선박건조공정은 기계, 전기, 전자, 화공 등 종합기술의 집합체로 여러 직종의 근로자가 제한된 작업 공간 내에서 고소작업, 중량물의 운반 및 취급 작업, 도장작업, 용접작업 등이 동시 다발적으로 이루어진다. 때문에 작업통제가 어렵고 동시 작업으로 인한 화재나 폭발사고 등 중대사고의 발생 가능성이 모든 공정에 잠재되어 있다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 조선소의 선박건조 공정 중에서 발생하고 있는 재해 발생 특성과 잠재되어 있는 공정별 핵심위험 요인을 상세히 분석하여 문제점이 도출된 공정에 대하여 향후 산업 재해 예방 대책을 수립하고자 했다. 이를 위해 ...
선박건조공정은 기계, 전기, 전자, 화공 등 종합기술의 집합체로 여러 직종의 근로자가 제한된 작업 공간 내에서 고소작업, 중량물의 운반 및 취급 작업, 도장작업, 용접작업 등이 동시 다발적으로 이루어진다. 때문에 작업통제가 어렵고 동시 작업으로 인한 화재나 폭발사고 등 중대사고의 발생 가능성이 모든 공정에 잠재되어 있다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 조선소의 선박건조 공정 중에서 발생하고 있는 재해 발생 특성과 잠재되어 있는 공정별 핵심위험 요인을 상세히 분석하여 문제점이 도출된 공정에 대하여 향후 산업 재해 예방 대책을 수립하고자 했다. 이를 위해 FMEA 프로그램을 활용하여 안전관리 업무에 적용하여 보고 장단점을 파악하여 각 사업장의 실정에 적합한 기법을 도입하고자 한다. 또 H사에서 선박 건조 관련 업무의 경험을 바탕으로 각종 데이터를 활용하여 TOPs(Total Operation Programs) 프로그램을 개발하여 운영하고 있으므로 FMEA와의 상호 연관성을 비교 분석하여 보았다.
선박건조공정은 기계, 전기, 전자, 화공 등 종합기술의 집합체로 여러 직종의 근로자가 제한된 작업 공간 내에서 고소작업, 중량물의 운반 및 취급 작업, 도장작업, 용접작업 등이 동시 다발적으로 이루어진다. 때문에 작업통제가 어렵고 동시 작업으로 인한 화재나 폭발사고 등 중대사고의 발생 가능성이 모든 공정에 잠재되어 있다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 조선소의 선박건조 공정 중에서 발생하고 있는 재해 발생 특성과 잠재되어 있는 공정별 핵심위험 요인을 상세히 분석하여 문제점이 도출된 공정에 대하여 향후 산업 재해 예방 대책을 수립하고자 했다. 이를 위해 FMEA 프로그램을 활용하여 안전관리 업무에 적용하여 보고 장단점을 파악하여 각 사업장의 실정에 적합한 기법을 도입하고자 한다. 또 H사에서 선박 건조 관련 업무의 경험을 바탕으로 각종 데이터를 활용하여 TOPs(Total Operation Programs) 프로그램을 개발하여 운영하고 있으므로 FMEA와의 상호 연관성을 비교 분석하여 보았다.
The study have been convinced that in the aspect of a plan or a process control FMEA Program is the advanced technique that can be applied and evaluated in various ways. It has increasingly been used by many domestic conglomerations(businesses) considering the quality of products, credibility, produ...
The study have been convinced that in the aspect of a plan or a process control FMEA Program is the advanced technique that can be applied and evaluated in various ways. It has increasingly been used by many domestic conglomerations(businesses) considering the quality of products, credibility, production facilities and safety but nevertheless it has many limitations in use. Therefore, It have aimed at a study on its wide use in shipbuilding and the contents described in this thesis are summarized as follows. ChapterⅠ. It have introduced the object and the necessity of the study. ChapterⅡ. The study have described the ordinary ship processes in analyzing shipbuilding processes and disaster figures and found many injurious factors through the processes. Furthermore have referred to the occurrence development of disaster by year and the types of disaster occurrence. And finally have analyzed the disaster figures on the basis of the data produced by seven local(national) shipyards. ChapterⅢ. through the theoretical investigation on FMEA and have presented the grounds for the outline of FMEA and the purpose of its operation and have had the basic subjects necessary to use the program acquainted. ChapterⅣ. On the basis of the theoretical grounds which are performed and then summarized in my company department, the have applied FMEA to the ship processes, ChapterⅤ. In final chapter have presented ways in which this study can be used and problems on program operation and made alternative ideas for improvement. Would like to study on this thesis steadily and make the program that has high utility values and can do various evaluations by much more business sectors.
The study have been convinced that in the aspect of a plan or a process control FMEA Program is the advanced technique that can be applied and evaluated in various ways. It has increasingly been used by many domestic conglomerations(businesses) considering the quality of products, credibility, production facilities and safety but nevertheless it has many limitations in use. Therefore, It have aimed at a study on its wide use in shipbuilding and the contents described in this thesis are summarized as follows. ChapterⅠ. It have introduced the object and the necessity of the study. ChapterⅡ. The study have described the ordinary ship processes in analyzing shipbuilding processes and disaster figures and found many injurious factors through the processes. Furthermore have referred to the occurrence development of disaster by year and the types of disaster occurrence. And finally have analyzed the disaster figures on the basis of the data produced by seven local(national) shipyards. ChapterⅢ. through the theoretical investigation on FMEA and have presented the grounds for the outline of FMEA and the purpose of its operation and have had the basic subjects necessary to use the program acquainted. ChapterⅣ. On the basis of the theoretical grounds which are performed and then summarized in my company department, the have applied FMEA to the ship processes, ChapterⅤ. In final chapter have presented ways in which this study can be used and problems on program operation and made alternative ideas for improvement. Would like to study on this thesis steadily and make the program that has high utility values and can do various evaluations by much more business sectors.
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