아동양육시설 형태에 따른 시설만족도와 심리적 복지에 관한 연구 A Study on Facility Satisfaction Level and Psychological Well-being across the Types of Child Nursing Facilities원문보기
본 연구는 시설의 거주형태별로 기숙사 시설(dormitory system), 소숙사 시설(cottage system), 그룹홈(group home)의 세가지로 나누어 시설의 형태에 따른 거주하는 아동들의 시설만족도와 심리적 복지감의 차이를 살펴보고 개선점을 제시해보려는 목적에서 이루어졌다. 이 논문은 크게 두 가지 맥락을 갖는데, 첫째는 시설의 형태에 따른 시설만족도와 심리적 복지감의 분석이며, 둘째는 시설 형태별로 시설만족도와 심리적 복지감에 영향을 미치는 요소를 알아보고자 한 것이다. 이러한 목적을 위해 서울시에 위치한 기숙사 시설 2곳, 소숙사 4곳, 그룹홈 5곳의 11세 이상 아동을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 216명에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 시설의 거주형태별로 기숙사 시설(dormitory system), 소숙사 시설(cottage system), 그룹홈(group home)의 세가지로 나누어 시설의 형태에 따른 거주하는 아동들의 시설만족도와 심리적 복지감의 차이를 살펴보고 개선점을 제시해보려는 목적에서 이루어졌다. 이 논문은 크게 두 가지 맥락을 갖는데, 첫째는 시설의 형태에 따른 시설만족도와 심리적 복지감의 분석이며, 둘째는 시설 형태별로 시설만족도와 심리적 복지감에 영향을 미치는 요소를 알아보고자 한 것이다. 이러한 목적을 위해 서울시에 위치한 기숙사 시설 2곳, 소숙사 4곳, 그룹홈 5곳의 11세 이상 아동을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 216명에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 12.0과 AMOS 7.0을 이용하여 분석하였으며, 조사대상 아동들의 일반적 특성은 단순빈도분석과 백분율을 실시하였고, 일반적 특성에 따른 시설만족도와 심리적 복지감은 ANOVA 분석을 사용하였으며, 생활지도원 관련요인, 개별서비스 관련요인에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에는 회귀분석(Regression)을 실시하였고, 각 시설 형태별 시설만족도와 심리적 복지감은 경로분석(Path Analysis)을 사용하여 분석하였다. 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에 대해 분석한 결과 시설만족도의 경우 소숙사의 경우에만 여자보다 남자의 시설만족도가 더 높게 나타났으며 다른 요인들에서는 유의미한 차이가 나타나지 않아 일반적 특성은 시설만족도에 영향을 미치지 않는다고 할 수 있다. 심리적 복지감과 관련하여 자기유능감에서는 그룹홈의 경우 학교점수가 높을수록 자기유능감이 높았고, 학교점수가 낮을수록 자기유능감이 낮았다. 그러나 소숙사의 경우에는 학교성적이 높음에도 불구하고 자기유능감이 낮아지는 것을 볼 수 있었다. 정서적 불안감의 경우 소숙사에서는 성별과 관련하여 여자의 정서적 불안감이 남자보다 높게 나타났으며, 그룹홈에서는 학교성적이 낮을수록 정서적 불안감이 높게 나타났고, 학교성적이 높을수록 정서적 불안감이 낮게 나타났다. 하지만 나머지 요인들에서는 유의미한 차이가 나타나지 않아서 전체적으로 볼 때 일반적 특성은 심리적 복지감에 영향을 미치지 않는다고 할 수 있다. 둘째, 생활지도원 관련요인에 따른 시설만족도와 심리적 복지감을 살펴보면, 기숙사 시설아동의 시설만족도에 영향을 미치는 생활지도원 관련요인은 없는 것으로 나타났으며, 소숙사에서는 생활지도원과의 의사소통의 정도와 신뢰가 높을수록 시설만족도가 높았고, 그룹홈의 경우에는 생활지도원으로 부터의 관심과 신뢰가 높을수록 시설만족도가 높아지나, 생활지도원과의 의사소통과 존중을 받을수록 시설만족도가 낮아지는 것으로 나타났다. 그룹홈과 기숙사 시설에서는 자기유능감에 영향을 미치는 생활지도원 관련요인이 없었으며, 소숙사에서는 생활지도원과의 신뢰가 높을수록 자기유능감이 높아지는 것으로 나타났다. 소숙사와 그룹홈에서는 정서적 불안감에 영향을 미치는 생활지도원 관련요인이 없는 것으로 나타났으며, 기숙사에서는 생활지도원과의 신뢰가 높을수록 정서적 불안감이 낮아지는 것으로 나타났다. 셋째, 개별서비스 관련요인에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에서 기숙사 시설에서는 개인물품소유의 정도가 높을수록 시설만족도가 높았으며, 소숙사에서는 개인상담, 학업지원, 개인물품 소유의 정도가 높을수록 시설만족도가 높은 것으로 나타났다. 그룹홈에서는 시설만족도에 영향을 미치는 개별서비스 관련요인이 없었다. 자기유능감에 영향을 미치는 개별서비스 관련요인은 소숙사 시설에서만 유의미하게 나타났으며, 개인상담, 학업지원, 개인물품소유의 정도가 높을수록 자기유능감이 높아지는 것으로 나타났다. 정서적 불안감에 영향을 미치는 개별서비스 관련요인은 기숙사 시설에서만 유의미하였는데, 개인상담과 학업지원이 잘 될수록 정서적 불안감이 낮아지는 것으로 나타났다. 넷째, 시설의 형태에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에서 시설의 형태는 시설만족도에만 약간 영향을 미쳤으며, 심리적 복지감에는 영향을 미치지 않았다. 오히려 생활지도원과 개별서비스에 대한 만족이 시설만족도와 심리적 복지감에 더욱 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 시설의 거주형태별로 기숙사 시설(dormitory system), 소숙사 시설(cottage system), 그룹홈(group home)의 세가지로 나누어 시설의 형태에 따른 거주하는 아동들의 시설만족도와 심리적 복지감의 차이를 살펴보고 개선점을 제시해보려는 목적에서 이루어졌다. 이 논문은 크게 두 가지 맥락을 갖는데, 첫째는 시설의 형태에 따른 시설만족도와 심리적 복지감의 분석이며, 둘째는 시설 형태별로 시설만족도와 심리적 복지감에 영향을 미치는 요소를 알아보고자 한 것이다. 이러한 목적을 위해 서울시에 위치한 기숙사 시설 2곳, 소숙사 4곳, 그룹홈 5곳의 11세 이상 아동을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 216명에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 12.0과 AMOS 7.0을 이용하여 분석하였으며, 조사대상 아동들의 일반적 특성은 단순빈도분석과 백분율을 실시하였고, 일반적 특성에 따른 시설만족도와 심리적 복지감은 ANOVA 분석을 사용하였으며, 생활지도원 관련요인, 개별서비스 관련요인에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에는 회귀분석(Regression)을 실시하였고, 각 시설 형태별 시설만족도와 심리적 복지감은 경로분석(Path Analysis)을 사용하여 분석하였다. 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에 대해 분석한 결과 시설만족도의 경우 소숙사의 경우에만 여자보다 남자의 시설만족도가 더 높게 나타났으며 다른 요인들에서는 유의미한 차이가 나타나지 않아 일반적 특성은 시설만족도에 영향을 미치지 않는다고 할 수 있다. 심리적 복지감과 관련하여 자기유능감에서는 그룹홈의 경우 학교점수가 높을수록 자기유능감이 높았고, 학교점수가 낮을수록 자기유능감이 낮았다. 그러나 소숙사의 경우에는 학교성적이 높음에도 불구하고 자기유능감이 낮아지는 것을 볼 수 있었다. 정서적 불안감의 경우 소숙사에서는 성별과 관련하여 여자의 정서적 불안감이 남자보다 높게 나타났으며, 그룹홈에서는 학교성적이 낮을수록 정서적 불안감이 높게 나타났고, 학교성적이 높을수록 정서적 불안감이 낮게 나타났다. 하지만 나머지 요인들에서는 유의미한 차이가 나타나지 않아서 전체적으로 볼 때 일반적 특성은 심리적 복지감에 영향을 미치지 않는다고 할 수 있다. 둘째, 생활지도원 관련요인에 따른 시설만족도와 심리적 복지감을 살펴보면, 기숙사 시설아동의 시설만족도에 영향을 미치는 생활지도원 관련요인은 없는 것으로 나타났으며, 소숙사에서는 생활지도원과의 의사소통의 정도와 신뢰가 높을수록 시설만족도가 높았고, 그룹홈의 경우에는 생활지도원으로 부터의 관심과 신뢰가 높을수록 시설만족도가 높아지나, 생활지도원과의 의사소통과 존중을 받을수록 시설만족도가 낮아지는 것으로 나타났다. 그룹홈과 기숙사 시설에서는 자기유능감에 영향을 미치는 생활지도원 관련요인이 없었으며, 소숙사에서는 생활지도원과의 신뢰가 높을수록 자기유능감이 높아지는 것으로 나타났다. 소숙사와 그룹홈에서는 정서적 불안감에 영향을 미치는 생활지도원 관련요인이 없는 것으로 나타났으며, 기숙사에서는 생활지도원과의 신뢰가 높을수록 정서적 불안감이 낮아지는 것으로 나타났다. 셋째, 개별서비스 관련요인에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에서 기숙사 시설에서는 개인물품소유의 정도가 높을수록 시설만족도가 높았으며, 소숙사에서는 개인상담, 학업지원, 개인물품 소유의 정도가 높을수록 시설만족도가 높은 것으로 나타났다. 그룹홈에서는 시설만족도에 영향을 미치는 개별서비스 관련요인이 없었다. 자기유능감에 영향을 미치는 개별서비스 관련요인은 소숙사 시설에서만 유의미하게 나타났으며, 개인상담, 학업지원, 개인물품소유의 정도가 높을수록 자기유능감이 높아지는 것으로 나타났다. 정서적 불안감에 영향을 미치는 개별서비스 관련요인은 기숙사 시설에서만 유의미하였는데, 개인상담과 학업지원이 잘 될수록 정서적 불안감이 낮아지는 것으로 나타났다. 넷째, 시설의 형태에 따른 시설만족도와 심리적 복지감에서 시설의 형태는 시설만족도에만 약간 영향을 미쳤으며, 심리적 복지감에는 영향을 미치지 않았다. 오히려 생활지도원과 개별서비스에 대한 만족이 시설만족도와 심리적 복지감에 더욱 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
A Study on Facility Satisfaction Level and Psychological This study intended to examine the differences in children’s facility satisfaction level and sense of psychological well-being across the residential types of nursing facilities dividing the types into dormitory system, cottage system and grou...
A Study on Facility Satisfaction Level and Psychological This study intended to examine the differences in children’s facility satisfaction level and sense of psychological well-being across the residential types of nursing facilities dividing the types into dormitory system, cottage system and group home and to suggest improvement points. There are two major objectives in this article; one is to analyze facility satisfaction level and sense of psychological well-beingacross types of facilities; the other is to examine the factors that affect facility satisfaction level and sense of psychological well-being. For these purposes, this study surveyed children of above 11 years from 2 dormitory system facilities, 4 cottage system facilities, and 5 group home facilities located in Seoul, Korea and collected data from 216 questionnaires. The collected data were submitted to SPSS WIN 12.0 and AMOS 7.0 for analysis. The general features were analyzed by simple frequency analysis and percentile scores; The facility satisfaction level and sense of psychological well-being across children’s general characteristics were analyzed by ANOVA; The facility satisfaction level and sense of psychological well-being related to residence guide and individual service were analyzed by regression analysis; The facility satisfaction level and sense of psychological well-being were analyzed by path analysis. The major results of this study are as follows: First, the results of facility satisfaction level and sense of psychological well-being across children’s general characteristics showed that only in cottage system, male satisfaction level was higher then female satisfaction level, and there were no significant differences in other characteristics. These results suggest that children’s general characteristics do not have significant influence on facility satisfaction level. As for self-competence in relation to sense of psychological well-being, the higher the grade was, the higher self-competence was and vice versa in group home. However, children in cottage system showed lower self-competence level even with high school grade. As for emotional anxiety, female children in cottage system showed higher emotional anxiety level than male children, and children in group home with lower schoolgrade showed higher level of anxiety level than those with higher grade. However, there were no significant differences in other factors, which overall suggest that the general characteristics do not significant effect on sense of psychological well-being. Second, as for the facility satisfaction level and sense of psychological well-being related to residence guide, the results showed that there was no significant factor related to residence guide that influenced facility satisfaction level of children indormitory system. In cottage system, the higher the extent of communication with residence guide and trust in the guide was, the higher the facility satisfaction level was. In group home, the higher the interest and trust of residence guide in children was, the higher the facility satisfaction level was. However, the higher the communication with and respect from the residence guide is in group home, the lower the facility satisfaction level was. There was no significant factor related to residence guide factor that affected self-competence level in group home and cottage system. In cottage system, the higher the trust in the guide was, the higher the self-competence level was. There was not significant factor related to residence guide thataffected emotional anxiety in cottage system and group home. In the dormitory system, the higher the trust in residence guide was, the lower the emotional anxiety level was. Thirdly, as for facility satisfaction level and sense of psychological well-beingrelated to individual service factor, the higher the possessive range of individual belongings was in dormitory system, the higher the facility satisfaction level was. In cottage system, the higher individual counseling, academic supports, and possessive range of individual belongings was, the higher the satisfaction level was. In group home, there was no significant individual services factor that affected satisfaction level. The individual service factors that affected self-competence was significant only in cottage system, and high individual counseling, academic supports, and possessive range of individual belongings was associated with high self-competence level. The individual service factor that affected emotional anxiety was significantonly in dormitory system, and better individual counseling and academic supports was correlated with low anxiety level. Fourth, as for the facility satisfaction level and psychological well-being, the types of facilities have a little influence on facility satisfaction level and have little effect on sense of psychological well-being. On the contrary, the satisfaction with residence guide and individual services have greater influence on facility satisfaction level and sense of psychological well-being than types of facilities.
A Study on Facility Satisfaction Level and Psychological This study intended to examine the differences in children’s facility satisfaction level and sense of psychological well-being across the residential types of nursing facilities dividing the types into dormitory system, cottage system and group home and to suggest improvement points. There are two major objectives in this article; one is to analyze facility satisfaction level and sense of psychological well-beingacross types of facilities; the other is to examine the factors that affect facility satisfaction level and sense of psychological well-being. For these purposes, this study surveyed children of above 11 years from 2 dormitory system facilities, 4 cottage system facilities, and 5 group home facilities located in Seoul, Korea and collected data from 216 questionnaires. The collected data were submitted to SPSS WIN 12.0 and AMOS 7.0 for analysis. The general features were analyzed by simple frequency analysis and percentile scores; The facility satisfaction level and sense of psychological well-being across children’s general characteristics were analyzed by ANOVA; The facility satisfaction level and sense of psychological well-being related to residence guide and individual service were analyzed by regression analysis; The facility satisfaction level and sense of psychological well-being were analyzed by path analysis. The major results of this study are as follows: First, the results of facility satisfaction level and sense of psychological well-being across children’s general characteristics showed that only in cottage system, male satisfaction level was higher then female satisfaction level, and there were no significant differences in other characteristics. These results suggest that children’s general characteristics do not have significant influence on facility satisfaction level. As for self-competence in relation to sense of psychological well-being, the higher the grade was, the higher self-competence was and vice versa in group home. However, children in cottage system showed lower self-competence level even with high school grade. As for emotional anxiety, female children in cottage system showed higher emotional anxiety level than male children, and children in group home with lower schoolgrade showed higher level of anxiety level than those with higher grade. However, there were no significant differences in other factors, which overall suggest that the general characteristics do not significant effect on sense of psychological well-being. Second, as for the facility satisfaction level and sense of psychological well-being related to residence guide, the results showed that there was no significant factor related to residence guide that influenced facility satisfaction level of children indormitory system. In cottage system, the higher the extent of communication with residence guide and trust in the guide was, the higher the facility satisfaction level was. In group home, the higher the interest and trust of residence guide in children was, the higher the facility satisfaction level was. However, the higher the communication with and respect from the residence guide is in group home, the lower the facility satisfaction level was. There was no significant factor related to residence guide factor that affected self-competence level in group home and cottage system. In cottage system, the higher the trust in the guide was, the higher the self-competence level was. There was not significant factor related to residence guide thataffected emotional anxiety in cottage system and group home. In the dormitory system, the higher the trust in residence guide was, the lower the emotional anxiety level was. Thirdly, as for facility satisfaction level and sense of psychological well-beingrelated to individual service factor, the higher the possessive range of individual belongings was in dormitory system, the higher the facility satisfaction level was. In cottage system, the higher individual counseling, academic supports, and possessive range of individual belongings was, the higher the satisfaction level was. In group home, there was no significant individual services factor that affected satisfaction level. The individual service factors that affected self-competence was significant only in cottage system, and high individual counseling, academic supports, and possessive range of individual belongings was associated with high self-competence level. The individual service factor that affected emotional anxiety was significantonly in dormitory system, and better individual counseling and academic supports was correlated with low anxiety level. Fourth, as for the facility satisfaction level and psychological well-being, the types of facilities have a little influence on facility satisfaction level and have little effect on sense of psychological well-being. On the contrary, the satisfaction with residence guide and individual services have greater influence on facility satisfaction level and sense of psychological well-being than types of facilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.