아동은 점점 자라면서 다양한 부류의 사람들과 상호작용을 경험하게 되고, 집단생활을 하면서 자기중심적인 사고에서 벗어나 사회·인지적인 태도를 변화시키면서 성장하게 된다. 아동이 성장을 하면서 만나게 되는 다양한 만남 중에서도 사회성을 발달시키는 데 가장 지대한 영향을 미치는 존재는 바로 또래 집단이다. 그러나 아동이 미처 사회성이 발달하지 못하였거나 사회적 기술에 문제가 있어서 급우들 간에 대화가 잘 되지 않거나 감정이 소통되지 않는다면 아동은 학교생활에 잘 적응하지 못하게 된다. 뿐만 아니라 아동의 미래에까지 부정적인 영향을 미쳐 더불어 살아가는 사회의 한 구성원으로서 역할을 제대로 할 수 없게 된다. 빠르게 변화해 가는 사회 속에서 학교 부적응 아동의 수는 과거에 비해 점점 늘어나고 있다. 학교 부적응의 원인은 신체적, 심리적, 그리고 학교·사회 구조적인 것 등 다양하고 복합적이다. 본 연구자는 아동의 학교 부적응의 다양한 원인 중에서 특히 또래 관계에 주목하고, 건강한 또래 관계를 맺지 못하는 가장 직접적인 원인을 ...
아동은 점점 자라면서 다양한 부류의 사람들과 상호작용을 경험하게 되고, 집단생활을 하면서 자기중심적인 사고에서 벗어나 사회·인지적인 태도를 변화시키면서 성장하게 된다. 아동이 성장을 하면서 만나게 되는 다양한 만남 중에서도 사회성을 발달시키는 데 가장 지대한 영향을 미치는 존재는 바로 또래 집단이다. 그러나 아동이 미처 사회성이 발달하지 못하였거나 사회적 기술에 문제가 있어서 급우들 간에 대화가 잘 되지 않거나 감정이 소통되지 않는다면 아동은 학교생활에 잘 적응하지 못하게 된다. 뿐만 아니라 아동의 미래에까지 부정적인 영향을 미쳐 더불어 살아가는 사회의 한 구성원으로서 역할을 제대로 할 수 없게 된다. 빠르게 변화해 가는 사회 속에서 학교 부적응 아동의 수는 과거에 비해 점점 늘어나고 있다. 학교 부적응의 원인은 신체적, 심리적, 그리고 학교·사회 구조적인 것 등 다양하고 복합적이다. 본 연구자는 아동의 학교 부적응의 다양한 원인 중에서 특히 또래 관계에 주목하고, 건강한 또래 관계를 맺지 못하는 가장 직접적인 원인을 사회적 상호작용 기회의 부족에 두고 이 연구를 하였다. 아동이 자라는 과정에서 과거에 비해 인간관계 형성의 장이 줄어듦으로써 자신의 감정을 표현하고 상대방을 이해할 기회가 상대적으로 줄어든 것이다. 아동들은 다양한 상호작용의 경험 부족으로 인해 자신과 타인에 대한 이해의 폭을 넓히지 못하고, 적절한 감정표현과 행동모델을 배우고 연습하지 못하는 것이다. 이것은 아동이 또래관계에서 긍정적인 욕구를 충족하지 못하고 친구들과 갈등하며 반사회적인 행동을 하게 되어 친구들 사이에서 거부당하게 되는 요인이 된다. 따라서 학교 현장에서 인간관계 형성의 장을 의도적으로 만들어 줄 필요가 있다. 건강한 또래 집단의 형성과 발달은 아동 개개인의 사회성 향상과 더불어 학교생활 적응에 지대한 영향을 미치기 때문이다. 발달 단계상 초등학교 5학년은 개인의 힘보다 각각의 힘을 합친 집단의 힘이 더 크다는 것을 알게 되는 시기이다. 아동은 개별적인 것에서 보다 집단에서 이루어지는 활동이나 과정에서 더 많은 기쁨을 느끼고 활동하기를 원하며 집단에서 자신의 능력을 인식한다고 한다(로웬필드, 브리테인, 1993; 김종문 외, 1998, 26~27). 따라서 아동들이 협동 미술활동을 통해 다양한 상호작용을 경험할 수 있도록 제 7차 미술과 교육과정의 5학년 과정을 재구성하고, 표현 단계에서 존슨 & 존슨이 개발한 ‘함께 학습하기’를 적용하여 협동 미술활동이 또래관계에 미치는 교육적 효과를 알아보았다. 이 연구는 협동 미술활동을 통해 또래에 대한 이해의 폭을 넓히고 또래 간에 긍정적인 관계를 형성하여 학교생활에 잘 적응하고 나아가 더불어 살아가는 사회의 모범적인 구성원으로 성장하도록 돕는 데 그 목적이 있다. 본 연구에 특정한 협동학습 모형을 적용하기 위하여 Ⅱ장에서는 협동학습의 이론적 배경이 되는 여러 가지 협동학습의 특성과 유형 등을 살펴보았다. 그리고 연구 집단에 적용한 존슨 & 존슨의 ‘함께 학습하기’에 대하여 자세하게 알아보고, 협동학습의 교육적 가치와 미술과 협동학습의 효과에 대한 선행 연구들을 고찰하였다. Ⅲ장에서는 아동의 미술 발달과 사회성 및 또래관계의 발달 특성을 살펴보았다. Ⅳ장에서는 연구 집단에 적절한 협동 미술활동을 계획하기 위해 아동의 협동학습 및 또래관계에 대한 실태를 분석하고 미술과 협동학습의 방향을 설계하였으며, 제 7차 미술과 교육과정의 분석을 통해 시사점을 추출하였다. Ⅴ장에서는 ‘함께 학습하기’를 적용한 교수·학습 과정안과 결과물, 학생의 협동학습 계획서, 학생의 활동 소감문 그리고 연구자의 관찰 소감문을 제시하였다. Ⅵ장에서는 협동 미술활동 후 학생의 활동 소감문, 연구자의 관찰 소감문, 학생의 협동학습 후의 실태 분석을 통해 또래관계에 미치는 교육적 효과를 질적 분석하였다. ‘함께 학습하기’를 적용한 협동 미술활동이 또래관계에 미치는 효과를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 협동 미술활동은 공동 과제를 해결해 가는 과정에서 협동심을 길러 주었다. 공동 과제를 해결하기 위해서는 각자에게 주어진 역할을 수행해야만 하고 동료들 간에 서로 생각을 나누고 협상하며 최선의 방법을 함께 궁리하게 된 것이다. 또한 혼자서는 할 수 없는 일도 힘을 합치면 가능하다는 것도 자연스럽게 체험하여 협동하는 것을 더 좋아하게 되었다. 둘째, 협동 미술활동을 통하여 친구들에 대하여 더 잘 알게 되었고 우정이 돈독해졌다. 상대방이 좋아하는 색을 알게 되었고 재료나 방법에 대하여 타협하게 되었으며, 서로가 좋아하는 주제에 대하여 이야기를 나누면서 자신들의 경험을 공유하게 되었다. 이것은 동료들과 사회적 상호작용을 하면서 또래들에게 공유되고 지지받는 상징(언어, 행동)을 더 많이 주고받으며 급우들이 싫어하는 언행을 억제하였기 때문이라고 생각한다. 셋째, 협동 미술활동은 아동간의 의사결정능력을 향상시켰다. 공동 문제를 해결하는 과정에서 아동들의 언어적 상호작
아동은 점점 자라면서 다양한 부류의 사람들과 상호작용을 경험하게 되고, 집단생활을 하면서 자기중심적인 사고에서 벗어나 사회·인지적인 태도를 변화시키면서 성장하게 된다. 아동이 성장을 하면서 만나게 되는 다양한 만남 중에서도 사회성을 발달시키는 데 가장 지대한 영향을 미치는 존재는 바로 또래 집단이다. 그러나 아동이 미처 사회성이 발달하지 못하였거나 사회적 기술에 문제가 있어서 급우들 간에 대화가 잘 되지 않거나 감정이 소통되지 않는다면 아동은 학교생활에 잘 적응하지 못하게 된다. 뿐만 아니라 아동의 미래에까지 부정적인 영향을 미쳐 더불어 살아가는 사회의 한 구성원으로서 역할을 제대로 할 수 없게 된다. 빠르게 변화해 가는 사회 속에서 학교 부적응 아동의 수는 과거에 비해 점점 늘어나고 있다. 학교 부적응의 원인은 신체적, 심리적, 그리고 학교·사회 구조적인 것 등 다양하고 복합적이다. 본 연구자는 아동의 학교 부적응의 다양한 원인 중에서 특히 또래 관계에 주목하고, 건강한 또래 관계를 맺지 못하는 가장 직접적인 원인을 사회적 상호작용 기회의 부족에 두고 이 연구를 하였다. 아동이 자라는 과정에서 과거에 비해 인간관계 형성의 장이 줄어듦으로써 자신의 감정을 표현하고 상대방을 이해할 기회가 상대적으로 줄어든 것이다. 아동들은 다양한 상호작용의 경험 부족으로 인해 자신과 타인에 대한 이해의 폭을 넓히지 못하고, 적절한 감정표현과 행동모델을 배우고 연습하지 못하는 것이다. 이것은 아동이 또래관계에서 긍정적인 욕구를 충족하지 못하고 친구들과 갈등하며 반사회적인 행동을 하게 되어 친구들 사이에서 거부당하게 되는 요인이 된다. 따라서 학교 현장에서 인간관계 형성의 장을 의도적으로 만들어 줄 필요가 있다. 건강한 또래 집단의 형성과 발달은 아동 개개인의 사회성 향상과 더불어 학교생활 적응에 지대한 영향을 미치기 때문이다. 발달 단계상 초등학교 5학년은 개인의 힘보다 각각의 힘을 합친 집단의 힘이 더 크다는 것을 알게 되는 시기이다. 아동은 개별적인 것에서 보다 집단에서 이루어지는 활동이나 과정에서 더 많은 기쁨을 느끼고 활동하기를 원하며 집단에서 자신의 능력을 인식한다고 한다(로웬필드, 브리테인, 1993; 김종문 외, 1998, 26~27). 따라서 아동들이 협동 미술활동을 통해 다양한 상호작용을 경험할 수 있도록 제 7차 미술과 교육과정의 5학년 과정을 재구성하고, 표현 단계에서 존슨 & 존슨이 개발한 ‘함께 학습하기’를 적용하여 협동 미술활동이 또래관계에 미치는 교육적 효과를 알아보았다. 이 연구는 협동 미술활동을 통해 또래에 대한 이해의 폭을 넓히고 또래 간에 긍정적인 관계를 형성하여 학교생활에 잘 적응하고 나아가 더불어 살아가는 사회의 모범적인 구성원으로 성장하도록 돕는 데 그 목적이 있다. 본 연구에 특정한 협동학습 모형을 적용하기 위하여 Ⅱ장에서는 협동학습의 이론적 배경이 되는 여러 가지 협동학습의 특성과 유형 등을 살펴보았다. 그리고 연구 집단에 적용한 존슨 & 존슨의 ‘함께 학습하기’에 대하여 자세하게 알아보고, 협동학습의 교육적 가치와 미술과 협동학습의 효과에 대한 선행 연구들을 고찰하였다. Ⅲ장에서는 아동의 미술 발달과 사회성 및 또래관계의 발달 특성을 살펴보았다. Ⅳ장에서는 연구 집단에 적절한 협동 미술활동을 계획하기 위해 아동의 협동학습 및 또래관계에 대한 실태를 분석하고 미술과 협동학습의 방향을 설계하였으며, 제 7차 미술과 교육과정의 분석을 통해 시사점을 추출하였다. Ⅴ장에서는 ‘함께 학습하기’를 적용한 교수·학습 과정안과 결과물, 학생의 협동학습 계획서, 학생의 활동 소감문 그리고 연구자의 관찰 소감문을 제시하였다. Ⅵ장에서는 협동 미술활동 후 학생의 활동 소감문, 연구자의 관찰 소감문, 학생의 협동학습 후의 실태 분석을 통해 또래관계에 미치는 교육적 효과를 질적 분석하였다. ‘함께 학습하기’를 적용한 협동 미술활동이 또래관계에 미치는 효과를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 협동 미술활동은 공동 과제를 해결해 가는 과정에서 협동심을 길러 주었다. 공동 과제를 해결하기 위해서는 각자에게 주어진 역할을 수행해야만 하고 동료들 간에 서로 생각을 나누고 협상하며 최선의 방법을 함께 궁리하게 된 것이다. 또한 혼자서는 할 수 없는 일도 힘을 합치면 가능하다는 것도 자연스럽게 체험하여 협동하는 것을 더 좋아하게 되었다. 둘째, 협동 미술활동을 통하여 친구들에 대하여 더 잘 알게 되었고 우정이 돈독해졌다. 상대방이 좋아하는 색을 알게 되었고 재료나 방법에 대하여 타협하게 되었으며, 서로가 좋아하는 주제에 대하여 이야기를 나누면서 자신들의 경험을 공유하게 되었다. 이것은 동료들과 사회적 상호작용을 하면서 또래들에게 공유되고 지지받는 상징(언어, 행동)을 더 많이 주고받으며 급우들이 싫어하는 언행을 억제하였기 때문이라고 생각한다. 셋째, 협동 미술활동은 아동간의 의사결정능력을 향상시켰다. 공동 문제를 해결하는 과정에서 아동들의 언어적 상호작
While becoming a grown-up, a human has had various mutual experience with a host of persons and has changed his/her social and cognitive attitude by avoiding self-centered attitudes thanks to living in a group. It is a peer group that has exerted the most significant influence over development of so...
While becoming a grown-up, a human has had various mutual experience with a host of persons and has changed his/her social and cognitive attitude by avoiding self-centered attitudes thanks to living in a group. It is a peer group that has exerted the most significant influence over development of sociality out of various persons a child has come to meet. Amid rapidly-changing society, the number of school-unadjusted children is increasing compared with the past. The reasons of such maladjustment at school life are various and complicated e.g., there are physical, mental, and structural reasons, etc. I, however, paid attention to the child's relationship with peer groups as the most crucial reason of the maladjustment at school life out of many reasons, and have progressed this study focusing on lack of social mutual interaction as the most direct reason of the failure in peer group relationship. In the process of growth, there are fewer fields of constructing personal relationship for a child, and thereby there are comparatively less opportunities for a child to express his/her own feeling and understand others. Attributable to lack of various experiences of mutual interaction, a child cannot broaden understanding toward him/herself and others, and fail to learn and practice appropriate expression of feeling and behavior model. Due to this, a child cannot meet needs from the peer group and show anti-social behavior, and thereby the child tends to be refused by friends. Hence, it deems necessary for a school to create a filed to construct personal relationship intentionally. Construction and development of healthy peer group will exert significant effect on a child's adaptation to school life in addition to improved sociality of each child. In terms of development stage, the 5th grade of a primary school is the time when a child can recognize that power of a group is greater than that of individual's. Lowenfeld and Brittain(1998) wrote that a child wants to feel more joy and experience more activities not by individual life but by group life, and he/she perceives his/her abilities in a group during group activities or process. Therefore, art education is deemed more appropriate and effective subject than major subjects such as Korean, English, Science, etc., which fuel competition among children, for cooperative learning. Hence, I reorganized the 7th elementary art curriculum and the curriculum for the 5th-grade children so that they can experience various mutual interaction through cooperative art activities. After studying essential learning requirements, I studied educational effect of collective art activities on peer group relationship by applying the 'Learning Together' model developed by Johnson & Johnson at the stage of self-expression. This study is purposed to broaden understanding of children toward peer group and help them to grow as social members who can form positive relationship among peers through cooperative art activities. In this study, in an attempt to apply cooperative learning to art classes, I examined social constructivism, which is theoretical background of the cooperative learning. It features and models various cooperative learning practices in Chapter Ⅱ. I also examined the L·T model of Johnson & Johnson which was applied to the study target, in order to study educational value of the cooperative learning and the preceding studies on art classes and cooperative learning. In Chapter Ⅲ, I inquired about social and peer relations in order to examine the meaning behind cooperative learning and what effect it has the development stage of a child. In Chapter Ⅳ, I devised an appropriate direction for the art class and a cooperative learning method was designed through the analysis of understanding cooperative learning, current status of peer relations and analyzing the 7th art curriculum. In Chapter Ⅴ, I presented the results of the test on the appropriate cooperative art activities for the study target. In Chapter Ⅵ, I conducted an educational effect proof. I made a qualitative analysis based on the students' written opinions, the observation of teachers, and the study of changes in students’ attitude after the cooperative learning. The results of analysis on effect of cooperative art activities by applying L·T model on peer relationship are as shown below. First of all, the cooperative art activities enhanced cooperation of students in the process of doing the joint tasks. In order to complete the joint task given, each student had to play roles assigned, and students came to share opinions and come up with the best solution together. Students also could learn that they could achieve a thing as a group, which couldn't be achieved as an individual student, and thereby they came to like cooperation more. Secondly, the cooperative art activities deepened friendship among students. Each student came to know the color other students like, have discussion on art tool or drawing method, and have conversation regarding the subjects they like, consequently sharing their experiences. As such, through this mutual interaction among classmates, students could share the symbol(Language and behavior), which is shared and supported by peers, and restrain from saying or doing behavior which classmates don't like. Thirdly, cooperative art activities enhanced decision-making abilities among children. In the process of fulfilling joint tasks, they showed higher verbal mutual interaction and they came to make a concession and compromise naturally by doing tasks within fixed time. Accordingly, their decision-making abilities to reach joint tasks was improved along with communication abilities. Finally, children could raise the trouble-shooting abilities regarding conflicts occurred during daily lives. By doing cooperative art activities, children could go through thought of a group, not an individual, for discussion of the best material or expression method, and
While becoming a grown-up, a human has had various mutual experience with a host of persons and has changed his/her social and cognitive attitude by avoiding self-centered attitudes thanks to living in a group. It is a peer group that has exerted the most significant influence over development of sociality out of various persons a child has come to meet. Amid rapidly-changing society, the number of school-unadjusted children is increasing compared with the past. The reasons of such maladjustment at school life are various and complicated e.g., there are physical, mental, and structural reasons, etc. I, however, paid attention to the child's relationship with peer groups as the most crucial reason of the maladjustment at school life out of many reasons, and have progressed this study focusing on lack of social mutual interaction as the most direct reason of the failure in peer group relationship. In the process of growth, there are fewer fields of constructing personal relationship for a child, and thereby there are comparatively less opportunities for a child to express his/her own feeling and understand others. Attributable to lack of various experiences of mutual interaction, a child cannot broaden understanding toward him/herself and others, and fail to learn and practice appropriate expression of feeling and behavior model. Due to this, a child cannot meet needs from the peer group and show anti-social behavior, and thereby the child tends to be refused by friends. Hence, it deems necessary for a school to create a filed to construct personal relationship intentionally. Construction and development of healthy peer group will exert significant effect on a child's adaptation to school life in addition to improved sociality of each child. In terms of development stage, the 5th grade of a primary school is the time when a child can recognize that power of a group is greater than that of individual's. Lowenfeld and Brittain(1998) wrote that a child wants to feel more joy and experience more activities not by individual life but by group life, and he/she perceives his/her abilities in a group during group activities or process. Therefore, art education is deemed more appropriate and effective subject than major subjects such as Korean, English, Science, etc., which fuel competition among children, for cooperative learning. Hence, I reorganized the 7th elementary art curriculum and the curriculum for the 5th-grade children so that they can experience various mutual interaction through cooperative art activities. After studying essential learning requirements, I studied educational effect of collective art activities on peer group relationship by applying the 'Learning Together' model developed by Johnson & Johnson at the stage of self-expression. This study is purposed to broaden understanding of children toward peer group and help them to grow as social members who can form positive relationship among peers through cooperative art activities. In this study, in an attempt to apply cooperative learning to art classes, I examined social constructivism, which is theoretical background of the cooperative learning. It features and models various cooperative learning practices in Chapter Ⅱ. I also examined the L·T model of Johnson & Johnson which was applied to the study target, in order to study educational value of the cooperative learning and the preceding studies on art classes and cooperative learning. In Chapter Ⅲ, I inquired about social and peer relations in order to examine the meaning behind cooperative learning and what effect it has the development stage of a child. In Chapter Ⅳ, I devised an appropriate direction for the art class and a cooperative learning method was designed through the analysis of understanding cooperative learning, current status of peer relations and analyzing the 7th art curriculum. In Chapter Ⅴ, I presented the results of the test on the appropriate cooperative art activities for the study target. In Chapter Ⅵ, I conducted an educational effect proof. I made a qualitative analysis based on the students' written opinions, the observation of teachers, and the study of changes in students’ attitude after the cooperative learning. The results of analysis on effect of cooperative art activities by applying L·T model on peer relationship are as shown below. First of all, the cooperative art activities enhanced cooperation of students in the process of doing the joint tasks. In order to complete the joint task given, each student had to play roles assigned, and students came to share opinions and come up with the best solution together. Students also could learn that they could achieve a thing as a group, which couldn't be achieved as an individual student, and thereby they came to like cooperation more. Secondly, the cooperative art activities deepened friendship among students. Each student came to know the color other students like, have discussion on art tool or drawing method, and have conversation regarding the subjects they like, consequently sharing their experiences. As such, through this mutual interaction among classmates, students could share the symbol(Language and behavior), which is shared and supported by peers, and restrain from saying or doing behavior which classmates don't like. Thirdly, cooperative art activities enhanced decision-making abilities among children. In the process of fulfilling joint tasks, they showed higher verbal mutual interaction and they came to make a concession and compromise naturally by doing tasks within fixed time. Accordingly, their decision-making abilities to reach joint tasks was improved along with communication abilities. Finally, children could raise the trouble-shooting abilities regarding conflicts occurred during daily lives. By doing cooperative art activities, children could go through thought of a group, not an individual, for discussion of the best material or expression method, and
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