북한이탈주민 일만 명(2007년 1월 3일부)시대가 시작되더니 북한이탈주민들의 수가 급격히 증가하여 그 사이 5,000여명이 더 증가 하였다. 1990년도 후반 이후 북한이탈주민들의 수가 늘기 시작하면서 급기야 만 명이 되었고, 이만 명이 곧 다가올 추세이다. 허만호, “북한인권과 새터민의 국내정착 과제“, 『제5기 통일역량 기본과정』 (서울: 통일교육원,. 2008) 89. 소수의 북한이탈주민들이 남한에 거주하고 있던 과거 수 십 년간은 북한이탈주민의 수가 매우 적음으로 인해, 그리고 그들에 대한 정부의 주도적인 관리와 통제로 인해 그들의 지역사회적응 문제의 필요성은 논의되지도 가시화 되지도 않았다. 그러나 현재 남한 입국 북한이탈주민들의 수는 급격히 증가하고 있으며 정부의 주도적 개입만으로는 이들의 문제나 욕구에 효과적으로 대처하기 어려운 상황에 있다. 특히 증가추세에 있는 이들 집단이 남한 사회에 성공적으로 적응하지 못하게 되면 이들은 결국 남한 사회의 취약집단으로 남을 수 있으며, 우리 사회에 또 다른 형태의 적대적인 지역 또는 집단 감정을 형성하게 할 수도 있다. 남한으로 입국한 북한이탈주민들의 성공적인 지역사회정착이란 그들의 생존을 위해 매우 중요하고 필수적인 작업일 뿐만 아니라 남한 사회의 발전과 안정을 위해서도 꼭 성취되어야 하는 과업이라고 할 수 있다. 북한이탈 주민들의 지역사회 정착을 돕는다는 것은 단지 그들에게 남한사회 정착초기에 물질적인 지원을 제공하여 생존을 위한 의식주를 해결하여 주는 차원의 개입을 의미하는 것이 아니다. 그들을 남한의 주민으로 받아들인 이상 그들이 남한 주민들과 통합되어 살면서 남한 주민들이 경험하는 권리, 복지혜택, ...
북한이탈주민 일만 명(2007년 1월 3일부)시대가 시작되더니 북한이탈주민들의 수가 급격히 증가하여 그 사이 5,000여명이 더 증가 하였다. 1990년도 후반 이후 북한이탈주민들의 수가 늘기 시작하면서 급기야 만 명이 되었고, 이만 명이 곧 다가올 추세이다. 허만호, “북한인권과 새터민의 국내정착 과제“, 『제5기 통일역량 기본과정』 (서울: 통일교육원,. 2008) 89. 소수의 북한이탈주민들이 남한에 거주하고 있던 과거 수 십 년간은 북한이탈주민의 수가 매우 적음으로 인해, 그리고 그들에 대한 정부의 주도적인 관리와 통제로 인해 그들의 지역사회적응 문제의 필요성은 논의되지도 가시화 되지도 않았다. 그러나 현재 남한 입국 북한이탈주민들의 수는 급격히 증가하고 있으며 정부의 주도적 개입만으로는 이들의 문제나 욕구에 효과적으로 대처하기 어려운 상황에 있다. 특히 증가추세에 있는 이들 집단이 남한 사회에 성공적으로 적응하지 못하게 되면 이들은 결국 남한 사회의 취약집단으로 남을 수 있으며, 우리 사회에 또 다른 형태의 적대적인 지역 또는 집단 감정을 형성하게 할 수도 있다. 남한으로 입국한 북한이탈주민들의 성공적인 지역사회정착이란 그들의 생존을 위해 매우 중요하고 필수적인 작업일 뿐만 아니라 남한 사회의 발전과 안정을 위해서도 꼭 성취되어야 하는 과업이라고 할 수 있다. 북한이탈 주민들의 지역사회 정착을 돕는다는 것은 단지 그들에게 남한사회 정착초기에 물질적인 지원을 제공하여 생존을 위한 의식주를 해결하여 주는 차원의 개입을 의미하는 것이 아니다. 그들을 남한의 주민으로 받아들인 이상 그들이 남한 주민들과 통합되어 살면서 남한 주민들이 경험하는 권리, 복지혜택, 삶의 질 등을 함께 누리고 자신이 속해 있는 지역사회와 보다 큰 사회에 봉사하며 남한사회의 건전한 한 시민으로서의 역할을 담당할 수 있도록 돕는 것이 진정한 의미의 지역사회 정착이라고 할 수 있을 것이다. 그러나 이러한 의미의 정착 또는 적응은 단기간에 성취되는 것이 아니며, 정부, 지역사회, 민간, 주민들이 모두 관심을 가지고 노력하는 가운데 장기간에 걸쳐 이루어지는 것일 것이다. 이러한 장기적 노력의 시작은 결국 지역사회 차원에서 시작되어야 하며 지역사회 차원에서 지속되어야 할 것이다. 북한이탈주민들을 지역사회 주민으로 통합시키고 그들의 지역사회주민으로 정착시키는 작업은 북한이탈주민에게 대한 주민들의 지원, 그리고 당사자들의 적응과 정착을 위한 노력을 필요로 할 뿐 만아니라 지역주민들이 그들의 상황과 어려움을 이해하고 그들을 수용하는 적극적인 자세를 필요로 한다. 후자 없는 전자만의 노력이나 전자 없는 후자만의 노력은 북한이탈주민들의 진정한 의미의 남한사회 통합을 가능하게 하지 못할 것이다. 본 연구를 통해 북한이탈주민들의 남한 지역사회 정착과 적응을 돕기 위한 다양한 방안들이 제시되었다. 정부가 제도적으로 설치하여 북한이탈주민들을 돕고 있는 신변보호, 거주지보호, 취업보호담당자들의 업무 실태를 살펴보고 앞으로의 그들의 역할 방향에 대해서 생각해보았다. 연구의 결과를 통해 서로 간의 업무와 역할의 모호성과 중복성, 그리고 북한이탈주민들의 기대와의 차이 등이 발견되었다. 중복성과 모호성에도 불구하고 그들이 담당하고 있는 많은 일들은 북한이탈주민들이 지역사회에 정착할 수 있도록 지원하는 업무들이다. 여러 보호담당자들이 언급을 했듯이 그들의 업무 수행이 지역사회의 자원에 효율적으로 연결될 수 있다면 그들의 활동은 더욱 효과적일 것이다. 이를 위해서는 지역사회의 다양한 인적, 물적 자원에 대한 지식과 활용방법 등에 대한 인식, 그리고 궁극적으로는 적극적인 활용이 있어야 할 것이며 이 과정에 지역사회의 다양한 기관들과의 연계는 필수적이라고 할 수 있겠다. 특히 많은 북한이탈주민들에게 있어 지역사회 적응은 장기적 과업임에도 불구하고 보호담당자의 지원은 현재 매우 한시적이다. 또한 제한되어 있는 보호담당자의 숫자로 인해 증가하는 북한이탈주민 지원은 더욱 어려움이 예상되며 보호기간의 단축도 예상되고 있다. 지역사회 적응교육인 하나원 교육도 교육생의 급격한 증가로 어려움이 가중되고 있는 상황에 있다. 북한이탈주민들이 지적한 자신들의 지역사회 적응상의 문제점들 ‘남한사람들과의 대인관계 상의 어려움, 취업의 문제, 자녀교육의 문제, 심리적 적응의 문제 등’은 정부 차원에서 보다는 지역사회 차원에서의 다양한 자원과의 연계, 지역주민들과의 직접적 접촉, 그리고 주민들을 대상으로 한 북한이탈주민에 대한 이해 향상 및 관심 고취를 위한 교육 등을 통해 더 효과적으로 해결될 수 있을 것이다. 정부의 활동과 민간, 교회, 지역사회 활동과의 긴밀한 연계와 역할 분담이 적극적으로 고려되어야 할 때이다. 북한이탈주민의 문제는 더 이상 정부만이 담당해야 하는 문제도 북한이탈주민 당사자들만의 문제도 아니며, 바로 지역주민들의 문제이며 지역의 문제이다. 그러나 북한이탈주민들의 지역사회 정착과 적응을 지원하는 것은 사실상 많은 물
북한이탈주민 일만 명(2007년 1월 3일부)시대가 시작되더니 북한이탈주민들의 수가 급격히 증가하여 그 사이 5,000여명이 더 증가 하였다. 1990년도 후반 이후 북한이탈주민들의 수가 늘기 시작하면서 급기야 만 명이 되었고, 이만 명이 곧 다가올 추세이다. 허만호, “북한인권과 새터민의 국내정착 과제“, 『제5기 통일역량 기본과정』 (서울: 통일교육원,. 2008) 89. 소수의 북한이탈주민들이 남한에 거주하고 있던 과거 수 십 년간은 북한이탈주민의 수가 매우 적음으로 인해, 그리고 그들에 대한 정부의 주도적인 관리와 통제로 인해 그들의 지역사회적응 문제의 필요성은 논의되지도 가시화 되지도 않았다. 그러나 현재 남한 입국 북한이탈주민들의 수는 급격히 증가하고 있으며 정부의 주도적 개입만으로는 이들의 문제나 욕구에 효과적으로 대처하기 어려운 상황에 있다. 특히 증가추세에 있는 이들 집단이 남한 사회에 성공적으로 적응하지 못하게 되면 이들은 결국 남한 사회의 취약집단으로 남을 수 있으며, 우리 사회에 또 다른 형태의 적대적인 지역 또는 집단 감정을 형성하게 할 수도 있다. 남한으로 입국한 북한이탈주민들의 성공적인 지역사회정착이란 그들의 생존을 위해 매우 중요하고 필수적인 작업일 뿐만 아니라 남한 사회의 발전과 안정을 위해서도 꼭 성취되어야 하는 과업이라고 할 수 있다. 북한이탈 주민들의 지역사회 정착을 돕는다는 것은 단지 그들에게 남한사회 정착초기에 물질적인 지원을 제공하여 생존을 위한 의식주를 해결하여 주는 차원의 개입을 의미하는 것이 아니다. 그들을 남한의 주민으로 받아들인 이상 그들이 남한 주민들과 통합되어 살면서 남한 주민들이 경험하는 권리, 복지혜택, 삶의 질 등을 함께 누리고 자신이 속해 있는 지역사회와 보다 큰 사회에 봉사하며 남한사회의 건전한 한 시민으로서의 역할을 담당할 수 있도록 돕는 것이 진정한 의미의 지역사회 정착이라고 할 수 있을 것이다. 그러나 이러한 의미의 정착 또는 적응은 단기간에 성취되는 것이 아니며, 정부, 지역사회, 민간, 주민들이 모두 관심을 가지고 노력하는 가운데 장기간에 걸쳐 이루어지는 것일 것이다. 이러한 장기적 노력의 시작은 결국 지역사회 차원에서 시작되어야 하며 지역사회 차원에서 지속되어야 할 것이다. 북한이탈주민들을 지역사회 주민으로 통합시키고 그들의 지역사회주민으로 정착시키는 작업은 북한이탈주민에게 대한 주민들의 지원, 그리고 당사자들의 적응과 정착을 위한 노력을 필요로 할 뿐 만아니라 지역주민들이 그들의 상황과 어려움을 이해하고 그들을 수용하는 적극적인 자세를 필요로 한다. 후자 없는 전자만의 노력이나 전자 없는 후자만의 노력은 북한이탈주민들의 진정한 의미의 남한사회 통합을 가능하게 하지 못할 것이다. 본 연구를 통해 북한이탈주민들의 남한 지역사회 정착과 적응을 돕기 위한 다양한 방안들이 제시되었다. 정부가 제도적으로 설치하여 북한이탈주민들을 돕고 있는 신변보호, 거주지보호, 취업보호담당자들의 업무 실태를 살펴보고 앞으로의 그들의 역할 방향에 대해서 생각해보았다. 연구의 결과를 통해 서로 간의 업무와 역할의 모호성과 중복성, 그리고 북한이탈주민들의 기대와의 차이 등이 발견되었다. 중복성과 모호성에도 불구하고 그들이 담당하고 있는 많은 일들은 북한이탈주민들이 지역사회에 정착할 수 있도록 지원하는 업무들이다. 여러 보호담당자들이 언급을 했듯이 그들의 업무 수행이 지역사회의 자원에 효율적으로 연결될 수 있다면 그들의 활동은 더욱 효과적일 것이다. 이를 위해서는 지역사회의 다양한 인적, 물적 자원에 대한 지식과 활용방법 등에 대한 인식, 그리고 궁극적으로는 적극적인 활용이 있어야 할 것이며 이 과정에 지역사회의 다양한 기관들과의 연계는 필수적이라고 할 수 있겠다. 특히 많은 북한이탈주민들에게 있어 지역사회 적응은 장기적 과업임에도 불구하고 보호담당자의 지원은 현재 매우 한시적이다. 또한 제한되어 있는 보호담당자의 숫자로 인해 증가하는 북한이탈주민 지원은 더욱 어려움이 예상되며 보호기간의 단축도 예상되고 있다. 지역사회 적응교육인 하나원 교육도 교육생의 급격한 증가로 어려움이 가중되고 있는 상황에 있다. 북한이탈주민들이 지적한 자신들의 지역사회 적응상의 문제점들 ‘남한사람들과의 대인관계 상의 어려움, 취업의 문제, 자녀교육의 문제, 심리적 적응의 문제 등’은 정부 차원에서 보다는 지역사회 차원에서의 다양한 자원과의 연계, 지역주민들과의 직접적 접촉, 그리고 주민들을 대상으로 한 북한이탈주민에 대한 이해 향상 및 관심 고취를 위한 교육 등을 통해 더 효과적으로 해결될 수 있을 것이다. 정부의 활동과 민간, 교회, 지역사회 활동과의 긴밀한 연계와 역할 분담이 적극적으로 고려되어야 할 때이다. 북한이탈주민의 문제는 더 이상 정부만이 담당해야 하는 문제도 북한이탈주민 당사자들만의 문제도 아니며, 바로 지역주민들의 문제이며 지역의 문제이다. 그러나 북한이탈주민들의 지역사회 정착과 적응을 지원하는 것은 사실상 많은 물
On January 3rd, 2007, the count for North Korean refugees in South Korea was 10,000, however from that time forward the number of refugees increased by 5,000. In the near future it is predicted that the number of refugees will increase to an extraordinary number as 20,000. In the past when the count...
On January 3rd, 2007, the count for North Korean refugees in South Korea was 10,000, however from that time forward the number of refugees increased by 5,000. In the near future it is predicted that the number of refugees will increase to an extraordinary number as 20,000. In the past when the count of refugees was at a low number, the government had control and support systems for the refugees, which gave little concern to the civilized people. However now the number has risen so highly that the government cannot give the same treatment to their problems nor can they supply their needs. If the refugees are unable to cooperate with the South Korean society, the refugees will end up going against the South Korean society in order for them to get their needs. It is important for the North Korean refugees to settle well within the South Korean society in order to live comfortably and for the South Korean society to be in order and calm. However it wrong to just help the North Korean refugees with just materialistic goods in order to keep the society calm and in order. If the refugees are accepted into the society, they are soon accustomed to the South Korean lifestyles, and given the same rights as those within the society. Actually helping the refugees means volunteering time and allowing them citizenship into the country. This is a process that is to take a long time, therefore the government, the citizens, and the society has to give effort in order for this is to become possible. This process all begins within the society, and the only way for it to become successful is if the society keeps it going. There are two ways to cooperate the refugees into the society. One of the ways is if the South Korean citizens makes the effort and becomes proactive in donating their time and money in uniting the refugees with the citizens. The other way is if the refugees become assertive and work hard. If one group doesn't do their part, the whole process cannot keep going. Through the research, I was able to present many ways to adapt the North Korean refugees to the South Korean society. I have thought about ways for the government workers to help with refugee housing, working status, and the protection of their life. After much thought, I have come to the conclusion that these government workers are just circling around the same issues, not particularly those that are needed by the refugees. Even so the government workers are helping in some way to the refugees. If the citizens for the society were to help out the government workers much more would be accomplished as well as done more efficiently. Therefore the citizens should provide help by volunteers, donations, and knowledge also the state government workers should cooperate with the federal government workers in order to bring out the most efficient and successful way to help the refugees. In order for the refugees to be completely accepted into the society, it will take a long time, however if there were many people helping the time would be shortened greatly. As of now, it is difficult because the refugees outnumber the number of people helping to settle them into the society. Also, it is difficult for the Hanawon Education to help the refugees. It is difficult for the refugees to settle within the society because they are unable to become socially involved with the South Korean people, they are unable to become employed, their children are unable to receive the proper education, and they are not emotionally stable. In order to solve these problems, the federal government along with the community should help to create a friendly environment, and create programs to help understand the refugees and bring the refugees as well as the South Korean citizens together. In order reach maximum potential, the government, the church, the society, and the community must divide responsibilities to help the refugees. The North Korean refugee's problems are not only from the government, nor are they only from the refugee government workers, but it is also from community. However in order for the refugees to settle within the society, much is needed from the people, including money. Therefore, in order for the refugees to even be able to settle within the community, the government must provide financial aid, as well as support the community in their needs. Taking in example of the people who have been or already helping the refugees, the government state or federal, as well as other members of the community and citizens of the South Korean society needs to help the refugee in order for them to become civilized within the society bounds.
On January 3rd, 2007, the count for North Korean refugees in South Korea was 10,000, however from that time forward the number of refugees increased by 5,000. In the near future it is predicted that the number of refugees will increase to an extraordinary number as 20,000. In the past when the count of refugees was at a low number, the government had control and support systems for the refugees, which gave little concern to the civilized people. However now the number has risen so highly that the government cannot give the same treatment to their problems nor can they supply their needs. If the refugees are unable to cooperate with the South Korean society, the refugees will end up going against the South Korean society in order for them to get their needs. It is important for the North Korean refugees to settle well within the South Korean society in order to live comfortably and for the South Korean society to be in order and calm. However it wrong to just help the North Korean refugees with just materialistic goods in order to keep the society calm and in order. If the refugees are accepted into the society, they are soon accustomed to the South Korean lifestyles, and given the same rights as those within the society. Actually helping the refugees means volunteering time and allowing them citizenship into the country. This is a process that is to take a long time, therefore the government, the citizens, and the society has to give effort in order for this is to become possible. This process all begins within the society, and the only way for it to become successful is if the society keeps it going. There are two ways to cooperate the refugees into the society. One of the ways is if the South Korean citizens makes the effort and becomes proactive in donating their time and money in uniting the refugees with the citizens. The other way is if the refugees become assertive and work hard. If one group doesn't do their part, the whole process cannot keep going. Through the research, I was able to present many ways to adapt the North Korean refugees to the South Korean society. I have thought about ways for the government workers to help with refugee housing, working status, and the protection of their life. After much thought, I have come to the conclusion that these government workers are just circling around the same issues, not particularly those that are needed by the refugees. Even so the government workers are helping in some way to the refugees. If the citizens for the society were to help out the government workers much more would be accomplished as well as done more efficiently. Therefore the citizens should provide help by volunteers, donations, and knowledge also the state government workers should cooperate with the federal government workers in order to bring out the most efficient and successful way to help the refugees. In order for the refugees to be completely accepted into the society, it will take a long time, however if there were many people helping the time would be shortened greatly. As of now, it is difficult because the refugees outnumber the number of people helping to settle them into the society. Also, it is difficult for the Hanawon Education to help the refugees. It is difficult for the refugees to settle within the society because they are unable to become socially involved with the South Korean people, they are unable to become employed, their children are unable to receive the proper education, and they are not emotionally stable. In order to solve these problems, the federal government along with the community should help to create a friendly environment, and create programs to help understand the refugees and bring the refugees as well as the South Korean citizens together. In order reach maximum potential, the government, the church, the society, and the community must divide responsibilities to help the refugees. The North Korean refugee's problems are not only from the government, nor are they only from the refugee government workers, but it is also from community. However in order for the refugees to settle within the society, much is needed from the people, including money. Therefore, in order for the refugees to even be able to settle within the community, the government must provide financial aid, as well as support the community in their needs. Taking in example of the people who have been or already helping the refugees, the government state or federal, as well as other members of the community and citizens of the South Korean society needs to help the refugee in order for them to become civilized within the society bounds.
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