본 연구는 시대적 흐름에 따라서 인물화에 나타난 여성의 미의식과 화장문화를 한국과 중국의 정치·경제·문화와의 상관성과 상호간에 미치는 영향을 연구하고자 하였으며 이를 위해 한국과 중국을 비슷한 시기별로 나누어 화장형태와 미의식을 비교 분석하였다. 1. 한국의 인물화에 나타난 시대별 화장형태와 미의식을 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 삼국시대의 인물화에 나타난 화장형태는 고분벽화를 중심으로 하였다. 백제와 신라는 화장에 관한 문헌적 고찰은 가능하였으나 여성의 화장형태를 알 수 있는 인물화는 거의 없는 실정이었다. 그러나 고분벽화의 화장형태가 통일신라시대까지 이어졌으므로 고분벽화에 나타난 화장형태 연구는 삼국시대의 화장문화를 알 수 있는 좋은 자료라고 할 수 있다. 고분벽화의 인물화인 안악3호분의 묘주부인은 진취적이고 활동적이며 강인한 삼국시대 여성상을 잘 표현하고 있었으며 화장형태에 있어 하얀 분화장과 짙은 눈썹화장으로 여성의 강인함을 표현하였으며, 입술의 붉은 연지화장으로 여성이미지를 뒷받침하고 있었다. 2) 고려시대는 송과 거란이 주도 되어 다원적인 국제질서가 형성되었으나 거란은 고려의 북진정책과 충돌하여 친교가 이루어지지 못했고 송나라를 통해 대륙문물을 수용하였으며 친교가 성립되었다. 송과의 문화교류는 고려시대 여성의 화장문화에도 영향을 주었는데 혜허의 연지미인은 삼국시대 인물화에서 보여졌던 강인한 이미지의 짙은 눈썹은 가늘어졌으며 얼굴형태 또한 하악이 둥글고 풍만한 형태에서 전체적으로 둥근형태로 바뀌었다. 이는 고려초기 신라의 문화를 답습한 화장문화와는 달리 중기에 이후에는 고려만의 독자적인 여성미와 화장문화를 완성시킨 결과이며, 고려후기로 갈수록 짙은 분화장과 입술화장은 고려시대 특유의 세련된 미의식이 화장형태에 반영 된 결과이다. 고려시대 미의식은 수월관음도의 의복 밑으로 보여지는 살아있는 듯 느껴지는 인체의 아름다움과 청자의 형태에서 보여지는 곡선의 아름다움과 세련미라고 할 수 있다. 3) 조선시대에는 유교적인 문화배경과 남성 우월적인 사회풍조로 당시의 남성들은 부인들에게 점잖고 운치 있는 용모를 종용하였고 여성들은 그것을 여성미의 기준으로 삼았다. 그러나 남성들의 이상적으로 생각하는 여인상이 표면적인 얼굴 화장은 위축 되었다. 조선시대 여성의 화장문화는 그 시대 남성들의 미적 요구에 부응한 것이었고 한국인의 고유 미의식으로 조선시대에 이르러 외형상 크게 변모하였다. 이는 인물화에 화장형태로 나타났으며 일반여성의 얼굴은 둥근형이고 야위지 않았으며, 살빛은 흰편이고 흉터나 잡티가 없다. 전체적으로 골격은 건강한 편이고 붉은편이다. 이와 반대로 남자들이 예찬한 미인상은 신윤복의 작품에 주로 아름답다고 소문난 명기(名妓)의 생김새를 조합시킨 모습이다. 이렇 듯 조선시대에는 미의식과 화장문화가 이원화를 보이나 후기로 오면서 신분제도의 변화와 유교 윤리가 약화로 일반 여성도 기녀의 화장양식을 모방하였다. 2. 중국의 인물화에 나타난 시대별 화장형태와 미의식을 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 당대는 국제적으로 개방되었고 경제가 성장하여 안정과 부흥을 이루게 됨에 따라 당대 귀족여성은 화려한 연지화장과 ...
본 연구는 시대적 흐름에 따라서 인물화에 나타난 여성의 미의식과 화장문화를 한국과 중국의 정치·경제·문화와의 상관성과 상호간에 미치는 영향을 연구하고자 하였으며 이를 위해 한국과 중국을 비슷한 시기별로 나누어 화장형태와 미의식을 비교 분석하였다. 1. 한국의 인물화에 나타난 시대별 화장형태와 미의식을 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 삼국시대의 인물화에 나타난 화장형태는 고분벽화를 중심으로 하였다. 백제와 신라는 화장에 관한 문헌적 고찰은 가능하였으나 여성의 화장형태를 알 수 있는 인물화는 거의 없는 실정이었다. 그러나 고분벽화의 화장형태가 통일신라시대까지 이어졌으므로 고분벽화에 나타난 화장형태 연구는 삼국시대의 화장문화를 알 수 있는 좋은 자료라고 할 수 있다. 고분벽화의 인물화인 안악3호분의 묘주부인은 진취적이고 활동적이며 강인한 삼국시대 여성상을 잘 표현하고 있었으며 화장형태에 있어 하얀 분화장과 짙은 눈썹화장으로 여성의 강인함을 표현하였으며, 입술의 붉은 연지화장으로 여성이미지를 뒷받침하고 있었다. 2) 고려시대는 송과 거란이 주도 되어 다원적인 국제질서가 형성되었으나 거란은 고려의 북진정책과 충돌하여 친교가 이루어지지 못했고 송나라를 통해 대륙문물을 수용하였으며 친교가 성립되었다. 송과의 문화교류는 고려시대 여성의 화장문화에도 영향을 주었는데 혜허의 연지미인은 삼국시대 인물화에서 보여졌던 강인한 이미지의 짙은 눈썹은 가늘어졌으며 얼굴형태 또한 하악이 둥글고 풍만한 형태에서 전체적으로 둥근형태로 바뀌었다. 이는 고려초기 신라의 문화를 답습한 화장문화와는 달리 중기에 이후에는 고려만의 독자적인 여성미와 화장문화를 완성시킨 결과이며, 고려후기로 갈수록 짙은 분화장과 입술화장은 고려시대 특유의 세련된 미의식이 화장형태에 반영 된 결과이다. 고려시대 미의식은 수월관음도의 의복 밑으로 보여지는 살아있는 듯 느껴지는 인체의 아름다움과 청자의 형태에서 보여지는 곡선의 아름다움과 세련미라고 할 수 있다. 3) 조선시대에는 유교적인 문화배경과 남성 우월적인 사회풍조로 당시의 남성들은 부인들에게 점잖고 운치 있는 용모를 종용하였고 여성들은 그것을 여성미의 기준으로 삼았다. 그러나 남성들의 이상적으로 생각하는 여인상이 표면적인 얼굴 화장은 위축 되었다. 조선시대 여성의 화장문화는 그 시대 남성들의 미적 요구에 부응한 것이었고 한국인의 고유 미의식으로 조선시대에 이르러 외형상 크게 변모하였다. 이는 인물화에 화장형태로 나타났으며 일반여성의 얼굴은 둥근형이고 야위지 않았으며, 살빛은 흰편이고 흉터나 잡티가 없다. 전체적으로 골격은 건강한 편이고 붉은편이다. 이와 반대로 남자들이 예찬한 미인상은 신윤복의 작품에 주로 아름답다고 소문난 명기(名妓)의 생김새를 조합시킨 모습이다. 이렇 듯 조선시대에는 미의식과 화장문화가 이원화를 보이나 후기로 오면서 신분제도의 변화와 유교 윤리가 약화로 일반 여성도 기녀의 화장양식을 모방하였다. 2. 중국의 인물화에 나타난 시대별 화장형태와 미의식을 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 당대는 국제적으로 개방되었고 경제가 성장하여 안정과 부흥을 이루게 됨에 따라 당대 귀족여성은 화려한 연지화장과 화전 등으로 화장문화에도 발전시켰다. 특히 당대 귀족여성의 한가로운 생활상을 표현한 환선사녀도와 혁기사녀도 등에 나타난 짙은 눈썹형태와 붉고 화려한 연지화장은 당대 온화화면서도 당당한 여성의 아름다움까지 표현하고 있다. 외래문화의 적극적인 수용은 부분화장에 있어 액황이나 화려한 형태의 화전, 면엽, 사홍 등 당대 특유의 독특한 화장형태가 나타났다. 2) 원대는 몽고인이 중국을 장악했지만 한족의 심미관에는 영향을 주지 못했고 사회·경제·정치 등 각 방면에서는 쇠약해졌다. 몽골족과 한족의 민족적 충돌은 송대 여성들의 전통을 계승하지 못하였고 당대(唐代) 여성의 풍만한 스타일과 풍격이 여성미가 되었다. 이런 여성미는 화장형태에 나타나 당대 유행했던 화전이나 풍만하고 토실한 얼굴형태로 나타났다. 이는 당대의 화려한 연지화장이 이민족의 화장형태였고 연지의 사용 또한 몽골족이 거친 생활환경에서의 피부보호를 위한 붉은 화장법이었다고 생각한다면 송대의 화장형태보다 당대의 화장형태가 몽골의 심미경향을 반영한 결과라고 볼 수 있다. 몽고제왕가거도의 철백이의 인물상으로 몽고의 거친 환경에서의 얼굴을 보호하는 연지화장형태가 인물화에 그대로 남아 있어 독특한 일자형의 눈썹과 함께 몽고식 미의식을 화장형태로 잘 보여주고 있다. 원대에는 몽고제왕가거도에서 일자형의 눈썹이 보이는데 이 눈썹은 무르툭 벽화에 그려진 위그르의 왕녀의 일자형에 눈썹 꼬리가 위로 올라간 형태와 유사하다. 3) 청대는 송대와 명대에 이어 가늘고 곡선적인 눈썹에 앵두 같이 작은 입술이 인물화에 많이 나타났다. 특히 청대에는 어리고 연약하고 섬세한 여성이 이상형으로 여겨졌는데, 이런 유형의 여성상은 명대 후반기부터 점차적으로 문학작품에서부터 일반화 되었다. 장엄의 앵앵조경도와 윤정비행악도병 등 인물화에 창백한 느낌의 분화장을 사용했으며, 입술도 작고 엷은 분홍색의 입술화장으로 병태적인 아름다움뿐 아니라 내면의 아름다움까지 표현하였다. 하지만 당시 화가들은 여전히 건강한 여성을 선호하여 인물화나 미인도에 실제 여성들보다 풍성한 이미지의 유형을 그렸다. 3. 한국과 중국의 인물화에 나타난 화장형태를 비교 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 삼국시대와 당대는 각국의 역사상 정치·경제·외교적으로 가장 풍요로운 시기였다. 또 장기간의 성세로 각국은 특유의 화려한 화장문화를 형성하였으나 초승달 형태의 눈썹화장, 연지화장, 앵두 같은 붉은 입술 등 기본적인 색조화장은 비슷한 유형으로 나타났다. 또 고분벽화의 인물화와 당대 인물화에는 불교의 영향으로 호상(好像)이라 하여 남자 부처의 얼굴에서 남성성을 제외시킨 모습으로 보살상에 해당하는 여인의 모습이 여성상으로 표현되었다. 그러나 연지화장은 당대는 빰 전체에 진하고 화려하 부행해졌다면 삼국시대에는 선명한 붉은색의 둥근 형태로 차이점을 보이고 있다. 입술화장 또한 당대에는 붉고 작은 꽃잎의 형태였으나 고분벽화에는 작고 붉은 입술에 형태의 변형은 적어 차이를 보이고 있다. 2) 고려와 송·원을 비교 고찰한 결과는 다음과 같다. 고려는 전대의 화장형태를 계승하였으나 전대의 화장 또한 양국의 영향으로 기본적인 화장형태는 유사하게 나타났다. 갸름한 얼굴에 가늘고 곡선의 눈썹형태와 작고 붉은 입술화장으로 나타났다. 이는 송대의 화장형태와 유사성을 보인다. 송대에 이어 원대는 몽골족이 지배한 나라로서 당대의 화장문화를 숭상하였는데 이는 당대의 화장형태가 호풍이라고 하여 이민족의 화장문화를 유입한 결과이며 화장형태는 둥글고 풍만한 얼굴에 눈썹화장 등 당대와 같이 화려하진 않지만 송대에 비해 풍만한 화장형태를 보여준다. 그러나 고려전기에는 송대와 유사한 화장형태를 보이나 고려후기에는 원대의 당대 미식의 영향을 받지 않고 자국의 독자적인 화장형태를 유지하여 갸름한 얼굴에 화전을 하지 않아 원대 화장형태와 차이점을 보인다. 3) 조선시대와 청대 인물화의 나타난 화장형태를 비교 고찰한 결과는 다음과 같다. 조선시대 인물화에 나타난 여성의 화장형태인 하얀 분화장, 눈썹화장, 붉은 입술화장 등 비슷한 유형으로 나타났다. 특히 이원화 된 조선시대 화장형태 중 일반부녀자의 아래로 쳐진 눈썹형태는 청대의 눈썹 형태와 많은 유사성을 보이고 있다. 이는 조선과 청의 여성을 억압하는 유교사상의 영향으로 자유롭지 못한 심미적 상태의 표현으로 보여진다. 한국과 중국의 인물화에 나타난 화장문화를 비교 고찰한 결과 양국은 시대별로 다른 미의식을 가지고 있었으며 이 미의식은 그 시대의 사회 문화적 배경을 반영하였다. 또 한국과 중국이 같은 한자문화권에 있으면서 서로 문화를 공유하였고 이는 화장형태나 미의식에 있어 유사성을 나타내었다. 그러나 양국은 자국의 고유한 문화와 민족적 특성이 화장문화에 반영됨에 따라 다른 양상으로 발전하였음을 알 수 있다. 이상과 같이 한국과 중국의 인물화에 나타난 화장문화에 관해 살펴보았다. 연구의 자료가 사진이 아닌 회화로서 작가의 화풍에 따른 주관적 표현기법의 사용으로 사료적(史料的) 가치로서의 문제점과 한계성이 있고, 몇몇 작품만을 가지고 일반적으로 확대 해석하기에는 다소 무리가 있으리라 본다. 그러나 한국과 중국의 전통성을 제대로 인식하고 화장문화를 제대로 고찰함으로서 인상형성과 외모이미지 변화 연구에 일조 할 수 있기를 바란다. 또한 화장이 학문으로 자리 매김 해 가는 현시점에서 전통 화장문화에 대한 연구가 전문적이고 체계적으로 이루어져야 한다고 생각하고, 본 논문이 화장문화를 이해하고 지속적으로 연구하는데 기초 자료로서 활용 되어 지기를 바란다.
본 연구는 시대적 흐름에 따라서 인물화에 나타난 여성의 미의식과 화장문화를 한국과 중국의 정치·경제·문화와의 상관성과 상호간에 미치는 영향을 연구하고자 하였으며 이를 위해 한국과 중국을 비슷한 시기별로 나누어 화장형태와 미의식을 비교 분석하였다. 1. 한국의 인물화에 나타난 시대별 화장형태와 미의식을 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 삼국시대의 인물화에 나타난 화장형태는 고분벽화를 중심으로 하였다. 백제와 신라는 화장에 관한 문헌적 고찰은 가능하였으나 여성의 화장형태를 알 수 있는 인물화는 거의 없는 실정이었다. 그러나 고분벽화의 화장형태가 통일신라시대까지 이어졌으므로 고분벽화에 나타난 화장형태 연구는 삼국시대의 화장문화를 알 수 있는 좋은 자료라고 할 수 있다. 고분벽화의 인물화인 안악3호분의 묘주부인은 진취적이고 활동적이며 강인한 삼국시대 여성상을 잘 표현하고 있었으며 화장형태에 있어 하얀 분화장과 짙은 눈썹화장으로 여성의 강인함을 표현하였으며, 입술의 붉은 연지화장으로 여성이미지를 뒷받침하고 있었다. 2) 고려시대는 송과 거란이 주도 되어 다원적인 국제질서가 형성되었으나 거란은 고려의 북진정책과 충돌하여 친교가 이루어지지 못했고 송나라를 통해 대륙문물을 수용하였으며 친교가 성립되었다. 송과의 문화교류는 고려시대 여성의 화장문화에도 영향을 주었는데 혜허의 연지미인은 삼국시대 인물화에서 보여졌던 강인한 이미지의 짙은 눈썹은 가늘어졌으며 얼굴형태 또한 하악이 둥글고 풍만한 형태에서 전체적으로 둥근형태로 바뀌었다. 이는 고려초기 신라의 문화를 답습한 화장문화와는 달리 중기에 이후에는 고려만의 독자적인 여성미와 화장문화를 완성시킨 결과이며, 고려후기로 갈수록 짙은 분화장과 입술화장은 고려시대 특유의 세련된 미의식이 화장형태에 반영 된 결과이다. 고려시대 미의식은 수월관음도의 의복 밑으로 보여지는 살아있는 듯 느껴지는 인체의 아름다움과 청자의 형태에서 보여지는 곡선의 아름다움과 세련미라고 할 수 있다. 3) 조선시대에는 유교적인 문화배경과 남성 우월적인 사회풍조로 당시의 남성들은 부인들에게 점잖고 운치 있는 용모를 종용하였고 여성들은 그것을 여성미의 기준으로 삼았다. 그러나 남성들의 이상적으로 생각하는 여인상이 표면적인 얼굴 화장은 위축 되었다. 조선시대 여성의 화장문화는 그 시대 남성들의 미적 요구에 부응한 것이었고 한국인의 고유 미의식으로 조선시대에 이르러 외형상 크게 변모하였다. 이는 인물화에 화장형태로 나타났으며 일반여성의 얼굴은 둥근형이고 야위지 않았으며, 살빛은 흰편이고 흉터나 잡티가 없다. 전체적으로 골격은 건강한 편이고 붉은편이다. 이와 반대로 남자들이 예찬한 미인상은 신윤복의 작품에 주로 아름답다고 소문난 명기(名妓)의 생김새를 조합시킨 모습이다. 이렇 듯 조선시대에는 미의식과 화장문화가 이원화를 보이나 후기로 오면서 신분제도의 변화와 유교 윤리가 약화로 일반 여성도 기녀의 화장양식을 모방하였다. 2. 중국의 인물화에 나타난 시대별 화장형태와 미의식을 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 당대는 국제적으로 개방되었고 경제가 성장하여 안정과 부흥을 이루게 됨에 따라 당대 귀족여성은 화려한 연지화장과 화전 등으로 화장문화에도 발전시켰다. 특히 당대 귀족여성의 한가로운 생활상을 표현한 환선사녀도와 혁기사녀도 등에 나타난 짙은 눈썹형태와 붉고 화려한 연지화장은 당대 온화화면서도 당당한 여성의 아름다움까지 표현하고 있다. 외래문화의 적극적인 수용은 부분화장에 있어 액황이나 화려한 형태의 화전, 면엽, 사홍 등 당대 특유의 독특한 화장형태가 나타났다. 2) 원대는 몽고인이 중국을 장악했지만 한족의 심미관에는 영향을 주지 못했고 사회·경제·정치 등 각 방면에서는 쇠약해졌다. 몽골족과 한족의 민족적 충돌은 송대 여성들의 전통을 계승하지 못하였고 당대(唐代) 여성의 풍만한 스타일과 풍격이 여성미가 되었다. 이런 여성미는 화장형태에 나타나 당대 유행했던 화전이나 풍만하고 토실한 얼굴형태로 나타났다. 이는 당대의 화려한 연지화장이 이민족의 화장형태였고 연지의 사용 또한 몽골족이 거친 생활환경에서의 피부보호를 위한 붉은 화장법이었다고 생각한다면 송대의 화장형태보다 당대의 화장형태가 몽골의 심미경향을 반영한 결과라고 볼 수 있다. 몽고제왕가거도의 철백이의 인물상으로 몽고의 거친 환경에서의 얼굴을 보호하는 연지화장형태가 인물화에 그대로 남아 있어 독특한 일자형의 눈썹과 함께 몽고식 미의식을 화장형태로 잘 보여주고 있다. 원대에는 몽고제왕가거도에서 일자형의 눈썹이 보이는데 이 눈썹은 무르툭 벽화에 그려진 위그르의 왕녀의 일자형에 눈썹 꼬리가 위로 올라간 형태와 유사하다. 3) 청대는 송대와 명대에 이어 가늘고 곡선적인 눈썹에 앵두 같이 작은 입술이 인물화에 많이 나타났다. 특히 청대에는 어리고 연약하고 섬세한 여성이 이상형으로 여겨졌는데, 이런 유형의 여성상은 명대 후반기부터 점차적으로 문학작품에서부터 일반화 되었다. 장엄의 앵앵조경도와 윤정비행악도병 등 인물화에 창백한 느낌의 분화장을 사용했으며, 입술도 작고 엷은 분홍색의 입술화장으로 병태적인 아름다움뿐 아니라 내면의 아름다움까지 표현하였다. 하지만 당시 화가들은 여전히 건강한 여성을 선호하여 인물화나 미인도에 실제 여성들보다 풍성한 이미지의 유형을 그렸다. 3. 한국과 중국의 인물화에 나타난 화장형태를 비교 고찰한 결과는 다음과 같다. 1) 삼국시대와 당대는 각국의 역사상 정치·경제·외교적으로 가장 풍요로운 시기였다. 또 장기간의 성세로 각국은 특유의 화려한 화장문화를 형성하였으나 초승달 형태의 눈썹화장, 연지화장, 앵두 같은 붉은 입술 등 기본적인 색조화장은 비슷한 유형으로 나타났다. 또 고분벽화의 인물화와 당대 인물화에는 불교의 영향으로 호상(好像)이라 하여 남자 부처의 얼굴에서 남성성을 제외시킨 모습으로 보살상에 해당하는 여인의 모습이 여성상으로 표현되었다. 그러나 연지화장은 당대는 빰 전체에 진하고 화려하 부행해졌다면 삼국시대에는 선명한 붉은색의 둥근 형태로 차이점을 보이고 있다. 입술화장 또한 당대에는 붉고 작은 꽃잎의 형태였으나 고분벽화에는 작고 붉은 입술에 형태의 변형은 적어 차이를 보이고 있다. 2) 고려와 송·원을 비교 고찰한 결과는 다음과 같다. 고려는 전대의 화장형태를 계승하였으나 전대의 화장 또한 양국의 영향으로 기본적인 화장형태는 유사하게 나타났다. 갸름한 얼굴에 가늘고 곡선의 눈썹형태와 작고 붉은 입술화장으로 나타났다. 이는 송대의 화장형태와 유사성을 보인다. 송대에 이어 원대는 몽골족이 지배한 나라로서 당대의 화장문화를 숭상하였는데 이는 당대의 화장형태가 호풍이라고 하여 이민족의 화장문화를 유입한 결과이며 화장형태는 둥글고 풍만한 얼굴에 눈썹화장 등 당대와 같이 화려하진 않지만 송대에 비해 풍만한 화장형태를 보여준다. 그러나 고려전기에는 송대와 유사한 화장형태를 보이나 고려후기에는 원대의 당대 미식의 영향을 받지 않고 자국의 독자적인 화장형태를 유지하여 갸름한 얼굴에 화전을 하지 않아 원대 화장형태와 차이점을 보인다. 3) 조선시대와 청대 인물화의 나타난 화장형태를 비교 고찰한 결과는 다음과 같다. 조선시대 인물화에 나타난 여성의 화장형태인 하얀 분화장, 눈썹화장, 붉은 입술화장 등 비슷한 유형으로 나타났다. 특히 이원화 된 조선시대 화장형태 중 일반부녀자의 아래로 쳐진 눈썹형태는 청대의 눈썹 형태와 많은 유사성을 보이고 있다. 이는 조선과 청의 여성을 억압하는 유교사상의 영향으로 자유롭지 못한 심미적 상태의 표현으로 보여진다. 한국과 중국의 인물화에 나타난 화장문화를 비교 고찰한 결과 양국은 시대별로 다른 미의식을 가지고 있었으며 이 미의식은 그 시대의 사회 문화적 배경을 반영하였다. 또 한국과 중국이 같은 한자문화권에 있으면서 서로 문화를 공유하였고 이는 화장형태나 미의식에 있어 유사성을 나타내었다. 그러나 양국은 자국의 고유한 문화와 민족적 특성이 화장문화에 반영됨에 따라 다른 양상으로 발전하였음을 알 수 있다. 이상과 같이 한국과 중국의 인물화에 나타난 화장문화에 관해 살펴보았다. 연구의 자료가 사진이 아닌 회화로서 작가의 화풍에 따른 주관적 표현기법의 사용으로 사료적(史料的) 가치로서의 문제점과 한계성이 있고, 몇몇 작품만을 가지고 일반적으로 확대 해석하기에는 다소 무리가 있으리라 본다. 그러나 한국과 중국의 전통성을 제대로 인식하고 화장문화를 제대로 고찰함으로서 인상형성과 외모이미지 변화 연구에 일조 할 수 있기를 바란다. 또한 화장이 학문으로 자리 매김 해 가는 현시점에서 전통 화장문화에 대한 연구가 전문적이고 체계적으로 이루어져야 한다고 생각하고, 본 논문이 화장문화를 이해하고 지속적으로 연구하는데 기초 자료로서 활용 되어 지기를 바란다.
This study attempts to identify factors influencing formation of make-up cultures by considering the origin of make-up cultures appearing in Korean and Chinese figure paintings and history of traditional make-up and to systematically organize general Korean and Chinese traditional make-up cultures. ...
This study attempts to identify factors influencing formation of make-up cultures by considering the origin of make-up cultures appearing in Korean and Chinese figure paintings and history of traditional make-up and to systematically organize general Korean and Chinese traditional make-up cultures. In addition, it intends to investigate Korean and Chinese women's make-up cultures and aesthetic consciousness and to understand interrelationship between politics, economy and culture and their mutual influence through the types of make-up appearing figure paintings in the midst of emergence of importance of make-up. The method to achieve those purposes of this study was analysis of figure paintings, centering on figure, wall, and custom paintings and paintings of women in a palace. Figure paintings include even custom paintings describing customs conducted in all the areas of our life from old times, which means that the features of life including religion, politics, customs, emotion, ideas, and values are projected into aesthetic consciousness in those paintings. In this sense, it is meaningful to identify aspects of make-up cultures implied in the two countries' culture and consider the types of make-up by period by contemplating the characteristics of Korean and Chinese make-up cultures from perspective of history of figures and presenting the two countries' aesthetic consciousness. The results show as follows; 1. In investigating types of make-up by period and aesthetic consciousness appearing in Korean figure paintings, figure paintings in the Three Kingdoms of Korea was analyzed by centering mural paintings in a tumulus. Madam Myoju in Anak Number 3 Tomb, a figure painting, expresses adventurous and active image of women at that time. It expresses strength with white powder and thick eyebrow make-up and red rouge on lips supports the image of women. In the Goryeo period, Song and Khitan led and formed plural international order and Goryeo‘s cultural exchange with Song also affected women's make-up culture. For example, in a figure painting of beautiful women with rouge created by Hyeheo, the trend was changed thick eyebrow into thin eyebrow and round and voluptuous shape of face, especially, jaw into rouerally round shape. Aesthetic consciousness in Goryeo can b wasntioned as the beauty of human bond sensed as ireat is alive appearing below cloths in suwol-gwaneumdo, a painting of water-moon avalokitesvara,h Song a beauty of curve and sophistication appearing in g a shape of cnatdons. In Joseo Goeriod, with Co friian cultural background and social trend of male chauvinism,wasn at that time persutded womensn ab wdecsnt and elegant appeary Hy,h Sonwomensn ok it as g a sluraard of beauty of women. In tddstin g women's make-up culture resppeaeangedmen's esthetic as ires, and this signiricantly changed Korean's uniqtd consciousness. TitesaHyeheoroueral women were round, not thin Sonwhite without scars or blemish. On g a tddsrary, the image of beauty tdmired by men was g a appeary Hy tdmat ing appeary Hy of famous beautiful gisaeng in Shin Yun Bok's works. Likewise, in g a Joseo Goeriod, aesthetic consciousness aSonmake-up culture shows duality but at the end of the period, general women also imitated gisaeng's form of make-up because of change of status system and weakened Confucian principles. 2. As a result of considering the form of make-up and aesthetic consciousness appearing in Chinese figure painting, it was found that in the time of Tang period, the nation was opened internationally, and with economic growth, stability and revival, noble women in that period developed make-up culture with splendid rouge make-up and hwajeon. In particular, figure paintings expressing noble women's peaceful life also express the beauty of gentle but grand women. Active acceptance of foreign cultures in the Tang period shows unique type of make-up such as aekhwang, splendid hwajeon, myeonyeop and sahong for partial make-up. However, Yuan Dynasty did not influence Korean people's values of beauty although Mongolians came to power in China at that time. Because of confrontation between Mongolian and Korean people, the tradition of women in Sung Period was not succeeded but rich style and character of women in Tang period became the beauty of women. This is because splendid rouge make-up in the Tang period is a foreigners' type of make-up. In a figure painting of Cheolbaeki in Yuan period, the type of rouge make-up protecting faces in the rough environment in Mongolia was maintained as it was, which properly shows an unique straight line style of eyebrow and Mongolian people's aesthetic consciousness. In Qing and Ming period, thin and curved eyebrows with small lips like a cherry were appeared more in figure paintings. In particular, in young, weak and delicate women was considered as an ideal image of women at that time. Such image of women becomes generalized type of women in literary works. In figure paintings in Qing period, women used powder with a feeling of weak and their lips were small and light pink, which shows the beauty of condition of patients as well as the beauty of inner side. 3. As a result of considering the type of make-up appearing in Korean and Chinese figure paintings, the Three Kingdoms period of Korea and Tang period of China was the richest period in terms of history, politics, economics and diplomacy. In addition, with the prosperous period lasted for a long time, each nation formed unique splendid make-up tion, w but basic color make-up appeared to be similarppeared to rouge make-up was darkon, w plendid on the whole cheeks but in the time of Three Kingdoms of Korea, it appears to be clear red with rounperiape, which is ds ferent. In the case of lips make-up, in Tang period, it was red, small petal riape but wall paintings in the ploient tomb show slight ds ferent small red lips. Goryeo , it was rthe type of make-up in the United Silla, but make-up in the period of United Sillahe ricappeared to be similar red lipsof e fect of both nations. Ahole chemake-up in the regining of Goryeo ,how similar type of make-up to e-up,e ploienut at the enpeof Goryeo, it ared to rouge makethe consciousnesseof d to and Tang period but itow similape oseown tr a long time, eo women at that time ared to do plendid on small and longi,h. Aho, which shows ds ferenholent e type of make-up appearing in figure paintings in Qing milarppeappear similar white powder,to rouge makered lipske-up in the erenholent ein the period odownwntdto rouge mmong the make-up types that was due at that time and theto rouge in Qing milarppe,how many similarippent smacto be unpilltooin Qing f Korea on of f d to and Ta on of that werin were not free because of effect of Confucian idea oppressing women in the time of Joseon and Qing Dynasty. As mentioned above, the author has examined make-up cultures appearing in the figure paintings of Korea and China. The materials used in this study are not a picture but paintings which include subjective expression methods according to the artists' style and therefore, there is a limitation as a historical material and only limited works it is slightly unfair to generalize. However, by considering make-up cultures with
This study attempts to identify factors influencing formation of make-up cultures by considering the origin of make-up cultures appearing in Korean and Chinese figure paintings and history of traditional make-up and to systematically organize general Korean and Chinese traditional make-up cultures. In addition, it intends to investigate Korean and Chinese women's make-up cultures and aesthetic consciousness and to understand interrelationship between politics, economy and culture and their mutual influence through the types of make-up appearing figure paintings in the midst of emergence of importance of make-up. The method to achieve those purposes of this study was analysis of figure paintings, centering on figure, wall, and custom paintings and paintings of women in a palace. Figure paintings include even custom paintings describing customs conducted in all the areas of our life from old times, which means that the features of life including religion, politics, customs, emotion, ideas, and values are projected into aesthetic consciousness in those paintings. In this sense, it is meaningful to identify aspects of make-up cultures implied in the two countries' culture and consider the types of make-up by period by contemplating the characteristics of Korean and Chinese make-up cultures from perspective of history of figures and presenting the two countries' aesthetic consciousness. The results show as follows; 1. In investigating types of make-up by period and aesthetic consciousness appearing in Korean figure paintings, figure paintings in the Three Kingdoms of Korea was analyzed by centering mural paintings in a tumulus. Madam Myoju in Anak Number 3 Tomb, a figure painting, expresses adventurous and active image of women at that time. It expresses strength with white powder and thick eyebrow make-up and red rouge on lips supports the image of women. In the Goryeo period, Song and Khitan led and formed plural international order and Goryeo‘s cultural exchange with Song also affected women's make-up culture. For example, in a figure painting of beautiful women with rouge created by Hyeheo, the trend was changed thick eyebrow into thin eyebrow and round and voluptuous shape of face, especially, jaw into rouerally round shape. Aesthetic consciousness in Goryeo can b wasntioned as the beauty of human bond sensed as ireat is alive appearing below cloths in suwol-gwaneumdo, a painting of water-moon avalokitesvara,h Song a beauty of curve and sophistication appearing in g a shape of cnatdons. In Joseo Goeriod, with Co friian cultural background and social trend of male chauvinism,wasn at that time persutded womensn ab wdecsnt and elegant appeary Hy,h Sonwomensn ok it as g a sluraard of beauty of women. In tddstin g women's make-up culture resppeaeangedmen's esthetic as ires, and this signiricantly changed Korean's uniqtd consciousness. TitesaHyeheoroueral women were round, not thin Sonwhite without scars or blemish. On g a tddsrary, the image of beauty tdmired by men was g a appeary Hy tdmat ing appeary Hy of famous beautiful gisaeng in Shin Yun Bok's works. Likewise, in g a Joseo Goeriod, aesthetic consciousness aSonmake-up culture shows duality but at the end of the period, general women also imitated gisaeng's form of make-up because of change of status system and weakened Confucian principles. 2. As a result of considering the form of make-up and aesthetic consciousness appearing in Chinese figure painting, it was found that in the time of Tang period, the nation was opened internationally, and with economic growth, stability and revival, noble women in that period developed make-up culture with splendid rouge make-up and hwajeon. In particular, figure paintings expressing noble women's peaceful life also express the beauty of gentle but grand women. Active acceptance of foreign cultures in the Tang period shows unique type of make-up such as aekhwang, splendid hwajeon, myeonyeop and sahong for partial make-up. However, Yuan Dynasty did not influence Korean people's values of beauty although Mongolians came to power in China at that time. Because of confrontation between Mongolian and Korean people, the tradition of women in Sung Period was not succeeded but rich style and character of women in Tang period became the beauty of women. This is because splendid rouge make-up in the Tang period is a foreigners' type of make-up. In a figure painting of Cheolbaeki in Yuan period, the type of rouge make-up protecting faces in the rough environment in Mongolia was maintained as it was, which properly shows an unique straight line style of eyebrow and Mongolian people's aesthetic consciousness. In Qing and Ming period, thin and curved eyebrows with small lips like a cherry were appeared more in figure paintings. In particular, in young, weak and delicate women was considered as an ideal image of women at that time. Such image of women becomes generalized type of women in literary works. In figure paintings in Qing period, women used powder with a feeling of weak and their lips were small and light pink, which shows the beauty of condition of patients as well as the beauty of inner side. 3. As a result of considering the type of make-up appearing in Korean and Chinese figure paintings, the Three Kingdoms period of Korea and Tang period of China was the richest period in terms of history, politics, economics and diplomacy. In addition, with the prosperous period lasted for a long time, each nation formed unique splendid make-up tion, w but basic color make-up appeared to be similarppeared to rouge make-up was darkon, w plendid on the whole cheeks but in the time of Three Kingdoms of Korea, it appears to be clear red with rounperiape, which is ds ferent. In the case of lips make-up, in Tang period, it was red, small petal riape but wall paintings in the ploient tomb show slight ds ferent small red lips. Goryeo , it was rthe type of make-up in the United Silla, but make-up in the period of United Sillahe ricappeared to be similar red lipsof e fect of both nations. Ahole chemake-up in the regining of Goryeo ,how similar type of make-up to e-up,e ploienut at the enpeof Goryeo, it ared to rouge makethe consciousnesseof d to and Tang period but itow similape oseown tr a long time, eo women at that time ared to do plendid on small and longi,h. Aho, which shows ds ferenholent e type of make-up appearing in figure paintings in Qing milarppeappear similar white powder,to rouge makered lipske-up in the erenholent ein the period odownwntdto rouge mmong the make-up types that was due at that time and theto rouge in Qing milarppe,how many similarippent smacto be unpilltooin Qing f Korea on of f d to and Ta on of that werin were not free because of effect of Confucian idea oppressing women in the time of Joseon and Qing Dynasty. As mentioned above, the author has examined make-up cultures appearing in the figure paintings of Korea and China. The materials used in this study are not a picture but paintings which include subjective expression methods according to the artists' style and therefore, there is a limitation as a historical material and only limited works it is slightly unfair to generalize. However, by considering make-up cultures with
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