<국문초록> 가창은 음악 교육의 주된 목적의 하나인 창의적 표현능력 향상에 꼭 필요한 것이며, 모든 음악활동의 기본을 이룬다. 특히 어린이들에게 가창은 가장 자연스럽고 간편한 음악행위로서 음악을 이해하고 체험하는 데 좋은 방법일 뿐만 아니라, 아름다운 인성과 정서적 생활 기반을 조성하는 데도 큰 역할을 하게 된다. 그러나 대부분의 초등학교 학생들이 고학년으로 올라가면서 점점 더 가창을 어려워하고 소극적인 태도를 보이고 있으며, 가창 능력 또한 만족할 만하지 못하다. 따라서 본 연구자는 학생들이 가창에 흥미를 갖고 교과서에 수록된 동요를 비교적 쉽고 재미있게 익힐 수 있도록 하기 위해 제재곡에 대한 분석 및 재구성, 가창능력 향상을 위한 ...
<국문초록> 가창은 음악 교육의 주된 목적의 하나인 창의적 표현능력 향상에 꼭 필요한 것이며, 모든 음악활동의 기본을 이룬다. 특히 어린이들에게 가창은 가장 자연스럽고 간편한 음악행위로서 음악을 이해하고 체험하는 데 좋은 방법일 뿐만 아니라, 아름다운 인성과 정서적 생활 기반을 조성하는 데도 큰 역할을 하게 된다. 그러나 대부분의 초등학교 학생들이 고학년으로 올라가면서 점점 더 가창을 어려워하고 소극적인 태도를 보이고 있으며, 가창 능력 또한 만족할 만하지 못하다. 따라서 본 연구자는 학생들이 가창에 흥미를 갖고 교과서에 수록된 동요를 비교적 쉽고 재미있게 익힐 수 있도록 하기 위해 제재곡에 대한 분석 및 재구성, 가창능력 향상을 위한 발성법, 다양한 지도방법의 필요성을 인식하였다. 그리고 이를 바탕으로 폭넓은 음악적 성장 가능성이 보이는 초등학교 5,6학년을 대상으로 효과적인 가창지도 방법을 연구해보았다. 연구는 주로 이론적 배경이 되는 문헌 참조, 현재 5,6학년 음악교과서의 가창 제재곡 분석, 가창력 향상을 위한 효과적인 발성법 및 다양한 활동을 통한 지도방법 연구에 중점을 두었다. 연구과정에서 여러 가지 현실적인 제약이 뒤따랐는데, 첫째, 가창 제재곡 연구를 국악동요를 제외한 양악 가창곡으로 그 범위를 축소하였으며, 둘째, 연구의 대상을 본 연구자가 실제 수업을 하는 데 협조 가능했던 학교의 5, 6학년 학생들로 한정할 수밖에 없었던 아쉬움이 있다. 그러나, 본 연구에서는 다음과 같은 몇 가지 중요한 사항들을 발견하였다. 첫째, 교과서에 나오는 제재곡들은 해당 학생들이 낼 수 있는 음역에 비해 높은 편이 아니지만, 평소 발성 지도가 제대로 이루어지지 않아 소리를 내기가 어려웠다는 것이다. 둘째, 한 학년에 같은 박자의 곡들이 많이 수록되어 같은 패턴이나 느낌의 곡을 연속적으로 학습하게 됨으로써 학생들로 하여금 지루함을 느끼게 한다는 것이다. 셋째, 무엇보다 연구과정에서 인식되어진 점은 학생들에게 자신감을 불어 넣을 수 있는 발성지도 방법과 지속적인 발성지도가 필요하다는 것이다. 이에 가창 활동을 도울 수 있는 음악적 기초 기능의 배양과 계획적이고 효과적인 가창 수업을 위한 지도안을 작성하여 실제 수업에 적용하였고, 설문조사를 실시해 그 결과를 분석해 보았다. 첫째, ‘리듬을 살려 노래할 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 약 80%, 6학년은 약 92%의 학생들이 ‘할 수 있다’ 또는 ‘조금 할 수 있다’고 응답하였다. 둘째, ‘가락의 흐름을 알 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 ‘알 수 있다’와 ‘조금 알 수 있다’가 비슷하게 차지했지만, 6학년은 ‘알 수 있다’가 64%로 월등한 차이를 보였다. 셋째, ‘사장조(5학년) 또는 내림 마장조(6학년)의 곡을 계이름으로 부를 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 약 19%를 제외한 나머지 학생들이 ‘부를 수 있다’이거나 ‘조금 부를 수 있다’고 응답했지만, 6학년은 약31%의 학생들이 ‘부를 수 없다’고 응답한 것으로 보아 사장조 보다 마장조 곡의 계이름 부르기를 학생들이 더 어려워하는 것으로 보였다. 넷째, ‘오늘 배운 곡을 자신 있게 부를 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 약 75%, 6학년은 약 71%의 학생들이‘부를 수 있다’이거나 ‘조금 부를 수 있다’고 응답하여 비슷한 결과를 보였다. 다섯째, ‘오늘 수업 중 가장 어려웠던 점은 무엇인가?’라는 질문에 다른 수업 활동에 비해서 5,6학년 모두 ‘계이름 창하기’를 가장 어려워하는 것으로 드러났다. 이상의 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 도출하게 되었다. 첫째, 발성곡을 활용한 쉽고 재미있는 발성법의 적용은 노래의 질적인 향상뿐만 아니라 노래를 부를 때의 태도와 자신감에서 긍정적인 변화를 가져왔음을 확인할 수 있었다. 둘째, 다양한 활동과 놀이를 통해 리듬과 가락에 대한 기초 기능을 지도 후에 가창활동을 한 결과, 가창수업에 대한 학생들의 소극적인 태도가 개선되었고 노래를 보다 정확하게 부를 수 있는 능력이 향상되었다. 끝으로 초등학교 5,6학년 학생들이 가창에 대한 흥미를 가지고, 나아가 평소 생활 속에서도 음악을 즐기는 태도를 갖게 할 수 있도록 하는 데에는 가창 능력과 자신감 향상을 위한 체계적인 발성법 지도와 셈여림, 리듬, 가락 등의 음악적 기초 기능 배양을 위한 다양한 활동과 지도방법에 대한 관심과 지속적인 연구가 꼭 필요하리라 생각된다.
<국문초록> 가창은 음악 교육의 주된 목적의 하나인 창의적 표현능력 향상에 꼭 필요한 것이며, 모든 음악활동의 기본을 이룬다. 특히 어린이들에게 가창은 가장 자연스럽고 간편한 음악행위로서 음악을 이해하고 체험하는 데 좋은 방법일 뿐만 아니라, 아름다운 인성과 정서적 생활 기반을 조성하는 데도 큰 역할을 하게 된다. 그러나 대부분의 초등학교 학생들이 고학년으로 올라가면서 점점 더 가창을 어려워하고 소극적인 태도를 보이고 있으며, 가창 능력 또한 만족할 만하지 못하다. 따라서 본 연구자는 학생들이 가창에 흥미를 갖고 교과서에 수록된 동요를 비교적 쉽고 재미있게 익힐 수 있도록 하기 위해 제재곡에 대한 분석 및 재구성, 가창능력 향상을 위한 발성법, 다양한 지도방법의 필요성을 인식하였다. 그리고 이를 바탕으로 폭넓은 음악적 성장 가능성이 보이는 초등학교 5,6학년을 대상으로 효과적인 가창지도 방법을 연구해보았다. 연구는 주로 이론적 배경이 되는 문헌 참조, 현재 5,6학년 음악교과서의 가창 제재곡 분석, 가창력 향상을 위한 효과적인 발성법 및 다양한 활동을 통한 지도방법 연구에 중점을 두었다. 연구과정에서 여러 가지 현실적인 제약이 뒤따랐는데, 첫째, 가창 제재곡 연구를 국악동요를 제외한 양악 가창곡으로 그 범위를 축소하였으며, 둘째, 연구의 대상을 본 연구자가 실제 수업을 하는 데 협조 가능했던 학교의 5, 6학년 학생들로 한정할 수밖에 없었던 아쉬움이 있다. 그러나, 본 연구에서는 다음과 같은 몇 가지 중요한 사항들을 발견하였다. 첫째, 교과서에 나오는 제재곡들은 해당 학생들이 낼 수 있는 음역에 비해 높은 편이 아니지만, 평소 발성 지도가 제대로 이루어지지 않아 소리를 내기가 어려웠다는 것이다. 둘째, 한 학년에 같은 박자의 곡들이 많이 수록되어 같은 패턴이나 느낌의 곡을 연속적으로 학습하게 됨으로써 학생들로 하여금 지루함을 느끼게 한다는 것이다. 셋째, 무엇보다 연구과정에서 인식되어진 점은 학생들에게 자신감을 불어 넣을 수 있는 발성지도 방법과 지속적인 발성지도가 필요하다는 것이다. 이에 가창 활동을 도울 수 있는 음악적 기초 기능의 배양과 계획적이고 효과적인 가창 수업을 위한 지도안을 작성하여 실제 수업에 적용하였고, 설문조사를 실시해 그 결과를 분석해 보았다. 첫째, ‘리듬을 살려 노래할 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 약 80%, 6학년은 약 92%의 학생들이 ‘할 수 있다’ 또는 ‘조금 할 수 있다’고 응답하였다. 둘째, ‘가락의 흐름을 알 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 ‘알 수 있다’와 ‘조금 알 수 있다’가 비슷하게 차지했지만, 6학년은 ‘알 수 있다’가 64%로 월등한 차이를 보였다. 셋째, ‘사장조(5학년) 또는 내림 마장조(6학년)의 곡을 계이름으로 부를 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 약 19%를 제외한 나머지 학생들이 ‘부를 수 있다’이거나 ‘조금 부를 수 있다’고 응답했지만, 6학년은 약31%의 학생들이 ‘부를 수 없다’고 응답한 것으로 보아 사장조 보다 마장조 곡의 계이름 부르기를 학생들이 더 어려워하는 것으로 보였다. 넷째, ‘오늘 배운 곡을 자신 있게 부를 수 있겠는가?’라는 질문에 5학년은 약 75%, 6학년은 약 71%의 학생들이‘부를 수 있다’이거나 ‘조금 부를 수 있다’고 응답하여 비슷한 결과를 보였다. 다섯째, ‘오늘 수업 중 가장 어려웠던 점은 무엇인가?’라는 질문에 다른 수업 활동에 비해서 5,6학년 모두 ‘계이름 창하기’를 가장 어려워하는 것으로 드러났다. 이상의 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 도출하게 되었다. 첫째, 발성곡을 활용한 쉽고 재미있는 발성법의 적용은 노래의 질적인 향상뿐만 아니라 노래를 부를 때의 태도와 자신감에서 긍정적인 변화를 가져왔음을 확인할 수 있었다. 둘째, 다양한 활동과 놀이를 통해 리듬과 가락에 대한 기초 기능을 지도 후에 가창활동을 한 결과, 가창수업에 대한 학생들의 소극적인 태도가 개선되었고 노래를 보다 정확하게 부를 수 있는 능력이 향상되었다. 끝으로 초등학교 5,6학년 학생들이 가창에 대한 흥미를 가지고, 나아가 평소 생활 속에서도 음악을 즐기는 태도를 갖게 할 수 있도록 하는 데에는 가창 능력과 자신감 향상을 위한 체계적인 발성법 지도와 셈여림, 리듬, 가락 등의 음악적 기초 기능 배양을 위한 다양한 활동과 지도방법에 대한 관심과 지속적인 연구가 꼭 필요하리라 생각된다.
Singing is necessary to improve expressive ability, a major aim of music education, and it is the basis for every music activity. In particular, children’s singing is the most natural and simple music action, and it is not only a good method to understand and experience music but also construct the...
Singing is necessary to improve expressive ability, a major aim of music education, and it is the basis for every music activity. In particular, children’s singing is the most natural and simple music action, and it is not only a good method to understand and experience music but also construct the base of beautiful mind and emotional life. However, most elementary school students have difficulties with singing and show passive attitude, and their singing skills are not satisfactory. Therefore, this study recognized the need of analysis and reconstruction on musical pieces, vocalization to improve singing skills, and various teaching methods in order for students to have an interest in singing and learn the songs in textbooks easily and joyfully. In addition, based on it, the study examined the effective singing teaching methods for the fifth and sixth graders who are showing the wide musical potential. The study focused on the teaching methods by referring to the theoretical literatures, analyzing the current 5th and 6th grade music textbook songs, and teaching effective vocalization for improvement in singing and various activities. During the process of the study, there were realistic limits; first, it limited the range of songs only with Western music pieces except for Korean traditional songs, and second, the subjects were limited as the fifth and sixth students who were possible to learn the actual classes. However, the study found out some important findings. First, the songs in music textbooks were not high pitched songs compared to students’ ability, but it was hard to sing because vocalization was not taught well. Second, student feel bored because they learn songs with same pattern or feeling resulted from the same beats in one grade textbook. Third, the study especially found out the need of vocalization teaching methods and continuous vocalization teaching to improve students’ confidence. Accordingly, it cultivated the basic musical function to help singing activities, made the teaching method for the systematic and effective singing classes to apply it to the actual classes, and analyzed the result by conducting a survey. First, as to the question ‘can you sing a song rhythmically?’, 80% of fifth graders and 92% of six graders answered ‘yes’ or ‘just a little’. Second, regarding the question ‘can you know the flow of melody?’, fifth graders who answered ‘yes’ and ‘just a little’ were similar percentage while sixth graders’ response of ‘yes’ showed high difference(64%). Third, the question ‘can you sing the piece of G major(5th grade) or Eb Major(6th grade) with syllable names?’, most fifth graders other than 19% answered ‘yes’ and ‘just a little’ while 31% of sixth graders said ‘no’, which seemed that students considered syllable names of E major pieces harder than G major. Fourth, as to the question ‘can you sing a today’s song confidently?’, 75% of fifth graders and 71% of sixth graders said ‘yes’ or ‘just a little’, so the result was similar. Fifth, regarding the question ‘what is the most difficult thing in today’s lesson?’, both fifth and second graders had difficulties in ‘singing syllable names compared to other class activities. Through the above process, the finings were as follows. First, easy and fun vocalization with vocal songs not only improved the quality of songs and brought about positive changes in the singing attitude and confidence. Second, as the result of singing activities after teaching the basic function about rhythms and melodies through various activities and plays, students’ passive attitude and their singing ability was improved. Lastly, in order to make fifth and sixth graders have the interest in singing and attitude to enjoy music in everyday life, the interest in and the constant study on systematic vocalization instructions improving singing and confidence, various activities to cultivate musical basic functions such as dynamic, rhythm, and melody, and teaching methods are required.
Singing is necessary to improve expressive ability, a major aim of music education, and it is the basis for every music activity. In particular, children’s singing is the most natural and simple music action, and it is not only a good method to understand and experience music but also construct the base of beautiful mind and emotional life. However, most elementary school students have difficulties with singing and show passive attitude, and their singing skills are not satisfactory. Therefore, this study recognized the need of analysis and reconstruction on musical pieces, vocalization to improve singing skills, and various teaching methods in order for students to have an interest in singing and learn the songs in textbooks easily and joyfully. In addition, based on it, the study examined the effective singing teaching methods for the fifth and sixth graders who are showing the wide musical potential. The study focused on the teaching methods by referring to the theoretical literatures, analyzing the current 5th and 6th grade music textbook songs, and teaching effective vocalization for improvement in singing and various activities. During the process of the study, there were realistic limits; first, it limited the range of songs only with Western music pieces except for Korean traditional songs, and second, the subjects were limited as the fifth and sixth students who were possible to learn the actual classes. However, the study found out some important findings. First, the songs in music textbooks were not high pitched songs compared to students’ ability, but it was hard to sing because vocalization was not taught well. Second, student feel bored because they learn songs with same pattern or feeling resulted from the same beats in one grade textbook. Third, the study especially found out the need of vocalization teaching methods and continuous vocalization teaching to improve students’ confidence. Accordingly, it cultivated the basic musical function to help singing activities, made the teaching method for the systematic and effective singing classes to apply it to the actual classes, and analyzed the result by conducting a survey. First, as to the question ‘can you sing a song rhythmically?’, 80% of fifth graders and 92% of six graders answered ‘yes’ or ‘just a little’. Second, regarding the question ‘can you know the flow of melody?’, fifth graders who answered ‘yes’ and ‘just a little’ were similar percentage while sixth graders’ response of ‘yes’ showed high difference(64%). Third, the question ‘can you sing the piece of G major(5th grade) or Eb Major(6th grade) with syllable names?’, most fifth graders other than 19% answered ‘yes’ and ‘just a little’ while 31% of sixth graders said ‘no’, which seemed that students considered syllable names of E major pieces harder than G major. Fourth, as to the question ‘can you sing a today’s song confidently?’, 75% of fifth graders and 71% of sixth graders said ‘yes’ or ‘just a little’, so the result was similar. Fifth, regarding the question ‘what is the most difficult thing in today’s lesson?’, both fifth and second graders had difficulties in ‘singing syllable names compared to other class activities. Through the above process, the finings were as follows. First, easy and fun vocalization with vocal songs not only improved the quality of songs and brought about positive changes in the singing attitude and confidence. Second, as the result of singing activities after teaching the basic function about rhythms and melodies through various activities and plays, students’ passive attitude and their singing ability was improved. Lastly, in order to make fifth and sixth graders have the interest in singing and attitude to enjoy music in everyday life, the interest in and the constant study on systematic vocalization instructions improving singing and confidence, various activities to cultivate musical basic functions such as dynamic, rhythm, and melody, and teaching methods are required.
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