감사 증진 프로그램이 중학생의 주관적 안녕감, 지각된 사회적 지지, 심리적 적응에 미치는 효과 Effects of the Gratitude Enhancement Program on Middle School Students' Subjective Well-being, Perceived Social Support, and Psychological Adjustment원문보기
이 연구는 중학생을 대상으로 실시할 수 있는 감사 증진 프로그램을 개발하고, 중학생의 주관적 안녕감, 지각된 사회적 지지, 심리적 적응에 미치는 감사 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실시하였다. 이 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 감사 증진 프로그램이 중학생의 주관적 안녕감을 향상시키는가? 둘째, 감사 증진프로그램이 중학생의 지각된 사회적 지지 수준을 향상시키는가? 셋째, 감사 증진프로그램이 중학생의 심리적 부적응을 감소시키는가? 이 연구의 대상은 J도에 거주하는 중학생 71명이었다. 그 중 27명의 학생들은 감사 증진 프로그램이 주어진 실험집단에 배정되었고, 나머지 학생들은 무처치 통제집단에 배정되었다. 실험집단은 12회기 분량의 감사 증진 프로그램(회기당 30분)에 참가하였다. 감사 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위해서, 감사성향 척도, 주관적 안녕감 척도, 지각된 ...
이 연구는 중학생을 대상으로 실시할 수 있는 감사 증진 프로그램을 개발하고, 중학생의 주관적 안녕감, 지각된 사회적 지지, 심리적 적응에 미치는 감사 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실시하였다. 이 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 감사 증진 프로그램이 중학생의 주관적 안녕감을 향상시키는가? 둘째, 감사 증진프로그램이 중학생의 지각된 사회적 지지 수준을 향상시키는가? 셋째, 감사 증진프로그램이 중학생의 심리적 부적응을 감소시키는가? 이 연구의 대상은 J도에 거주하는 중학생 71명이었다. 그 중 27명의 학생들은 감사 증진 프로그램이 주어진 실험집단에 배정되었고, 나머지 학생들은 무처치 통제집단에 배정되었다. 실험집단은 12회기 분량의 감사 증진 프로그램(회기당 30분)에 참가하였다. 감사 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위해서, 감사성향 척도, 주관적 안녕감 척도, 지각된 사회적 지지 척도, K-YSR 청소년 자기행동 평가척도를 프로그램 실시 이전과 직후에 반복하여 실시하였다. 수집된 자료는 사전검사 점수를 공변인으로, 사후검사 점수를 종속변인으로, 집단구분을 독립변인으로 설정한 공분산분석(ANCOVA)에 의해 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 감사 증진 프로그램이 삶에 대한 만족도를 증가시켰고 부적 정서를 감소시켰다. 그러나 긍정적인 정서와 관련해서는 실험집단과 무처치통제집단 간에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 감사 증진 프로그램이 지각된 정서적 지지, 지각된 정보적 지지, 지각된 물질적 지지를 향상시켰으나, 지각된 평가적 지지를 향상시키는데 효과적이지 않았다. 셋째, 감사 증진 프로그램이 우울/불안, 위축과 같은 심리적 부적응을 감소시키는데 효과적이었다. 이 연구의 결과는 중학생을 대상으로 학교 및 학급 단위로 감사 증진 프로그램을 구성하여 실시할 수 있는 가능성이 있으며, 중학생들의 전반적인 심리적 적응 수준을 향상시키는데 효과적임을 시사한다. 마지막으로, 이 연구가 안고 있는 단점, 이 연구의 결과가 학교-기반 학생상담 프로그램의 개발과 실시에 던지는 실제적 시사점, 그리고 감사의 효과에 관한 후속연구에 던지는 시사점을 논하였다.
이 연구는 중학생을 대상으로 실시할 수 있는 감사 증진 프로그램을 개발하고, 중학생의 주관적 안녕감, 지각된 사회적 지지, 심리적 적응에 미치는 감사 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실시하였다. 이 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 감사 증진 프로그램이 중학생의 주관적 안녕감을 향상시키는가? 둘째, 감사 증진프로그램이 중학생의 지각된 사회적 지지 수준을 향상시키는가? 셋째, 감사 증진프로그램이 중학생의 심리적 부적응을 감소시키는가? 이 연구의 대상은 J도에 거주하는 중학생 71명이었다. 그 중 27명의 학생들은 감사 증진 프로그램이 주어진 실험집단에 배정되었고, 나머지 학생들은 무처치 통제집단에 배정되었다. 실험집단은 12회기 분량의 감사 증진 프로그램(회기당 30분)에 참가하였다. 감사 증진 프로그램의 효과를 검증하기 위해서, 감사성향 척도, 주관적 안녕감 척도, 지각된 사회적 지지 척도, K-YSR 청소년 자기행동 평가척도를 프로그램 실시 이전과 직후에 반복하여 실시하였다. 수집된 자료는 사전검사 점수를 공변인으로, 사후검사 점수를 종속변인으로, 집단구분을 독립변인으로 설정한 공분산분석(ANCOVA)에 의해 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 감사 증진 프로그램이 삶에 대한 만족도를 증가시켰고 부적 정서를 감소시켰다. 그러나 긍정적인 정서와 관련해서는 실험집단과 무처치통제집단 간에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 감사 증진 프로그램이 지각된 정서적 지지, 지각된 정보적 지지, 지각된 물질적 지지를 향상시켰으나, 지각된 평가적 지지를 향상시키는데 효과적이지 않았다. 셋째, 감사 증진 프로그램이 우울/불안, 위축과 같은 심리적 부적응을 감소시키는데 효과적이었다. 이 연구의 결과는 중학생을 대상으로 학교 및 학급 단위로 감사 증진 프로그램을 구성하여 실시할 수 있는 가능성이 있으며, 중학생들의 전반적인 심리적 적응 수준을 향상시키는데 효과적임을 시사한다. 마지막으로, 이 연구가 안고 있는 단점, 이 연구의 결과가 학교-기반 학생상담 프로그램의 개발과 실시에 던지는 실제적 시사점, 그리고 감사의 효과에 관한 후속연구에 던지는 시사점을 논하였다.
This study was conducted to examine the effects of the gratitude enhancement program on middle school students' subjective well-being, perceived social support, and psychological adjustment. The research questions were as follows: First, does the gratitude enhancement program improve middle school s...
This study was conducted to examine the effects of the gratitude enhancement program on middle school students' subjective well-being, perceived social support, and psychological adjustment. The research questions were as follows: First, does the gratitude enhancement program improve middle school students' subjective well-being? Second, does the gratitude enhancement program increase middle school students' perceived social support? Third, does the gratitude enhancement program decrease middle school students' psychological maladjustment? The participants were 71 seventh- and eighth-grade students in S Island in C Province. Twenty-seven students of them were assigned to the experimental group, who were given the gratitude enhancement program and the rest were assigned to the no-treatment control group. The experimental group received 12 sessions (30 minutes per session) of the gratitude enhancement program. To test the effects of the gratitude enhancement program, the Gratitude Questionnaire, the Scale of Subjective Well-being, the Scale of Perceived Social Support, and the Korean-Youth Self Report were administered. The pre-post test results were analyzed by the analyses of covariance (ANCOVAs). The results are summarized as follow: First, the gratitude enhancement program increased the level of life satisfaction and decreased the level of negative affectivity. However, the program was not effective in increasing the level of positive affectivity. Second, the gratitude enhancement program increased the level of perceived affective, informational, and material support. However, it was not effective in increasing the level of perceived evaluative support. Third, the gratitude enhancement program decreased both the level of depression/anxiety and the level of withdrawal. These findings imply that the gratitude enhancement program be feasible and effective in improving middle school students' overall psychological adjustment. Based on the results, several suggestions were made for further research and school counseling.
This study was conducted to examine the effects of the gratitude enhancement program on middle school students' subjective well-being, perceived social support, and psychological adjustment. The research questions were as follows: First, does the gratitude enhancement program improve middle school students' subjective well-being? Second, does the gratitude enhancement program increase middle school students' perceived social support? Third, does the gratitude enhancement program decrease middle school students' psychological maladjustment? The participants were 71 seventh- and eighth-grade students in S Island in C Province. Twenty-seven students of them were assigned to the experimental group, who were given the gratitude enhancement program and the rest were assigned to the no-treatment control group. The experimental group received 12 sessions (30 minutes per session) of the gratitude enhancement program. To test the effects of the gratitude enhancement program, the Gratitude Questionnaire, the Scale of Subjective Well-being, the Scale of Perceived Social Support, and the Korean-Youth Self Report were administered. The pre-post test results were analyzed by the analyses of covariance (ANCOVAs). The results are summarized as follow: First, the gratitude enhancement program increased the level of life satisfaction and decreased the level of negative affectivity. However, the program was not effective in increasing the level of positive affectivity. Second, the gratitude enhancement program increased the level of perceived affective, informational, and material support. However, it was not effective in increasing the level of perceived evaluative support. Third, the gratitude enhancement program decreased both the level of depression/anxiety and the level of withdrawal. These findings imply that the gratitude enhancement program be feasible and effective in improving middle school students' overall psychological adjustment. Based on the results, several suggestions were made for further research and school counseling.
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