본 연구의 목적은 중학생의 체육수업 인지가 인격형성 및 체육수업 만족도에 미치는 영향을 연구하는데 목적이 있으며, 연구 대상자는 서울시에 소재하고 있는 K중학교, 경기도에 소재하고 있는 S중학교의 1, 2, 3학년 남 ․ 여학생을 대상으로 각 학교 300명씩, 총600명을 조사 대상으로 선정하였다. 사용된 조사도구는 독립 변인은 인지를 측정하기 위하여 박정희(1997)의 ‘체육수업 인지와 수업 만족도의 관계’, 매개 변인인 인격형성을 측정하기 위하여 윤오남(2002)의 ‘태권도 수련자의 참여만족 및 인격형성에 따른 대중화 방안’, 종속 변인인 체육수업 만족도를 측정하기 위해 김석성(2006)의 ‘체육과 교육의 만족과 학교생활 만족도에 관한 연구’에서 사용된 설문지를 본 연구에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 중학생의 체육수업 인지가 인격형성 및 체육수업 만족도에 미치는 영향을 연구하는데 목적이 있으며, 연구 대상자는 서울시에 소재하고 있는 K중학교, 경기도에 소재하고 있는 S중학교의 1, 2, 3학년 남 ․ 여학생을 대상으로 각 학교 300명씩, 총600명을 조사 대상으로 선정하였다. 사용된 조사도구는 독립 변인은 인지를 측정하기 위하여 박정희(1997)의 ‘체육수업 인지와 수업 만족도의 관계’, 매개 변인인 인격형성을 측정하기 위하여 윤오남(2002)의 ‘태권도 수련자의 참여만족 및 인격형성에 따른 대중화 방안’, 종속 변인인 체육수업 만족도를 측정하기 위해 김석성(2006)의 ‘체육과 교육의 만족과 학교생활 만족도에 관한 연구’에서 사용된 설문지를 본 연구에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 자료분석을 위하여 사용된 통계분석은 SPSS Windows 14.0 Version을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 독립테스트, 일원변량분석 및 사후분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 이용하여 통계 처리 하였다. 이와 같은 방법과 절차에 따른 자료분석을 통하여 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 체육수업 인지, 인격형성, 체육수업 만족도는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업 인지는 인격형성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체육수업 인지는 체육수업 만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 인격형성은 체육수업 만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 중학생의 체육수업 인지가 인격형성 및 체육수업 만족도에 미치는 영향을 연구하는데 목적이 있으며, 연구 대상자는 서울시에 소재하고 있는 K중학교, 경기도에 소재하고 있는 S중학교의 1, 2, 3학년 남 ․ 여학생을 대상으로 각 학교 300명씩, 총600명을 조사 대상으로 선정하였다. 사용된 조사도구는 독립 변인은 인지를 측정하기 위하여 박정희(1997)의 ‘체육수업 인지와 수업 만족도의 관계’, 매개 변인인 인격형성을 측정하기 위하여 윤오남(2002)의 ‘태권도 수련자의 참여만족 및 인격형성에 따른 대중화 방안’, 종속 변인인 체육수업 만족도를 측정하기 위해 김석성(2006)의 ‘체육과 교육의 만족과 학교생활 만족도에 관한 연구’에서 사용된 설문지를 본 연구에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 자료분석을 위하여 사용된 통계분석은 SPSS Windows 14.0 Version을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 독립테스트, 일원변량분석 및 사후분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 이용하여 통계 처리 하였다. 이와 같은 방법과 절차에 따른 자료분석을 통하여 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 체육수업 인지, 인격형성, 체육수업 만족도는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업 인지는 인격형성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체육수업 인지는 체육수업 만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 인격형성은 체육수업 만족도에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This research aims at the influence of physical education class recognition on the satisfaction with physical education class and the formation of character for junior high school students. The subjects are chosen total 600 male and female students who are first, second and third year in school as t...
This research aims at the influence of physical education class recognition on the satisfaction with physical education class and the formation of character for junior high school students. The subjects are chosen total 600 male and female students who are first, second and third year in school as target for investigation by each 300 students of K middle school in Seoul city and S middle school in Gyeonggi Do. The independent variable which is used for measuring physical education recognition quoted questionnaire from ‘The Relationship between physical education class cognition and class satisfaction, Park Jung Hee(1997)’, the parameter which is used for measuring physical education recognition quoted questionnaire from 'Study on the participation satisfaction, the personality formation and the popularization plan of Taekwondo practicians, Youn Oh Nam(2002)' and the dependent variable which is used for measuring the satisfaction with physical education class quoted questionnaire from ‘Study on the Degree of Satisfaction with Physical Education and School Life, Kim Suk Sung(2006)’ as research tools. Statistical analysis used for data analysis is processed with frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, One-Way ANOVA, scheffe, correlation analysis and multiple regression analysis using SPSS Windows 14.0 Versions. Through data analysis by such method and formality, conclusions that get from this study is as following. First, was exposed that there is partially relation among physical education class recognition, the formation of character and the satisfaction with physical education class by demography Second, was exposed that physical education class recognition has influence on the formation of character. Third, was exposed that physical education class recognition has partial influence on affects partially in physical education class satisfaction. Fourth, was exposed that the formation of character has partial influence on physical education class satisfaction.
This research aims at the influence of physical education class recognition on the satisfaction with physical education class and the formation of character for junior high school students. The subjects are chosen total 600 male and female students who are first, second and third year in school as target for investigation by each 300 students of K middle school in Seoul city and S middle school in Gyeonggi Do. The independent variable which is used for measuring physical education recognition quoted questionnaire from ‘The Relationship between physical education class cognition and class satisfaction, Park Jung Hee(1997)’, the parameter which is used for measuring physical education recognition quoted questionnaire from 'Study on the participation satisfaction, the personality formation and the popularization plan of Taekwondo practicians, Youn Oh Nam(2002)' and the dependent variable which is used for measuring the satisfaction with physical education class quoted questionnaire from ‘Study on the Degree of Satisfaction with Physical Education and School Life, Kim Suk Sung(2006)’ as research tools. Statistical analysis used for data analysis is processed with frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, One-Way ANOVA, scheffe, correlation analysis and multiple regression analysis using SPSS Windows 14.0 Versions. Through data analysis by such method and formality, conclusions that get from this study is as following. First, was exposed that there is partially relation among physical education class recognition, the formation of character and the satisfaction with physical education class by demography Second, was exposed that physical education class recognition has influence on the formation of character. Third, was exposed that physical education class recognition has partial influence on affects partially in physical education class satisfaction. Fourth, was exposed that the formation of character has partial influence on physical education class satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.