본 연구에서는 사회복지시설에서도 일반 경영조직에서 사용하고 있는 마케팅 경영전략의 필요성과 당위성을 제시하고, 사회복지시설의 주요한 재원으로 등장하고 있는 다양한 후원자 및 잠재후원자 개발을 위한 다양한 마케팅전략 방안을 제시하였다. 특히 인터넷을 통한 다양한 커뮤니티가 형성되고 있는 지금의 상황을 고려한 마케팅전략 방안을 구체적으로 살펴보는데 초점을 두었다.
이 문헌조사 연구결과에 따른 사회복지시설에서 고려해야 할 마케팅 믹스 전략으로는 첫째, 내적 요인의 강화, 즉 재정 관리의 투명성 확보, 전문담당인력의 확보, 평가 및 사후관리의 철저, 최고경영층의 경영능력과 자질의 향상 등이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 새로운 복지서비스 프로그램의 개발이 필요하다는 것이다. 셋째, 후원금액의 다양화 전략과 후원참여 기호의 확대가 필요하다는 점이다. 넷째, 후원 활성화를 위해서는 보상프로그램의 개발, 즉 빈도마케팅프로그램의 개발이 필요하며, 국가 정책적 차원에서의 세금 혜택의 확대도 필요함을 시사하고 있다. 다섯째, 후원자의 후원결정요인 중 마케팅요인, 특히 비기부자들이 후원결정의 주요요인으로 생각하고 있는 것으로 나타난 재정 관리의 투명성 홍보, 최고경영층의 경영능력과 자질에 대한 홍보, 평가 및 사후관리에 대한 홍보, 전문담당인력에 대한 홍보, 기부자에 대한 홍보, 광고에 의한 마케팅 촉진활동 등을 통해 후원자들에게 적극적인 요구와 동참을 유도하는 ...
본 연구에서는 사회복지시설에서도 일반 경영조직에서 사용하고 있는 마케팅 경영전략의 필요성과 당위성을 제시하고, 사회복지시설의 주요한 재원으로 등장하고 있는 다양한 후원자 및 잠재후원자 개발을 위한 다양한 마케팅전략 방안을 제시하였다. 특히 인터넷을 통한 다양한 커뮤니티가 형성되고 있는 지금의 상황을 고려한 마케팅전략 방안을 구체적으로 살펴보는데 초점을 두었다.
이 문헌조사 연구결과에 따른 사회복지시설에서 고려해야 할 마케팅 믹스 전략으로는 첫째, 내적 요인의 강화, 즉 재정 관리의 투명성 확보, 전문담당인력의 확보, 평가 및 사후관리의 철저, 최고경영층의 경영능력과 자질의 향상 등이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 새로운 복지서비스 프로그램의 개발이 필요하다는 것이다. 셋째, 후원금액의 다양화 전략과 후원참여 기호의 확대가 필요하다는 점이다. 넷째, 후원 활성화를 위해서는 보상프로그램의 개발, 즉 빈도마케팅프로그램의 개발이 필요하며, 국가 정책적 차원에서의 세금 혜택의 확대도 필요함을 시사하고 있다. 다섯째, 후원자의 후원결정요인 중 마케팅요인, 특히 비기부자들이 후원결정의 주요요인으로 생각하고 있는 것으로 나타난 재정 관리의 투명성 홍보, 최고경영층의 경영능력과 자질에 대한 홍보, 평가 및 사후관리에 대한 홍보, 전문담당인력에 대한 홍보, 기부자에 대한 홍보, 광고에 의한 마케팅 촉진활동 등을 통해 후원자들에게 적극적인 요구와 동참을 유도하는 Pull & Push 전략이 필요하다.
사회복지시설의 성공적 모금을 위한 내부적 조건과 성공적인 모금프로그램을 제시하였다.
후원금을 중심으로 자원에 대한 이론적 고찰, 후원금의 규모와 실태, 주요 후원자, 현행 후원 개발 및 관리 방법을 사회복지시설 7개소와 전문모금기관 2개소를 대상으로 한 조사를 통해서 후원개발의 성공요인과 사회복지시설이 도입할 수 있는 전략들을 시설의 내부 구조적 차원과 사회의 법․제도적 차원으로 나누어 알아보았다.
다양한 선행 연구 검토를 통해 현재 사회복지시설에서 실제 활용할 수 있는 마케팅전략 활용 방안은 인터넷을 활용하는 것이 가장 효율적이고 바람직하다는 결론을 도출하게 되었다.
또한 후원자들의 후원행위를 활성화시키는 데는 후원자나 제도적인 측면에서만 변화가 필요한 것이 아니라, 후원금을 모금하기 위한 다양하고 신속한 변화도 필요하다는 점을 제시하였다.
또한 모금활동을 하는 단체의 개별적 노력도 중요하지만, 사회복지설의 전반에 대한 신뢰성 제고 노력을 통해 후원금을 늘려가는 노력도 동시에 이루어져야 하며, 이를 위해 명문화된 모금 현장이나 행동규범을 공유할 필요가 있으며, 모금 단체들의 협력도 전제되어야 할 것이다.
본 연구에서는 사회복지시설에서도 일반 경영조직에서 사용하고 있는 마케팅 경영전략의 필요성과 당위성을 제시하고, 사회복지시설의 주요한 재원으로 등장하고 있는 다양한 후원자 및 잠재후원자 개발을 위한 다양한 마케팅전략 방안을 제시하였다. 특히 인터넷을 통한 다양한 커뮤니티가 형성되고 있는 지금의 상황을 고려한 마케팅전략 방안을 구체적으로 살펴보는데 초점을 두었다.
이 문헌조사 연구결과에 따른 사회복지시설에서 고려해야 할 마케팅 믹스 전략으로는 첫째, 내적 요인의 강화, 즉 재정 관리의 투명성 확보, 전문담당인력의 확보, 평가 및 사후관리의 철저, 최고경영층의 경영능력과 자질의 향상 등이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 새로운 복지서비스 프로그램의 개발이 필요하다는 것이다. 셋째, 후원금액의 다양화 전략과 후원참여 기호의 확대가 필요하다는 점이다. 넷째, 후원 활성화를 위해서는 보상프로그램의 개발, 즉 빈도마케팅프로그램의 개발이 필요하며, 국가 정책적 차원에서의 세금 혜택의 확대도 필요함을 시사하고 있다. 다섯째, 후원자의 후원결정요인 중 마케팅요인, 특히 비기부자들이 후원결정의 주요요인으로 생각하고 있는 것으로 나타난 재정 관리의 투명성 홍보, 최고경영층의 경영능력과 자질에 대한 홍보, 평가 및 사후관리에 대한 홍보, 전문담당인력에 대한 홍보, 기부자에 대한 홍보, 광고에 의한 마케팅 촉진활동 등을 통해 후원자들에게 적극적인 요구와 동참을 유도하는 Pull & Push 전략이 필요하다.
사회복지시설의 성공적 모금을 위한 내부적 조건과 성공적인 모금프로그램을 제시하였다.
후원금을 중심으로 자원에 대한 이론적 고찰, 후원금의 규모와 실태, 주요 후원자, 현행 후원 개발 및 관리 방법을 사회복지시설 7개소와 전문모금기관 2개소를 대상으로 한 조사를 통해서 후원개발의 성공요인과 사회복지시설이 도입할 수 있는 전략들을 시설의 내부 구조적 차원과 사회의 법․제도적 차원으로 나누어 알아보았다.
다양한 선행 연구 검토를 통해 현재 사회복지시설에서 실제 활용할 수 있는 마케팅전략 활용 방안은 인터넷을 활용하는 것이 가장 효율적이고 바람직하다는 결론을 도출하게 되었다.
또한 후원자들의 후원행위를 활성화시키는 데는 후원자나 제도적인 측면에서만 변화가 필요한 것이 아니라, 후원금을 모금하기 위한 다양하고 신속한 변화도 필요하다는 점을 제시하였다.
또한 모금활동을 하는 단체의 개별적 노력도 중요하지만, 사회복지설의 전반에 대한 신뢰성 제고 노력을 통해 후원금을 늘려가는 노력도 동시에 이루어져야 하며, 이를 위해 명문화된 모금 현장이나 행동규범을 공유할 필요가 있으며, 모금 단체들의 협력도 전제되어야 할 것이다.
This study suggested the need for social welfare facilities to use marketing strategies like private enterprises, and proposed various marketing strategies to recruit sponsors and possible sponsors, who are emerging as one of the major financial resources. In particular, this study proposed substan...
This study suggested the need for social welfare facilities to use marketing strategies like private enterprises, and proposed various marketing strategies to recruit sponsors and possible sponsors, who are emerging as one of the major financial resources. In particular, this study proposed substantial marketing strategies focusing on the fact that there have been increases in online communities.
According to the result of literature survey, the marketing mix strategies available for social welfare facilities are as follows: First, they need to reinforce their internal capabilities, such as enhancing transparency of financial management, recruiting experts, conducting through assessment and improving capabilities and qualities of top executive officers. Second, they need to develop a new welfare service program. Third, diversifying the amount of donation and extending people’s tastes concerning participation in donation are required. Fourth, it is necessary to develop a compensation program, such as Frequency Marketing Program (FMP), to promote donation. It also suggests that the government needs to cut taxes for donators. Last but not least, it needs to establish Pull & Push strategy, which urges non-donators to participate in donation through PR activities of transparency of financial management, management capabilities and qualities of top executive officers, experts in charge, and donators. The strategy also includes promotion of marketing by advertisement.
This study also proposed necessary internal conditions for successive fundraising and successive fundraising programs for social welfare facilities; it theoretically investigated into resources focusing on financial support. It also conducted a study on 7 social welfare facilities and 2 fund raising facilities, about the size of donation, current situation, major donators, and current donation program development and management processes. Based on the result of the study, it found the factors contributing to successive sponsorship and strategies available for social welfare facilities in terms of internal structural improvement, and legislation and regulation modification.
Considering various previous studies, this study concluded that the internet-based marketing strategy is most efficient and desirable for social welfare facilities. Moreover, in order to promote donations of people, it requires not only the changes of people but also the changes of methods, like diversifying the channel promptly. In addition, although the efforts of individual facilities are important, collective efforts to enhance credibility of social welfare facilities are also significant to promote donation. In order to enhance credibility, it is necessary for facilities to share a stipulated Donation Charter or a code of conduct, based on the cooperation of fundraising facilities.
This study suggested the need for social welfare facilities to use marketing strategies like private enterprises, and proposed various marketing strategies to recruit sponsors and possible sponsors, who are emerging as one of the major financial resources. In particular, this study proposed substantial marketing strategies focusing on the fact that there have been increases in online communities.
According to the result of literature survey, the marketing mix strategies available for social welfare facilities are as follows: First, they need to reinforce their internal capabilities, such as enhancing transparency of financial management, recruiting experts, conducting through assessment and improving capabilities and qualities of top executive officers. Second, they need to develop a new welfare service program. Third, diversifying the amount of donation and extending people’s tastes concerning participation in donation are required. Fourth, it is necessary to develop a compensation program, such as Frequency Marketing Program (FMP), to promote donation. It also suggests that the government needs to cut taxes for donators. Last but not least, it needs to establish Pull & Push strategy, which urges non-donators to participate in donation through PR activities of transparency of financial management, management capabilities and qualities of top executive officers, experts in charge, and donators. The strategy also includes promotion of marketing by advertisement.
This study also proposed necessary internal conditions for successive fundraising and successive fundraising programs for social welfare facilities; it theoretically investigated into resources focusing on financial support. It also conducted a study on 7 social welfare facilities and 2 fund raising facilities, about the size of donation, current situation, major donators, and current donation program development and management processes. Based on the result of the study, it found the factors contributing to successive sponsorship and strategies available for social welfare facilities in terms of internal structural improvement, and legislation and regulation modification.
Considering various previous studies, this study concluded that the internet-based marketing strategy is most efficient and desirable for social welfare facilities. Moreover, in order to promote donations of people, it requires not only the changes of people but also the changes of methods, like diversifying the channel promptly. In addition, although the efforts of individual facilities are important, collective efforts to enhance credibility of social welfare facilities are also significant to promote donation. In order to enhance credibility, it is necessary for facilities to share a stipulated Donation Charter or a code of conduct, based on the cooperation of fundraising facilities.
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