연구목적: 교통사고 후 산모의 손상 정도와 임신예후에 영향을 주는 여러 가지 요인들을 조사하여 산모의 손상 정도와 임신예후의 영향관계를 파악하고, 산모의 손상정도와 임신 예후를 반영하는 예측인자를 발굴하고자 하였다. 연구대상 및 연구방법: 1996년 9월부터 2009년 1월까지 교통사고 후 울산의대 강릉아산병원에 내원한 산모 92명을 대상으로 의무기록과 전화 인터뷰를 통하여 후향적 증례분석을 하였다. 산모의 나이, 산과력, 임신 주수, 임신 예후, 분만 방법, 사고발생위치, 차량 내 탑승위치, 사고 직후 발생한 증상, 산모의 손상 정도에 대한 ISS점수 그리고 융모막하 ...
연구목적: 교통사고 후 산모의 손상 정도와 임신예후에 영향을 주는 여러 가지 요인들을 조사하여 산모의 손상 정도와 임신예후의 영향관계를 파악하고, 산모의 손상정도와 임신 예후를 반영하는 예측인자를 발굴하고자 하였다. 연구대상 및 연구방법: 1996년 9월부터 2009년 1월까지 교통사고 후 울산의대 강릉아산병원에 내원한 산모 92명을 대상으로 의무기록과 전화 인터뷰를 통하여 후향적 증례분석을 하였다. 산모의 나이, 산과력, 임신 주수, 임신 예후, 분만 방법, 사고발생위치, 차량 내 탑승위치, 사고 직후 발생한 증상, 산모의 손상 정도에 대한 ISS점수 그리고 융모막하 혈종 존재여부 등을 조사하였다. 임신 예후는 만삭으로 분만한 정상 임신군과 조산, 유산, 자궁 내 태아사망을 보인 비정상 임신군으로 나누어 임신 예후에 영향을 미치는 요인들을 비교 분석을 하였다. 다변량로지스틱 회귀분석을 통하여 사고 이후 산모의 임신예후에 관한 예측인자를 평가하였다. 결 과: 교통사고 산모의 손상 정도와의 연관인자분석에서 보행자 교통사고와 사고 이후 발생한 복통이 통계학적으로 유의성을 보였다. 임신예후와의 연관인자 분석에서는 보행자 교통사고, 조수석 탑승, 산모의 중증 손상 정도와 융모막하 혈종이 통계학적으로 유의성이 있었다. 다변량 분석을 통해 산모의 중증 손상 정도와 융모막하 혈종이 임신 예후에 관한 예측인자로서 통계학적으로 유의성을 확인하였다. 결 론: 임신예후에 관한 예측인자로서 교통사고 이후 산모의 손상 정도를 ISS 점수로 정량화하고 초음파 검사를 통하여 융모막하 혈종의 존재 유무를 확인하고 이를 임신예후 예측인자로 활용한다면 산모 치료방향에 도움이 될 것으로 보인다.
연구목적: 교통사고 후 산모의 손상 정도와 임신예후에 영향을 주는 여러 가지 요인들을 조사하여 산모의 손상 정도와 임신예후의 영향관계를 파악하고, 산모의 손상정도와 임신 예후를 반영하는 예측인자를 발굴하고자 하였다. 연구대상 및 연구방법: 1996년 9월부터 2009년 1월까지 교통사고 후 울산의대 강릉아산병원에 내원한 산모 92명을 대상으로 의무기록과 전화 인터뷰를 통하여 후향적 증례분석을 하였다. 산모의 나이, 산과력, 임신 주수, 임신 예후, 분만 방법, 사고발생위치, 차량 내 탑승위치, 사고 직후 발생한 증상, 산모의 손상 정도에 대한 ISS점수 그리고 융모막하 혈종 존재여부 등을 조사하였다. 임신 예후는 만삭으로 분만한 정상 임신군과 조산, 유산, 자궁 내 태아사망을 보인 비정상 임신군으로 나누어 임신 예후에 영향을 미치는 요인들을 비교 분석을 하였다. 다변량 로지스틱 회귀분석을 통하여 사고 이후 산모의 임신예후에 관한 예측인자를 평가하였다. 결 과: 교통사고 산모의 손상 정도와의 연관인자분석에서 보행자 교통사고와 사고 이후 발생한 복통이 통계학적으로 유의성을 보였다. 임신예후와의 연관인자 분석에서는 보행자 교통사고, 조수석 탑승, 산모의 중증 손상 정도와 융모막하 혈종이 통계학적으로 유의성이 있었다. 다변량 분석을 통해 산모의 중증 손상 정도와 융모막하 혈종이 임신 예후에 관한 예측인자로서 통계학적으로 유의성을 확인하였다. 결 론: 임신예후에 관한 예측인자로서 교통사고 이후 산모의 손상 정도를 ISS 점수로 정량화하고 초음파 검사를 통하여 융모막하 혈종의 존재 유무를 확인하고 이를 임신예후 예측인자로 활용한다면 산모 치료방향에 도움이 될 것으로 보인다.
Objective: To estimate the predictive factors associated with traffic injury severity and pregnancy outcomes in traffic accidents during pregnancy. Materials and Methods: We performed a retrospective case review study to assess 92 pregnant women who were injured by traffic accidents and were admitte...
Objective: To estimate the predictive factors associated with traffic injury severity and pregnancy outcomes in traffic accidents during pregnancy. Materials and Methods: We performed a retrospective case review study to assess 92 pregnant women who were injured by traffic accidents and were admitted to Gangneung Asan Hospital from September 1996 to January 2009. The clinical data of maternal age, parity, gestational age, symptoms of the patients that happened after accidents, accident location, seat position in vehicle, maternal injury severity which was quantified by using Injury Severity Score(ISS), pregnancy outcomes, and subchorionic hematoma were reviewed with the medical records or the telephone interviews. Adverse pregnant outcomes included abortion , preterm delivery and fetal death in uterus. Multiple logistic regression analysis was performed to evaluate the predictive factors for injury severity and pregnancy outcomes after traffic accidents. Results: Pedestrian injury and abdominal pain are significantly associated with severity of maternal injury. pedstrian injury, right front seat of vehicle, severity of maternal injury and subchorionic hematomaare also significantly associated withadverse pregnant outcomes. Multivariate analysis revealed that severity of maternal injury and subchorionic hematoma were independently predictive factors for adverse pregnancy outcomes. Conclusion: According to predictive factors of pregnancy outcomes, the severity of maternal injury estimated with ISS score and subchorionic hematoma will be helpful indicators in treatment for traffic accident injuries during pregnancy.
Objective: To estimate the predictive factors associated with traffic injury severity and pregnancy outcomes in traffic accidents during pregnancy. Materials and Methods: We performed a retrospective case review study to assess 92 pregnant women who were injured by traffic accidents and were admitted to Gangneung Asan Hospital from September 1996 to January 2009. The clinical data of maternal age, parity, gestational age, symptoms of the patients that happened after accidents, accident location, seat position in vehicle, maternal injury severity which was quantified by using Injury Severity Score(ISS), pregnancy outcomes, and subchorionic hematoma were reviewed with the medical records or the telephone interviews. Adverse pregnant outcomes included abortion , preterm delivery and fetal death in uterus. Multiple logistic regression analysis was performed to evaluate the predictive factors for injury severity and pregnancy outcomes after traffic accidents. Results: Pedestrian injury and abdominal pain are significantly associated with severity of maternal injury. pedstrian injury, right front seat of vehicle, severity of maternal injury and subchorionic hematomaare also significantly associated withadverse pregnant outcomes. Multivariate analysis revealed that severity of maternal injury and subchorionic hematoma were independently predictive factors for adverse pregnancy outcomes. Conclusion: According to predictive factors of pregnancy outcomes, the severity of maternal injury estimated with ISS score and subchorionic hematoma will be helpful indicators in treatment for traffic accident injuries during pregnancy.
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