최근 주거 및 생활용도로서 지하공간개발에 대한 활발한 연구와 더불어 지하공간을 통한 교통체계 즉 지하도로, 지하철등의 건설은 지속적 성장, 녹색성장이 주된 기술적, 사회적이슈로 대두되는 상황에서 필연적이라 할 수 있다. 따라서 수도권 및 도심지내의 교통 체증을 해소하기 위해서는 대심도 지하도로망의 건설이 교통집중과 정체로 인한 경제적인 손실을 최소한으로 할 수 있는 방법이라 하겠다. 본 연구에서는 이러한 지하공간 개발에 앞서 시행되어야 할 지반조사 방법에 대해 고찰하고 조사결과를 통해 대상지반의 시공성을 예측하여 적절한 지반보강공법을 제시하였다. 광역지반조사로는 도심지 지역의 특성상 지표지질조사가 어려워 기 발간된 고지형도로부터 ...
최근 주거 및 생활용도로서 지하공간개발에 대한 활발한 연구와 더불어 지하공간을 통한 교통체계 즉 지하도로, 지하철등의 건설은 지속적 성장, 녹색성장이 주된 기술적, 사회적이슈로 대두되는 상황에서 필연적이라 할 수 있다. 따라서 수도권 및 도심지내의 교통 체증을 해소하기 위해서는 대심도 지하도로망의 건설이 교통집중과 정체로 인한 경제적인 손실을 최소한으로 할 수 있는 방법이라 하겠다. 본 연구에서는 이러한 지하공간 개발에 앞서 시행되어야 할 지반조사 방법에 대해 고찰하고 조사결과를 통해 대상지반의 시공성을 예측하여 적절한 지반보강공법을 제시하였다. 광역지반조사로는 도심지 지역의 특성상 지표지질조사가 어려워 기 발간된 고지형도로부터 DEM음영기복도 작성, 위성영상 분석등을 수행하여 지반 추정의 자료로 삼았다. 상세지반조사로는 GPR 탐사를 통한 지장물조사, 시추조사, 표준관입시험, 탄성파탐사, MASW 탐사, 탄성파토모그래피 탐사, 방사형 3D 탄성파 탐사, 시추공 영상촬영(BIPS), 현장투수시험, 수압시험, 양수 및 회복시험, 시추공 전단시험, 공내재하시험, Suspension P-S시험, 공진주 시험, 진동 삼축압축시험등으로 토질 및 암반분류의 자료로 이용하였다. 지반조사후 각종실내시험과 경험식을 통해 지반의 변형계수, 강도정수, 포아송비, 투수계수, 단위중량, 지반반력계수등을 얻어내고 대상지역의 보강공법으로 가시설구간에는 슬라임 재사용 고압분사 공법(SRC), 합성 실리카주입공법(JS-CGM), 터널구간에는 지상그라우팅 + 자천공 RPUM 공법등을 제시하였다. 적용 공법의 적정성을 확인하기 위하여 각 지층 특성을 고려한 Groutibility 검토를 하였고 선정된 주입재와 주입방법에 의한 시험시공 및 현장, 실내시험을 실시하여 차수 및 보강효과를 파악하여 주입공법의 적용성 및 주입공의 간격등을 확인하였다. Large underground structures for living and staying have been studied for recent years, of which development and construction are socially and technically issued when it comes to sustainable growth, eco-friendly development. GTX, Great Train Express, which runs in more than deeper than a common subway is solution for traffic jam which makes large amount of economic loss in Seoul and near urban area. Terrible traffic congestionwill be made less severe by GTX. This study shows how we survey the soil condition, what we should consider before the workand how we safely develop large underground structures.
The soil condition is investigated by Digital Elevation Model, DEM, and Satellite Image Analysis which was already issued because of difficulty of site survey in the urban area. The detailed ground investigation is done using Ground Penetrating Radar (GPR) Core Boring, Standard Penetration Test (SPT), Elastic Wave Exploration, Multichannel analysis of surface waves (MASW), Elastic Wave topography, Method of 3D Radiation of Elastic Wave, Borehole Image Processing System(BIPS), In-situ Permeability Test, Water Pressure Test, 양수 및 회복 시험, Borehole Shear Test, Borehole Load Test, Suspension P-S Test, Resonant Column Test, and Dynamic 3-axis Compression Test. After the above method, we can obtain the various data including Deformation Modulus of soil, Strength Parameter, Poisson Ratio, Darcy Coefficient, UnitWeight, Coefficient of Subgrade Reaction and the others. Using these parameters, we determine the methodology of the work such as Slime Reuse Column Jet Grout, and Just Selected Chemical Grouting Method (JS-CGM) and Ground Grouting + Reinforced Protective Umbrella Method (RPUM) is also considered when tunneling. In order to confirm the proper method we suggested, Groutibility was first checked and then the Preliminary Test at the site and laboratory was done under the basis of selected injection material and practices so that we determined the propriety and spacing between injection holes though the test.
최근 주거 및 생활용도로서 지하공간개발에 대한 활발한 연구와 더불어 지하공간을 통한 교통체계 즉 지하도로, 지하철등의 건설은 지속적 성장, 녹색성장이 주된 기술적, 사회적이슈로 대두되는 상황에서 필연적이라 할 수 있다. 따라서 수도권 및 도심지내의 교통 체증을 해소하기 위해서는 대심도 지하도로망의 건설이 교통집중과 정체로 인한 경제적인 손실을 최소한으로 할 수 있는 방법이라 하겠다. 본 연구에서는 이러한 지하공간 개발에 앞서 시행되어야 할 지반조사 방법에 대해 고찰하고 조사결과를 통해 대상지반의 시공성을 예측하여 적절한 지반보강공법을 제시하였다. 광역지반조사로는 도심지 지역의 특성상 지표지질조사가 어려워 기 발간된 고지형도로부터 DEM 음영기복도 작성, 위성영상 분석등을 수행하여 지반 추정의 자료로 삼았다. 상세지반조사로는 GPR 탐사를 통한 지장물조사, 시추조사, 표준관입시험, 탄성파탐사, MASW 탐사, 탄성파토모그래피 탐사, 방사형 3D 탄성파 탐사, 시추공 영상촬영(BIPS), 현장투수시험, 수압시험, 양수 및 회복시험, 시추공 전단시험, 공내재하시험, Suspension P-S시험, 공진주 시험, 진동 삼축압축시험등으로 토질 및 암반분류의 자료로 이용하였다. 지반조사후 각종실내시험과 경험식을 통해 지반의 변형계수, 강도정수, 포아송비, 투수계수, 단위중량, 지반반력계수등을 얻어내고 대상지역의 보강공법으로 가시설구간에는 슬라임 재사용 고압분사 공법(SRC), 합성 실리카 주입공법(JS-CGM), 터널구간에는 지상그라우팅 + 자천공 RPUM 공법등을 제시하였다. 적용 공법의 적정성을 확인하기 위하여 각 지층 특성을 고려한 Groutibility 검토를 하였고 선정된 주입재와 주입방법에 의한 시험시공 및 현장, 실내시험을 실시하여 차수 및 보강효과를 파악하여 주입공법의 적용성 및 주입공의 간격등을 확인하였다. Large underground structures for living and staying have been studied for recent years, of which development and construction are socially and technically issued when it comes to sustainable growth, eco-friendly development. GTX, Great Train Express, which runs in more than deeper than a common subway is solution for traffic jam which makes large amount of economic loss in Seoul and near urban area. Terrible traffic congestionwill be made less severe by GTX. This study shows how we survey the soil condition, what we should consider before the workand how we safely develop large underground structures.
The soil condition is investigated by Digital Elevation Model, DEM, and Satellite Image Analysis which was already issued because of difficulty of site survey in the urban area. The detailed ground investigation is done using Ground Penetrating Radar (GPR) Core Boring, Standard Penetration Test (SPT), Elastic Wave Exploration, Multichannel analysis of surface waves (MASW), Elastic Wave topography, Method of 3D Radiation of Elastic Wave, Borehole Image Processing System(BIPS), In-situ Permeability Test, Water Pressure Test, 양수 및 회복 시험, Borehole Shear Test, Borehole Load Test, Suspension P-S Test, Resonant Column Test, and Dynamic 3-axis Compression Test. After the above method, we can obtain the various data including Deformation Modulus of soil, Strength Parameter, Poisson Ratio, Darcy Coefficient, Unit Weight, Coefficient of Subgrade Reaction and the others. Using these parameters, we determine the methodology of the work such as Slime Reuse Column Jet Grout, and Just Selected Chemical Grouting Method (JS-CGM) and Ground Grouting + Reinforced Protective Umbrella Method (RPUM) is also considered when tunneling. In order to confirm the proper method we suggested, Groutibility was first checked and then the Preliminary Test at the site and laboratory was done under the basis of selected injection material and practices so that we determined the propriety and spacing between injection holes though the test.
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