본 연구는 ADHD의 부주의 증상과 과잉행동/충동성 증상에 영향을 미치는 정신병리, 지적능력 그리고 신경인지기능을 확인하고, 그 정도를 알아보기 위해 진행되었다. 연구 대상자는 2005년 6월 1일부터 2009년 5월 31일까지 영남대학교 의과대학 부속병원 정신과 외래에서 초진한 7세에서 12세 사이의 아동 중 배제기준에 해당하지 않고, 연구 도구로 사용된 SNAP-IV, KPI-C, WISC-III, CNT 등 모든 검사를 온전히 수행 ...
본 연구는 ADHD의 부주의 증상과 과잉행동/충동성 증상에 영향을 미치는 정신병리, 지적능력 그리고 신경인지기능을 확인하고, 그 정도를 알아보기 위해 진행되었다. 연구 대상자는 2005년 6월 1일부터 2009년 5월 31일까지 영남대학교 의과대학 부속병원 정신과 외래에서 초진한 7세에서 12세 사이의 아동 중 배제기준에 해당하지 않고, 연구 도구로 사용된 SNAP-IV, KPI-C, WISC-III, CNT 등 모든 검사를 온전히 수행 ADHD 아동 187명의 결과를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 연구 대상자의 인구통계학적 특성 및 임상적 특성에서 ADHD 혼합형의 비율이 다소 높게 나타났으나, 아형 간 차이는 발견되지 않았다. ADHD의 부주의 증상과 과잉행동/충동성 증상에 영향미치는 요인들을 살펴본 결과, 정신병리는 ADHD의 부주의 증상을 25.1%를 설명하고 있었으며, 비행, 언어발달 및 검사지를 작성한 부모의 방어적인 태도가 주로 영향을 미치고 있었으며, 과잉행동/충동성 증상의 경우, 비행, 사회관계, 자폐증, 불안이 과잉행동/충동성 증상의 40.2%를 설명하고 있었다. 지능의 경우, 차례 맞추기, 동형 찾기 척도, 지각조직화, 동작성 지능과 전체 지능 등에서 부주의 증상과 미약한 관련성이 있는 것으로 나타났으며, 지각조직화 능력만이 단지 3.1%만을 이를 설명하고 있었다. 과잉행동/충동성 증상의 경우에는, 지능 검사의 어느 한 소검사나 지수에서도 유의한 관련성을 보이지 않았다. 신경인지기능의 경우, 주의력에서 부주의 증상을 연속수행검사의 반응시간이 단지 4.5% 만 설명하고 있었고, 과잉행동/충동성의 3.0%를 선 추적 검사의 오류수가 설명하고 있었다. 기억력의 경우, 청각 언어학습검사의 여섯 번째 시행과 시각재인검사의 5번째 시행이 12.1%를 설명하고, 과잉행동/충동성 증상을 시각재인검사의 첫 번째 시행과 청각 언어학습검사의 지연재인과 지연회상이 14.5%를 설명하고 있었다. 고위인기능에서 부주의 증상은 색채-단어 검사 중 색채단어 색채 말하기가 3%의 증상 만을 설명하고 있었으며, 과잉행동/충동성 증상의 경우 선추적 검사 B의 소요시간과 오류수가 유의한 관련성은 보였지만 증상 정도를 설명하지 못하였다. 전체적인 분석에서, 부주의 증상의 경우 KPI-C의 비행, 언어발달, L척도가, 신경인지기능검사 중 시각적 연속수행검사의 반응시간, 시각재인검사의 5번째 시행, 단어-색채 검사 검사 중 색채단어 색채말하기 들이 33.7%를 설명하고 있었고, 과잉행동/충동성 증상의 경우, KPI-C의 비행과 자폐증 척도, 그리고 청각 언어학습 검사의 지연기억이 24.4%를 설명하고 있었다. 따라서 ADHD 아동이 공존질환을 가지고 있고, 기억장애와 관련한 증상을 가지고 있으며, 그 정도가 심할수록 ADHD의 부주의 및 과잉행동/충동성 증상이 심할 수 있다.
본 연구는 ADHD의 부주의 증상과 과잉행동/충동성 증상에 영향을 미치는 정신병리, 지적능력 그리고 신경인지기능을 확인하고, 그 정도를 알아보기 위해 진행되었다. 연구 대상자는 2005년 6월 1일부터 2009년 5월 31일까지 영남대학교 의과대학 부속병원 정신과 외래에서 초진한 7세에서 12세 사이의 아동 중 배제기준에 해당하지 않고, 연구 도구로 사용된 SNAP-IV, KPI-C, WISC-III, CNT 등 모든 검사를 온전히 수행 ADHD 아동 187명의 결과를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 연구 대상자의 인구통계학적 특성 및 임상적 특성에서 ADHD 혼합형의 비율이 다소 높게 나타났으나, 아형 간 차이는 발견되지 않았다. ADHD의 부주의 증상과 과잉행동/충동성 증상에 영향미치는 요인들을 살펴본 결과, 정신병리는 ADHD의 부주의 증상을 25.1%를 설명하고 있었으며, 비행, 언어발달 및 검사지를 작성한 부모의 방어적인 태도가 주로 영향을 미치고 있었으며, 과잉행동/충동성 증상의 경우, 비행, 사회관계, 자폐증, 불안이 과잉행동/충동성 증상의 40.2%를 설명하고 있었다. 지능의 경우, 차례 맞추기, 동형 찾기 척도, 지각조직화, 동작성 지능과 전체 지능 등에서 부주의 증상과 미약한 관련성이 있는 것으로 나타났으며, 지각조직화 능력만이 단지 3.1%만을 이를 설명하고 있었다. 과잉행동/충동성 증상의 경우에는, 지능 검사의 어느 한 소검사나 지수에서도 유의한 관련성을 보이지 않았다. 신경인지기능의 경우, 주의력에서 부주의 증상을 연속수행검사의 반응시간이 단지 4.5% 만 설명하고 있었고, 과잉행동/충동성의 3.0%를 선 추적 검사의 오류수가 설명하고 있었다. 기억력의 경우, 청각 언어학습검사의 여섯 번째 시행과 시각재인검사의 5번째 시행이 12.1%를 설명하고, 과잉행동/충동성 증상을 시각재인검사의 첫 번째 시행과 청각 언어학습검사의 지연재인과 지연회상이 14.5%를 설명하고 있었다. 고위인기능에서 부주의 증상은 색채-단어 검사 중 색채단어 색채 말하기가 3%의 증상 만을 설명하고 있었으며, 과잉행동/충동성 증상의 경우 선추적 검사 B의 소요시간과 오류수가 유의한 관련성은 보였지만 증상 정도를 설명하지 못하였다. 전체적인 분석에서, 부주의 증상의 경우 KPI-C의 비행, 언어발달, L척도가, 신경인지기능검사 중 시각적 연속수행검사의 반응시간, 시각재인검사의 5번째 시행, 단어-색채 검사 검사 중 색채단어 색채말하기 들이 33.7%를 설명하고 있었고, 과잉행동/충동성 증상의 경우, KPI-C의 비행과 자폐증 척도, 그리고 청각 언어학습 검사의 지연기억이 24.4%를 설명하고 있었다. 따라서 ADHD 아동이 공존질환을 가지고 있고, 기억장애와 관련한 증상을 가지고 있으며, 그 정도가 심할수록 ADHD의 부주의 및 과잉행동/충동성 증상이 심할 수 있다.
This study progressed to ascertain psychopathology, intellectual and neurocognitive function which influence on symptoms of inattention, hyperactivity/impulsivity in ADHD and rate of that. To analyze result of 187 child with ADHD, who is not applicable to exclusion criteria and fully performance all...
This study progressed to ascertain psychopathology, intellectual and neurocognitive function which influence on symptoms of inattention, hyperactivity/impulsivity in ADHD and rate of that. To analyze result of 187 child with ADHD, who is not applicable to exclusion criteria and fully performance all test is used SNAP-IV, KPI-C, WISC-III and CNT, in from 7 to 12 years old child, who go through the first medical examination in Psychiatry Department of Medical School Yeungnam University from June 1, 2005 to May 31, 2009, acquired the following result. Rate of ADHD combined type is relatively highly in demographical and clinical characteristic of subject, but not found out difference between subtypes. The result which inspected factors which influenced inattention and hyperactivity/impulsivity symptoms of ADHD, psychopathology was explaining 25.1% of inattention symptoms and delinquency, verbal development, defensive attitude of parent who drew up test paper, mainly was influencing. And in case of hyperactivity/impulsivity symptom, delinquency, social relations, autism, anxiety was explaining 40.2% of that. In case of intelligence, there was appearing that there was weak relations to inattention symptoms, in picture arrangement, symbol search, perceptional organization, performance intelligence, full intelligence and others, and only perceptional organization was explaining it just 3.1%. In hyperactivity/impulsivity symptoms, there was not showed significant relationship, in one subtest or scale of intelligence test. In neurocognitive function, response time of continuous performance test was explaining just 4.5% of inattention symptom in attention, and number of error of trail making test was explaining 3.0% of hyperactivity/impulsivity symptom. In memory, sixth trial of auditory verbal learning test and fiveth trial of visual learning test was explaining 12.1% of inattention symptom. And first trial of visual learning test, delayed recognition and delayed recall of auditory verbal learning test and was explaining 14.5% of hyperactivity/impulsivity symptom. In high cognitive function, color of color word in word color test was explaining 3% of inattention symptom, and in case of hyperactivity/impulsivity symptom, that have significant relevance with time and error of trail making test B, but not was able to explain degree of symptoms. In entire analysis, delinquency, verbal development, L of KPI-C and response time of visual continuous performance test, fiveth trial of visual learning test, color of color word in word color test among neurocognitive function test was explaining 33.7% of inattention symptom. And delinquence and autism of KPI-C, delayed recall of auditory verbal learning test was explaining 24.4% of hyperactivity/impulsivity symptom. Therefore child with ADHD have cormorbid disorder, symptom related to memory disorder, and the more severe intensity of symptom, the more severe inattention and hyperacivity/impulsivity symptoms of ADHD.
This study progressed to ascertain psychopathology, intellectual and neurocognitive function which influence on symptoms of inattention, hyperactivity/impulsivity in ADHD and rate of that. To analyze result of 187 child with ADHD, who is not applicable to exclusion criteria and fully performance all test is used SNAP-IV, KPI-C, WISC-III and CNT, in from 7 to 12 years old child, who go through the first medical examination in Psychiatry Department of Medical School Yeungnam University from June 1, 2005 to May 31, 2009, acquired the following result. Rate of ADHD combined type is relatively highly in demographical and clinical characteristic of subject, but not found out difference between subtypes. The result which inspected factors which influenced inattention and hyperactivity/impulsivity symptoms of ADHD, psychopathology was explaining 25.1% of inattention symptoms and delinquency, verbal development, defensive attitude of parent who drew up test paper, mainly was influencing. And in case of hyperactivity/impulsivity symptom, delinquency, social relations, autism, anxiety was explaining 40.2% of that. In case of intelligence, there was appearing that there was weak relations to inattention symptoms, in picture arrangement, symbol search, perceptional organization, performance intelligence, full intelligence and others, and only perceptional organization was explaining it just 3.1%. In hyperactivity/impulsivity symptoms, there was not showed significant relationship, in one subtest or scale of intelligence test. In neurocognitive function, response time of continuous performance test was explaining just 4.5% of inattention symptom in attention, and number of error of trail making test was explaining 3.0% of hyperactivity/impulsivity symptom. In memory, sixth trial of auditory verbal learning test and fiveth trial of visual learning test was explaining 12.1% of inattention symptom. And first trial of visual learning test, delayed recognition and delayed recall of auditory verbal learning test and was explaining 14.5% of hyperactivity/impulsivity symptom. In high cognitive function, color of color word in word color test was explaining 3% of inattention symptom, and in case of hyperactivity/impulsivity symptom, that have significant relevance with time and error of trail making test B, but not was able to explain degree of symptoms. In entire analysis, delinquency, verbal development, L of KPI-C and response time of visual continuous performance test, fiveth trial of visual learning test, color of color word in word color test among neurocognitive function test was explaining 33.7% of inattention symptom. And delinquence and autism of KPI-C, delayed recall of auditory verbal learning test was explaining 24.4% of hyperactivity/impulsivity symptom. Therefore child with ADHD have cormorbid disorder, symptom related to memory disorder, and the more severe intensity of symptom, the more severe inattention and hyperacivity/impulsivity symptoms of ADHD.
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