명품의 대중화로 인해 최근의 명품소비자들은 예전과는 다른 소비성향을 보이고 있다. 또한 패션 유행에 민감하며, 명품을 사용함으로써 얻고자 하는 혜택도 다양해졌다. 이에 따라 명품 업체들은 기존 고객의 충성유지와 신규고객의 확보를 위한 상표충성도에 많은 관심을 갖기 시작했다. 본 연구는 이러한 국내 명품시장 환경 하에서, 20~30대 명품소비자들의 과시소비성향과 유행선도력에 대해 조사하고, 이것이 명품추구혜택 및 상표충성도에 어떤 영향을 미치는가에 대한 자세한 분석을 통하여, 명품시장의 마케터들에게 다양한 마케팅 시사점을 제안하며, 성공적인 경영전략 수립의 기초자료로 제공되고자 하는데 의의가 있다. 본 연구는 ...
명품의 대중화로 인해 최근의 명품소비자들은 예전과는 다른 소비성향을 보이고 있다. 또한 패션 유행에 민감하며, 명품을 사용함으로써 얻고자 하는 혜택도 다양해졌다. 이에 따라 명품 업체들은 기존 고객의 충성유지와 신규고객의 확보를 위한 상표충성도에 많은 관심을 갖기 시작했다. 본 연구는 이러한 국내 명품시장 환경 하에서, 20~30대 명품소비자들의 과시소비성향과 유행선도력에 대해 조사하고, 이것이 명품추구혜택 및 상표충성도에 어떤 영향을 미치는가에 대한 자세한 분석을 통하여, 명품시장의 마케터들에게 다양한 마케팅 시사점을 제안하며, 성공적인 경영전략 수립의 기초자료로 제공되고자 하는데 의의가 있다. 본 연구는 설문지법을 이용하여 2009년 10월 26일부터 2010년 1월 4일까지 총 70일에 걸쳐 진행되었다. 총 390부의 설문지를 배부하여 352부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석 방법으로는 요인분석, 다중회귀분석, 일원분산분석(ANOVA), 사후검정(Scheffe test) 등을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 과시소비성향의 요인으로 고가 및 유명브랜드선호, 신분과 부의 과시, 타인의식소비의 3요인, 상표충성도의 요인으로 유행의견선도력, 유행혁신성의 2요인, 명품추구혜택의 요인으로 사회적 지위상승추구, 이성어필 및 인상향상추구, 희소성 및 개성추구, 품질추구, 유행성추구, 가격할인 및 경제성추구의 6요인, 상표충성도의 요인으로 지속적상표충성, 상표적상표충성, 권유적상표충성의 3요인이 각각 도출되었다. 둘째, 과시소비성향, 유행선도력이 명품추구혜택과 상표충성도에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 명품추구혜택의 하위요인인 사회적 지위 상승추구, 이성어필 및 인상향상추구, 품질추구, 가격할인 및 경제성 추구는 과시소비성향이 유행선도력보다 큰 영향을 미쳤으며, 희소성 및 개성추구, 유행성추구 요인은 유행선도력이 과시소비성향보다 영향력이 더 컸다. 상표충성도 요인 별로 보면, 지속적, 권유적 상표충성은 과시소비성향이 유행선도력보다 더 큰 영향을 미쳤으며, 상표적 상표충성은 유행선도력이 과시소비성향보다 영향력이 큰 것으로 나타났다. 셋째, 명품추구혜택이 상표충성도에 미치는 영향을 보면, 사회적 지위상승추구, 희소성 및 개성추구, 유행성추구는 모든 상표충성 요인에 영향을 미쳤으며, 이성어필 및 인상향상추구, 가격할인 및 경제성추구는 상표적, 권유적 상표충성에 영향력이 있었고, 품질추구는 지속적, 권유적 상표충성에만 영향을 미쳤다. 끝으로, 과시소비성향, 유행선도력, 명품추구혜택, 상표충성도에 따른 요인 별로 남녀 비교한 결과, 남성이 여성보다 고가 유명브랜드 선호, 타인의식소비성향이 강하고 명품사용을 통한 이성어필 및 인상향상추구가 강했으며, 여성은 남성보다 유행의견선도력이 강하고, 명품사용을 통해서 희소성 및 개성추구, 품질추구, 가격할인 및 경제성추구를 하는 것으로 나타났다. 상표충성도는 남녀 집단 간 유의한 차이가 없었다. 또한 직업, 결혼유무, 월수입, 월평균 의복구입비, 거주지역, 거주지유형, 사회계층 등의 인구통계적 특성에 따라, 과시소비성향, 유행선도력, 명품추구혜택, 상표충성도에 유의한 차이가 있었다.
명품의 대중화로 인해 최근의 명품소비자들은 예전과는 다른 소비성향을 보이고 있다. 또한 패션 유행에 민감하며, 명품을 사용함으로써 얻고자 하는 혜택도 다양해졌다. 이에 따라 명품 업체들은 기존 고객의 충성유지와 신규고객의 확보를 위한 상표충성도에 많은 관심을 갖기 시작했다. 본 연구는 이러한 국내 명품시장 환경 하에서, 20~30대 명품소비자들의 과시소비성향과 유행선도력에 대해 조사하고, 이것이 명품추구혜택 및 상표충성도에 어떤 영향을 미치는가에 대한 자세한 분석을 통하여, 명품시장의 마케터들에게 다양한 마케팅 시사점을 제안하며, 성공적인 경영전략 수립의 기초자료로 제공되고자 하는데 의의가 있다. 본 연구는 설문지법을 이용하여 2009년 10월 26일부터 2010년 1월 4일까지 총 70일에 걸쳐 진행되었다. 총 390부의 설문지를 배부하여 352부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석 방법으로는 요인분석, 다중회귀분석, 일원분산분석(ANOVA), 사후검정(Scheffe test) 등을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 과시소비성향의 요인으로 고가 및 유명브랜드선호, 신분과 부의 과시, 타인의식소비의 3요인, 상표충성도의 요인으로 유행의견선도력, 유행혁신성의 2요인, 명품추구혜택의 요인으로 사회적 지위상승추구, 이성어필 및 인상향상추구, 희소성 및 개성추구, 품질추구, 유행성추구, 가격할인 및 경제성추구의 6요인, 상표충성도의 요인으로 지속적상표충성, 상표적상표충성, 권유적상표충성의 3요인이 각각 도출되었다. 둘째, 과시소비성향, 유행선도력이 명품추구혜택과 상표충성도에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 명품추구혜택의 하위요인인 사회적 지위 상승추구, 이성어필 및 인상향상추구, 품질추구, 가격할인 및 경제성 추구는 과시소비성향이 유행선도력보다 큰 영향을 미쳤으며, 희소성 및 개성추구, 유행성추구 요인은 유행선도력이 과시소비성향보다 영향력이 더 컸다. 상표충성도 요인 별로 보면, 지속적, 권유적 상표충성은 과시소비성향이 유행선도력보다 더 큰 영향을 미쳤으며, 상표적 상표충성은 유행선도력이 과시소비성향보다 영향력이 큰 것으로 나타났다. 셋째, 명품추구혜택이 상표충성도에 미치는 영향을 보면, 사회적 지위상승추구, 희소성 및 개성추구, 유행성추구는 모든 상표충성 요인에 영향을 미쳤으며, 이성어필 및 인상향상추구, 가격할인 및 경제성추구는 상표적, 권유적 상표충성에 영향력이 있었고, 품질추구는 지속적, 권유적 상표충성에만 영향을 미쳤다. 끝으로, 과시소비성향, 유행선도력, 명품추구혜택, 상표충성도에 따른 요인 별로 남녀 비교한 결과, 남성이 여성보다 고가 유명브랜드 선호, 타인의식소비성향이 강하고 명품사용을 통한 이성어필 및 인상향상추구가 강했으며, 여성은 남성보다 유행의견선도력이 강하고, 명품사용을 통해서 희소성 및 개성추구, 품질추구, 가격할인 및 경제성추구를 하는 것으로 나타났다. 상표충성도는 남녀 집단 간 유의한 차이가 없었다. 또한 직업, 결혼유무, 월수입, 월평균 의복구입비, 거주지역, 거주지유형, 사회계층 등의 인구통계적 특성에 따라, 과시소비성향, 유행선도력, 명품추구혜택, 상표충성도에 유의한 차이가 있었다.
The interest and importance of luxury brand market is becoming more prominent. As luxury brand market is becoming more popular, and consumers now show different tendency of consuming, more sensitive to fashion trends, and requires more benefit from using luxury brand. Due to this change, luxury bran...
The interest and importance of luxury brand market is becoming more prominent. As luxury brand market is becoming more popular, and consumers now show different tendency of consuming, more sensitive to fashion trends, and requires more benefit from using luxury brand. Due to this change, luxury brand companies are now emphasizing the importance of loyalty to the brand by keeping existing customers and acquiring new customers. This research was thoroughly conducted on the domestic luxury brand market by researching luxury brand consumers in their 20s and 30s’ conspicuous consumption and fashion opinion leadership, how those aspects effected the benefit of pursuing luxury brand and changed loyalty to brand to suggest various marketing implication to marketers of luxury brand market and provide basic data to establish successful business strategy. This research was conducted through a survey for total of 70 days from October 26th 2009 to January 4th 2010. Of 390 surveys distributed, 352 were used for the final analysis. Methods used to analyze the data were factorial analysis, multiple regression analysis, analysis of variance (ANOVA), and Scheffe test. The results of the research are as follows First, the three factors for conspicuous consumption are deduced as preference to expensive goods and famous brands, showing off one’s status in society and wealth, and being conscious of others. Two causes of brand loyalty are deduced as fashion opinion leadership, and fashion innovativeness. Six luxury goods benefit seeking are seeking ways to rise in social status, ways to appeal to opposite sex and looking good, scarcity and individuality, quality, trend, lower prices and economic feasibility. Three causes of brand loyalty are continuous brand loyalty, commercial loyalty, and suggestive loyalty. Second, as a result of examining the effect of the conspicuous consumption and the effect of fashion leadership have on the luxury goods benefit seeking and the brand loyalty, the causes of luxury goods benefit seeking brand such as rise of social status, appeal to opposite sex and looking good, seek of quality, lower prices and economic had bigger impact than the effect of fashion leadership, while cause of seeking scarcity, individuality, and trend was more effected by conspicuous consumption than the effect of fashion leadership. Continuous and suggestive loyalty were more effected by the effect of fashion leadership than conspicuous consumption, while commercial loyalty was more effected by the effect of fashion leadership than conspicuous consumption. Third, looking at the effect the luxury goods benefit seeking has on brand loyalty, rise in social status, scarcity and individuality, and trends affected all causes of brand loyalty, while appeal to opposite sex and looking good, lower prices and economy affected commercial and suggestive brand loyalty, and quality affected only commercial and suggestive brand loyalty. Lastly, result of comparing causes of the conspicuous consumption, the power to the effect of fashion leadership, the luxury goods benefit seeking, and the brand loyalty in both sexes, male had stronger tendency to spend while being conscious of others and have strong pursuit of appeal to opposite sex and looking good through use of luxury branded products. Female had stronger power to lead trends and pursue scarcity and individuality, quality, and trends through luxury branded products. As for the loyalty to label, both male and female did not have any significant differences. Also, the tendency to spend for the purpose of showing off, the power to the effect of fashion leadership, the luxury goods benefit seeking, and the brand loyalty did have significant differences following population statistical characteristics like occupation, marital status, income, monthly clothing shopping fee, residential area, type of residence, social standing.
The interest and importance of luxury brand market is becoming more prominent. As luxury brand market is becoming more popular, and consumers now show different tendency of consuming, more sensitive to fashion trends, and requires more benefit from using luxury brand. Due to this change, luxury brand companies are now emphasizing the importance of loyalty to the brand by keeping existing customers and acquiring new customers. This research was thoroughly conducted on the domestic luxury brand market by researching luxury brand consumers in their 20s and 30s’ conspicuous consumption and fashion opinion leadership, how those aspects effected the benefit of pursuing luxury brand and changed loyalty to brand to suggest various marketing implication to marketers of luxury brand market and provide basic data to establish successful business strategy. This research was conducted through a survey for total of 70 days from October 26th 2009 to January 4th 2010. Of 390 surveys distributed, 352 were used for the final analysis. Methods used to analyze the data were factorial analysis, multiple regression analysis, analysis of variance (ANOVA), and Scheffe test. The results of the research are as follows First, the three factors for conspicuous consumption are deduced as preference to expensive goods and famous brands, showing off one’s status in society and wealth, and being conscious of others. Two causes of brand loyalty are deduced as fashion opinion leadership, and fashion innovativeness. Six luxury goods benefit seeking are seeking ways to rise in social status, ways to appeal to opposite sex and looking good, scarcity and individuality, quality, trend, lower prices and economic feasibility. Three causes of brand loyalty are continuous brand loyalty, commercial loyalty, and suggestive loyalty. Second, as a result of examining the effect of the conspicuous consumption and the effect of fashion leadership have on the luxury goods benefit seeking and the brand loyalty, the causes of luxury goods benefit seeking brand such as rise of social status, appeal to opposite sex and looking good, seek of quality, lower prices and economic had bigger impact than the effect of fashion leadership, while cause of seeking scarcity, individuality, and trend was more effected by conspicuous consumption than the effect of fashion leadership. Continuous and suggestive loyalty were more effected by the effect of fashion leadership than conspicuous consumption, while commercial loyalty was more effected by the effect of fashion leadership than conspicuous consumption. Third, looking at the effect the luxury goods benefit seeking has on brand loyalty, rise in social status, scarcity and individuality, and trends affected all causes of brand loyalty, while appeal to opposite sex and looking good, lower prices and economy affected commercial and suggestive brand loyalty, and quality affected only commercial and suggestive brand loyalty. Lastly, result of comparing causes of the conspicuous consumption, the power to the effect of fashion leadership, the luxury goods benefit seeking, and the brand loyalty in both sexes, male had stronger tendency to spend while being conscious of others and have strong pursuit of appeal to opposite sex and looking good through use of luxury branded products. Female had stronger power to lead trends and pursue scarcity and individuality, quality, and trends through luxury branded products. As for the loyalty to label, both male and female did not have any significant differences. Also, the tendency to spend for the purpose of showing off, the power to the effect of fashion leadership, the luxury goods benefit seeking, and the brand loyalty did have significant differences following population statistical characteristics like occupation, marital status, income, monthly clothing shopping fee, residential area, type of residence, social standing.
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