에서 광고모델의 국적은 광고효과에 영향을 미치지 않거나 광고효과에 대한 설명력이 낮게 나타났다. 이것은 광고모델의 선정으로 인해 야기된 것일 수 있고 변인 투입의 문제일 수도 있다. 향후 연구는 실무적이나 이론적으로 더 완비된 변인들에 대한 연구가 필요하다.
글로벌 시대의 도래로 외국인 모델이 증가하고 기업간 광고경쟁이 치열해짐에도 불구하고 정보원으로서의 외국인 모델의 특성은 아직까지 체계적으로 논의되지 못하고 있는 실정이다. 단지 광고 실무에서 외국인 모델의 매력성을 광고에 적용시키려는 단편적인 모델과 함께 관련 연구도 부족한 실정이다. 따라서 외국인 모델의 다양한 특성에 따른 광고 효과를 분석하는 것은 광고 실무에 일정 정도 기여를 할 수 있을 것이라 생각한다. 특히 중국 시장 내에 한국이나 중국기업들은 치열한 경쟁 속에서 자사의 이미지를 끊임없이 향상시켜 주도권을 선점하기 위해 다양한 형식의 광고를 집행하고 있다. 따라서 이 연구는 중국 소비자들을 대상으로 제품관여도 유형에 따라 광고 효과에 영향을 미치는 한국인 광고 모델의 특성을 파악한 후, 중국 유명인 모델과의 비교를 하고자 한다. 이를 통해 시장 개방 이후 광고의 영향력이 증가하고 있는 중국 시장에서 조금 더 효과적인 광고 모델 선정에 기여를 하고자 한다. 이 연구는 광고 모델 유형에 따라 광고효과에 대해 다음과 같은 결과를 제시하고 있다. 첫째, 휴대폰광고와 초코파이 광고에서는 중국인 모델보다 한국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 광고에 대한 태도에게 유의한 영향을 더 미친다. 둘째, 휴대폰광고에서는 중국인 모델보다 한국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 브랜드에 대한 태도에게 유의한 영향을 더 미치고 초코파이 광고에서는 한국인 모델보다 중국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 브랜드에 대한 태도에게 유의한 영향을 더 미친다. 셋째, 휴대폰광고에서는 한국인 모델보다 중국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 구매의도에게 유의한 영향을 더 미치고 초코파이 광고에서는 한국인 모델이 등장한 광고는 응답자들의 구매의도에게 유의한 영향을 더 미친다. 또한 이 연구를 수행하면서 나타난 연구의 한계점과 향후 연구과제는 다음과 같다. 첫째, 피험자들을 대학생으로 한정하였기 때문에 연구결과에 대한 일반화에 한계가 있다. 따라서 보다 다양한 소비자 계층을 상대로 인구 통계적 특성을 고려한 연구가 요구되고 있다. 둘째, 실험 자극물의 제한 점이다. 광고물이 인쇄매체로 제작이 되어 피험자들이 방송매체광고와 다른 인식 정도를 보일 수도 있다는 점에서 방송매체를 통한 향후 연구가 진행된다면 연구결과에 대한 신뢰도와 외적 타당성을 향상시킬 수 있다. 셋째, 제품과 광고모델은 사전조사로 선정하여 그 속성을 미리 설정하였는데, 그 선정 모델과, 소비자들이 실생활에서 보고 느끼는 것이 완전히 일치하지 않은 이유로 인하여, 연구결과의 불확실성을 내포하고 있다. 따라서 이를 해결할 수 있는 방법을 찾아내야 한다. 넷째, 연구 변인들에서 광고모델의 국적은 광고효과에 영향을 미치지 않거나 광고효과에 대한 설명력이 낮게 나타났다. 이것은 광고모델의 선정으로 인해 야기된 것일 수 있고 변인 투입의 문제일 수도 있다. 향후 연구는 실무적이나 이론적으로 더 완비된 변인들에 대한 연구가 필요하다.
在現今國際化的時代中,外國廣告模特大量被使用,企業間的廣告戰爭已經到了白熱化的程度,然而對于外國廣告模特的特征的體系化?究至今仍屬不足。廣告實務中對于外國廣告模特的魅力與廣告本身是否適當以及關聯程度的?究?屬不足。因此,作者認?針對外國廣告模特的廣告效果的多樣性?究具有?大的實務性意義。 特別是中國市場上的韓國和中國企業間的熾烈的競爭中,每個企業都想通過各種各樣的廣告形式把自己的形象無限提升,從而占據市場的主導權。 因此,本?究以中國大學生?對象,在不同卷入度?品廣告情況下,先通過韓國廣告模特對廣告效果影響的特征的把握,再與中國模特進行比較?究。以此,提出在開放的中國市場上如何選擇更具效果性的廣告模特的合理化建議。 本?究結果簡單?述如下: 首先,在手機和巧克力派廣告中與中國模特相比,韓國模特出現的廣告對應答者而言,在廣告態度方面更具有意義的影響。 其次,在手機廣告中與中國模特相比,韓國模特出現的廣告對應答者而言,在品牌態度方面更具有意影響,相反在巧克力派的廣告中中國模特對品牌態度的影響更大。 最后,在購買意向方面,手機廣告中中國模特的影響力更大,相反巧克力派中韓國模特更具有意的影響力。 此外,本?究仍存在如下一些不足和后續?究內容。 第一,將調?對象確定?大學生使得?究結果被局限。因此,后續?究應采用更多層面的消費者。 第二,調?所用的廣告具有局限性。因?本次?究中只適用了平面印刷廣告作??究道具,后續?究中希望能使用更多相對調?者更容易感受到的傳媒手段,使?究結果更全面。 第三,?品和廣告模特的事前調?具有局限性。因?事先選定了范圍,所以對調?者存在一定的引導性,不能百分百的還原調?者意愿。因此,后續?究應?到更好的避免此類問題的方法 第四,本?究針對廣告模特國籍特征影響不大的其他廣告效果說明力不足。 因?選定模特的國籍特征?變量本身就限定了其說服力的范圍,后續?究中因針對不同的?究目的盡量多的添加?究變量,從而獲得更全面的?究結果。 最后,向在此次?究過程中給予大量?助的李明天?授、金廷炫?授、崔良鎬?授,金耀翰、金智慧學長,以及一直以來給予無私關懷,無限關愛的父母和朋友們,表示由衷的感謝,請相信,沒有?們就不會有這篇?究的誕生。 我愛?們,????。This research has been designed and prepared primarily to identify what characteristics make practical difference between Korean national models and Chinese national counterparts featuring on the advertisement of products. To do this, full scale and comparative analyses has been conducted and the purpose of the analyses is to evaluate the impacts of such advertisement on the sales of the different products against the backdrop that models are performing as an active information provider and communicator concerning the product. In order to perform this research, the writer have made a careful selection of models, according to each characteristic, prior to pre-investigation conducted based on two-stage screening process. The matrix analyses conducted based on the two variables involves both regression analysis and analysis of variance. The finding and conclusion based on the research is that according to the mobile and chocolate pie advertisement the Chinese model have significant impact on the consumers’ attitudes toward the advertisement itself than Korean model. On the other hand, on the product brand and furthermore that the Korean model have more significant impact than Chinese model according to the mobile AD, and The Chinese model have more impact than Korean model on the product brand and furthermore according to the chocolate pie. Another finding is that according to the intention to purchase the situation is just the other way round. Therefore it is believed that the variable analyses will provide assistance and support in selecting proper types of models to optimize product sales, but also in developing a successful business strategy. The suggestion arising from this study is that the businesses not only hire models based on their factor of visibility, but also suggests that the businesses establish a continuing and lasting advertisement strategy by developing differentiated methodology with a high degree of creativeness. Focusing on the advertisement effectiveness of various products will be an important element of the future study. The future study will also analyze different kinds of advertisement-related factors and elements in an aim to develop key success methodologies or theories for using foreign national models in the area of advertisemen.
在現今國際化的時代中,外國廣告模特大量被使用,企業間的廣告戰爭已經到了白熱化的程度,然而對于外國廣告模特的特征的體系化?究至今仍屬不足。廣告實務中對于外國廣告模特的魅力與廣告本身是否適當以及關聯程度的?究?屬不足。因此,作者認?針對外國廣告模特的廣告效果的多樣性?究具有?大的實務性意義。 特別是中國市場上的韓國和中國企業間的熾烈的競爭中,每個企業都想通過各種各樣的廣告形式把自己的形象無限提升,從而占據市場的主導權。 因此,本?究以中國大學生?對象,在不同卷入度?品廣告情況下,先通過韓國廣告模特對廣告效果影響的特征的把握,再與中國模特進行比較?究。以此,提出在開放的中國市場上如何選擇更具效果性的廣告模特的合理化建議。 本?究結果簡單?述如下: 首先,在手機和巧克力派廣告中與中國模特相比,韓國模特出現的廣告對應答者而言,在廣告態度方面更具有意義的影響。 其次,在手機廣告中與中國模特相比,韓國模特出現的廣告對應答者而言,在品牌態度方面更具有意影響,相反在巧克力派的廣告中中國模特對品牌態度的影響更大。 最后,在購買意向方面,手機廣告中中國模特的影響力更大,相反巧克力派中韓國模特更具有意的影響力。 此外,本?究仍存在如下一些不足和后續?究內容。 第一,將調?對象確定?大學生使得?究結果被局限。因此,后續?究應采用更多層面的消費者。 第二,調?所用的廣告具有局限性。因?本次?究中只適用了平面印刷廣告作??究道具,后續?究中希望能使用更多相對調?者更容易感受到的傳媒手段,使?究結果更全面。 第三,?品和廣告模特的事前調?具有局限性。因?事先選定了范圍,所以對調?者存在一定的引導性,不能百分百的還原調?者意愿。因此,后續?究應?到更好的避免此類問題的方法 第四,本?究針對廣告模特國籍特征影響不大的其他廣告效果說明力不足。 因?選定模特的國籍特征?變量本身就限定了其說服力的范圍,后續?究中因針對不同的?究目的盡量多的添加?究變量,從而獲得更全面的?究結果。 最后,向在此次?究過程中給予大量?助的李明天?授、金廷炫?授、崔良鎬?授,金耀翰、金智慧學長,以及一直以來給予無私關懷,無限關愛的父母和朋友們,表示由衷的感謝,請相信,沒有?們就不會有這篇?究的誕生。 我愛?們,????。This research has been designed and prepared primarily to identify what characteristics make practical difference between Korean national models and Chinese national counterparts featuring on the advertisement of products. To do this, full scale and comparative analyses has been conducted and the purpose of the analyses is to evaluate the impacts of such advertisement on the sales of the different products against the backdrop that models are performing as an active information provider and communicator concerning the product. In order to perform this research, the writer have made a careful selection of models, according to each characteristic, prior to pre-investigation conducted based on two-stage screening process. The matrix analyses conducted based on the two variables involves both regression analysis and analysis of variance. The finding and conclusion based on the research is that according to the mobile and chocolate pie advertisement the Chinese model have significant impact on the consumers’ attitudes toward the advertisement itself than Korean model. On the other hand, on the product brand and furthermore that the Korean model have more significant impact than Chinese model according to the mobile AD, and The Chinese model have more impact than Korean model on the product brand and furthermore according to the chocolate pie. Another finding is that according to the intention to purchase the situation is just the other way round. Therefore it is believed that the variable analyses will provide assistance and support in selecting proper types of models to optimize product sales, but also in developing a successful business strategy. The suggestion arising from this study is that the businesses not only hire models based on their factor of visibility, but also suggests that the businesses establish a continuing and lasting advertisement strategy by developing differentiated methodology with a high degree of creativeness. Focusing on the advertisement effectiveness of various products will be an important element of the future study. The future study will also analyze different kinds of advertisement-related factors and elements in an aim to develop key success methodologies or theories for using foreign national models in the area of advertisemen.
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