본 연구는 고등학교에서 지역의 고지도를 활용한 지역 학습 방안을 구안하였다. 즉 고지도를 학습 매체로 하여 고등학교 1학년 사회 「Ⅰ. 국토와 지리정보」단원 중〈1. 국토 인식과 지리정보〉와 〈2. 지리 정보와 지도〉단원에서 고지도를 활용하여 지역 학습을 하기 위해 학습 요소들을 추출하여 지역학습 방안을 설계하였다. 고지도는 과거의 공간 정보를 담고 있는 귀중한 시각 자료로서 다양한 교육적 가치를 지니고 있으며 지역의 산천, 행정구역, 관아, ...
본 연구는 고등학교에서 지역의 고지도를 활용한 지역 학습 방안을 구안하였다. 즉 고지도를 학습 매체로 하여 고등학교 1학년 사회 「Ⅰ. 국토와 지리정보」단원 중〈1. 국토 인식과 지리정보〉와 〈2. 지리 정보와 지도〉단원에서 고지도를 활용하여 지역 학습을 하기 위해 학습 요소들을 추출하여 지역학습 방안을 설계하였다. 고지도는 과거의 공간 정보를 담고 있는 귀중한 시각 자료로서 다양한 교육적 가치를 지니고 있으며 지역의 산천, 행정구역, 관아, 군사 시설, 교통·통신시설, 문화유적 등 많은 정보가 들어 있어 학생들의 지역학습에 유용하게 활용할 수 있다. 청주지역 지역학습의 실태를 알아보기 위하여 설문조사를 실시하였고 그 결과 고지도를 활용한 지역학습 경험은 거의 없었으며, 지역의 고지도를 활용하는 학습에 대해서는 매우 긍정적인 반응이 나타났다. 청주 고지도 중 내용이 비교적 풍부하여 지역 학습에 활용가치가 높은 「대동여지도」의 청주목 지역과 「1872년 청주목지도」,「청주읍성도」에 담겨 있는 내용을 살펴보고 이를 통하여 전통지리사상학습, 읍성도의 상징성 학습, 교통·통신의 발달에 따른 지역 변화 학습, 군사적 기능의 학습 내용을 구성하고 4차시 교수·학습 과정안과 차시별 탐구학습지, 1차시 현장체험학습 지도안을 설계하였다. 청주지역 고지도를 통한 학습 방안은 다음과 같다. 첫째, 「대동여지도」, 「1872 청주목지도」, 「청주읍성도」에는 우암산과 무심천, 북수(봉림), 용두사지 철당간 등이 나타나 있는데 이러한 학습 요소를 전통지리사상과 관련하여 학습할 수 있도록 구성하였다. 둘째, 「대동여지도」, 「청주읍성도」를 활용하여 고지도 학습과 함께 청주읍성 형태의 의미, 4대문 명칭의 의미 및 위치, 청주 동헌, 청녕각 복원의 의미 등 고지도가 담고 있는 상징성을 학습 할 수 있도록 구성하였다. 셋째, 「대동여지도」, 「1872 청주목지도」를 활용하여 밤고개의 유래, 율봉역의 기능과 위치, 것대산 봉수의 경로 등을 학습하고 교통수단의 변화에 따른 지역의 변화를 학습할 수 있도록 구성하였다. 넷째, 「청주읍성도」,「1872 청주목지도」를 활용하여 충청병영의 입지요인, 상당산성의 역할을 통해 청주의 군사적 기능을 청주의 지리적 특성과 관련하여 학습하도록 하였다. 다섯째, 4차시의 수업을 실시하고 그 결과를 분석하였다.
본 연구는 고등학교에서 지역의 고지도를 활용한 지역 학습 방안을 구안하였다. 즉 고지도를 학습 매체로 하여 고등학교 1학년 사회 「Ⅰ. 국토와 지리정보」단원 중〈1. 국토 인식과 지리정보〉와 〈2. 지리 정보와 지도〉단원에서 고지도를 활용하여 지역 학습을 하기 위해 학습 요소들을 추출하여 지역학습 방안을 설계하였다. 고지도는 과거의 공간 정보를 담고 있는 귀중한 시각 자료로서 다양한 교육적 가치를 지니고 있으며 지역의 산천, 행정구역, 관아, 군사 시설, 교통·통신시설, 문화유적 등 많은 정보가 들어 있어 학생들의 지역학습에 유용하게 활용할 수 있다. 청주지역 지역학습의 실태를 알아보기 위하여 설문조사를 실시하였고 그 결과 고지도를 활용한 지역학습 경험은 거의 없었으며, 지역의 고지도를 활용하는 학습에 대해서는 매우 긍정적인 반응이 나타났다. 청주 고지도 중 내용이 비교적 풍부하여 지역 학습에 활용가치가 높은 「대동여지도」의 청주목 지역과 「1872년 청주목지도」,「청주읍성도」에 담겨 있는 내용을 살펴보고 이를 통하여 전통지리사상학습, 읍성도의 상징성 학습, 교통·통신의 발달에 따른 지역 변화 학습, 군사적 기능의 학습 내용을 구성하고 4차시 교수·학습 과정안과 차시별 탐구학습지, 1차시 현장체험학습 지도안을 설계하였다. 청주지역 고지도를 통한 학습 방안은 다음과 같다. 첫째, 「대동여지도」, 「1872 청주목지도」, 「청주읍성도」에는 우암산과 무심천, 북수(봉림), 용두사지 철당간 등이 나타나 있는데 이러한 학습 요소를 전통지리사상과 관련하여 학습할 수 있도록 구성하였다. 둘째, 「대동여지도」, 「청주읍성도」를 활용하여 고지도 학습과 함께 청주읍성 형태의 의미, 4대문 명칭의 의미 및 위치, 청주 동헌, 청녕각 복원의 의미 등 고지도가 담고 있는 상징성을 학습 할 수 있도록 구성하였다. 셋째, 「대동여지도」, 「1872 청주목지도」를 활용하여 밤고개의 유래, 율봉역의 기능과 위치, 것대산 봉수의 경로 등을 학습하고 교통수단의 변화에 따른 지역의 변화를 학습할 수 있도록 구성하였다. 넷째, 「청주읍성도」,「1872 청주목지도」를 활용하여 충청병영의 입지요인, 상당산성의 역할을 통해 청주의 군사적 기능을 청주의 지리적 특성과 관련하여 학습하도록 하였다. 다섯째, 4차시의 수업을 실시하고 그 결과를 분석하였다.
This study wasto investigate the teaching method for regional study using old maps of the area for the high school class. For this purpose I designed a regional study plan by deducing study elements from the units, and in the section of 「Ⅰ Our national realm and information on the geography」addres...
This study wasto investigate the teaching method for regional study using old maps of the area for the high school class. For this purpose I designed a regional study plan by deducing study elements from the units, and in the section of 「Ⅰ Our national realm and information on the geography」addressed in the social study for the first grade of high school with the teaching material of the old maps. The old mapsare precious visual material taking lots of information about the past space with various values of education as well as the regional mountain and the river, administrative region, facilities for the army, transportation, communication facilities, and cultural heritage, so they are very useful for the students to study about the region. To investigate the actual status of regional study in Cheongju area I conducted a survey. And the result showed that there was rare to use old maps in studying the region and many expressed positive response in using regional maps for the study. For the research, among the Cheongju maps, I reviewed「Daedongyeojido」, which has high value for regional study with its plentiful contents to study Cheongjumok area and also the contents in 「1872, Cheongjumok map」and 「Cheongjueupseong map」so as to make study contents as traditional geography & ideology, symbol of eupseong map, regional change by development of transportation and communication, and its military function. And then I designed a teaching plan for the fourth session of teaching and learning program, inquiry study books per session, and the first session of practical site-experience. The study plan through Cheongju maps is as following. First, there are Uamsan, Musimcheon, Buksu(Bongrim), and Yongdusaji Cheoldanggan in「Daedongyeojido」,「1872, Cheongjumok map」, and 「Cheongjueupseong map」so I included these elements in the study contents related with traditional geographic ideology. Second, I used「Daedongyeojido」and「1872, Cheongjumok map」to teach symbolic things in the oldmaps including the meaning of Cheongjueupseong figure, the meaning of the name of four gates and their location, the meaning of restoring Cheongju Dongheon and Cheongnyeonggak as well as teach themselves. Third, I used 「Daedongyeojido」and「1872, Cheongjumok map」to teach the origin of Bamgogae, the funciton of Yulbongyeok and its location, and the route of Geokdaesan Bongsu as well as the transformed region by the change of transportation devices. Fourth, I used 「Daedongyeojido」and「1872, Cheongjumok map」to teach military function of Cheongju related with its geographic trait through the location of barracks and the function of Sangdangsanseong. Fifth, I conducted the four sessions of lesson and analysed the results.
This study wasto investigate the teaching method for regional study using old maps of the area for the high school class. For this purpose I designed a regional study plan by deducing study elements from the units, and in the section of 「Ⅰ Our national realm and information on the geography」addressed in the social study for the first grade of high school with the teaching material of the old maps. The old mapsare precious visual material taking lots of information about the past space with various values of education as well as the regional mountain and the river, administrative region, facilities for the army, transportation, communication facilities, and cultural heritage, so they are very useful for the students to study about the region. To investigate the actual status of regional study in Cheongju area I conducted a survey. And the result showed that there was rare to use old maps in studying the region and many expressed positive response in using regional maps for the study. For the research, among the Cheongju maps, I reviewed「Daedongyeojido」, which has high value for regional study with its plentiful contents to study Cheongjumok area and also the contents in 「1872, Cheongjumok map」and 「Cheongjueupseong map」so as to make study contents as traditional geography & ideology, symbol of eupseong map, regional change by development of transportation and communication, and its military function. And then I designed a teaching plan for the fourth session of teaching and learning program, inquiry study books per session, and the first session of practical site-experience. The study plan through Cheongju maps is as following. First, there are Uamsan, Musimcheon, Buksu(Bongrim), and Yongdusaji Cheoldanggan in「Daedongyeojido」,「1872, Cheongjumok map」, and 「Cheongjueupseong map」so I included these elements in the study contents related with traditional geographic ideology. Second, I used「Daedongyeojido」and「1872, Cheongjumok map」to teach symbolic things in the oldmaps including the meaning of Cheongjueupseong figure, the meaning of the name of four gates and their location, the meaning of restoring Cheongju Dongheon and Cheongnyeonggak as well as teach themselves. Third, I used 「Daedongyeojido」and「1872, Cheongjumok map」to teach the origin of Bamgogae, the funciton of Yulbongyeok and its location, and the route of Geokdaesan Bongsu as well as the transformed region by the change of transportation devices. Fourth, I used 「Daedongyeojido」and「1872, Cheongjumok map」to teach military function of Cheongju related with its geographic trait through the location of barracks and the function of Sangdangsanseong. Fifth, I conducted the four sessions of lesson and analysed the results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.