3D 입체 영상은 평면영상과 달리 스크린 상에서 오브젝트의 점진적 깊이(depth)와 실체(reality)를 현실 공간과 동일한 실재감, 현존감 으로 느낄 수 있게 만드는 가상공간이다. 따라서 본 연구는 몰입적인 가상공간을 만드는 데 있어서 일반 애니메이션과 입체 애니메이션 영화의 시각적 연출의 특성을 비교 분석하여 입체영화의 시각적 연출의 특색을 밝히는 것이 주된 연구 목적이다. 이 논문에서는 입체영상의 문제점과 가능성을 입체영상의 역사적인 발전 과정을 통해 알아보았으며, 연출자가 관객들에게 몰입적인 환경을 제공하기 위해 창조하는 입체적인 가상공간의 개념과 시각적 연출 특성을 공간적인 특성, 시간적인 특성, 그리고 ...
3D 입체 영상은 평면영상과 달리 스크린 상에서 오브젝트의 점진적 깊이(depth)와 실체(reality)를 현실 공간과 동일한 실재감, 현존감 으로 느낄 수 있게 만드는 가상공간이다. 따라서 본 연구는 몰입적인 가상공간을 만드는 데 있어서 일반 애니메이션과 입체 애니메이션 영화의 시각적 연출의 특성을 비교 분석하여 입체영화의 시각적 연출의 특색을 밝히는 것이 주된 연구 목적이다. 이 논문에서는 입체영상의 문제점과 가능성을 입체영상의 역사적인 발전 과정을 통해 알아보았으며, 연출자가 관객들에게 몰입적인 환경을 제공하기 위해 창조하는 입체적인 가상공간의 개념과 시각적 연출 특성을 공간적인 특성, 시간적인 특성, 그리고 특수효과의 형태로 분석하여 입체 영상의 가상공간이 일반 영상이 만들어낸 가상공간과 비하여 관객과 상호작용을 위한 적극적인 시각적 연출의 특성을 가지고 있음을 고찰 하였다. 또한 몰입적인 가상공간을 시각적으로 연출하는데 있어서 입체영상만이 가지고 있는 시각적 연출 특성을 3D 애니메이션 영화 <파이널 판타지(Final Fantasy)>, 3D 입체 애니메이션 영화 <폴라 익스프레스(The Polar Express)>의 비교를 통하여 차이점을 알아보고자 하였다. 3D 입체 애니메이션 영화 <폴라 익스프레스>는 2차원의 평면적인 영상과는 달리 실재하는 현실 세계인 3차원 세계를 표현하여 실재 하지 않는 가상의 세계를 다양한 공간의 정보를 통해 마치 손으로 만져질 듯한, 때로는 실재보다 더 실재 같은 초과 실재를 창조함으로서 임장감(sensation of reality)을 전달하고 있었다. 또한 <파이널 판타지>에 의해 창조 되어진 가상공간은 <폴라 익스프레스>와 마찬가지로 다양한 연출 방식에 의하여 극 사실적인 시각적 효과를 완성 하였다. <폴라 익스프레스>와 <파이널 판타지> 두 작품은 모두 매우 사실적인 작품이라는 점에서 유사성을 띄고 있었다. 그렇지만 사실적인 공간을 창조하는데 있어서 <폴라 익스프레스>는 관객과의 적극적인 상호작용을 위한 연출적인 특성이 포함되어 있다는 점이 다르게 나타났다. 공간 연출에 있어서 장면을 실재와 같이 모사하는 과정에서 <파이널 판타지>가 실사 영화에서와 같이 사실적인 표현을 모사 하였다면 <폴라 익스프레스>는 더욱 실재처럼 과장된 색과 명암, 카메라 앵글들을 통한 원근법들을 이용하여 거대한 스크린의 평면적인 영상을 강조된 깊이감이 있는 공간으로 연출을 하였다는 점이다, 또한 <파이널 판타지>가 피사체의 사실적인 움직임에 치중 하였다면, <폴라 익스프레스>는 피사체의 사실적인 움직임을 더욱 깊이감이 있게 연출 하여 관객과 상호 작용을 하기위한 연출적인 특성이 있음 비교 분석을 통해 알 수 있었다. 디지털 기술의 발달로 인하여 3D 애니메이션, 또는 3D 입체 애니메이션 모두는 앞으로 더욱더 극 사실적인 가상의 공간을 만들어 낼 것이며 관객과 상호작용하기 위하여 더욱 노력할 것이다. 이러한 노력들은 관객에게 영화의 내러티브를 영상을 통해 전달하여 그 창조적인 가상공간에 몰입 할 수 있는 이상적인 도구로써의 역할을 해야 할 것임을 강조 하였다.
3D 입체 영상은 평면영상과 달리 스크린 상에서 오브젝트의 점진적 깊이(depth)와 실체(reality)를 현실 공간과 동일한 실재감, 현존감 으로 느낄 수 있게 만드는 가상공간이다. 따라서 본 연구는 몰입적인 가상공간을 만드는 데 있어서 일반 애니메이션과 입체 애니메이션 영화의 시각적 연출의 특성을 비교 분석하여 입체영화의 시각적 연출의 특색을 밝히는 것이 주된 연구 목적이다. 이 논문에서는 입체영상의 문제점과 가능성을 입체영상의 역사적인 발전 과정을 통해 알아보았으며, 연출자가 관객들에게 몰입적인 환경을 제공하기 위해 창조하는 입체적인 가상공간의 개념과 시각적 연출 특성을 공간적인 특성, 시간적인 특성, 그리고 특수효과의 형태로 분석하여 입체 영상의 가상공간이 일반 영상이 만들어낸 가상공간과 비하여 관객과 상호작용을 위한 적극적인 시각적 연출의 특성을 가지고 있음을 고찰 하였다. 또한 몰입적인 가상공간을 시각적으로 연출하는데 있어서 입체영상만이 가지고 있는 시각적 연출 특성을 3D 애니메이션 영화 <파이널 판타지(Final Fantasy)>, 3D 입체 애니메이션 영화 <폴라 익스프레스(The Polar Express)>의 비교를 통하여 차이점을 알아보고자 하였다. 3D 입체 애니메이션 영화 <폴라 익스프레스>는 2차원의 평면적인 영상과는 달리 실재하는 현실 세계인 3차원 세계를 표현하여 실재 하지 않는 가상의 세계를 다양한 공간의 정보를 통해 마치 손으로 만져질 듯한, 때로는 실재보다 더 실재 같은 초과 실재를 창조함으로서 임장감(sensation of reality)을 전달하고 있었다. 또한 <파이널 판타지>에 의해 창조 되어진 가상공간은 <폴라 익스프레스>와 마찬가지로 다양한 연출 방식에 의하여 극 사실적인 시각적 효과를 완성 하였다. <폴라 익스프레스>와 <파이널 판타지> 두 작품은 모두 매우 사실적인 작품이라는 점에서 유사성을 띄고 있었다. 그렇지만 사실적인 공간을 창조하는데 있어서 <폴라 익스프레스>는 관객과의 적극적인 상호작용을 위한 연출적인 특성이 포함되어 있다는 점이 다르게 나타났다. 공간 연출에 있어서 장면을 실재와 같이 모사하는 과정에서 <파이널 판타지>가 실사 영화에서와 같이 사실적인 표현을 모사 하였다면 <폴라 익스프레스>는 더욱 실재처럼 과장된 색과 명암, 카메라 앵글들을 통한 원근법들을 이용하여 거대한 스크린의 평면적인 영상을 강조된 깊이감이 있는 공간으로 연출을 하였다는 점이다, 또한 <파이널 판타지>가 피사체의 사실적인 움직임에 치중 하였다면, <폴라 익스프레스>는 피사체의 사실적인 움직임을 더욱 깊이감이 있게 연출 하여 관객과 상호 작용을 하기위한 연출적인 특성이 있음 비교 분석을 통해 알 수 있었다. 디지털 기술의 발달로 인하여 3D 애니메이션, 또는 3D 입체 애니메이션 모두는 앞으로 더욱더 극 사실적인 가상의 공간을 만들어 낼 것이며 관객과 상호작용하기 위하여 더욱 노력할 것이다. 이러한 노력들은 관객에게 영화의 내러티브를 영상을 통해 전달하여 그 창조적인 가상공간에 몰입 할 수 있는 이상적인 도구로써의 역할을 해야 할 것임을 강조 하였다.
Unlike 2-D flat movies, 3-D movies, though in fictitious space, shows the depth and reality of an object on the screen as if in real world. In this study I have tried to reveal some visual characteristics of stereoscopic animations and for that purpose I have compared and analyzed the visual charact...
Unlike 2-D flat movies, 3-D movies, though in fictitious space, shows the depth and reality of an object on the screen as if in real world. In this study I have tried to reveal some visual characteristics of stereoscopic animations and for that purpose I have compared and analyzed the visual characteristics of general flat animations and stereoscopic animations in creating an imaginary space that absorbs the viewers. I have reviewed some problems and progression potentiality of 3-D movies by surveying the chronological progress of 3-D movies. Also I have analyzed the concept and characteristics of the imaginary stereoscopic space that a producer tries to create to absorb the attention of the viewers in terms of spatial characteristics, visual characteristics, and special effect, and the finding is that the imaginary space of stereo animations, when compared with that of common flat movies, has more active visual characteristics for interaction with the viewers. Further, I have tried to prove some characteristic differences of stereo animations in creating absorbing imaginary space through the comparison of 3-D animation movie and another 3-D animation movie . , unlike 2-dimensional flat movies, presents imaginary space so realistically that the non-existing imaginary world looks as realistic as, or sometimes more realistic than, the real world through diverse imaginary information, giving us the sensation of reality. The imaginary space created by , as in the case of , has completed hyper-real, visual effect through diverse presentation techniques. And the two animations also showed similarity in that they are very descriptive, but what makes distinctive is the fact that contains productional characteristics for active interaction with the viewers in creating realistic space. Seen from the view point of spatial representation, focuses more on factual depiction as in live-action movies while , using the camera angle perspective, exaggerated colors and shade to stress reality, has transformed the massive flat image on the screen into a space having a sense of depth. In this study, I have found out that focuses on the factual movement of a subject, but depicts factual movement of an subject with more emphasis on the sensation of solidity, generating more active interaction with the viewers. With the advancement of digital technology, both 3-D animation and 3-D solid animations will do their utmost to generate more real, imaginary space, seeking better active interaction with the viewers. This effort will enable the message of the movies to be transmitted through images, rather than narration, which will have the value as an ideal instrument to make the viewers fall into that imaginary space.
Unlike 2-D flat movies, 3-D movies, though in fictitious space, shows the depth and reality of an object on the screen as if in real world. In this study I have tried to reveal some visual characteristics of stereoscopic animations and for that purpose I have compared and analyzed the visual characteristics of general flat animations and stereoscopic animations in creating an imaginary space that absorbs the viewers. I have reviewed some problems and progression potentiality of 3-D movies by surveying the chronological progress of 3-D movies. Also I have analyzed the concept and characteristics of the imaginary stereoscopic space that a producer tries to create to absorb the attention of the viewers in terms of spatial characteristics, visual characteristics, and special effect, and the finding is that the imaginary space of stereo animations, when compared with that of common flat movies, has more active visual characteristics for interaction with the viewers. Further, I have tried to prove some characteristic differences of stereo animations in creating absorbing imaginary space through the comparison of 3-D animation movie and another 3-D animation movie . , unlike 2-dimensional flat movies, presents imaginary space so realistically that the non-existing imaginary world looks as realistic as, or sometimes more realistic than, the real world through diverse imaginary information, giving us the sensation of reality. The imaginary space created by , as in the case of , has completed hyper-real, visual effect through diverse presentation techniques. And the two animations also showed similarity in that they are very descriptive, but what makes distinctive is the fact that contains productional characteristics for active interaction with the viewers in creating realistic space. Seen from the view point of spatial representation, focuses more on factual depiction as in live-action movies while , using the camera angle perspective, exaggerated colors and shade to stress reality, has transformed the massive flat image on the screen into a space having a sense of depth. In this study, I have found out that focuses on the factual movement of a subject, but depicts factual movement of an subject with more emphasis on the sensation of solidity, generating more active interaction with the viewers. With the advancement of digital technology, both 3-D animation and 3-D solid animations will do their utmost to generate more real, imaginary space, seeking better active interaction with the viewers. This effort will enable the message of the movies to be transmitted through images, rather than narration, which will have the value as an ideal instrument to make the viewers fall into that imaginary space.
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