본 연구에서는 유아를 대상으로 하는 영어교육 전문 프로그램이 참여하고 있는 유아들에게 크거나 작게 영어 학습 발달에 영향을 미친다고 볼 때 영어 학습에 대한 유아들의 흥미가 어떻게 변화 하는지 분석하여 프로그램을 평가하는 기초를 마련하는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 경기도에 소재한 유아교육기관으로 S프로그램과 W프로그램에 참여한 만 5세 유아 50명을 대상으로 하였다. 연구 도구는 영어 학습 흥미도 측정을 위해 오지선(2004)과 라명희(2008)의 질문지를 수정 보완하여 제작하였고 질적 연구를 위해 인터뷰를 실시하였다. 본 연구 문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째. S프로그램에 참여하기 전과 후 유아들의 영어에 대한 흥미도는 어떠한 변화를 보이는가?
영어 교육 프로그램에 참여하기 전 유아들의 흥미도 평균 범위는 2.22~2.92로 나타났고 프로그램 참여 후에는 흥미도 평균 범위가 2.52~2.96으로 변화하였다. S프로그램에 참여하기 이전과 이후 전체 평균은 2.65에서 2.80으로 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, W프로그램에 참여하기 전과 후 유아들의 영어에 대한 흥미도는 어떠한 변화를 보이는가? 영어 교육 프로그램에 참여하기 전 W프로그램에 참여한 유아들의 평균 범위는 2.52~2.92로 나타났고 프로그램 참여 후에는 평균 범위가 2.21~2.88로 나타났다. W프로그램 참여 이전과 이후 전체 평균은 2.71에서 2.67로 감소하는 것으로 나타났다. 영어 프로그램에 참여한 유아들의 사전 평균 범위를 볼 때 S프로그램에 참여한 유아들의 평균이 넓은 분포를 보이는 반면, W프로그램에 참여한 유아들은 전반적으로 높은 평균 분포를 보임으로써 사전 흥미도가 높은 것을 알 수 있다. 이것은 교육기관에 입학하기 전 유아들의 부모, 형제나 자매, 영어 학습의 경험이 있는 친구 등 다른 사람으로부터 사전에 제공받는 정보가 유아들의 사전 흥미에 영향을 준 것으로 인터뷰 결과 나타났다. 영어 프로그램에 참여한 유아들의 사후 흥미도 변화 정도를 살펴보면, S프로그램의 경우 전체 11개 항목 중에서 9개 항목에서 흥미도가 증가하는 것으로 나타났고 이 중에서 6개 항목 ‘나는 영어로 게임을 하고 싶어요’, ‘나는 외국인을 만나면 영어로 인사하고 싶어요’, ‘나는 외국으로 여행을 가고 싶어요’, ‘나는 친구와 영어로 대화를 하고 싶어요’ 는 유의미한 변화를 보이는 것으로 나타났다. W프로그램의 경우 5개 항목의 흥미도는 증가하고 6개 항목은 감소하는 것으로 나타났다. 이 중에서 유의미한 흥미도의 증가를 보이는 항목은 ‘나는 영어를 더 잘 할 수 있을 거예요’ 로 나타났고 유의미한 감소를 보이는 항목은 ‘나는 영어로 알파벳을 읽고 따라 써보고 싶어요’, ‘나는 영어로 수를 세는 것이 즐거워요’ 로 나타났다. 이것은 서로 다른 목적으로 개발된 프로그램에서 학습 수용자인 유아들은 학습 시간, 학습 방법, 주요 활동 등에 따라 흥미가 달라지는 것으로 인터뷰 결과 나타났다.
본 연구를 기초하여 추후 연구를 위한 제언을 하면 첫째, 흥미도에 따라 이후 영어 및 외국어에 대한 수용 태도가 변화하는 것을 감안할 경우 유아들의 외국어 학습에 대한 흥미에 긍정적인 영향을 미치는 프로그램의 실행이 중요하다. 둘째, 영어교육의 중요성이 더하면 더 할수록 제대로 된 교육은 중요하다. 제대로 된 교육이라 함은 교육의 주체이면서 객체인 유아들의 발달 단계에 적합한 교육일 것이다. 그러기 위해선 유아교육 전문가와 ...
본 연구에서는 유아를 대상으로 하는 영어교육 전문 프로그램이 참여하고 있는 유아들에게 크거나 작게 영어 학습 발달에 영향을 미친다고 볼 때 영어 학습에 대한 유아들의 흥미가 어떻게 변화 하는지 분석하여 프로그램을 평가하는 기초를 마련하는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 경기도에 소재한 유아교육기관으로 S프로그램과 W프로그램에 참여한 만 5세 유아 50명을 대상으로 하였다. 연구 도구는 영어 학습 흥미도 측정을 위해 오지선(2004)과 라명희(2008)의 질문지를 수정 보완하여 제작하였고 질적 연구를 위해 인터뷰를 실시하였다. 본 연구 문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째. S프로그램에 참여하기 전과 후 유아들의 영어에 대한 흥미도는 어떠한 변화를 보이는가?
영어 교육 프로그램에 참여하기 전 유아들의 흥미도 평균 범위는 2.22~2.92로 나타났고 프로그램 참여 후에는 흥미도 평균 범위가 2.52~2.96으로 변화하였다. S프로그램에 참여하기 이전과 이후 전체 평균은 2.65에서 2.80으로 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, W프로그램에 참여하기 전과 후 유아들의 영어에 대한 흥미도는 어떠한 변화를 보이는가? 영어 교육 프로그램에 참여하기 전 W프로그램에 참여한 유아들의 평균 범위는 2.52~2.92로 나타났고 프로그램 참여 후에는 평균 범위가 2.21~2.88로 나타났다. W프로그램 참여 이전과 이후 전체 평균은 2.71에서 2.67로 감소하는 것으로 나타났다. 영어 프로그램에 참여한 유아들의 사전 평균 범위를 볼 때 S프로그램에 참여한 유아들의 평균이 넓은 분포를 보이는 반면, W프로그램에 참여한 유아들은 전반적으로 높은 평균 분포를 보임으로써 사전 흥미도가 높은 것을 알 수 있다. 이것은 교육기관에 입학하기 전 유아들의 부모, 형제나 자매, 영어 학습의 경험이 있는 친구 등 다른 사람으로부터 사전에 제공받는 정보가 유아들의 사전 흥미에 영향을 준 것으로 인터뷰 결과 나타났다. 영어 프로그램에 참여한 유아들의 사후 흥미도 변화 정도를 살펴보면, S프로그램의 경우 전체 11개 항목 중에서 9개 항목에서 흥미도가 증가하는 것으로 나타났고 이 중에서 6개 항목 ‘나는 영어로 게임을 하고 싶어요’, ‘나는 외국인을 만나면 영어로 인사하고 싶어요’, ‘나는 외국으로 여행을 가고 싶어요’, ‘나는 친구와 영어로 대화를 하고 싶어요’ 는 유의미한 변화를 보이는 것으로 나타났다. W프로그램의 경우 5개 항목의 흥미도는 증가하고 6개 항목은 감소하는 것으로 나타났다. 이 중에서 유의미한 흥미도의 증가를 보이는 항목은 ‘나는 영어를 더 잘 할 수 있을 거예요’ 로 나타났고 유의미한 감소를 보이는 항목은 ‘나는 영어로 알파벳을 읽고 따라 써보고 싶어요’, ‘나는 영어로 수를 세는 것이 즐거워요’ 로 나타났다. 이것은 서로 다른 목적으로 개발된 프로그램에서 학습 수용자인 유아들은 학습 시간, 학습 방법, 주요 활동 등에 따라 흥미가 달라지는 것으로 인터뷰 결과 나타났다.
본 연구를 기초하여 추후 연구를 위한 제언을 하면 첫째, 흥미도에 따라 이후 영어 및 외국어에 대한 수용 태도가 변화하는 것을 감안할 경우 유아들의 외국어 학습에 대한 흥미에 긍정적인 영향을 미치는 프로그램의 실행이 중요하다. 둘째, 영어교육의 중요성이 더하면 더 할수록 제대로 된 교육은 중요하다. 제대로 된 교육이라 함은 교육의 주체이면서 객체인 유아들의 발달 단계에 적합한 교육일 것이다. 그러기 위해선 유아교육 전문가와 이중 언어 전문가들에 의한 평가 지표가 만들어지고 활성화되는 방향이 모색되어야 할 것이라고 본다.
본 연구에서는 유아를 대상으로 하는 영어교육 전문 프로그램이 참여하고 있는 유아들에게 크거나 작게 영어 학습 발달에 영향을 미친다고 볼 때 영어 학습에 대한 유아들의 흥미가 어떻게 변화 하는지 분석하여 프로그램을 평가하는 기초를 마련하는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 경기도에 소재한 유아교육기관으로 S프로그램과 W프로그램에 참여한 만 5세 유아 50명을 대상으로 하였다. 연구 도구는 영어 학습 흥미도 측정을 위해 오지선(2004)과 라명희(2008)의 질문지를 수정 보완하여 제작하였고 질적 연구를 위해 인터뷰를 실시하였다. 본 연구 문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째. S프로그램에 참여하기 전과 후 유아들의 영어에 대한 흥미도는 어떠한 변화를 보이는가?
영어 교육 프로그램에 참여하기 전 유아들의 흥미도 평균 범위는 2.22~2.92로 나타났고 프로그램 참여 후에는 흥미도 평균 범위가 2.52~2.96으로 변화하였다. S프로그램에 참여하기 이전과 이후 전체 평균은 2.65에서 2.80으로 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, W프로그램에 참여하기 전과 후 유아들의 영어에 대한 흥미도는 어떠한 변화를 보이는가? 영어 교육 프로그램에 참여하기 전 W프로그램에 참여한 유아들의 평균 범위는 2.52~2.92로 나타났고 프로그램 참여 후에는 평균 범위가 2.21~2.88로 나타났다. W프로그램 참여 이전과 이후 전체 평균은 2.71에서 2.67로 감소하는 것으로 나타났다. 영어 프로그램에 참여한 유아들의 사전 평균 범위를 볼 때 S프로그램에 참여한 유아들의 평균이 넓은 분포를 보이는 반면, W프로그램에 참여한 유아들은 전반적으로 높은 평균 분포를 보임으로써 사전 흥미도가 높은 것을 알 수 있다. 이것은 교육기관에 입학하기 전 유아들의 부모, 형제나 자매, 영어 학습의 경험이 있는 친구 등 다른 사람으로부터 사전에 제공받는 정보가 유아들의 사전 흥미에 영향을 준 것으로 인터뷰 결과 나타났다. 영어 프로그램에 참여한 유아들의 사후 흥미도 변화 정도를 살펴보면, S프로그램의 경우 전체 11개 항목 중에서 9개 항목에서 흥미도가 증가하는 것으로 나타났고 이 중에서 6개 항목 ‘나는 영어로 게임을 하고 싶어요’, ‘나는 외국인을 만나면 영어로 인사하고 싶어요’, ‘나는 외국으로 여행을 가고 싶어요’, ‘나는 친구와 영어로 대화를 하고 싶어요’ 는 유의미한 변화를 보이는 것으로 나타났다. W프로그램의 경우 5개 항목의 흥미도는 증가하고 6개 항목은 감소하는 것으로 나타났다. 이 중에서 유의미한 흥미도의 증가를 보이는 항목은 ‘나는 영어를 더 잘 할 수 있을 거예요’ 로 나타났고 유의미한 감소를 보이는 항목은 ‘나는 영어로 알파벳을 읽고 따라 써보고 싶어요’, ‘나는 영어로 수를 세는 것이 즐거워요’ 로 나타났다. 이것은 서로 다른 목적으로 개발된 프로그램에서 학습 수용자인 유아들은 학습 시간, 학습 방법, 주요 활동 등에 따라 흥미가 달라지는 것으로 인터뷰 결과 나타났다.
본 연구를 기초하여 추후 연구를 위한 제언을 하면 첫째, 흥미도에 따라 이후 영어 및 외국어에 대한 수용 태도가 변화하는 것을 감안할 경우 유아들의 외국어 학습에 대한 흥미에 긍정적인 영향을 미치는 프로그램의 실행이 중요하다. 둘째, 영어교육의 중요성이 더하면 더 할수록 제대로 된 교육은 중요하다. 제대로 된 교육이라 함은 교육의 주체이면서 객체인 유아들의 발달 단계에 적합한 교육일 것이다. 그러기 위해선 유아교육 전문가와 이중 언어 전문가들에 의한 평가 지표가 만들어지고 활성화되는 방향이 모색되어야 할 것이라고 본다.
A main goal of this study is to provide a basic evaluation tool for various special English education programs, based on the analysis of children's learning interest changes. Such changes are generally considered to affect their English learning in a small or large scale.
The subjects are ...
A main goal of this study is to provide a basic evaluation tool for various special English education programs, based on the analysis of children's learning interest changes. Such changes are generally considered to affect their English learning in a small or large scale.
The subjects are the fifty children who participated in Program S and Program W at a preschool child education institute in City A in Gyunggi Province. The research tool of measuring children's interest in learning English has been developed by revising the questionaries in Oh (2004) and La (2008). In order to achieve the goal of this study, children's interest changes have been measured. The children participated in two different English programs, namely Program S and Program W. Regarding Program S, the children's interest in English learning increases from average 2.65 to 2.80. In other words, the pre-program interest average ranges from 2.22 to 2.92 while the post-program interest average arranges from 2.52 to 2.96. On the other hand, regarding Program W, the children's interest decreases from average 2.71 to 2.67. The pre-program interest average ranges from 2.52 to 2.92 while the post-program interest average arranges from 2.21 to 2.88.
As for the pre-program interest range, the average of Program S has a broader distribution while that of Program W generally has a higher distribution and gives a higher pre-program interest. Interviews show that the information provided by children's parents, siblings, and friends with English learning experiences helps to bring about this higher pre-program interest. As for children's post-program interest changes, their interest in English learning increases with respect to nine items out of eleven items in Program S. Among them, significant variations can be observed with respect to six items such as ‘I would like to play a game in English’, ‘I would like to greet in English when I meet a foreigner', ‘I would like to go abroad', and ‘I would like to talk with my friend in English'. In Program W, children's interest increases with respect to five items while it decreases with respect to six items. Among them, a significant interest increase is observed with respect to the item, ‘I can speak English better.' A significant interest decrease is observed with respect to items such as ‘I would like to read and write English alphabets' and ‘I enjoy counting numbers in English'. Interview results also show that children's interest changes depending on learning hours, learning methods, and main activities in programs developed for different purposes.
Suggestions for further studies are as follows. First, it is important to run a program that positively affects children's interest in foreign language learning. We consider that their attitude toward English changes depending on their interest. Second, the more important the English education is, the more important a proper education is. Here the proper education should suit the development levels of children, who are an agent and object of education. To this end, both child education experts and bilingual language experts should together pursue the development and activation of evaluation index.
A main goal of this study is to provide a basic evaluation tool for various special English education programs, based on the analysis of children's learning interest changes. Such changes are generally considered to affect their English learning in a small or large scale.
The subjects are the fifty children who participated in Program S and Program W at a preschool child education institute in City A in Gyunggi Province. The research tool of measuring children's interest in learning English has been developed by revising the questionaries in Oh (2004) and La (2008). In order to achieve the goal of this study, children's interest changes have been measured. The children participated in two different English programs, namely Program S and Program W. Regarding Program S, the children's interest in English learning increases from average 2.65 to 2.80. In other words, the pre-program interest average ranges from 2.22 to 2.92 while the post-program interest average arranges from 2.52 to 2.96. On the other hand, regarding Program W, the children's interest decreases from average 2.71 to 2.67. The pre-program interest average ranges from 2.52 to 2.92 while the post-program interest average arranges from 2.21 to 2.88.
As for the pre-program interest range, the average of Program S has a broader distribution while that of Program W generally has a higher distribution and gives a higher pre-program interest. Interviews show that the information provided by children's parents, siblings, and friends with English learning experiences helps to bring about this higher pre-program interest. As for children's post-program interest changes, their interest in English learning increases with respect to nine items out of eleven items in Program S. Among them, significant variations can be observed with respect to six items such as ‘I would like to play a game in English’, ‘I would like to greet in English when I meet a foreigner', ‘I would like to go abroad', and ‘I would like to talk with my friend in English'. In Program W, children's interest increases with respect to five items while it decreases with respect to six items. Among them, a significant interest increase is observed with respect to the item, ‘I can speak English better.' A significant interest decrease is observed with respect to items such as ‘I would like to read and write English alphabets' and ‘I enjoy counting numbers in English'. Interview results also show that children's interest changes depending on learning hours, learning methods, and main activities in programs developed for different purposes.
Suggestions for further studies are as follows. First, it is important to run a program that positively affects children's interest in foreign language learning. We consider that their attitude toward English changes depending on their interest. Second, the more important the English education is, the more important a proper education is. Here the proper education should suit the development levels of children, who are an agent and object of education. To this end, both child education experts and bilingual language experts should together pursue the development and activation of evaluation index.
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