초등 미술과와 사회과의 통합적 다문화 미술 감상 수업 연구 (A) Study on the Integrative Multicultural Art Appreciation Class in the Fine Arts Curriculum and Social Studies Curriculum for Elementary Schools원문보기
오늘날은 사회 전반에 걸쳐 급격한 변화가 일어나고 있다. 미래 사회는 국가 간의 의사소통과 상호의존성이 더욱 커져가고 있으며 이에 따라 세계에 대한 이해가 중요한 부분으로 떠올랐다.
그러나 우리나라의 현행 미술과 교육과정에서는 다문화 교육을 위한 체계적인 교육과정이 미흡하고 수업 시수 역시 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 이러한 점들을 고려하여 교과간 통합을 통한 다문화 감상 수업을 제시하는 것을 목적으로 하였다.
Ⅱ장에서는 통합교육의 정의와 필요성을 정리하였다. 초등 미술과와 다른 교과의 ...
오늘날은 사회 전반에 걸쳐 급격한 변화가 일어나고 있다. 미래 사회는 국가 간의 의사소통과 상호의존성이 더욱 커져가고 있으며 이에 따라 세계에 대한 이해가 중요한 부분으로 떠올랐다.
그러나 우리나라의 현행 미술과 교육과정에서는 다문화 교육을 위한 체계적인 교육과정이 미흡하고 수업 시수 역시 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 이러한 점들을 고려하여 교과간 통합을 통한 다문화 감상 수업을 제시하는 것을 목적으로 하였다.
Ⅱ장에서는 통합교육의 정의와 필요성을 정리하였다. 초등 미술과와 다른 교과의 통합적 접근이 필요한 이유도 함께 제시하였다.
Ⅲ장 '다문화 미술교육에 대한 고찰'에서는 다문화 미술교육에 대한 이론적인 내용을 살펴보았다. 연구자가 의미하는 다문화의 개념과 필요성, 다문화 교육의 방법과 더 나아가서 다문화 미술교육의 개념과 의의까지 알아보았다. 여러 학자들이 다문화 미술교육에 대해 언급한 내용을 정리하고 이를 토대로 다문화 미술 감상교육의 방법과 교육적 의의를 제시하였다.
Ⅳ장에서는 통합적 다문화 미술 감상 수업을 위한 선행연구 및 교육과정과 교과서 분석을 하였다. 다문화 미술교육 관련 논문 분석과, 제7차 교육과정과 함께 새롭게 개정된 교육과정을 살펴보면서 다문화적 요소가 어느 정도 포함되어 있는지를 살펴보았다.
Ⅴ장은 실제 수업을 위한 지도안과 수업 결과를 정리한 장이다. 초등 미술과와 사회과의 통합적 접근이 왜 필요한가를 먼저 언급하였다. 그 후, 새로운 감상지도 수업 모형을 제시하고 다문화 감상 수업 단원 지도안을 작성하여 첨부하였다. 수업은 6학년을 대상으로 이루어졌다.
본 연구를 적용해 본 결과 다음과 같은 기대효과를 가질 수 있다.
첫째, 다문화 미술 감상 수업을 통해 외국의 문화를 편견없이 이해할 수 있는 기회를 가질 수 있다. 다른 이들의 문화가 우월하고 열등한 것이 아니라 우리와 똑같은 위치에 있음을 인식할 수 있게 된다.
둘째, 다양한 문화를 접하는 수업을 통해 학생들은 세계화, 지구촌 문화, 소수 민족과 약자들에 대해 알 수 있게 된다. 지금까지 다루어 보지 않았던 내용들을 접해 봄으로써 미술과 사회 과목에 흥미를 가짐은 물론, 평소 생각해보지 않았던 주제들에 관심을 가지게 된다.
셋째, 미술 작품 감상에 있어 새로운 시각을 가질 수 있게 한다. 문화와 다양한 배경 지식을 토대로 이루어지는 감상 수업을 통해, 감상 수업은 재미없고 따분하다는 인식에서 벗어날 수 있게 된다. 미술은 문화와 떨어져 생각할 수 없는 관계에 있으므로 문화를 학습함으로써 미술 감상에 있어 더욱 효과적인 학습을 할 수 있게하는 계기를 마련할 수 있다.
우리 사회는 점점 더 세계 속의 한국이 되어갈 것이다. 사회, 문화와 밀접한 관련이 있는 미술 교육은 이에 맞게 변화해야 할 것이다. 미술 교육은 다른 나라 문화를 올바르게 받아들일 수 있는 안목을 기르고 우리나라의 문화를 더욱 발전시킬 수 있는 방향으로 나아가야 할 것이다. 앞으로의 미술 교육과정과 수업에서 다문화와 관련된 다양한 내용이 제시되기를 바란다. 그리하여 21세기를 살아갈 학생들이 다양한 문화를 받아들일 수 있도록 해야 할 것이다.
오늘날은 사회 전반에 걸쳐 급격한 변화가 일어나고 있다. 미래 사회는 국가 간의 의사소통과 상호의존성이 더욱 커져가고 있으며 이에 따라 세계에 대한 이해가 중요한 부분으로 떠올랐다.
그러나 우리나라의 현행 미술과 교육과정에서는 다문화 교육을 위한 체계적인 교육과정이 미흡하고 수업 시수 역시 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 이러한 점들을 고려하여 교과간 통합을 통한 다문화 감상 수업을 제시하는 것을 목적으로 하였다.
Ⅱ장에서는 통합교육의 정의와 필요성을 정리하였다. 초등 미술과와 다른 교과의 통합적 접근이 필요한 이유도 함께 제시하였다.
Ⅲ장 '다문화 미술교육에 대한 고찰'에서는 다문화 미술교육에 대한 이론적인 내용을 살펴보았다. 연구자가 의미하는 다문화의 개념과 필요성, 다문화 교육의 방법과 더 나아가서 다문화 미술교육의 개념과 의의까지 알아보았다. 여러 학자들이 다문화 미술교육에 대해 언급한 내용을 정리하고 이를 토대로 다문화 미술 감상교육의 방법과 교육적 의의를 제시하였다.
Ⅳ장에서는 통합적 다문화 미술 감상 수업을 위한 선행연구 및 교육과정과 교과서 분석을 하였다. 다문화 미술교육 관련 논문 분석과, 제7차 교육과정과 함께 새롭게 개정된 교육과정을 살펴보면서 다문화적 요소가 어느 정도 포함되어 있는지를 살펴보았다.
Ⅴ장은 실제 수업을 위한 지도안과 수업 결과를 정리한 장이다. 초등 미술과와 사회과의 통합적 접근이 왜 필요한가를 먼저 언급하였다. 그 후, 새로운 감상지도 수업 모형을 제시하고 다문화 감상 수업 단원 지도안을 작성하여 첨부하였다. 수업은 6학년을 대상으로 이루어졌다.
본 연구를 적용해 본 결과 다음과 같은 기대효과를 가질 수 있다.
첫째, 다문화 미술 감상 수업을 통해 외국의 문화를 편견없이 이해할 수 있는 기회를 가질 수 있다. 다른 이들의 문화가 우월하고 열등한 것이 아니라 우리와 똑같은 위치에 있음을 인식할 수 있게 된다.
둘째, 다양한 문화를 접하는 수업을 통해 학생들은 세계화, 지구촌 문화, 소수 민족과 약자들에 대해 알 수 있게 된다. 지금까지 다루어 보지 않았던 내용들을 접해 봄으로써 미술과 사회 과목에 흥미를 가짐은 물론, 평소 생각해보지 않았던 주제들에 관심을 가지게 된다.
셋째, 미술 작품 감상에 있어 새로운 시각을 가질 수 있게 한다. 문화와 다양한 배경 지식을 토대로 이루어지는 감상 수업을 통해, 감상 수업은 재미없고 따분하다는 인식에서 벗어날 수 있게 된다. 미술은 문화와 떨어져 생각할 수 없는 관계에 있으므로 문화를 학습함으로써 미술 감상에 있어 더욱 효과적인 학습을 할 수 있게하는 계기를 마련할 수 있다.
우리 사회는 점점 더 세계 속의 한국이 되어갈 것이다. 사회, 문화와 밀접한 관련이 있는 미술 교육은 이에 맞게 변화해야 할 것이다. 미술 교육은 다른 나라 문화를 올바르게 받아들일 수 있는 안목을 기르고 우리나라의 문화를 더욱 발전시킬 수 있는 방향으로 나아가야 할 것이다. 앞으로의 미술 교육과정과 수업에서 다문화와 관련된 다양한 내용이 제시되기를 바란다. 그리하여 21세기를 살아갈 학생들이 다양한 문화를 받아들일 수 있도록 해야 할 것이다.
A Study on the Integrative Multi-Cultural Art Appreciation Class in the Art Curriculum and Social Studies Curriculum for Elementary Schools
Only 100 years ago, people did not know what was going on in a distant place very well. Thanks to the advances of TV, video and various communication devices, t...
A Study on the Integrative Multi-Cultural Art Appreciation Class in the Art Curriculum and Social Studies Curriculum for Elementary Schools
Only 100 years ago, people did not know what was going on in a distant place very well. Thanks to the advances of TV, video and various communication devices, the world is getting closer, and it has become important to understand the world that aspires to internationalize and globalize.
However, the current Korean art curriculum has an insufficient systematic curriculum for multi-cultural education as well as insufficient class hours. Given these circumstances, this study aimed to suggest a multi-cultural appreciation class through the integration of curricula.
In Chapter Ⅱ, the study summarized the definition of and need for integrative education in 'The Contemplations on Integrative Education’, and suggested a reason for an integrative approach toward the elementary school art curriculum and other curricula.
In Chapter Ⅲ, the study conducted a theoretical review of multi-cultural art education. The study looked into the concept of and need for multi-culture, multi-cultural education methods and the concept and significance of multi-cultural art education. The study summarized the contents of multi-cultural art education from the perspective of diverse scholars and proposed the methods and educational significance of multi-cultural art appreciation education.
In Chapter Ⅳ, the study conducted an analysis of existing research, the curriculum, and the textbook for an integrative multi-cultural art appreciation class. While analyzing papers concerning a multi-cultural art curriculum and reviewing the curriculum newly revised along with the national 7th curriculum, the study looked into how many multi-cultural factors were included.
In Chapter Ⅴ, the study mentioned the necessity of integrative approach toward an elementary school art curriculum and the social studies curriculum. Based on this, the study proposed a new appreciation teaching class model and prepared a teaching plan for multi-cultural appreciation unit. The class was given for sixth graders.
As a result of applying this research, the following effects can be expected.
First, students can have an opportunity to understand other cultures without prejudice through a multi-cultural art appreciation class. They can perceive other cultures are not inferior or superior, but are equivalent to ours.
Second, students who experience diverse cultures in the class can learn about globalization, global village cultures, minorities and the weak. They can become interested in subjects they had not considered before as well as art and social studies subjects by experiencing contents they had not coped with up to now.
Third, students can have a new perspective on the appreciation of artworks. Through the appreciation class, which is made up of cultures and various types of background knowledge, students are able to gain a perception that the appreciation class is not fun or boring. Art is inseparable from culture. Therefore, it would be an opportunity for students to learn art appreciation more effectively by learning cultures.
Our society will make Korea even more global. Art education, closely coupled with society and culture, should change accordingly. Also, Art education needs to pursue a direction to further advance the Korean culture while cultivating an appreciative eye for correctly accepting cultures of other countries. Therefore, it is expected to lead students, who will live in the 21st century, to accept a variety of cultures by demonstrating broad contents concerning multi-cultures in the art curriculum class.
A Study on the Integrative Multi-Cultural Art Appreciation Class in the Art Curriculum and Social Studies Curriculum for Elementary Schools
Only 100 years ago, people did not know what was going on in a distant place very well. Thanks to the advances of TV, video and various communication devices, the world is getting closer, and it has become important to understand the world that aspires to internationalize and globalize.
However, the current Korean art curriculum has an insufficient systematic curriculum for multi-cultural education as well as insufficient class hours. Given these circumstances, this study aimed to suggest a multi-cultural appreciation class through the integration of curricula.
In Chapter Ⅱ, the study summarized the definition of and need for integrative education in 'The Contemplations on Integrative Education’, and suggested a reason for an integrative approach toward the elementary school art curriculum and other curricula.
In Chapter Ⅲ, the study conducted a theoretical review of multi-cultural art education. The study looked into the concept of and need for multi-culture, multi-cultural education methods and the concept and significance of multi-cultural art education. The study summarized the contents of multi-cultural art education from the perspective of diverse scholars and proposed the methods and educational significance of multi-cultural art appreciation education.
In Chapter Ⅳ, the study conducted an analysis of existing research, the curriculum, and the textbook for an integrative multi-cultural art appreciation class. While analyzing papers concerning a multi-cultural art curriculum and reviewing the curriculum newly revised along with the national 7th curriculum, the study looked into how many multi-cultural factors were included.
In Chapter Ⅴ, the study mentioned the necessity of integrative approach toward an elementary school art curriculum and the social studies curriculum. Based on this, the study proposed a new appreciation teaching class model and prepared a teaching plan for multi-cultural appreciation unit. The class was given for sixth graders.
As a result of applying this research, the following effects can be expected.
First, students can have an opportunity to understand other cultures without prejudice through a multi-cultural art appreciation class. They can perceive other cultures are not inferior or superior, but are equivalent to ours.
Second, students who experience diverse cultures in the class can learn about globalization, global village cultures, minorities and the weak. They can become interested in subjects they had not considered before as well as art and social studies subjects by experiencing contents they had not coped with up to now.
Third, students can have a new perspective on the appreciation of artworks. Through the appreciation class, which is made up of cultures and various types of background knowledge, students are able to gain a perception that the appreciation class is not fun or boring. Art is inseparable from culture. Therefore, it would be an opportunity for students to learn art appreciation more effectively by learning cultures.
Our society will make Korea even more global. Art education, closely coupled with society and culture, should change accordingly. Also, Art education needs to pursue a direction to further advance the Korean culture while cultivating an appreciative eye for correctly accepting cultures of other countries. Therefore, it is expected to lead students, who will live in the 21st century, to accept a variety of cultures by demonstrating broad contents concerning multi-cultures in the art curriculum class.
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