본 논문은 인간의 삶과 밀접한 연관성을 가진 연극이 유구한 역사 속에서 어떤 형태로 사회적·교육적으로 활용되어 왔는지 그 교육적 기능과 가치를 살펴보고, 교육 뮤지컬의 교육적 효과를 연구·분석하여 새로운 연극적 교육방법으로서의 효용성을 높이고자 하는 연구이다. 인류의 역사와 더불어 시작 된 연극의 시초는 의사소통 수단으로써의 몸짓과 손짓이 그것이며 원시인들은 삶을 위해 연극을 시작하게 된다. 인간의 삶의 모습을 투영하고 있는 연극이 교육적으로 활용되기 시작한 시점은 고대 그리스 시대부터 이며 그 후 지금까지 일정한 효용론을 바탕으로 전개되어 왔다. 그 효용론은 크게 교훈설, 쾌락설, 당의정설로 나뉘며 교육과 직접적인 관련을 갖는 것은 바로 교훈설 이다. 4세기에 이르러 연극은 예술이나 오락의 형태가 아닌 실제적 필요에 의해서 새로운 발돋움을 시작하게 되며, 인간 사회생활에 직접적으로 연결되어 생활의 일부분으로 사용되어 왔으며 근대에 이르러서 연극의 사회적 기능은 재평가 되고 있다. 독일의 괴테는 연극을 ‘실제적 교육의 설비’로 ...
본 논문은 인간의 삶과 밀접한 연관성을 가진 연극이 유구한 역사 속에서 어떤 형태로 사회적·교육적으로 활용되어 왔는지 그 교육적 기능과 가치를 살펴보고, 교육 뮤지컬의 교육적 효과를 연구·분석하여 새로운 연극적 교육방법으로서의 효용성을 높이고자 하는 연구이다. 인류의 역사와 더불어 시작 된 연극의 시초는 의사소통 수단으로써의 몸짓과 손짓이 그것이며 원시인들은 삶을 위해 연극을 시작하게 된다. 인간의 삶의 모습을 투영하고 있는 연극이 교육적으로 활용되기 시작한 시점은 고대 그리스 시대부터 이며 그 후 지금까지 일정한 효용론을 바탕으로 전개되어 왔다. 그 효용론은 크게 교훈설, 쾌락설, 당의정설로 나뉘며 교육과 직접적인 관련을 갖는 것은 바로 교훈설 이다. 4세기에 이르러 연극은 예술이나 오락의 형태가 아닌 실제적 필요에 의해서 새로운 발돋움을 시작하게 되며, 인간 사회생활에 직접적으로 연결되어 생활의 일부분으로 사용되어 왔으며 근대에 이르러서 연극의 사회적 기능은 재평가 되고 있다. 독일의 괴테는 연극을 ‘실제적 교육의 설비’로 쉴러는 무대를 ‘실제적 도덕적 설비’로써 이질적 감각의 요소를 제압하고 그들의 정신성에 봉사할 것을 희망했다. 이것은 고대 이후 중세에 있어서 연극을 교육적 차원에서 보게 한 중요한 계기이며, 현대에 이르러 브레히트는 모방이라는 개념을 도입하여 이론과 실천의 모델로서 구상된 ‘교육극’을 주장하고 교육극이 인간으로 하여금 발전할 수 있는 능력을 만들어 주고 상황에 대한 이해를 돕는다고 말하고 있다. 이처럼 연극이 어떤 가치를 가르치는데 있어 교육적으로 효과가 있다는 것은 연극의 본질과 인간의 본능 사이의 상동성에 의해 증명된다. 즉, 연극은 인간의 본능을 최대한 재현해 내는 예술 행위인 동시에 교육적 방법인 것이다. 1900년대, 연극의 기법들을 활용한 교육 방법으로써 교육연극이라는 새로운 개념이 소개된다. 교육연극의 궁극적 목표는 연극이 지닌 힘과 기법을 이용한 교육에 그 중심이 있으며 민주적이고 과정 중심적이며 배우는 이가 주체가 되는 열린 교육을 지향하고, 삶의 주체자로서 비판적 사고와 행위를 하며, 공동체의 삶 속에서 자신을 적극적으로 표현하고 타인과 소통할 수 있는 인간으로서의 성장을 꾀하는 전인적인 성장을 돕는데 있다. 우리나라에서는 1990년대부터 본격적인 관심을 갖기 시작한 교육연극은 최근 아동 청소년뿐만 아니라 다양한 계층을 대상으로 활용되고 있으며 교육연극의 다양한 방법들은 현재까지도 계속해서 발전하고 정교화 되고 있다. 그 대표적인 방법론으로 TIE, DIE, 창조적 드라마를 들 수 있다. 교육 뮤지컬은 TIE의 공연적 특성과 뮤지컬적인 요소를 접목시켜 교육적 주제를 부각시키고 있다. 다양한 사회적 이슈와 교육적 주제로 공연되어지고 그 대상과 형태도 다양하며, 실제 사례의 분석 결과 교육적 효과도 높게 나타났다. 그러나 교육뮤지컬이 새로운 연극적 교육방법으로써 전문적이고 체계적인 발전을 위해서는 현실적인 한계점의 개선이 필요하며 전문작가와 작곡가 등 전문 인력의 적극적인 활동이 요구된다. 그럼으로써, 21세기의 문화 예술 양상에 있어서 뮤지컬 시대에 새롭게 발 돋음 하고 있는 연극과 교육 그리고 뮤지컬 적 요소를 접목시킨 새로운 장르로써, 사회 전반에 거쳐 교육 뮤지컬의 교육적 효과와 인지도를 높이고 지역의 사회적·문화적 발전에 그 효용성을 높일 수 있음을 연구 분석결과 확인할 수 있었다.
본 논문은 인간의 삶과 밀접한 연관성을 가진 연극이 유구한 역사 속에서 어떤 형태로 사회적·교육적으로 활용되어 왔는지 그 교육적 기능과 가치를 살펴보고, 교육 뮤지컬의 교육적 효과를 연구·분석하여 새로운 연극적 교육방법으로서의 효용성을 높이고자 하는 연구이다. 인류의 역사와 더불어 시작 된 연극의 시초는 의사소통 수단으로써의 몸짓과 손짓이 그것이며 원시인들은 삶을 위해 연극을 시작하게 된다. 인간의 삶의 모습을 투영하고 있는 연극이 교육적으로 활용되기 시작한 시점은 고대 그리스 시대부터 이며 그 후 지금까지 일정한 효용론을 바탕으로 전개되어 왔다. 그 효용론은 크게 교훈설, 쾌락설, 당의정설로 나뉘며 교육과 직접적인 관련을 갖는 것은 바로 교훈설 이다. 4세기에 이르러 연극은 예술이나 오락의 형태가 아닌 실제적 필요에 의해서 새로운 발돋움을 시작하게 되며, 인간 사회생활에 직접적으로 연결되어 생활의 일부분으로 사용되어 왔으며 근대에 이르러서 연극의 사회적 기능은 재평가 되고 있다. 독일의 괴테는 연극을 ‘실제적 교육의 설비’로 쉴러는 무대를 ‘실제적 도덕적 설비’로써 이질적 감각의 요소를 제압하고 그들의 정신성에 봉사할 것을 희망했다. 이것은 고대 이후 중세에 있어서 연극을 교육적 차원에서 보게 한 중요한 계기이며, 현대에 이르러 브레히트는 모방이라는 개념을 도입하여 이론과 실천의 모델로서 구상된 ‘교육극’을 주장하고 교육극이 인간으로 하여금 발전할 수 있는 능력을 만들어 주고 상황에 대한 이해를 돕는다고 말하고 있다. 이처럼 연극이 어떤 가치를 가르치는데 있어 교육적으로 효과가 있다는 것은 연극의 본질과 인간의 본능 사이의 상동성에 의해 증명된다. 즉, 연극은 인간의 본능을 최대한 재현해 내는 예술 행위인 동시에 교육적 방법인 것이다. 1900년대, 연극의 기법들을 활용한 교육 방법으로써 교육연극이라는 새로운 개념이 소개된다. 교육연극의 궁극적 목표는 연극이 지닌 힘과 기법을 이용한 교육에 그 중심이 있으며 민주적이고 과정 중심적이며 배우는 이가 주체가 되는 열린 교육을 지향하고, 삶의 주체자로서 비판적 사고와 행위를 하며, 공동체의 삶 속에서 자신을 적극적으로 표현하고 타인과 소통할 수 있는 인간으로서의 성장을 꾀하는 전인적인 성장을 돕는데 있다. 우리나라에서는 1990년대부터 본격적인 관심을 갖기 시작한 교육연극은 최근 아동 청소년뿐만 아니라 다양한 계층을 대상으로 활용되고 있으며 교육연극의 다양한 방법들은 현재까지도 계속해서 발전하고 정교화 되고 있다. 그 대표적인 방법론으로 TIE, DIE, 창조적 드라마를 들 수 있다. 교육 뮤지컬은 TIE의 공연적 특성과 뮤지컬적인 요소를 접목시켜 교육적 주제를 부각시키고 있다. 다양한 사회적 이슈와 교육적 주제로 공연되어지고 그 대상과 형태도 다양하며, 실제 사례의 분석 결과 교육적 효과도 높게 나타났다. 그러나 교육뮤지컬이 새로운 연극적 교육방법으로써 전문적이고 체계적인 발전을 위해서는 현실적인 한계점의 개선이 필요하며 전문작가와 작곡가 등 전문 인력의 적극적인 활동이 요구된다. 그럼으로써, 21세기의 문화 예술 양상에 있어서 뮤지컬 시대에 새롭게 발 돋음 하고 있는 연극과 교육 그리고 뮤지컬 적 요소를 접목시킨 새로운 장르로써, 사회 전반에 거쳐 교육 뮤지컬의 교육적 효과와 인지도를 높이고 지역의 사회적·문화적 발전에 그 효용성을 높일 수 있음을 연구 분석결과 확인할 수 있었다.
In this thesis, we are to study the educational function and value of drama that is closely related to human life, by seeing how it has been used socially and educationally in a long history. Also we are to research and analyze the educational effect of educational musical to increase the utility of...
In this thesis, we are to study the educational function and value of drama that is closely related to human life, by seeing how it has been used socially and educationally in a long history. Also we are to research and analyze the educational effect of educational musical to increase the utility of it as a means of new dramatic education. From the beginning of human history, primitive men used their gestures and signs as a means of communication, which were regarded as the origin of drama, and they started to play in dramas for their lives. Since ancient Greece, reflecting realistic aspects of human life, drama has been used and developed educationally on the basis of theory of utility. The theory mainly divided into three views, morality, pleasure, and a sugarcoated pill, and it was the last one that was directly related to education. In the 4th century, drama, then no more art nor entertainment, took a step forward to meet actual need, and it was directly linked to human society and used as a part of human life. And the modern age saw social function of drama revaluated. Goethe, the literary giant of Germany, called drama 'actual educational equipment', and Schiller regarded stage as 'actual moral equipment', and they hoped that the elements of sense would be controlled and spirit would be served in drama, which caused men significantly think of drama as a means of education in the Middle Ages. Brecht introduced the concept of imitation in drama to advocate 'educational drama' that was designed as a model in theory and practice, and to assert that it made men able to develop themselves and helped them understand situations. Similarity between the essence of drama and human instinct proves that drama has an effect on education as it teaches men some values. In other words, drama is not only art that fully reproduces human instinct but a means of education. Educational drama as a new concept, a means of education using dramatic techniques, was first introduced in 1900s. The ultimate goal of educational drama, centering around education using dramatic power and techniques, is to aim for democratic, process-based, and learner-centered 'open education', to make men think and act critically as a subject-of-a-life and express themselves actively and communicate with the others in community life, and to help them become well-rounded people. In Korea, educational drama has become a matter of real concern since 1990s, and its method has recently been used for various social classes as well as children and young people. Various methodologies of educational drama have been developed and sophisticated so far, among which representative ones are TIE, DIE, and Creative Dramatics. Educational musical brings educational themes into relief combining characteristics of TIE performances with elements of musicals. It deals with various social issues and educational themes in performance, and has a variety of objects and forms, and the analysis of real cases shows that it has a strong effect on education. However, as a new means of dramatic education, to advance professionally and systematically, educational musical needs improvement of realistic limits and active experts such as specialized writers and composers. Our study finally verifies that educational musical, a combination of drama taking another step up in the era of musicals and education and musical, as a new genre in the aspect of 21st art and culture, have strong effect on social and cultural development in local communities, and that its educational effect and awareness have been enhanced in societies.
In this thesis, we are to study the educational function and value of drama that is closely related to human life, by seeing how it has been used socially and educationally in a long history. Also we are to research and analyze the educational effect of educational musical to increase the utility of it as a means of new dramatic education. From the beginning of human history, primitive men used their gestures and signs as a means of communication, which were regarded as the origin of drama, and they started to play in dramas for their lives. Since ancient Greece, reflecting realistic aspects of human life, drama has been used and developed educationally on the basis of theory of utility. The theory mainly divided into three views, morality, pleasure, and a sugarcoated pill, and it was the last one that was directly related to education. In the 4th century, drama, then no more art nor entertainment, took a step forward to meet actual need, and it was directly linked to human society and used as a part of human life. And the modern age saw social function of drama revaluated. Goethe, the literary giant of Germany, called drama 'actual educational equipment', and Schiller regarded stage as 'actual moral equipment', and they hoped that the elements of sense would be controlled and spirit would be served in drama, which caused men significantly think of drama as a means of education in the Middle Ages. Brecht introduced the concept of imitation in drama to advocate 'educational drama' that was designed as a model in theory and practice, and to assert that it made men able to develop themselves and helped them understand situations. Similarity between the essence of drama and human instinct proves that drama has an effect on education as it teaches men some values. In other words, drama is not only art that fully reproduces human instinct but a means of education. Educational drama as a new concept, a means of education using dramatic techniques, was first introduced in 1900s. The ultimate goal of educational drama, centering around education using dramatic power and techniques, is to aim for democratic, process-based, and learner-centered 'open education', to make men think and act critically as a subject-of-a-life and express themselves actively and communicate with the others in community life, and to help them become well-rounded people. In Korea, educational drama has become a matter of real concern since 1990s, and its method has recently been used for various social classes as well as children and young people. Various methodologies of educational drama have been developed and sophisticated so far, among which representative ones are TIE, DIE, and Creative Dramatics. Educational musical brings educational themes into relief combining characteristics of TIE performances with elements of musicals. It deals with various social issues and educational themes in performance, and has a variety of objects and forms, and the analysis of real cases shows that it has a strong effect on education. However, as a new means of dramatic education, to advance professionally and systematically, educational musical needs improvement of realistic limits and active experts such as specialized writers and composers. Our study finally verifies that educational musical, a combination of drama taking another step up in the era of musicals and education and musical, as a new genre in the aspect of 21st art and culture, have strong effect on social and cultural development in local communities, and that its educational effect and awareness have been enhanced in societies.
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