이 연구는 현재 우리나라 기록물 관리 제도로는 기록물의 역사․문화적 가치의 효율적 활용을 담보할 수 없다는 문제 인식 아래, 전통적으로 유사한 기록문화를 공유했던 중국에서는 어떻게 근·현대 기록물 관리 제도를 정착시켜갔는지 분석하였다. 이를 통하여 우리나라 기록물 관리 제도의 문제점을 보다 명확히 파악하고 이에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다.
첫째, 양국의 기록물 관리 제도가 성립되어 가는 과정과 그 배경에 대해 고찰하였다. 우리나라의 경우 갑오개혁과 일제시대를 거치면서 도입된 문서주의 행정처리 방식은...
이 연구는 현재 우리나라 기록물 관리 제도로는 기록물의 역사․문화적 가치의 효율적 활용을 담보할 수 없다는 문제 인식 아래, 전통적으로 유사한 기록문화를 공유했던 중국에서는 어떻게 근·현대 기록물 관리 제도를 정착시켜갔는지 분석하였다. 이를 통하여 우리나라 기록물 관리 제도의 문제점을 보다 명확히 파악하고 이에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다.
첫째, 양국의 기록물 관리 제도가 성립되어 가는 과정과 그 배경에 대해 고찰하였다. 우리나라의 경우 갑오개혁과 일제시대를 거치면서 도입된 문서주의 행정처리 방식은 대한민국 수립 이후에도 지속되었다. 중국 역시 현대적 檔案 관리는 行政效率化運動에서 시작된다. 그러나 건국 초기부터 당안을 ‘歷史的 財富’로서 인식하고 이를 보다 효율적으로 관리하기 위한 제도적 틀을 법적으로 마련하였다.
둘째, 현재 양국의 기록물 관리 제도 현황을 분석하였다. 한국은 기록물 관리 체계에 있어 국가기록원과 기록관을 중심으로 기록물 관리와 행정이 일원화되어 있는 반면 중국은 檔案局과 檔案館-檔案室을 중심으로 중앙에서 지방까지 ‘統一領導․分級保存’ 원칙 하에 행정과 관리가 이원화되어있다. 이러한 제도를 뒷받침할 수 있는 법률 역시 중국은 수집부터 정리, 활용에 이르기까지 일련의 과정에 대해 체계적으로 잘 규정화하였으며, 제도를 실질적으로 운영할 수 있는 전문 인력을 양성하기 위한 교육과정 역시 학부과정과 재직자 지속교육 과정을 중심으로 종·횡적 구조를 갖고 있다. 실무에서도 중국 기록물의 특성에 기반한 수집·정리·활용하는 체제를 구현하고 있음을 볼 수 있다.
셋째, 양국의 기록물 관리 제도의 장·단점을 비교·분석하여 우리나라 기록물 관리 제도의 문제점을 도출하고 우리나라 기록물 관리 제도의 개선안을 제시하였다. 개선 방안은 다음과 같다.
1) 국가기록원은 기록물 관리 행정 업무를 담당하고, 국가의 역사와 문 화를 대변할 수 있도록 지방기록물 관리 기관을 중심으로 기록물을 분급 관리해야 한다.
2) 기록물관리법에서 표명하고 있는 공공기관의 투명하고 책임있는 행정의 구현이라는 목적을 확대하여 역사·문화적 가치가 있는 기록물을 보존하여 국가의 역사·문화적 정통성과 정체성을 구현하고 이를 후세에 전하고자 하는 의지를 표명해야 할 것이다.
3) 기록물 관리 전문 인력 양성 제도와 전문 인력의 직렬을 담당업무에 따라 세분화할 것을 제안하였다.
4) 기록물의 수집에 있어서 국가적 차원에서 수집 범위 및 주체, 방안을 명문화하고, 이를 공유할 수 있는 시스템을 구축해야 한다.
5) 기록물의 정리는 우리나라 역사적·행정적 변화에 기초하여 시대별로 표준화 방안을 마련해야 한다.
6) 기록물의 열람과 정보서비스 제공 업무의 강화가 필요하다.
이 연구는 현재 우리나라 기록물 관리 제도로는 기록물의 역사․문화적 가치의 효율적 활용을 담보할 수 없다는 문제 인식 아래, 전통적으로 유사한 기록문화를 공유했던 중국에서는 어떻게 근·현대 기록물 관리 제도를 정착시켜갔는지 분석하였다. 이를 통하여 우리나라 기록물 관리 제도의 문제점을 보다 명확히 파악하고 이에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다.
첫째, 양국의 기록물 관리 제도가 성립되어 가는 과정과 그 배경에 대해 고찰하였다. 우리나라의 경우 갑오개혁과 일제시대를 거치면서 도입된 문서주의 행정처리 방식은 대한민국 수립 이후에도 지속되었다. 중국 역시 현대적 檔案 관리는 行政效率化運動에서 시작된다. 그러나 건국 초기부터 당안을 ‘歷史的 財富’로서 인식하고 이를 보다 효율적으로 관리하기 위한 제도적 틀을 법적으로 마련하였다.
둘째, 현재 양국의 기록물 관리 제도 현황을 분석하였다. 한국은 기록물 관리 체계에 있어 국가기록원과 기록관을 중심으로 기록물 관리와 행정이 일원화되어 있는 반면 중국은 檔案局과 檔案館-檔案室을 중심으로 중앙에서 지방까지 ‘統一領導․分級保存’ 원칙 하에 행정과 관리가 이원화되어있다. 이러한 제도를 뒷받침할 수 있는 법률 역시 중국은 수집부터 정리, 활용에 이르기까지 일련의 과정에 대해 체계적으로 잘 규정화하였으며, 제도를 실질적으로 운영할 수 있는 전문 인력을 양성하기 위한 교육과정 역시 학부과정과 재직자 지속교육 과정을 중심으로 종·횡적 구조를 갖고 있다. 실무에서도 중국 기록물의 특성에 기반한 수집·정리·활용하는 체제를 구현하고 있음을 볼 수 있다.
셋째, 양국의 기록물 관리 제도의 장·단점을 비교·분석하여 우리나라 기록물 관리 제도의 문제점을 도출하고 우리나라 기록물 관리 제도의 개선안을 제시하였다. 개선 방안은 다음과 같다.
1) 국가기록원은 기록물 관리 행정 업무를 담당하고, 국가의 역사와 문 화를 대변할 수 있도록 지방기록물 관리 기관을 중심으로 기록물을 분급 관리해야 한다.
2) 기록물관리법에서 표명하고 있는 공공기관의 투명하고 책임있는 행정의 구현이라는 목적을 확대하여 역사·문화적 가치가 있는 기록물을 보존하여 국가의 역사·문화적 정통성과 정체성을 구현하고 이를 후세에 전하고자 하는 의지를 표명해야 할 것이다.
3) 기록물 관리 전문 인력 양성 제도와 전문 인력의 직렬을 담당업무에 따라 세분화할 것을 제안하였다.
4) 기록물의 수집에 있어서 국가적 차원에서 수집 범위 및 주체, 방안을 명문화하고, 이를 공유할 수 있는 시스템을 구축해야 한다.
5) 기록물의 정리는 우리나라 역사적·행정적 변화에 기초하여 시대별로 표준화 방안을 마련해야 한다.
6) 기록물의 열람과 정보서비스 제공 업무의 강화가 필요하다.
This study analyzed how China settled system of document management in modern, contemporary state which shared similar record culture traditionally under recognition that current system for that in our country can not guarantee effective utilization the value of historical, cultural aspect.
By m...
This study analyzed how China settled system of document management in modern, contemporary state which shared similar record culture traditionally under recognition that current system for that in our country can not guarantee effective utilization the value of historical, cultural aspect.
By means of analysis in this paper, I intended to grasp problems in documentary management system of ours more precisely, and will present an improvement measure in relation with this matter.
The first, I looked at documentary management system of both countries about its process and backgrounds that would be realized. In Korea, the method that dealt with administrative document through the Gabo Reform of 1894 and Japanese occupation period has been persisted from then on establishment of the Republic of Korea. In China, management system for archives was originated from effective management movement. However, China recognized archives as historical property from the founding of a country early days, and got it by law to install systematic mold for efficient management.
The second, this study analyzed present situation on the documentary management system of both countries. Documentary management and administration is unified in charge of National Archives of Korea and record officer in Korea. In contrast, China separate administration and management of archives under principles in which central government manage the archives in a lump and provincial government keep the archives and relevant organization is composed of Archives administration and Archives-record office. Also, China regulate laws systematically to back up processes of archives acquisition, arrangement and accessibility. In addition, China is operating various course to train the special manpower who can manage the archives practically through faculty process and incumbent continuous one.
In implementingaspect, we can see the process of acquisition, arrangement and accessibility based on characteristic of a Chinese documentary.
The third, this study compare and analyze merits and demerits of documentary management system of both countries, and derive from a problem of our country system, and then present improvement measure in the system. The followings would be recommended for the improvement of its system.
1) Local authority should take charge of classifying and managing local archives while National Archives of Korea takes charge of administrative documentary management.
2) Byenlarging transparent and responsible administration of public office described in the law of archives management, we should preserve the archives valuable in history and culture and implement legitimacy and identity in nation, along with expressing willingness to deliver it to the next generation.
3) I propose subdivision between nurturing system of expert and structure of manpower according to business in charge.
4) In acquisition of archives, stipulating its sphere, superintendent, and measure is needed at national dimensions and sharing system should be established.
5) Arrangement of documentary shall get a standardization measure by the times based on historical and administrative change.
6) Enhancement of operation is necessary in reading the documentary and information service.
This study analyzed how China settled system of document management in modern, contemporary state which shared similar record culture traditionally under recognition that current system for that in our country can not guarantee effective utilization the value of historical, cultural aspect.
By means of analysis in this paper, I intended to grasp problems in documentary management system of ours more precisely, and will present an improvement measure in relation with this matter.
The first, I looked at documentary management system of both countries about its process and backgrounds that would be realized. In Korea, the method that dealt with administrative document through the Gabo Reform of 1894 and Japanese occupation period has been persisted from then on establishment of the Republic of Korea. In China, management system for archives was originated from effective management movement. However, China recognized archives as historical property from the founding of a country early days, and got it by law to install systematic mold for efficient management.
The second, this study analyzed present situation on the documentary management system of both countries. Documentary management and administration is unified in charge of National Archives of Korea and record officer in Korea. In contrast, China separate administration and management of archives under principles in which central government manage the archives in a lump and provincial government keep the archives and relevant organization is composed of Archives administration and Archives-record office. Also, China regulate laws systematically to back up processes of archives acquisition, arrangement and accessibility. In addition, China is operating various course to train the special manpower who can manage the archives practically through faculty process and incumbent continuous one.
In implementingaspect, we can see the process of acquisition, arrangement and accessibility based on characteristic of a Chinese documentary.
The third, this study compare and analyze merits and demerits of documentary management system of both countries, and derive from a problem of our country system, and then present improvement measure in the system. The followings would be recommended for the improvement of its system.
1) Local authority should take charge of classifying and managing local archives while National Archives of Korea takes charge of administrative documentary management.
2) Byenlarging transparent and responsible administration of public office described in the law of archives management, we should preserve the archives valuable in history and culture and implement legitimacy and identity in nation, along with expressing willingness to deliver it to the next generation.
3) I propose subdivision between nurturing system of expert and structure of manpower according to business in charge.
4) In acquisition of archives, stipulating its sphere, superintendent, and measure is needed at national dimensions and sharing system should be established.
5) Arrangement of documentary shall get a standardization measure by the times based on historical and administrative change.
6) Enhancement of operation is necessary in reading the documentary and information service.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.