차의 종주국으로 고대와 근대 중국은 차를 세계전역에 전파하고 오늘의 3대 음료의 하나로 될 수 있게 하였으며 세계의 차 무역을 주도하였었다. 그러나 오늘 날 중국의 차 산업은 소규모 작업장과 가계 식 생산경영에 아직도 상당히 많이 의존하고 있으며, 이러한 소규모 생산의 낙후된 산업화 수준과 불량한 위생환경으로 시중에 많은 불량 제품들이 유통되면서 중국 차의 품질과 이미지를 심각하게 손상시키고 있는 실정이다. 농약잔류와 중금속 함량 과다 등의 문제도 상당히 심각한 수준이며, 제한된 수출시장에 진입하기 위한 내부의 무리한 가격 경쟁으...
차의 종주국으로 고대와 근대 중국은 차를 세계전역에 전파하고 오늘의 3대 음료의 하나로 될 수 있게 하였으며 세계의 차 무역을 주도하였었다. 그러나 오늘 날 중국의 차 산업은 소규모 작업장과 가계 식 생산경영에 아직도 상당히 많이 의존하고 있으며, 이러한 소규모 생산의 낙후된 산업화 수준과 불량한 위생환경으로 시중에 많은 불량 제품들이 유통되면서 중국 차의 품질과 이미지를 심각하게 손상시키고 있는 실정이다. 농약잔류와 중금속 함량 과다 등의 문제도 상당히 심각한 수준이며, 제한된 수출시장에 진입하기 위한 내부의 무리한 가격 경쟁으로 인한 저가 수출도 상당한 문제를 유발하고 있으며 궁극적으로 중국 차의 국제경쟁력을 약화시키고 있다.
이러한 문제점을 어떻게 풀어가는가 하는 것은 중국 차 산업이 직면한 과제이다. 세계의 차 생산대국으로 중국은 지리적으로 차 재배에 적합한 기후와 토질조건을 갖추고 있으며 홍차, 녹차와 기타 특수차를 포함한 다양한 품종의 양질 차 생산이 가능하다. 또한 중국의 차 생산지역은 아름다운 풍경으로 이름난 관광명승지들이 많다. 중국의 제일 명차인 용정차를 생산하는 항주의 서호는 뛰어난 풍경 외 많은 역사의 비화가 깃들어 있는 유명한 관광지이다. 벽라춘이 재배되는 동정호 지역, 황산모봉이 재배되는 안휘 황산, 자스민으로 유명한 소주 등 지역은 모두 중국 나아가서 세계적으로 유명한 역사 문화와 자연 관광명소이다. 중국은 차 재배와 가공과정에 생산과 이론을 유기적으로 결합시킨 장인정신과 뛰어난 기술을 가지고 있으며, 다기, 다도, 다예 등을 통하여 표현되는 고품격의 차 소비문화를 형성하였다.
이러한 천혜의 환경과 역사 문화적 요인, 기술적 요인을 결합시키면 다음과 같은 발전전략을 도출할 수 있다.
첫째, 천혜의 자연환경을 이용하여 차와 차 관련산업 제품의 관광상품화를 실현하고 차 생산지역의 수려한 경관과 역사적 문화 유산의 효용을 차 산업의 발전과 연관시켜 차 산업과 관광산업을 동시에 발전시킨다.
둘째, 산업화 경영을 통하여 차 산업의 규모경제 효과를 창출하고 국제시장에 적응할 수 있는 브랜드를 창출하여 국제시장경쟁력을 향상한다.
셋째, 독보적인 장인정신과 뛰어난 기술로 생산하는 고금중외에 이름난 명차들, 이를테면 군산은침, 안시철관음 등 쉽게 모방할 수 없는 전통 명차 브랜드를 창출하여 고 품격의 차 문화 비즈니스를 형성한다.
넷째, 전통 차 재배기술과 가공기술의 혁신을 통하여 무공해 차 제품을 창출하여 선진국의 무역장벽에 대응한다.
21세기에 들어선 후 생활수준이 향상되고 건강에 대한 관심이 높아지면서 녹차와 특수차의 다이어트와 미용, 및 위장기능개선, 항암효과 등 특수 기능차에 대한 수요가 증가함에 따라 중국의 차 수출이 확대되는 추세를 보이고 있다. 따라서, 중국 차산업이 가지고 있는 강점과 전략적 대안을 세계적인 소비추세에 맞추어 시장경쟁력을 확보해 나간다면 향후 중국 차산업의 새로운 전성기를 맞이할 수 있을 것으로 사료된다.
차의 종주국으로 고대와 근대 중국은 차를 세계전역에 전파하고 오늘의 3대 음료의 하나로 될 수 있게 하였으며 세계의 차 무역을 주도하였었다. 그러나 오늘 날 중국의 차 산업은 소규모 작업장과 가계 식 생산경영에 아직도 상당히 많이 의존하고 있으며, 이러한 소규모 생산의 낙후된 산업화 수준과 불량한 위생환경으로 시중에 많은 불량 제품들이 유통되면서 중국 차의 품질과 이미지를 심각하게 손상시키고 있는 실정이다. 농약잔류와 중금속 함량 과다 등의 문제도 상당히 심각한 수준이며, 제한된 수출시장에 진입하기 위한 내부의 무리한 가격 경쟁으로 인한 저가 수출도 상당한 문제를 유발하고 있으며 궁극적으로 중국 차의 국제경쟁력을 약화시키고 있다.
이러한 문제점을 어떻게 풀어가는가 하는 것은 중국 차 산업이 직면한 과제이다. 세계의 차 생산대국으로 중국은 지리적으로 차 재배에 적합한 기후와 토질조건을 갖추고 있으며 홍차, 녹차와 기타 특수차를 포함한 다양한 품종의 양질 차 생산이 가능하다. 또한 중국의 차 생산지역은 아름다운 풍경으로 이름난 관광명승지들이 많다. 중국의 제일 명차인 용정차를 생산하는 항주의 서호는 뛰어난 풍경 외 많은 역사의 비화가 깃들어 있는 유명한 관광지이다. 벽라춘이 재배되는 동정호 지역, 황산모봉이 재배되는 안휘 황산, 자스민으로 유명한 소주 등 지역은 모두 중국 나아가서 세계적으로 유명한 역사 문화와 자연 관광명소이다. 중국은 차 재배와 가공과정에 생산과 이론을 유기적으로 결합시킨 장인정신과 뛰어난 기술을 가지고 있으며, 다기, 다도, 다예 등을 통하여 표현되는 고품격의 차 소비문화를 형성하였다.
이러한 천혜의 환경과 역사 문화적 요인, 기술적 요인을 결합시키면 다음과 같은 발전전략을 도출할 수 있다.
첫째, 천혜의 자연환경을 이용하여 차와 차 관련산업 제품의 관광상품화를 실현하고 차 생산지역의 수려한 경관과 역사적 문화 유산의 효용을 차 산업의 발전과 연관시켜 차 산업과 관광산업을 동시에 발전시킨다.
둘째, 산업화 경영을 통하여 차 산업의 규모경제 효과를 창출하고 국제시장에 적응할 수 있는 브랜드를 창출하여 국제시장경쟁력을 향상한다.
셋째, 독보적인 장인정신과 뛰어난 기술로 생산하는 고금중외에 이름난 명차들, 이를테면 군산은침, 안시철관음 등 쉽게 모방할 수 없는 전통 명차 브랜드를 창출하여 고 품격의 차 문화 비즈니스를 형성한다.
넷째, 전통 차 재배기술과 가공기술의 혁신을 통하여 무공해 차 제품을 창출하여 선진국의 무역장벽에 대응한다.
21세기에 들어선 후 생활수준이 향상되고 건강에 대한 관심이 높아지면서 녹차와 특수차의 다이어트와 미용, 및 위장기능개선, 항암효과 등 특수 기능차에 대한 수요가 증가함에 따라 중국의 차 수출이 확대되는 추세를 보이고 있다. 따라서, 중국 차산업이 가지고 있는 강점과 전략적 대안을 세계적인 소비추세에 맞추어 시장경쟁력을 확보해 나간다면 향후 중국 차산업의 새로운 전성기를 맞이할 수 있을 것으로 사료된다.
At time of recent active researches on industrialization of tea and reinforcement aspects of international competitiveness, this thesis was prepared for helping corporations in the field of Chines tea industry and academy as well as Korean tea industry development by researching on securing plan of ...
At time of recent active researches on industrialization of tea and reinforcement aspects of international competitiveness, this thesis was prepared for helping corporations in the field of Chines tea industry and academy as well as Korean tea industry development by researching on securing plan of international competitiveness of Chinese tea industry through analysis of current Chinese tea industry status, analysis of industrialization development process of efficient production system, and analysis of actual cases.
First of all, problems and globalization development strategy of Chinese tea industry were drawn out through analysis of actual cases of Puer Tea and Anxi Tieguanyin Tea. In case of Puer Tea, as the result of SWOT analysis, as internal environment analysis, strong point and weak point can be listed and as strong points, superior geographical environment, biological environment conditions, special medicinal effects, and unique quality characteristic and as weak points, lack of mainstay corporations and brands, lack of systematic connection between R&D and market, and poor sanitation conditions of production environment of some corporations were analyzed. In opportunity aspect seen from external environment analysis, advantageous conditions for creation of brand of Puer Tea was suggested by the government's support of industrial policy and it was found out that continuous growth of Puer Tea demand can be promoted. From threat factor aspect, with the expansion of demand of Puer Tea, price structure for quality and grade was formed and market competition has become deepened.
As the result of actual cases analysis of Anxi Tieguanyin Tea, conditions of famous brand of Anxi Tieguanyin Tea were formed by ① blessed natural conditions, ② superiority of species, and ③ unique tea manufacturing process and it attempts industrial development through market expansion and it was known that brand was implemented through nurturing strategy of mainstay corporations and market pioneering by functional product development.
Next, as the result of analysis of international competitiveness of Chinese tea export trade is as the follow. Relative stability of domestic demand market and under total market environment where supply is bigger than demand, efficient pioneering of international market has important meanings. In this dimension, joining WTO had provided new opportunity for international market expansion of Chinese tea trade. First, recent international market share ratio of Chinese tea shows relatively stable trend with the width of growth and decrease of about 16.5%. But international market share ratio of Chinese tea export shows weak strength incompatible with China's position as tea colonial power when compared to stable growth and ranking of Sri Lanka and Kenya.
Finally, through SWOT analysis of international competitiveness of Chinese tea industry, development strategy of Chinese tea industry is suggested as the follow. First, in aspect of OS strategy, it is necessary to develop tea industry and tourism industry concurrently by realizing tourism products of tea and tea related industrial products using blessed natural environment and by connecting beautiful landscape and utility of historical cultural relics in tea production regions with the development of tea industry. Second, in aspect of TS strategy, scale of economy of tea industry is realized through industrialization management and it is necessary to improve international market competitiveness by creating brand capable to adapt to international market. Third, in aspect of OW strategy, it is necessary to realize high quality of Chinese tea products and to form high quality tea culture business through unique spirit of craftsmanship and excellent technology so that such famous teas such as Junshan Yinzhen Tea, Anxi Tieguanyin Tea which others cannot imitate easily. Fourth, in aspect of TW strategy, through innovations of traditional tea cultivation technology and processing technology, contents of agricultural pesticide and heavy metals must be reduced and it shall be responding to trade barriers of advanced countries by creating no pollution tea products.
Like this, research contents of this thesis are summarized. After entering into the 21st century, with recent improvement of living standard and attention to health is more increased, demand for special functional tea including green tea shows increase and therefore, the future export of Chinese tea shows an expanding trend. Therefore, as revealed in this thesis, if strong points and strategic alternatives owned by Chinese tea industry secure market competitiveness in compliance with the world consumption trend, it is believed that new prime period of Chinese tea industry will arrive again.
At time of recent active researches on industrialization of tea and reinforcement aspects of international competitiveness, this thesis was prepared for helping corporations in the field of Chines tea industry and academy as well as Korean tea industry development by researching on securing plan of international competitiveness of Chinese tea industry through analysis of current Chinese tea industry status, analysis of industrialization development process of efficient production system, and analysis of actual cases.
First of all, problems and globalization development strategy of Chinese tea industry were drawn out through analysis of actual cases of Puer Tea and Anxi Tieguanyin Tea. In case of Puer Tea, as the result of SWOT analysis, as internal environment analysis, strong point and weak point can be listed and as strong points, superior geographical environment, biological environment conditions, special medicinal effects, and unique quality characteristic and as weak points, lack of mainstay corporations and brands, lack of systematic connection between R&D and market, and poor sanitation conditions of production environment of some corporations were analyzed. In opportunity aspect seen from external environment analysis, advantageous conditions for creation of brand of Puer Tea was suggested by the government's support of industrial policy and it was found out that continuous growth of Puer Tea demand can be promoted. From threat factor aspect, with the expansion of demand of Puer Tea, price structure for quality and grade was formed and market competition has become deepened.
As the result of actual cases analysis of Anxi Tieguanyin Tea, conditions of famous brand of Anxi Tieguanyin Tea were formed by ① blessed natural conditions, ② superiority of species, and ③ unique tea manufacturing process and it attempts industrial development through market expansion and it was known that brand was implemented through nurturing strategy of mainstay corporations and market pioneering by functional product development.
Next, as the result of analysis of international competitiveness of Chinese tea export trade is as the follow. Relative stability of domestic demand market and under total market environment where supply is bigger than demand, efficient pioneering of international market has important meanings. In this dimension, joining WTO had provided new opportunity for international market expansion of Chinese tea trade. First, recent international market share ratio of Chinese tea shows relatively stable trend with the width of growth and decrease of about 16.5%. But international market share ratio of Chinese tea export shows weak strength incompatible with China's position as tea colonial power when compared to stable growth and ranking of Sri Lanka and Kenya.
Finally, through SWOT analysis of international competitiveness of Chinese tea industry, development strategy of Chinese tea industry is suggested as the follow. First, in aspect of OS strategy, it is necessary to develop tea industry and tourism industry concurrently by realizing tourism products of tea and tea related industrial products using blessed natural environment and by connecting beautiful landscape and utility of historical cultural relics in tea production regions with the development of tea industry. Second, in aspect of TS strategy, scale of economy of tea industry is realized through industrialization management and it is necessary to improve international market competitiveness by creating brand capable to adapt to international market. Third, in aspect of OW strategy, it is necessary to realize high quality of Chinese tea products and to form high quality tea culture business through unique spirit of craftsmanship and excellent technology so that such famous teas such as Junshan Yinzhen Tea, Anxi Tieguanyin Tea which others cannot imitate easily. Fourth, in aspect of TW strategy, through innovations of traditional tea cultivation technology and processing technology, contents of agricultural pesticide and heavy metals must be reduced and it shall be responding to trade barriers of advanced countries by creating no pollution tea products.
Like this, research contents of this thesis are summarized. After entering into the 21st century, with recent improvement of living standard and attention to health is more increased, demand for special functional tea including green tea shows increase and therefore, the future export of Chinese tea shows an expanding trend. Therefore, as revealed in this thesis, if strong points and strategic alternatives owned by Chinese tea industry secure market competitiveness in compliance with the world consumption trend, it is believed that new prime period of Chinese tea industry will arrive again.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.