<국문초록> 본 연구는 학부모의 리더십 개념인식의 특징과 아동의 리더십의 특징을 살펴보고, 학부모의 리더십 개념인식에 따라 아동의 리더십에는 어떤 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구대상은 M시에 소재한 초등학교 4, 5, 6학년 아동 209명을 대상으로 그들의 부모와 아동 자신의 질문지를 이용하여 조사하였다. 본 연구에서는 부모의 리더십 개념인식을 알아보기 위한 질문지로 한국인의 리더십 개념에 대한 연구(신구범, 2000)를 바탕으로 연구의 목적에 맞게 수정 보완한(최종임, 2005) 질문지를 사용하였고, 아동의 리더십을 측...
<국문초록> 본 연구는 학부모의 리더십 개념인식의 특징과 아동의 리더십의 특징을 살펴보고, 학부모의 리더십 개념인식에 따라 아동의 리더십에는 어떤 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구대상은 M시에 소재한 초등학교 4, 5, 6학년 아동 209명을 대상으로 그들의 부모와 아동 자신의 질문지를 이용하여 조사하였다. 본 연구에서는 부모의 리더십 개념인식을 알아보기 위한 질문지로 한국인의 리더십 개념에 대한 연구(신구범, 2000)를 바탕으로 연구의 목적에 맞게 수정 보완한(최종임, 2005) 질문지를 사용하였고, 아동의 리더십을 측정하기 위한 도구로는 한국교육개발원(2003)이 개발한 ‘지도력 진단도구’의 리더십 진단도구를 이용하였다. 연구문제의 분석을 위해 각 변인에 대한 빈도와 백분율을 산출하였고, 학부모와 아동의 인구학적 특성에 따른 학부모의 리더십 개념인식의 차이를 알아보았다. 그리고 학부모와 아동의 인구학적 특성에 따라 아동의 리더십 발달 차이를 알아보기 위해 F검증을 하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 부모의 인구학적 특성에 따른 학부모 리더십 개념인식의 특성을 살펴본 결과 부모의 인구학적 배경 즉, 부모의 연령, 학력, 종교에 따라 부모의 리더십 개념인식의 하위영역인 리더십 정의는 20C형 리더십 보다 21C형 리더십이 더 높게 나타났고, 리더십 획득유형은 유전획득보다 환경획득형이 높게 나타났으며, 리더십 차원은 코치형이 높게 나타났다. 둘째, 학부모와 아동의 인구학적 특성과 아동의 리더십 특성을 살펴 본 결과 아동은 각 하위영역인 목표달성, 재창조 능력, 통솔력, 인간관계, 목적의식 모두 공통적으로 학년별로는 5학년, 6학년, 4학년 순으로 차이를 보였고, 아동의 성별에 따라 남학생보다 여학생이 높게 나타났으며 출생순위별로는 첫째가 가장 높게 나타났다. 셋째, 학부모의 리더십 개념인식에 따른 아동의 리더십 차이를 살펴본 결과 아동의 목적의식에서 부모의 리더십 정의별로 새로운 21C형 집단이 과거 20C형 집단에 비해 높게 나타나 유의한 차이를 보였다. 종합해보면 학부모 리더십 개념인식의 특징은 부모의 리더십 정의별로는 새로운 21C형 리더십이, 부모의 리더십 획득유형은 환경유형이, 부와 모의 리더십 차원은 공통적으로 코치형이 월등히 높게 나타났다. 아동은 5학년이, 성별로는 여아가, 출생순위로는 첫째 집단에서 리더십 점수가 높게 나타났다. 학부모의 리더십 개념인식에서 21C형일 때 리더십 영역 중 “아동의 목적의식”에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이를 통해, 학부모의 리더십 개념인식 정의와 획득과정과 유형에서 모두 바람직한 방향으로 인식되어 있음을 알 수 있었다. 학부모가 아동을 교육하는 방향이 코치형을 선호하고 있음을 볼 때 학부모의 교육관이 많이 급변하는 현대사회의 특성에 적응적 방향으로 변화하였음을 볼 수 있었다. 학부모의 리더십 개념의 인식만큼 실생활에서 효과적이고 실천할 수 있는 프로그램 개발 및 부모교육에 대한 일반화가 필요하다고 생각된다.
<국문초록> 본 연구는 학부모의 리더십 개념인식의 특징과 아동의 리더십의 특징을 살펴보고, 학부모의 리더십 개념인식에 따라 아동의 리더십에는 어떤 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구대상은 M시에 소재한 초등학교 4, 5, 6학년 아동 209명을 대상으로 그들의 부모와 아동 자신의 질문지를 이용하여 조사하였다. 본 연구에서는 부모의 리더십 개념인식을 알아보기 위한 질문지로 한국인의 리더십 개념에 대한 연구(신구범, 2000)를 바탕으로 연구의 목적에 맞게 수정 보완한(최종임, 2005) 질문지를 사용하였고, 아동의 리더십을 측정하기 위한 도구로는 한국교육개발원(2003)이 개발한 ‘지도력 진단도구’의 리더십 진단도구를 이용하였다. 연구문제의 분석을 위해 각 변인에 대한 빈도와 백분율을 산출하였고, 학부모와 아동의 인구학적 특성에 따른 학부모의 리더십 개념인식의 차이를 알아보았다. 그리고 학부모와 아동의 인구학적 특성에 따라 아동의 리더십 발달 차이를 알아보기 위해 F검증을 하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 부모의 인구학적 특성에 따른 학부모 리더십 개념인식의 특성을 살펴본 결과 부모의 인구학적 배경 즉, 부모의 연령, 학력, 종교에 따라 부모의 리더십 개념인식의 하위영역인 리더십 정의는 20C형 리더십 보다 21C형 리더십이 더 높게 나타났고, 리더십 획득유형은 유전획득보다 환경획득형이 높게 나타났으며, 리더십 차원은 코치형이 높게 나타났다. 둘째, 학부모와 아동의 인구학적 특성과 아동의 리더십 특성을 살펴 본 결과 아동은 각 하위영역인 목표달성, 재창조 능력, 통솔력, 인간관계, 목적의식 모두 공통적으로 학년별로는 5학년, 6학년, 4학년 순으로 차이를 보였고, 아동의 성별에 따라 남학생보다 여학생이 높게 나타났으며 출생순위별로는 첫째가 가장 높게 나타났다. 셋째, 학부모의 리더십 개념인식에 따른 아동의 리더십 차이를 살펴본 결과 아동의 목적의식에서 부모의 리더십 정의별로 새로운 21C형 집단이 과거 20C형 집단에 비해 높게 나타나 유의한 차이를 보였다. 종합해보면 학부모 리더십 개념인식의 특징은 부모의 리더십 정의별로는 새로운 21C형 리더십이, 부모의 리더십 획득유형은 환경유형이, 부와 모의 리더십 차원은 공통적으로 코치형이 월등히 높게 나타났다. 아동은 5학년이, 성별로는 여아가, 출생순위로는 첫째 집단에서 리더십 점수가 높게 나타났다. 학부모의 리더십 개념인식에서 21C형일 때 리더십 영역 중 “아동의 목적의식”에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이를 통해, 학부모의 리더십 개념인식 정의와 획득과정과 유형에서 모두 바람직한 방향으로 인식되어 있음을 알 수 있었다. 학부모가 아동을 교육하는 방향이 코치형을 선호하고 있음을 볼 때 학부모의 교육관이 많이 급변하는 현대사회의 특성에 적응적 방향으로 변화하였음을 볼 수 있었다. 학부모의 리더십 개념의 인식만큼 실생활에서 효과적이고 실천할 수 있는 프로그램 개발 및 부모교육에 대한 일반화가 필요하다고 생각된다.
This study focused on features of both the concept of parental leadership perception and the leadership of a child. The difference of leadership of a child according to the concept of parental leadership perception has been explored. The subjects of this study were 209 4th, 5th, and 6th grade stude...
This study focused on features of both the concept of parental leadership perception and the leadership of a child. The difference of leadership of a child according to the concept of parental leadership perception has been explored. The subjects of this study were 209 4th, 5th, and 6th grade students at elementary schools located in M city. The information used in this investigation was obtained from a questionnaire designed to survey student subjects and their parents. The questionnaire implemented was designed by Jongim Choi (2005) that had been modified from “the study of leadership of a Korean (Goobyum Shin, 2000)” for the purpose to research the concept of perception of parental leadership. Furthermore, “leadership diagnosis method” which was developed at Korean Educational Development Institute (KEDI, 2003) was used to measure the leadership of children. The analysis consisted of calculating the percentage and frequency of each variation and evaluating the divergence of perception of parental leadership based on the demographic characteristics of the subjects in this study. Furthermore, an F test was performed to check the developmental difference of a child’s leadership according to the demographic characteristics of the subject. The study of characteristics of parental leadership perception related to the demographic background of the subjects. This analysis showed that the perception of parental leadership was higher in the 21C-type leadership compared to the 20C-type leadership. The acquisition of leadership type was higher in the environmental acquisition type compared the genetic acquisition type, and the leadership level was highest in the category of coached-type according to the demographic background of the parent including age, education, and religion. The study of the relationship between the leadership of child and demographic background of the family showed that all sub-categories including the goal achievement, the ability of recreation, the ability of generalship, social relationship, and the consciousness of purpose, was observed to be high in the 5th grade, medium in the 6th grade, and low in the 4th grade. Furthermore, all sub-categories were higher in the group of girl students compared to the group of boy students and higher in the eldest children. The difference of children’s leadership related to the perception of parental leadership conception and showed that the new 21C-type group was significantly higher than the old 20C-type group depending on the definition of parental leadership in the purpose consciousness of student. Taken together, the characteristics of perception of parental leadership conception was significantly higher in new 21C-type leadership in the definition of parental leadership, higher in the type of environmental acquisition in the category of the acquisition of parental leadership, and higher in the coached-type in the level of leadership from mother and father. The value of leadership was higher in the 5th grade, in the group of girl students, and in the group of the eldest students. The perception of parental leadership conception was found to affect “the purpose consciousness of child” when parents are the 21C-type in the leadership area. This study suggests that the definition of perception of parental leadership conception, acquisition process, and type are recognized toward a proper direction. The observation that parents prefer the coached-type when disciplining and educating their children, suggests that the educational view of the parent has been adjusted to keep up with a rapidly changing modern society. This study reveals a need to introduce and develop a practical program that can effectively educate a family in order to foster the concept of perception of parental leadership.
This study focused on features of both the concept of parental leadership perception and the leadership of a child. The difference of leadership of a child according to the concept of parental leadership perception has been explored. The subjects of this study were 209 4th, 5th, and 6th grade students at elementary schools located in M city. The information used in this investigation was obtained from a questionnaire designed to survey student subjects and their parents. The questionnaire implemented was designed by Jongim Choi (2005) that had been modified from “the study of leadership of a Korean (Goobyum Shin, 2000)” for the purpose to research the concept of perception of parental leadership. Furthermore, “leadership diagnosis method” which was developed at Korean Educational Development Institute (KEDI, 2003) was used to measure the leadership of children. The analysis consisted of calculating the percentage and frequency of each variation and evaluating the divergence of perception of parental leadership based on the demographic characteristics of the subjects in this study. Furthermore, an F test was performed to check the developmental difference of a child’s leadership according to the demographic characteristics of the subject. The study of characteristics of parental leadership perception related to the demographic background of the subjects. This analysis showed that the perception of parental leadership was higher in the 21C-type leadership compared to the 20C-type leadership. The acquisition of leadership type was higher in the environmental acquisition type compared the genetic acquisition type, and the leadership level was highest in the category of coached-type according to the demographic background of the parent including age, education, and religion. The study of the relationship between the leadership of child and demographic background of the family showed that all sub-categories including the goal achievement, the ability of recreation, the ability of generalship, social relationship, and the consciousness of purpose, was observed to be high in the 5th grade, medium in the 6th grade, and low in the 4th grade. Furthermore, all sub-categories were higher in the group of girl students compared to the group of boy students and higher in the eldest children. The difference of children’s leadership related to the perception of parental leadership conception and showed that the new 21C-type group was significantly higher than the old 20C-type group depending on the definition of parental leadership in the purpose consciousness of student. Taken together, the characteristics of perception of parental leadership conception was significantly higher in new 21C-type leadership in the definition of parental leadership, higher in the type of environmental acquisition in the category of the acquisition of parental leadership, and higher in the coached-type in the level of leadership from mother and father. The value of leadership was higher in the 5th grade, in the group of girl students, and in the group of the eldest students. The perception of parental leadership conception was found to affect “the purpose consciousness of child” when parents are the 21C-type in the leadership area. This study suggests that the definition of perception of parental leadership conception, acquisition process, and type are recognized toward a proper direction. The observation that parents prefer the coached-type when disciplining and educating their children, suggests that the educational view of the parent has been adjusted to keep up with a rapidly changing modern society. This study reveals a need to introduce and develop a practical program that can effectively educate a family in order to foster the concept of perception of parental leadership.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.